peber Posted July 28, 2009 Posted July 28, 2009 Ända sedan farsan fick mig intresserad av klassisk musik på 70-talet har det varit ett stort intresse. Jag hade abonnemang på Göteborgs konserthus i många år, älskade att springa på Waidele m fl riktiga butiker (i Göteborg) och leta bra skivor. När CD:n kom blev det ännu roligare. Även om ekonomin inte tillät några större inköpsorgier hade jag roligt i mitt letande. Sen kom Internet och den allmänna "krisen" i musikbranschen, de riktiga butikerna slog igen och nätet tog över. Då försvann möjligheten till att bläddra samt framförallt till att provlyssna olika inspelningar. Nånstans där slocknade intresset, felaktiga blindköp hade jag inte lust med och eftersom jag inte kunde provlyssna längre... suck... Spola fram till idag. Jag har blivit med Squeezebox samt en DacMagic i min efter Euphonia-standard enkla anläggning. Håller på och rippa alla skivor och upptäcker då flera skivor som jag mer eller mindre glömt av att jag äger. Musik är kul igen. Klassiskt är kul igen! MEN! Frågan kvarstår... om jag bestämt mig för att köpa t ex Beethovens nia, hur väljer jag "rätt" inspelning? Nu kommer alltså själva frågan: Hur gör ni för att välja bland klassiska inspelningar idag?? Och var köper ni skivor? Jag har hittat DG:s downloads i FLAC samt linnrecords.com. Men om jag ändå vill ha en CD, var finns det bra utbud? Och, som sagt, hur väljer/provlyssnar jag? Eller är jag beroende av olika recensenter? Alla tips mottages tacksamt! /Per Quote
plundin™ Posted July 28, 2009 Posted July 28, 2009 Jag har nog inte handlat många nya plattor (klassiskt) i affär under 2000-talet, massor av begagnat, men i stort sätt inget nytt! Nytt handlar jag främst innom EU, Storbrittanien, Tyskland, Frankrike, Italien, Tjeckien, Ryssland i fallande mängdordning (Så ofta som möjligt försöker jag även handla direkt från skivbolagen om det ges möjlighet till detta!). Handlar även ganska mycket från Japan eftersom där finns en aldeles överjäklit stor marknad med skivor som man aldrig hittar annars! (Mycket återutgivningar)! Jag har nästan helt slutat handla från amazon.com eftersom jag inte tycket att dom tillför något innom genren! Jag har listat sajter där jag handlar i tidigare trådar, så det finns ganska mycket att söka av under musikforat... Här är i alla fall en lista på några stycken sajter där jag handlar ofta och sällan utan större krångel! (ur minnet..) MDT.uk Crotchet.uk PrestoClassical.uk JPC.de Stradivarius.it (kräver nästan att man kan en smula italienska!) Det händer ibland att jag använde amazon.fr eller amazon.de, men nästan bara för lokala utgåvor och om jag inte hittar dom någon annanstans! I USA handlar jag som sagt var ganska sällan och nu mer nästan uteslutande från Steinwayägda ArchivMusik, någon gång, men mycket sällan nu mera kollar jag in Berkshire Record Outlet (som säljer remainders/returer från skivaffärer i USA).. Från Japan blir det oftast handlat från HMV, även amazon.jp funkar bra! Även gamla hederliga Ginza i Nossebro, har en ansenlig katalog, även om 99% är beställningsvaror, så upplever jag att det går relativt fort att få sina beställningar därifrån. Största problemet är kanske att deras personal är en smula okunnig om just denna genre... Här kan du hitta en lista/FAQ om sajter som säljer klassiskt på nätet (på engelska)! Detta sagt, så handlar jag 2/3 av alla nyanskaffningar begagnat... Sedan finns det en mängd recensionssajter att fiska skivtips på (jag har tex. skrivit en del i musikforat!), de två största