Jump to content

Blue Ray musik


Kent_n

Recommended Posts

Jag tycker att om man vill ha konsert/film upplevelser bör det vara 5.1 ljud. Jag tycker du skulle lyssna lite på det nya HD 5.1 ljudet det om du har möjlighet.

Calle B

Jag tycker 5.1 för konserter var häftigt redan innan och det tillför filmer mer också, men grejen är att jag tittar inte så mycket på film och framför allt inte på den typen av filmer där innehållet är så inriktat på pang/krasch/swisch/boom/wham. Jag är mer inne på filmer inriktade på dialogen än effektsökeri, avhuggna huvud i slow motion, ständiga explosioner etc. Konserter har det problemet att jag har svårt att sitta still och bara titta och lyssna och efter en genomlyssning så blir det inte mer. Jag söker mig ner till mitt musikrum istället.

I Kanada investerade jag en hel del i 5.1 (Dynaudio uppsättning) men det funkar inte för mig. Jag lägger hellre mina pengar på CD o vinyl plus på min musikanläggning. Där är där jag har mitt hjärta. Jag är ingen TV-människa. Men visst händer det att jag ser någon film och ibland någon konsert men oftast inte mer än 20-30 minuter, sen tröttnar jag. Om man för en billig peng kan få bättre bild och bättre 2-kanalsljud, varför inte ...

Men sen va det där med DVD-filmer. Kan man avkoda BlueRay maskiner till att spela Region 1?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 62
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jag vet inte om det går att få ut allt flerkanals HD-ljud i 2 kanaler! Men vill man titta på film eller konserter tycker jag det är en upplevelse med 5.1 ljud.

Det är ju ett dilemma när man samtidigt vill ha optimalt 2 kanalsljud. Vill man ha samma kvalitet på 5.1 ljud blir det mycket dyrare.

Ja det var just det jag tidigare ville förklara att att det blir mycket dyrare och framförallt som i mitt fall så har jag faktiskt ingen plats med fem stycken 300l högtalarlådor + en stor subwoofer. För att inte tala om all elektronik där jag idag har sex slutsteg för att kunna spela vanlig stereo. Som svar på den första frågan går det att i blue ray spelarens meny koppla om så att man får 2 kanals HD-ljud. Jag tror att jag kommer att köra med fem likvärdiga mindre och billigare golvare, ungefär som jag gjort tills dagsdato. Min vanliga stereo kör jag som hittills i ett annat rum.

Link to comment
Share on other sites

Men sen va det där med DVD-filmer. Kan man avkoda BlueRay maskiner till att spela Region 1?

Ja, men alla BD spelare kan inte blir regionsfria. Tala med handlaren innan köp vilka spelare som kan göras regionsfria för BD resp. DVD. Vissa kan t.ex. bli regionsfria för DVD med någon enkel fjärrkontrollskod medan BD kan vara låst till region B t.ex.

Link to comment
Share on other sites

Ja, men alla BD spelare kan inte blir regionsfria. Tala med handlaren innan köp vilka spelare som kan göras regionsfria för BD resp. DVD. Vissa kan t.ex. bli regionsfria för DVD med någon enkel fjärrkontrollskod medan BD kan vara låst till region B t.ex.

Det viktiga är DVD-filmerna. I Kanada fanns natuligt nog inget annat än region 1. Rättshaveristerna i Hollywood har ju bestämt sig för att flyttning mellan kontinenterna är inte tillåten vad det angår DVD-filmerna, men jag tänker inte köpa mina filmer en gång till. (Jag har för säkerhets skull försett mig med en DVD-spelare inköpt i Kanada som jag kör med step-down transformator och man kan ju göra samma sak med Blue Ray - be någon av mina kompisar i Kanada skicka hit en US-version, men att det skall behövas är ju förnedrande.

