Jump to content

Recommended Posts

Posted

Ligger det något i påståendet att RCA skulle låta bättre än XLR och, förutsatt att produkterna är helt balanserade, vad skulle den ljudskillnaden i sådana fall kunna bero på :?:

Posted

Nej, det finns inga skäl varför RCA skulle låta bättre än XLR om det är obalanserad vs. balanserad anslutning som avses.

Det finns problem med balanserade anslutningar som måste beaktas och det är säkert detta som ställer till det för ljudkvalitén. Ska man ha balanserat så måste det vara välkonstruerat och ibland handbyggt / handtrimmat.

Posted
Ligger det något i påståendet att RCA skulle låta bättre än XLR och, förutsatt att produkterna är helt balanserade, vad skulle den ljudskillnaden kunna bero på :?:

Jag tror att XLR är att föredra om båda produkterna är helt balanserade. Konstruktören har rimligtvis idén att balanserat är den princip han föredrar och då är såklart även överföringen mellan apparaterna naturligast via XLR-kontakterna.

Om RCA skulle vara att föredra har han satsat stora pengar på att göra om signalen till obalanserat via RCA-kontakterna (kräver elektronik) och sedan återigen genom ett extra steg i nästa maskin - tillbaka till balanserat. Njä...

Den skillnad som kan upptäckas är att äkta balanserade maskiner får 3 db högre utnivå (om jag minns rätt) eftersom man lägger ihop signalen för att kunna köra via RCA-kontakterna. Det kan låta mer dynamiskt om man inte är uppmärksam på att det denna skillnad finns.

Eller också använder man kablar som inte är anpassade eller exakt lika låtande och mätande för RCA respektive XLR-överföring. Det är förmodligen det vanligaste...

Ovanstående gäller "normala" längder på signalkablaget.

Ovanstående gäller också åt andra hållet, dvs obalanserade produkter som är försedda med XLR-kontakter. Det gäller att en sådan konstruktör satsat ganska mycket pengar på att inte degradera signalen om den skall göras om och gå balanserad utan att förlora.

mvh

Posted

I studion och framförallt i PA sammanhang vill man ha balanserat för att på så vis slippa att fiska upp eventuellt brum från den elektriska installationen Ju längre kabeln är dess större är risken att det induceras brum eller HF som också är möjligt. Förr så använde ljudteknikerna isolationstransformatorer på både in och utgångar i en rigg. Det gör man även idag, åtminstone i PA sammanhang. Idag är det för det mesta så att man med hjälp av en differentialförstärkare på utgången åstadkommer en balanserad signal utan transformator. Jag har gjort prov med en känd signal och som jag sedan mätt upp som balanserad och sedan som obalanserad. Som jag minns det var det ingen skillnad på nivåerna. Däremot så vet jag att en balanserad förstärkare lämna en större maxnivå jämfört med en obalanserad. Det här vet jag ju nu inte om det har någon större betydelse för konsumenten. Det har nog snarare blivit ett slag status att köra balanserat, det är lite finare. Själv kör jag det som står till buds, men så slutligen är mina slutsteg obalanserade. Jag skulle lätt kunna göra dom balanserade med hjälp av transformatorer, men jag tvivlar på att det höjer nivån på ett redan bra ljud. Jag vill också tillägga att det finns tillverkare av hifi utrustning där elektroniken är dubblerad, alltså helt rakt igenom balanserad. Men det är dyrt och det kräver att plus och minus är exakta varandra. Så bygger man aldrig i proffs-sammanhang vad jag vet. Det kostar allt för mycket och sedan vad gör man när något går sönder i den ena halvan.

Posted

Med 3Dbs högre är det lätt att subjektivt uppleva som bättre ljud,något som en hifihandlare här i Malmö använde som försäljningsargument för de högtalare han helst ville sälja (alla högtalare gick genom en växel där man kunde ställa nivåerna) detta var på det glada 70-talet.Idag är det få seriösa handlare som demar via växel.

Så länge man håller sig till "rimliga" längder på kablar tror jag att det är mycket av en "hype" att köra med balanserade kablar men trots det envisas många USA-märken samt en del Tyska att det skall vara balanserat.Det är precis så att det är en kvarleva från studios&PA-system.Och man blir inte speciellt inpad av deras sk."kontrollmonitorer"

Bland de riktigt exklusiva EU,Japan samt USA-märkena finns "bara" rca att tillgå.