är kanske : Brittiska MusicWeb-International USAbaserade Classics Today Sedan har klassiska "The Gramophone" och dess USA mostvarighet Fanfare en del nätnärvarao, den förstnämda håller på att lägga ut alla sina recensioner sedan starten 1923... När det gäller repertoirkännedom och/eller kännsla för vilka inspelningar som är bra (dvs. tilltalar ditt musiköra), så vet jag ingen bättre skola än att lyssna sig igenom mängder av inspelningar, göra noteringar, ställa frågor på olika internetfora, läsa recensioner, lyssna på P2 är oxå en jäkligt bra väg att lära sig vad man gillar innom genren, det är ju trots allt bort åt 500 års musikkultur man måste tröska sig igenom! ... Det finns helt enkelt inga bra genvägar till det slags erfarenheter!! Det kan låta lite torrt, men för att travestera Farbror Barbro; det finns inga genvägar till en god musiksmak! :evil: Vill du ha skivtips, så utnyttja musikforat genom att söka gamla trådar och ställa nya frågor, det finns flera av oss som gärna svarar i det oändliga på vad man skall undvika, vad som anses som "klassiska" inspelningar och vad som är den bästa inspelningen av olika verk! /ptr Quote
Bebop Posted July 28, 2009 Posted July 28, 2009 Kanon, Plundin. Här finns en hel del för mig nya adresser. Kan även rekommendera Naxos direkt (Sverige) som har mycket klassiskt och många etiketter. Utmärkta sökmöjligheter på både skivbolag, kompositörer, instrument och liknande. Priserna är också vettiga och dom är snabba. Quote
Harryup Posted July 28, 2009 Posted July 28, 2009 I princip enbart engelska Amazon för mig. Dom har mer än vad jag förmår att köpa och just nu köper jag ganska ofta boxar ifrån återgivningarna ifrån EMI, Decca och DG. mvh/Harryup Quote
plundin™ Posted July 28, 2009 Posted July 28, 2009 Kan även rekommendera Naxos direkt (Sverige) Dom glömde jag av i alla hast, mycket bra service! /ptr Quote
peber Posted July 28, 2009 Author Posted July 28, 2009 Oj då! Här kom det mycket bra grejor att gå igenom i lugn och ro! Stort tack för detta! Fast fler tips mottages... /Per Quote
Timbre™ Posted July 28, 2009 Posted July 28, 2009 Handlar även ganska mycket från Japan eftersom där finns en aldeles överjäklit stor marknad med skivor som man aldrig hittar annars! (Mycket återutgivningar)! /ptr Tänkte testa lite Japanimport. Har du förslag på någon välförsedd näthandlare med bra service och hyfsade priser... Quote
plundin™ Posted July 28, 2009 Posted July 28, 2009 Tänkte testa lite Japanimport. Har du förslag på någon välförsedd näthandlare med bra service och hyfsade priser... Alla dom japanska nätshopparna är välförsedda, börja med att tråla av HMV och Amazon efter din repertoir, så kan vi vägleda vidare om du behöver fler optioner! Ingen av dom är direkt billiga! Även CDJapan och Tower kan vara ett bra alternativ! (Tower verkar dock ha dumpat sin engelskspråkiga spegling.. ) Ett ställe jag gömde i morse; Är man road av CD-återutgivningar av äldre Decca (Polygram)-inspelningar så kan man kasta ett öga på Australiensiska BuyWell.. Har man nått smalare genre/specialintresse innom klassisk musik så nämn det, så kan jag kanske tipsa vidare var man kan leta! :cool: /ptr Quote
benekm Posted August 10, 2009 Posted August 10, 2009 När vi ändå är inne på ämnet "att köpa klassisk musik"! Jag har alltid gillat klassisk musik och stora mästare som t.ex. J.S. Bach och Mozart, men min hjärna är helt tom när jag står i skivaffären. Det resulterar alltid i att jag går därifrån tomhänt eller med rockskivor. Jag skulle jag vilja veta vilka klassiska skivor och utgivningar som Ni tycker att man "borde" införskaffa. Jag gillar både kraftfulla dynamiska orkesterverk och melodiösa stycken. Är tacksam för tips! Quote
