Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej på er i sommar-ehh...vädret! ;)

Tänkte dela med mig av bilder från senaste besöket.

Vi börjar bakifrån och här är det populärt att säga att allt har en baksida...

kaj_o_golf012.jpg

Anläggningen och lyssningsrummet utgör en ny-tillbyggd del av ett läckert hus där den äldre charmen bevarats. Ernst hade nog varit nöjd...

Med såhär fina, esoteriska produkter är ju frågan om det rockar...

kaj_o_golf006.jpg

Svar: Ja! :)

Rörstärkare till trots va basen det minsta problemet.

kaj_o_golf010.jpg

En av orsakerna lär vara dessa högtalare, som är spelglada, torra, rappa och jag gissar på en bra känslighet...men som inte har det sista i djupbasen.

kaj_o_golf005.jpg

Orsaken till mitt besök förutom att träffa ägaren va att trimma in V4'or och V6'a.

kaj_o_golf002.jpg

Basproblemen va rätt enkla varför det hela lyckades väldigt bra med endast iPhone och brus på cdskiva som hjälp. Teknik är härligt när det funkar...

Posted
Schysta lådor. vad är det för högtalare?

Det är högtalare som - om jag förstår ägaren rätt - härstammar från Oslo Hifi Center. Uppskattningsvis en 2-vägs basreflexhögtalare som moddats upp med en toppdiskant för att fylla ut översta oktaven. :) Kabelbyglingen är gjord med NordOst Valhalla...

Posted
Dom har vi lyssnat på. Trevliga burkar som kan spela hiske-högt (och det behövs när Geir demonstrerar...) :)

mvh

Kan nog stämma, sladd! :)

Volymen kunde vridas upp mer och mer allt eftersom ljudet föll på plats.

Guest Audio Concept
Posted

Kul att se integrerade T+A V10, som är en riktigt intressant rörförstärkare med EL 509 röret. Kan passa på att berätta att det inom kort också kommer relativt kraftfulla stereo och monosteg i samma V serie från T+A. Vilket rör det blir som används i slutändan kvarstår att se.

Mvh, Audio Concept

Posted

"Basproblemen va rätt enkla varför det hela lyckades väldigt bra med endast iPhone och brus på cdskiva som hjälp. Teknik är härligt när det funkar..."

Engelholm:

Jag skulle gärna vilja få en förklaring till hur du går tillväga när du ställer in V6 och V4:orna.

Jag har själv 2 st V6:or och har ställt in dem hjälpligt på egen hand men tror det finns mer att hämta.

Jag har själv iphoneprogrammen RTA och FFT och brukar testa frekvensgången med rosa brus men tycker det är lite knepigt att ställa in V6:orna perfekt.

Ursäkta att jag kapar tråden men det kanske finns fler som är intresserade av detta :)

Posted
"Basproblemen va rätt enkla varför det hela lyckades väldigt bra med endast iPhone och brus på cdskiva som hjälp. Teknik är härligt när det funkar..."

Engelholm:

Jag skulle gärna vilja få en förklaring till hur du går tillväga när du ställer in V6 och V4:orna.

Jag har själv 2 st V6:or och har ställt in dem hjälpligt på egen hand men tror det finns mer att hämta.

Jag har själv iphoneprogrammen RTA och FFT och brukar testa frekvensgången med rosa brus men tycker det är lite knepigt att ställa in V6:orna perfekt.

Ursäkta att jag kapar tråden men det kanske finns fler som är intresserade av detta :)

Hej!

Det finns många olika sätt att ställa in V4 & V6'a och sanningen är nog att det krävs lite hantverk för att välja rätt teknik.

Jag har en enkel beskrivning på 3 sidor jag skickar till dom som köpt V4/6 av mig. Du kan få den om du mailar mig.

Posted
Hej!

Det finns många olika sätt att ställa in V4 & V6'a och sanningen är nog att det krävs lite hantverk för att välja rätt teknik.

Jag har en enkel beskrivning på 3 sidor jag skickar till dom som köpt V4/6 av mig. Du kan få den om du mailar mig.

Tusen tack :) !!!