Jan Posted July 16, 2004 Posted July 16, 2004 Som om jeg inte hade nokk av projekter så er jeg nu begynnt på ennu et! (Holler ochså på med högtalere och kontrolsteg). Til de lange vinteraftener er der nu rigeligen med arbeta. Jeg kan inte vente med at komme igang. Här er alle delarne til en Platine Verdier - nästan! Der mangler en base som jeg vil lave af 3 stk. 30 mm boginga dämpet med blyhagel. Motorsektionen komme på samma sätt at bli placerat i en 3 lags bobinga base tilsammens med batteriforsyning och elektronik. Den totale vägten blive ca. 50 kg + 10-15 kg for motorsektionen. Der kommer 2 armer - en FR 64s/SPU samt min egan tangentialarm/Benz Ruby. Här et tit på selve lejet. Et såkallt inverteret leje med en kugle i toppen. Dette leje bärer bara få kg. Resten hviler på et magnetfelt med 2 mottsatt rettede magneter. Såher: Der finns et par bilder mera på min hemsida unner "analogue". Quote
K-man Posted July 16, 2004 Posted July 16, 2004 Spännande och kul att följa! Vinylen tar mark åter! \\K-man Quote
Mattias Posted July 17, 2004 Posted July 17, 2004 Oj! Tung spelare Håller med K-man, detta skall bli spännande att följa. /Mattias Quote
EAR Posted July 17, 2004 Posted July 17, 2004 Äntligen DIY på hög nivå dessutom Vad är det för kontrollsteg du skall bygga Rör eller trissor Quote
Neodynium Posted July 17, 2004 Posted July 17, 2004 Kul med hemmabyggen!! Lägg gärna upp bilder och lyssningsintryck under tiden du konstruerar!! Quote
eliot Posted July 18, 2004 Posted July 18, 2004 Det skall bli kul att följa Ditt projekt. För lite mer än 10 år sedan var Platine Verdier mycket omtalad i flera ("underground") hifi-tidskrifter där man kunde följa byggen där de gick igenom valet och kvalet att välja motor, "snöre" etc - jag tror att jag har sparat tidskrifterna så där kanske finns lite matnyttigt - Jag har hört en Platine Verdier hos min gode vän Jürg Schopper i Schweiz och den låter oerhört dynamiskt och kraftfullt. Jag har hört den i två kombinationer: en gång med NAIM's toppelektronik och en annan gång med FM Acoustics dito.... Platine Verdier tas nu in i Tyskland av Keith Aschenbrenner på Auditorium23 i Frankfurt - skall se om jag kan besöka affären när jag nu tar en tur igenom Tyskland Quote
Jan Posted July 18, 2004 Author Posted July 18, 2004 EAR Kontrolstegen jeg byggar på just nu bliver med 8 kanaler! De 6 kanaler til center/sub-sida och bakkanaler er med NLE 19 og en 6 gangs NLE attenuator. De 2 front/stereo kanal körer helt separat via Sowter volumtrafoer med omskiftning via 27 relæer pr. kanal. Der komme 8 inngange pr. kanal - 4 balancerat og 4 inte balancerat. Alle inngange styres via relæer och det sammen gäller muting och phase-invert. Totalt kommer der ca. 75 relæer i boksen (samma typ som använns av BAT). Al relæstyring sker via microprocessor med fjärkontroll. Dette byggs av en kille från Jylland - jeg er inte til sådan digital logikk kontroll, men han har styr på det. Der kommer ochså en display som visar valgt inngang med text samt niveau i 3 dB spring. Bilder kommer snart på min hemsida. eliot Platine Verdier var mycket omtalat i "Sound Practices". Dette magasin har sedan utveklas til nyhetsgruppen "Joe-net" (Triodefestival). Der har ochså väret mycket om denna på den tyska "Vinyl lebt" hvor der ofte referes til diverse Maxon motorer. Jeg har tänkt mig anvenne en DC motor (eller 2) ifrån en video. Jeg kommer at anvenne tapedrev lik et par av mine kompisser som ochså kör Verdier kopiar. Quote