Bebop Posted August 10, 2009 Posted August 10, 2009 Jag gillar både kraftfulla dynamiska orkesterverk och melodiösa stycken. Är tacksam för tips! En nästan omöjlig uppgift men några säkra kort (utan att gå in på inspelningar) Sibelius: Violinkonserten Symfoni nr 3 Schumann: Pianokonserten Elgar: Cellokonserten Beethoven: Pianosonater, t ex Pathetique och Apassionata 3, 4 o 5:e pianokonserten Symfoni nr 3, 6, 7 och 9 Violinkonserten Schubert: Rosamunda (kvartett) Symfoni 8 (ofullbordade) Brahms: Dubbelkonserten (violin/cello) Rachmaninof: 2 o 3 pianokonserten Symphonic Dances Mendelsohn Violinkonserten Saint-Saens: Orgelkonserten Dessa är verk som är svåra att komma förbi. Jag kan rabbla 100 till och Plundin kan lägga på ytterligare 1,000. Jag har t ex inte nämnt Prokofiev, Schostakovich, Tjaikovskij, Bruch, Haydn, Respiegh ... och mängder av fina kompositörer. Däremot har jag medvetet avstått från Bach och Vivaldi som jag tycker är lite traggiga. Mozart tycker jag är uttjatad och föga dynamisk (som Du också efterlyser). Men ovan har du ett 20-tal CD-plattor att börja med som också är lätta att hitta. Om Du köper dom på Deutsche Grammophon, Decca, Philips, EMI, BIS, Pentaton, Chandos eller Harmonia Mundi så får Du i regel hyggliga och t o m riktigt bra inspelningar. Quote
benekm Posted August 10, 2009 Posted August 10, 2009 En nästan omöjlig uppgift men några säkra kort (utan att gå in på inspelningar) Sibelius: Violinkonserten Symfoni nr 3 Schumann: Pianokonserten Elgar: Cellokonserten Beethoven: Pianosonater, t ex Pathetique och Apassionata 3, 4 o 5:e pianokonserten Symfoni nr 3, 6, 7 och 9 Violinkonserten Schubert: Rosamunda (kvartett) Symfoni 8 (ofullbordade) Brahms: Dubbelkonserten (violin/cello) Rachmaninof: 2 o 3 pianokonserten Symphonic Dances Mendelsohn Violinkonserten Saint-Saens: Orgelkonserten Dessa är verk som är svåra att komma förbi. Jag kan rabbla 100 till och Plundin kan lägga på ytterligare 1,000. Jag har t ex inte nämnt Prokofiev, Schostakovich, Tjaikovskij, Bruch, Haydn, Respiegh ... och mängder av fina kompositörer. Däremot har jag medvetet avstått från Bach och Vivaldi som jag tycker är lite traggiga. Mozart tycker jag är uttjatad och föga dynamisk (som Du också efterlyser). Men ovan har du ett 20-tal CD-plattor att börja med som också är lätta att hitta. Om Du köper dom på Deutsche Grammophon, Decca, Philips, EMI, BIS, Pentaton, Chandos eller Harmonia Mundi så får Du i regel hyggliga och t o m riktigt bra inspelningar. Tackar och bugar ! Nu får jag något att bita i. Mvh //Benke Quote
eliot Posted August 10, 2009 Posted August 10, 2009 En nästan omöjlig uppgift men några säkra kort (utan att gå in på inspelningar) Jag brukar rekommendera symfoniska dikter som inkörsporten till klassisk musik så jag kompletterar med: Rimsky-Korsakov: Scheherazade Berlioz: Symphonie Fantastique Richard Strauss: Also Sprach Zarathustra Gustav Holst: The Planets Mvh, Eliot Quote
