Kent_n Posted July 28, 2009 Posted July 28, 2009 Hittade detta klipp i två delar på You Tube, Bo Bengtsson hadde på ett annat forum lagt ut detta som svar på att kinesiska produkter ger en secunda kvalité. Fredrik Härén som talaren heter blev årets talare för några år sedan, och efter sett båda klippen förstår jag varför. Mkt skrämande o otroligt tänkvärt. Öppna och bilda er en egen uppfattning. Själv missade jag ett möte på grund av del två, kunde inte sluta titta o lyssna.. http://www.youtube.com/watch?v=yH6-ihF2E48...&playnext=1 Quote
A/Wing. Posted July 28, 2009 Posted July 28, 2009 Hittade detta klipp i två delar på You Tube, Bo Bengtsson hadde på ett annat forum lagt ut detta som svar på att kinesiska produkter ger en secunda kvalité. Fredrik Härén som talaren heter blev årets talare för några år sedan, och efter sett båda klippen förstår jag varför. Mkt skrämande o otroligt tänkvärt. Öppna och bilda er en egen uppfattning. Själv missade jag ett möte på grund av del två, kunde inte sluta titta o lyssna.. http://www.youtube.com/watch?v=yH6-ihF2E48...&playnext=1 En tankeställare!!!! Quote
Absolute Audio Posted July 28, 2009 Posted July 28, 2009 Vi hade honom på en firmakväll som föreläsare. Klart tänkvärt men inte speciellt nyanserat. Retoriskt upplagt för att skrämma, och kanske med all rätt eftersom vi kan väldigt lite om den kulturen. Men jag köper inte att hela Asien besitter alla goda kvaliter som vi västerlängingar skulle sakna, och speciellt inte om man tittar på den faktiska "output" som kommer ifrån t.ex Kina. Men jag hoppas att det snart ändras och framför allt arbetsförhållanden i många av de länder som nämns i talet. Quote
plundin™ Posted July 29, 2009 Posted July 29, 2009 Min erfarenhet av Fredrik Härén påminner om Kansas (har hörde honom ett pargånger med det dåvarande jobbet för två-tre år sedan) .. Jag upplever att det är mycket yta som är lätt förälska sig i, men petar man lite på denna yta så saknas det helt en vettig konsikvensanalys.. Tyvärr är de gigantiska problemen (miljö, arbetskraft etc) som stora delar av det asiatiska undret står inför inget man vänder på en femöring! Vilket Fredrik Härén i sin aningslöshet försökte antyda, det är en sak är att vara en god talare och kunna övertala med sin retorik, det är nått helt annat att kunna reflektera över konsikvenserna av budskapet... En skicklig talare gör båda, Fredrik Härén verkade inte ha tänkt klart när jag hörde honom!! :evil: Där med inte sagt att jag har något som helst problem med HiFi från Kina eller övriga delar av Asien, däremot bör man kanske reflektera över varför det som är skitbilligt går att kränga för så lite pengar... En modern HiFi-konsument bör ju inte köpa något utan att det är tydligt miljödeklarerat, och där fuskas det säkert globalt?! :cool: /ptr Quote
abc123 Posted August 4, 2009 Posted August 4, 2009 Försökte lyssna, men det går inte..Pratar han verkligen så här eller gör han sig till? Quote
Bebop Posted August 4, 2009 Posted August 4, 2009 Munvig jäkel, kul att höra och en kille som kan förvrida huvudet på en om man inte är vaksam. Anförandet är inte utan poänger. Jag är tillräckligt gammal för att minnas Facits negligering av den nya tekniken som då var miniräknare och ordbehandlingsmaskiner (numer PC och program som Word). Facit tyckte inte att det var ett hot. Ericson valde en annan strategi än Nokia, där Nokia såg framtidens användare bland ungdomar och massorna medan Ericsson fokuserade på chefer och den lite mer lyxbetonade konsumtionen. På 60- och 70-talet regerade Tyskland kameramarknaden med bl a Edixa, Leica, Rollei och Voigtländer. Schweiz bidrog med Alpha, USA med Kodak Retina. Plötsligt dök japanerna upp med Kowa Six, Canon, Yashica och någon till. Västeuropeerna lutade sig tillbaka och menade att det bara var skräp ... osv. Det är helt naturligt att varugrupper kommer och går melland kontinenter och länder. Sverige har tidigare fått släppa ifrån sig kläder, skor och allmänna textiler som vi var stora på, för att inte tala om rederier. Istället har resurserna styrts mot anna håll. Sverige är långt ifrån så bra som politiker gärna vill framhålla, men jag tror att Västeuropa är tillräckligt bra för att även framledes har en framskjuten plats även inom produktion. Starka kort här är öppenhet, laganda, platta organisationer, lojalitet, klurighet, ingenjörskonst, IT, demokrati och industriell tradition. Att känna till vad våra politiker heter är måhända allmänbildande men i många stycket tillhör det "onödigt vetande". Man måste dock alltid vara på vakt ... och möjligen är vi svenskar lite naiva och tror gott om alla. Vi är också lite konflikträdda och det mesta skall beslutas i konsensus. Antingen skall alla vara glada eller ingen ... Quote
conan Posted August 4, 2009 Posted August 4, 2009 Munvig jäkel, kul att höra och en kille som kan förvrida huvudet på en om man inte är vaksam. Anförandet är inte utan poänger. Jag är tillräckligt gammal för att minnas Facits negligering av den nya tekniken som då var miniräknare och ordbehandlingsmaskiner (numer PC och program som Word). Facit tyckte inte att det var ett hot. Facit insåg hotet och gjorde flera försök att ta fram elektroniska miniräknare, bl a genom köpet av Addo - men det var försent. Japanerna hade skaffat sig fördelar som inte gick att rå på, samtidigt som Facit hade interna problem. Lite mer finns att läsa här. Quote
pederb Posted August 6, 2009 Posted August 6, 2009 Facit insåg hotet och gjorde flera försök att ta fram elektroniska miniräknare, bl a genom köpet av Addo - men det var försent. Japanerna hade skaffat sig fördelar som inte gick att rå på, samtidigt som Facit hade interna problem. Lite mer finns att läsa här. Kul läsning, min Pappa var Direktör för Addo i Norrköping och senare Facit i Norrköping. Quote
conan Posted August 6, 2009 Posted August 6, 2009 Kul läsning, min Pappa var Direktör för Addo i Norrköping och senare Facit i Norrköping. En artikel om krisen ur ett nytt perspektiv finns här att läsa. Quote
Recommended Posts