Link to comment
Share on other sites

Och i sverige finns DVD Direct på Tjärhovsgatan 54, 116 28 Stockholm som säljer/moddar Panasonic och Pioneer Blu-Ray spelare.

http://www.dvdirect.net/

Min HDI BD Prime mediaspelare är också regionsfri på både Blu-Ray och DVD. Jag tror även OPPO BD-83 går att mjukvarupatchas till att bli regionsfri, men verifiera detta först!

Är du nöjd med Primen? Har man hunnit förbättra gränssnittet?

mvh/Harryup

Link to comment
Share on other sites

Jag hade inte Primen hemma när du var över, körde från HTPC:n som jag svor över har jag för mig.. :D

Lite så här ser det ut när jag bläddrar bland filmer/konserter med HDI BD Prime. Kommer komma lite verktyg för att customiza vyer bättre. En barnlek att hantera men inte den initiala uppsättningen.. Men trevligt och funktionellt är den att bruka och tjejen är extremt nöjd när hon kan manöverera enkelt med fjärren. Handjagade bilderna från duken så det ser bättre ut i verkligheten än vad som fastnar med kompakten på autoinställning ;)

Primebrowse.jpg

Primeinfo.jpg

PrimeMegan.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jag var lite orolig för hur den skulle "låta", skulle den ens kunna slå min tweakade HTPC's som inte skäms för sig jämfört mot CD spelare i mellansegmentet. Dock har jag inte stoppat in ett 10k studiokort i den vilket sannolikt hade haft ett annat utfall i S/PDIF vs S/PDIF utvärderingen. Även om jag inte skulle använda S/PDIF var det det här jag började. Tilläggas skall kanske att när Dune:n blev gäst i racket fick den optimal vibrationsdämpning och jag tillverkar en egen strömkabel till den gjord på Furutech komponenter. Den är inkopplad till en Hydra8 strömlist.

Fick gå tillbaka till några nedskrivna lyssningsintryck för nu kör jag endast Dune HDMI via Meridian HD621 vid kritisk lyssning.

Dune S/PDIF vs Tweakad HTPC S/PDIF - Dune får det sedvanliga när det blir en bättre källa, lite mer dynamik, lite mer svärta.

Dune HDMI via Meridian HD621 3-stage FIFIO dejitterer/upsampler/switch vs Dune S/PDIF - Här hände det grejer, nu var det mycket fler saker som förändrades. Jag hoppas jag kan ta hifi-flosklerna på engelska ;-)

I prefer 2 channel FLACs through HD621 from my HDI Dune BD Player. The coax (with classic Meridian G68 upsampling and FIR filter) sounds "cleaner" or tighter but does not have the same sense of space or musicality. Through the HD621 the material sounded more true. The timbre of instruments, voices and listening space is more true and effortlessly rendered. I needed to digest the sound from HD621/apodizing at first. Since it's not using regular FIR filtering, The HD621 also seem to reinforce the bass somewhat in my setup. I remember that when I performed upsampling in the HTPC in the past (Foobar2k/Secret Rabbit Code) it lost bass compared to the native upsampling upsampling routine in the Meridian G68.

Så Ja, mina lyssningsintryck blev mest positiva när jag kör den genom HD621:an. Meridian menar själva på att den får mediokra källor (läs: BD HDMI källor) att producera High-End kvalitetsljud som mäter sig med de bästa CD spelarna. Jag måste säga att dem har lyckats. I normala förstärkare får man ofta sämre ljud via HDMI i 2 kanal än coax S/PDIF då många lösningar inte hanterar jitternivåerna..

Jag längtar tills jag kan byta grafikkortet i HTPC:n till HDMI kort med ljud då jag även kan routa in den i HD621 så att Spotify bakgrundslyssning även får lite High-End treatment. Det är lite lustigt på Meridian forumet, folk med S/PDIF källor som t.ex. Sonos, Sooloos och Squeezebox köper S/PDIF->HDMI converters för att dra nytta av HD621:ans kvalitéer. Det låter helt sjukt men det funkar verkligen! :)

Hade du kvar 861:an?

