Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej

Jag ärvde en del hifiprylar nyligen. Bla en herrans massa vinylkskivor som är lite behov av tvätt. Så nu tänkte jag kanske slå till på en vinyltvätt.

Vad har ni för tips om bra köp. Kan Cadence Okki Nokki vara nått kanske.Den verkar rimlig ipris och jag har sett av några av er har den .

Tacksam för hjälp och förslag. /Peter

Posted
Hej

Jag ärvde en del hifiprylar nyligen. Bla en herrans massa vinylkskivor som är lite behov av tvätt. Så nu tänkte jag kanske slå till på en vinyltvätt.

Vad har ni för tips om bra köp. Kan Cadence Okki Nokki vara nått kanske.Den verkar rimlig ipris och jag har sett av några av er har den .

Tacksam för hjälp och förslag. /Peter

Jag kör med en en Kuzma VinVac, och anledningen till att jag föll för just den är väl inte i först hand att jag tycker att den ser bra ut, utan mer konstruktionen som sådan i förhållande till tex Okki Nokki.......

Den är väldigt gedigen och välbyggd och funkar ypperligt !

En av konstruktions detaljerna som den har och som prioriteras högt av mig, det är att navet har en diameter som inte är mycket större än etiketten på en vinylplatta !!

På många av de vinyltvättar jag varit i kontakt med så tar man vinylplattan med den nytvättade A sidan, vänder på den, och lägger den på ett heltäckande tämligen dammigt nav, och det förfarandet gillar jag inte, och det slipper jag helt ifrån med Kuzma VinVac.

//-- Tompa --

Posted
På många av de vinyltvättar jag varit i kontakt med så tar man vinylplattan med den nytvättade A sidan, vänder på den, och lägger den på ett heltäckande tämligen dammigt nav, och det förfarandet gillar jag inte, och det slipper jag helt ifrån med Kuzma VinVac.

Det där känner jag inte alls igen. Jag har själv en skivtvätt från Clearaudio som för ett jäkla liv när vakumsugen är igång. Det som är den stora skillnaden med en skivtvätt som har sug är att skivan blir snabbt torr jämfört med vanlig handtvätt. Men vill jag spela av en skiva som jag samtidigt vill spela in på CDR eller något annat medium. Då är det våtavspelning som gäller. Jag kan inte med bestämdhet säga att skivtvätten avsevärt är bättre än handtvätt.

Posted

En mjuk bomullshandduk som man utan tryck för över skivan torkar snabbt upp vattnet efter en handtvätt. Det brukar räcka med att låta skivan ligga någon minut efteråt ifall man missat något hörn. Om skivan inte ser ut att bli torr direkt så har man förmodligen inte sköljt den ordentligt utan det ligger kvar tvättmedel i spåren. Jag misstänker att vattnets ytspänning har ett finger med i spelet.

Posted
Även Hanss Acoustics RC-20 har en något mindre "vinylplatta".

1525785-origpic-df2375.jpg

Finns i Sthlm hos Audio Concept och i Göteborg hos mig.

Den fungerar mycket bra och är robust byggd och snygg att se på :app:

//Eliot

Posted

Man kan ju blanda destillerat vatten med isopropanol och YES som tar bort ytspänningen. Det brukar inte bli något annat kvar utöver lite fukt. Nu använder jag mest min skivtvätt trots att den låter förfärligt mycket och då blir ju skivorna garanterat torra. Men värt pengarna är den ju inte.