Posted
Så länge man håller sig till "rimliga" längder på kablar tror jag att det är mycket av en "hype" att köra med balanserade kablar men trots det envisas många USA-märken samt en del Tyska att det skall vara balanserat.Det är precis så att det är en kvarleva från studios&PA-system.

Jag delar denna syn. Jag har framfört i tidigare trådar att t ex Bo Christenson (mannen som skapade Primare och Bow) kände sig tvingad att köra med XLR annars går det inte att sälja i Japan. Enligt honom är det inte seriöst med RCA i HighEnd kretsar där vilket inte har något med ljudet att göra. Det är delvis samma sak i USA men det beror också på att många installationer där använder sig av 10-12 meter långa kablar i de mer exklusiva hemmen. Där blir det naturligtvis en annan sak.

VTL's Luke Manley, som jag träffade i München säger att jag kan ta det som känns bäst för mig, men för ljudet har det ingen betydelse i de längder jag använder (1-2 meter). Jag körde balanserat när jag använde Siltechs kablar, men när jag bytte till Transparents Ultrakablar valde jag RCA efter förevisning på Lamm, VTL, Parasound över Avalon Isis och Wilson Watt/Puppy 8. Vare sig jag eller någon annan i rummet kunde påvisa några skillnader.

Kanske det är Naim som har den rätta filosofin med sina DIN-kablar ...

Det är väl som med jeans - en del kör med Lewis och en del vill ha Wranglers

Posted

gcs: Jo, det är därför jag brukar använda "äkta" eller "helt" balanserat som benämning. Balanserade konstruktioner kräver matchning mellan halvorna men vinsten är ju också känd.

Om något går sönder i den ena halvan lagar men det.

JMlab: Det är ganska gott om finare hifimärken som också verkligen anpassar produkterna till att köras balanserat. Burmester kräver en adapter om det ens skall vara möjligt att använda RCA, något som tyder på hur de vill att signalen skall överföras (och hur apparaterna är byggda) Accuphase har både balanserade och obalanserade konstruktioner men brukar rekommenderar balanserad överföring. Bladelius är äkta balanserade produkter till övervägande delen och där är valet alltså enkelt... VTL blandar på sina apparater, är de balanserade finns där såklart XLR men på en produkt som slutsteget ST 150 saknas det helt.

Förvirringen och problemet från början är de som tillverkar obalanserade apparater och sedan av snobbskäl skruvar dit XLR-kontakter på baksidan.

mvh

Posted

Tack ska ni ha :) . Om jag förstått det hela rätt så är det alltså XLR som rekommenderas om det är en "true balanced design" (blir i vilket fall som helst inte sämre med XLR).

Läste detta om ARC´s CD3:

"Listening to the CD3 Mk II through its single-ended outputs didn't change the player's sound immensely, but did make for less-refined sound. Retrieval of inner detail was less pronounced, and the entire presentation didn't have quite the same level of easy resolution or verisimilitude. Single ended, the CD3 Mk II is still a very good CD player, but, in meaningful ways, it sounds better balanced." Hur är det med CD5 Bebop?

Posted
"... Single ended, the CD3 Mk II is still a very good CD player, but, in meaningful ways, it sounds better balanced."

Hur är det med CD5 Bebop?

Min gode vän "Don" har en CD3 MkII plus LS26 försteg, VT110 slutsteg och Quad 989:or. Jag ver inte med själv, men han har tillsammans med ett antal "guldöron" testat mellan balanserat och RCA och kunde inte hör någon skillnad. På vissa plattor tyckte dom sig höra vissa olikheter men inte med säkerhet, så han har behållit sina RCA-ormar.

Ungefär samma text som Du återger för CD3 säger även HiFi Choice när dom testade CD5. Jag har inte provat av den enkla anledning att mitt VTL-försteg endast har balanserade utgångar. Däremot har min Bow balanserade ingångar, men jag kan inte påvisa några direkta skillnader. Jag tror dock att Bows balanserade in/utgångar endast är av kvasityp. Som jag tidigare skrivit finns XLR-uttagen där för att kunna sälja till Japanerna.