plundin™ Posted August 10, 2009 Posted August 10, 2009 Jag skulle jag vilja veta vilka klassiska skivor och utgivningar som Ni tycker att man "borde" införskaffa. Jag skulle säkert kunna skriva 99 Klassiska skivor med musik från de senaste 1000 årens musikhistoria och som borde finnas i en välronderad skivsammling! Men jag tvekar! Dels finns många av dom skivtipsen finns redan spridda runt om Euphonias musikfora (SÖK), dels är jag inte säker på att det jag verkligen vurmar för och kan något om är någon särskillt relevant info för någon som är i början av att vidga sina "klassiska" vyer...? Kanske är det för att jag också tycker att det generellt är svårt att ge universella råd! Jag brukar ofta säga att det bästa man kan göra är att skaffa en bra radio, ratta in P2 (eller mostsvarande internetradiostation), plocka fram ett anteckningsblock och en skön penna och sedan sätta sig och lyssna fram vad man atraheras av! (Tålamod är din bästa vän!) ... Anteckna namnen på kompositörerna av den musik där atraktion uppstår, så är det sedan mycket lättare att sedan diskutera och ge tips om vad som kan vara bar att skaffa! .. Det är lite som att man måste göra sin hemläxa innan man riktigt hittar sin smak, eller för att parafrasera Farbror Barbro; det finns inga enkla genvägar till den prefekta musiksmaken... Men för att bryta mot min tvehågsenhet, 5 i topp av dom klatschigaste "orkesterverken" efter 1900 : #5 : Silvestre Revueltas - Sensemayá (Solonen/LAPO/Sony) #4 : Gustav Holst - Planeterna, en astrologisk konsertsvit (Boult/LPO/EMI Groc) #3 : Igor Stravinsky - Våroffer (Sacre de Printemps) (Markevitch/PO/EMI alt Testament) #2 : Luciano Berio - Sinfonia (Boulez/ONF/Erato) #1 : Olivier Messiaen - Turangalilasymfonin (Chailly/RCO/Decca) Två stalltips är annars att börja med att kolla in soundtracken från de senaste 20 årens storfilmer, namn som Hans Zimmer, John Williams, Angelo Badalamenti, eller varför inte den stora skatten av Sydamerikanska klassiker, Revueltas som jag nämnt, Chavez, Villa Lobos, Piazzolla, Mignone, Ponce för att nämna några få.. /ptr Quote
calle_jr Posted August 10, 2009 Posted August 10, 2009 Det är ju lätt att passera riktiga mästerverk på just detta område, så jag väljer att bara rekommendera en som ni andra har glömt; Prokofievs Scythian Suite / Love for three oranges. MLP :evil: Quote
benekm Posted August 10, 2009 Posted August 10, 2009 Jag skulle säkert kunna skriva 99 Klassiska skivor med musik från de senaste 1000 årens musikhistoria och som borde finnas i en välronderad skivsammling! Men jag tvekar! Dels finns många av dom skivtipsen finns redan spridda runt om Euphonias musikfora (SÖK), dels är jag inte säker på att det jag verkligen vurmar för och kan något om är någon särskillt relevant info för någon som är i början av att vidga sina "klassiska" vyer...? Kanske är det för att jag också tycker att det generellt är svårt att ge universella råd! Jag brukar ofta säga att det bästa man kan göra är att skaffa en bra radio, ratta in P2 (eller mostsvarande internetradiostation), plocka fram ett anteckningsblock och en skön penna och sedan sätta sig och lyssna fram vad man atraheras av! (Tålamod är din bästa vän!) ... Anteckna namnen på kompositörerna av den musik där atraktion uppstår, så är det sedan mycket lättare att sedan diskutera och ge tips om vad som kan vara bar att skaffa! .. Det är lite som att man måste göra sin hemläxa innan man riktigt hittar sin smak, eller för att parafrasera Farbror Barbro; det finns inga enkla genvägar till den prefekta musiksmaken... Men för att bryta mot min tvehågsenhet, 5 i topp av dom klatschigaste "orkesterverken" efter 1900 : #5 : Silvestre Revueltas - Sensemayá (Solonen/LAPO/Sony) #4 : Gustav Holst - Planeterna, en astrologisk konsertsvit (Boult/LPO/EMI Groc) #3 : Igor Stravinsky - Våroffer (Sacre de Printemps) (Markevitch/PO/EMI alt Testament) #2 : Luciano Berio - Sinfonia (Boulez/ONF/Erato) #1 : Olivier Messiaen - Turangalilasymfonin (Chailly/RCO/Decca) Två stalltips är annars att börja med att kolla in soundtracken från de senaste 20 årens storfilmer, namn som Hans Zimmer, John Williams, Angelo Badalamenti, eller varför inte den stora skatten av Sydamerikanska klassiker, Revueltas som jag nämnt, Chavez, Villa Lobos, Piazzolla, Mignone, Ponce för att nämna några få.. /ptr Jag tackar och bugar! Visst är det så att jag försöker att skaffa mig kunskaper via genvägar, istället för att använda tålamod och list. Jag är på gott och ont inne i ett skede av livet där jag äntligen har haft råd att skaffa mig en hyffsad anläggning, men samtidigt har jag mindre tid och tålamod än någonsin. Tid och tålamod är förmodligen småbarnsförälderns största brist. Min pappa hade en stor passion för klassisk musik, tyvärr kom jag aldrig för mig att rådfråga honom medans han levde. Jag är mycket tacksam för tipsen jag har fått här! Quote
calle_jr Posted August 10, 2009 Posted August 10, 2009 börja med att kolla in soundtracken från de senaste 20 årens storfilmer Saint Saëns Op.40 är ganska flitigt använt Quote
Björn-Ola Posted August 10, 2009 Posted August 10, 2009 Varför inte testa lite svenskt? Vi har ju den musiken i blodet. Kurt Atterberg är min favorit. Symfoni 2 t.om. 6 samt sviten älven är måsten. Världsklass! Stenhammars andra symfoni är storslagen och kanske den bästa. Alfvens fjärde symfoni är ett mästerverk. Peterson-Bergers tredje symfoni är mycket hörvärd. Quote
Jörgen_G Posted August 10, 2009 Posted August 10, 2009 Varför inte testa lite svenskt? /.../ Jag är rätt förtjust i Berwalds symfonier och slår ett slag för dem. Framför allt hans ofullbordade och den fjärde, Sinfonie Naïve. /Jörgen G Quote
Timbre™ Posted August 10, 2009 Posted August 10, 2009 Ända sedan farsan fick mig intresserad av klassisk musik på 70-talet har det varit ett stort intresse. Jag hade abonnemang på Göteborgs konserthus i många år, älskade att springa på Waidele m fl riktiga butiker (i Göteborg) och leta bra skivor. När CD:n kom blev det ännu roligare. Även om ekonomin inte tillät några större inköpsorgier hade jag roligt i mitt letande. Sen kom Internet och den allmänna "krisen" i musikbranschen, de riktiga butikerna slog igen och nätet tog över. Då försvann möjligheten till att bläddra samt framförallt till att provlyssna olika inspelningar. Nånstans där slocknade intresset, felaktiga blindköp hade jag inte lust med och eftersom jag inte kunde provlyssna längre... suck... Lite lokala minnen... Då minns du när Waidele på Fredsgatan hade lyssningsrum i källarplanet (startade nog redan på sextiotalet) och det fanns ett antal hörlursuppkopplingar för vinylavnjutning. Där köpte jag min första skiva. Apropå CD fanns det en tid (måste ha varit runt 1982) när man kunde bläddra igenom Bengans hela CD-lager (första butiken) på mindre än två minuter. Quote
peber Posted August 12, 2009 Author Posted August 12, 2009 Lite lokala minnen... Då minns du när Waidele på Fredsgatan hade lyssningsrum i källarplanet (startade nog redan på sextiotalet) och det fanns ett antal hörlursuppkopplingar för vinylavnjutning. Där köpte jag min första skiva. Apropå CD fanns det en tid (måste ha varit runt 1982) när man kunde bläddra igenom Bengans hela CD-lager (första butiken) på mindre än två minuter. Jodå, nu väcker du minnen! Jag kommer ihåg när jag började köpa CD-skivor runt -84/85 (?) att jag oroligt frågade personalen på bl a NK om de trodde att det nya mediet var här för att stanna eller om det var bortkastade pengar att satsa på det?! Utbudet var då fortfarande ganska magert. När farsan skulle lära mig tycka om klassiskt så tryckte han ner mig vänligt men bestämt i soffan och så fick jag lyssna på några av hans favoritstycken; han hade en förhoppning att något av dem skulle "ta tag" i mig. Och mycket riktigt, så skedde när jag hörde... ...Dvoraks 9 symfoni! Så den är för mig ganska speciell... Jag ska fundera lite om jag kan bidra med ngt mer till denna utmärkta tråd! Återkommer! /Per Quote