Jan Posted November 30, 2004 Author Posted November 30, 2004 Så har vinteren kommet ... och mit pladespiller projekt närmer sig avslutningen. Efter metaledelene var kommet hem skulle der innköpas trä. Plinten er byggd av 3 lag 26 mm Ek. Mellemste platen er borat ud for blyhagel og den överste platen har et stort hul for montering av magnetlejet. Här er botten och mellan platen limet ihop och der er hällt blyhagel i 2 av hullerne. Sedan fylles alle huller med blyhagel och der hälles lack i. Sedan slipas platen ren innen topplaten limas och skruvas på. Här er bottenlägrat ochså monterat med den stora magneten. Quote
Jan Posted November 30, 2004 Author Posted November 30, 2004 Här så sett ifrå bunnen med fastgöring av magnetlägrat samt centerbolten for justering av höjden av lägrat. Sen flyttes alt til min Audio Magic rack hvor delarne samlas (den färdiga spelar kan JEG inte lyfta). Her ses den ifrån fronten lite på sned. Til venstre motorsektionen som er monterat i en lite sukkerburk av rustfrit stål. Denna er ochså fyllt med blyhagel och Sorbothane. Der drives med et spolband. Pladtalriken er 20 kg aluminium + den övarste svarte som er komposit med epoxy och bly - ca. 6 kg. Armen er min DIY tangential med Benz Ruby. Der kommer en arm mera - FR64 med SPU. Endeligen bliver motoren som nu er från en Philips Video at blive erstattet med en Scheu DC-motor. Den endelige batteriforsyningen mangler ochså at blive färdig. Här så bildet som de ca. 55 kg står nu på Feet of Silence i lyset från mine halogen spots: Quote
EAR Posted December 1, 2004 Posted December 1, 2004 Jösses koss vilken vinylbest Hur många timmar har du lagt ner Jan MVH/Mats Quote
kim Posted December 1, 2004 Posted December 1, 2004 Den ser godt nok lækker ud det skal nok blive rigtigt godt "So ein ding MUSS ich auch haben" Er stumperne (pladetallerken og leje) du anvender almindeligt tilgængelige, i givet fald hvor, eller har du fået dem fremstillet specielt til dig ??? Quote
Vogue Posted December 1, 2004 Posted December 1, 2004 Hvad kan man sige ... fantastisk flot. Godt at der er nogen der holder den danske fane højt ... svært at måle sig med alle de flotte svenske anlæg man ser her på siten. Hvordan har du fået lavet metaldelene til pladespilleren ... ser ud som et kompliceret projekt ... men resultatet ser også ud til at kunne retfærdiggøre meget besvær .. Er selv på tegnebordet med den sidste pladsspiller ... og har selv ide om at bruge Feet of Silence, idet de jo må have næsten samme egenskaber som det ophæng SME laver på deres ganske vellydende grammofoner. Vogue Quote
plundin™ Posted December 1, 2004 Posted December 1, 2004 för mer infor om Platine VERDIER, är JC Verdier's site stället man skall gå.. http://www.jcverdier.com/ Lite råddig sijt, men där finns allt man behöver veta om gramofonbyggeri och egen import av delar till dessa verken! /ptr Quote
K-man Posted December 1, 2004 Posted December 1, 2004 För att använda Dr Albans ord.... Stabilt! \\K-man Quote
Timbre™ Posted December 1, 2004 Posted December 1, 2004 Tung vinyl... Måste ligga helt rätt i tiden med tanke på de vinylsvarvar man kan träffa på i våra dagar. Quote
Bravo Posted December 2, 2004 Posted December 2, 2004 Lyssningsrapportet med jämförelser är ett måste för detta bygge!!!! Quote
pihl Posted December 4, 2004 Posted December 4, 2004 FANTASTISK, andet er der vel ikke at sige! :cool: Jeg er dybt imponeret Quote
kim Posted December 6, 2004 Posted December 6, 2004 HVASÅÅÅ Jan Skal vi ikke snart høre nyt om projektet inden vi "går til" af nysgerrighed Quote
Recommended Posts