Om/när(?) jag går på VTL's nya 5.5:a eller deras 6.5 så kommer jag naturligtvis att prova. Om det låter bättre så byter jag om inte så blir det inget byte. Verkligheten får styra, inte teorier och allmänna schabloner.

Posted
Verkligheten får styra, inte teorier och allmänna schabloner.

Låter som en sund inställning :) Glömde att den "äldre" 5.5 enbart har balanserade utgångar.

Posted
Balanserade konstruktioner kräver matchning mellan halvorna men vinsten är ju också känd.

Om något går sönder i den ena halvan lagar men det.

Ja det förstår jag med men jag har ex.v slutsteg och ett Riaa som i och försig inte är balanserade men det fina med stärkarna är att dom låter otroligt bra så länge dom är hela. Men går dom sönder då kan ingen laga dom eftersom det är jätte kritiskt med transistorernas parametrar. Han som gjort konstruktionen har tagit hemligheten med sig i sin grav. Det är som om Tim de Pavaricini skulle göra det samma och lämna alla utan möjligheten till service. Jag råkade ut för att i ett av mina bryggade slutsteg gick ena halvan sönder och lät lite hårt. På ett oscilloskop kunde man se hur den ena halvan klippte lite. Som tur var hade jag reservkort så det löste sig den gången. Om det händer nästa gång så är det kört. Jag tror alltså inte att det bara är att slänga in en transistor eller ett rör med samma beteckning i en helt balanserad förstärkare och sedan tro att det fungerar optimalt igen.

Posted
Ja det förstår jag med men jag har ex.v slutsteg och ett Riaa som i och försig inte är balanserade men det fina med stärkarna är att dom låter otroligt bra så länge dom är hela. Men går dom sönder då kan ingen laga dom eftersom det är jätte kritiskt med transistorernas parametrar. Han som gjort konstruktionen har tagit hemligheten med sig i sin grav. Det är som om Tim de Pavaricini skulle göra det samma och lämna alla utan möjligheten till service. Jag råkade ut för att i ett av mina bryggade slutsteg gick ena halvan sönder och lät lite hårt. På ett oscilloskop kunde man se hur den ena halvan klippte lite. Som tur var hade jag reservkort så det löste sig den gången. Om det händer nästa gång så är det kört. Jag tror alltså inte att det bara är att slänga in en transistor eller ett rör med samma beteckning i en helt balanserad förstärkare och sedan tro att det fungerar optimalt igen.

Nä, om konstruktören tar hemligheterna med sig i graven är det ju kört. Oavsett konstruktionsprincip... :)

mvh

Posted
Nä, om konstruktören tar hemligheterna med sig i graven är det ju kört. Oavsett konstruktionsprincip... :)

mvh

om man åtminstone vet vad det är för transistorspecar, så kan man ju i värsta fall byta båda sidorna till matchade uppsättningar av par.

En bekant berättade om en hembyggare som köpte en hel batch med transistorer, för att mäta sig till ett optimalt par :cool:

Posted
om man åtminstone vet vad det är för transistorspecar, så kan man ju i värsta fall byta båda sidorna till matchade uppsättningar av par.

En bekant berättade om en hembyggare som köpte en hel batch med transistorer, för att mäta sig till ett optimalt par :cool:

Nelson Pass har ju en hel del DIY'are - å duktiga sådana! Där köps det in rätt stora serier som sen matchas för att inte skilja sig åt mer än nödvändigt. Smart nog verkar det som att dom inte slänger några trissor, utan bara matchar mot ett annat värde till ett (helt) annat slutsteg. Vad jag förstår är inte värdet viktigt i sig i klass A konstruktionerna, medan den interna matchningen är det. :)

Posted

En annan sida av det hela som alltid har irriterat mig är att det finns ingen riktig storleksstandard för RCAkontakter alltså kan dom ibland sitta stenhårt och ibland lossnar dom bara man blåser på dom. Det finns iofs låsbara RCAkontakter men det är långt ifrån alla kablar som har sådana. Dom löser ju problemet men rca inger ingen kvalitetskänsla alls för mig det känns rangligt och instabilt, bättre med xlr som man snäpper fast och sen sitter dom där :D

Sen finns det apparater som faktiskt låter bättre med rca och då ska man självklart köra med det, detta var en rent känslomässig utläggning.