Björn-Ola Posted August 12, 2009 Posted August 12, 2009 Gillar du Dvoraks 9:a så ska du definitivt lyssna på Kurt Atterberg. Borodins symfonier skulle också kunna vara ett tips. Quote
shaft Posted August 12, 2009 Posted August 12, 2009 Jag är rätt förtjust i Berwalds symfonier och slår ett slag för dem. Framför allt hans ofullbordade och den fjärde, Sinfonie Naïve. /Jörgen G Ja de är bra. I alla fall njuter jag av Järvis tolkning på DG! /Shaft Quote
shaft Posted August 12, 2009 Posted August 12, 2009 Varför inte testa lite svenskt? Vi har ju den musiken i blodet. Kurt Atterberg är min favorit. Symfoni 2 t.om. 6 samt sviten älven är måsten. Världsklass! Stenhammars andra symfoni är storslagen och kanske den bästa. Alfvens fjärde symfoni är ett mästerverk. Peterson-Bergers tredje symfoni är mycket hörvärd. Och varför inte Larssons Pastoralsvit - den är enastående! /Shaft Quote
lindvall Posted August 12, 2009 Posted August 12, 2009 Och glöm inte att det även finns klassiskt på Spotify! Där kan man bilda sig uppfattningar. Som till exempel: Silvestre Revueltas - Sensemayá http://open.spotify.com/album/7LebO2V7waGk2Ar6wvIk3w Quote
plundin™ Posted August 12, 2009 Posted August 12, 2009 Jag är rätt förtjust i Berwalds symfonier och slår ett slag för dem. Framför allt hans ofullbordade och den fjärde, Sinfonie Naïve. Alla audiofiler borde ha Sixten Ehrlings inspelningar av Berwalds Sinfonie singuliere resp. Ess-dur Symfonin på Decca SXL 6374 (Vinyl) eller Bluebell ABCD 037 (CD), klassiskt Deccaljud! Och tveklöst de bästa tolkningarna av dessa två symfonier, London Symphony Orchestra var på sextiotalet en av världens fem bästa orkesterar! (det är dom fortfarande!) /ptr Quote
peber Posted August 13, 2009 Author Posted August 13, 2009 Ja de är bra. I alla fall njuter jag av Järvis tolkning på DG! /Shaft Just det ja, den har jag ju! Dags att leta reda på den i digitala arkivet igen verkar det som... Och om den passar min nuvarande smak får jag kolla plundins tips... /Per Quote
peber Posted August 14, 2009 Author Posted August 14, 2009 Apropå Dvoraks nia, vilken är den "rekommenderade" inspelningen? Min favorit är med The Houston Symphony och Christoph Eschenbach på Virgin Classics, vilken är er? /Per Quote
Jörgen_G Posted August 14, 2009 Posted August 14, 2009 Apropå Dvoraks nia, vilken är den "rekommenderade" inspelningen? Min favorit är med The Houston Symphony och Christoph Eschenbach på Virgin Classics, vilken är er? /Per En av de frågor som avhandlats här på Euphonia: Tidigare tråd om Dvoraks 9:a /Jörgen G Quote
plundin™ Posted August 14, 2009 Posted August 14, 2009 En av de frågor som avhandlats här på Euphonia: Tidigare tråd om Dvoraks 9:a Efter att ha ögnat igenom den gamla Dvorak 9an-tråden kan jag med gott samvete säga att jag inte ändrat åsikt! /ptr Quote
Björn-Ola Posted August 14, 2009 Posted August 14, 2009 Här har jag köpt skivor: http://www.toccata.nu/main.html Dom har också fått mig att prenumerera på Sterlings skivor. Quote
Recommended Posts