Link to comment
Share on other sites

Tack för svaret.

Skall köpa en Dune 1Gigabit för test och jämföra med Tvixen.

Finns den i någon butik i Stockholm i lager tro?

När det gäller 861 så lånade jag den. För bio kör jag en Denon 4308 som processor/försteg till lösa slutsteg.

Som 2-kanal försteg kör jag en Aesthetix Calypso Signature.

mvh/Harryup

Link to comment
Share on other sites

crion:Håller fullt med dig att en livekonsert över bluray kan låta fantastiskt,men var hittar du så många bluray konserter?

Håller just nu på och provar olika lösningar med DCS-upsampler med USB samt DCSklocka med USB,väldigt intressant!

Det behövs inte 5 st 300l lådor för att få till ett övertygande ljud via bluray,man kan som jag har gjort i ett av mina hembiosystem.

Jag använder 3 st Focal Solo6 aktiva studiomonitorer ,de är närfältsmonitorer och har inbyggda förstärkare om 100+120 watt.

Jag använder en av Denons större recieverar med vilken jag plockar ut signalen via preout och ut till högtalarna .

Högtalarna fungerar bäst med ett lyssningsavtånd på 1-3 meter mao i mindre rum.

Link to comment
Share on other sites

Det får så klart bli en kompromiss även om man som jag är bortskämd med stora högtalare och stort ljud. Jag har provat med mindre högtalare tillsammans med subwoofer. I båda fallen klippte subwoofrarna före stativarna som var från Genelec och Dynaudio. Det skulle vara kul att få hälsa på dig JMlab om du bor i Malmö. Jag kommer snart att hälsa på min lilla mamma som bor där. En riktigt bra subwoofer är inte lätt att hitta till ett bra pris. Den ska kunna klara av <20Hz med hög nivå utan att bottna. Jag har tittat länge på Velodyne DD15 så när jag har lyckats "wagga" min fru tillräckligt så kanske jag slår till på en sån för min 5.1 och blue ray lyssning. :)

Link to comment
Share on other sites

JM följ denna länk, finns 350 titlar bara på Amazon och sedan har vi mindre bolag som börjar släppa lite varstans. 2L är dem mest intressanta av dem små hittills.:

http://www.amazon.com/s/ref=nb_ss_gw_1_7?u...sprefix=blu-ray

GCS, Velodyne DD serien kan skaka om en del för sin storlek, men de producerar inte så mycket välljud i musik i mitt tycke. Om du vill komma billigare undan så skulle jag nog köra på två Ino subwoofers. De är passiva så aktivt delningsfilter tillkommer om du inte redan har det (körde inte du Behringer digital delning eller minns jag fel?). Du kan ju också beställa dem i något fint faner som passar bra hemma. Det är svårt att hitta något för samma pengar som motsvarar dina tuffa krav och dessutom spelar både musik och film kompetent.

Modell Ett par profundusY-2 har följande specifikationer

Pris: 27900kr paret

Baselement: 2 st 25,2 cm

Impedans: 10 ohm (eller 5/20 ohm i mono) 8-90 Hz

Placering: Hörn med omnejd (¼ rumsmått) om max två används. Annars även andra placeringar.

Kontinuerlig effekt: 500 W (2*250 W)

Känslighet (ensam Y): 95,5 dB-2,83 V (¼ sfär)

Rek.först.eff: 2 * 300 W

Frekvensomfång-1dB*: 16 - 200 Hz (-3 dB @ 14 Hz)

Deln.fre./Branthet: Elektroniskt delning >30 dB/oktav. Kontakta oss för närmare information

Högsta ljudtryck (Y-2) >15,5Hz: >124 dB i rum, kontinuerligt (180+180 W) s-versionen omställbar för 128 dB >22 Hz.

Dimension(b*h*d, cm): 2st 50*68,1*52, 40 kg/st, eller 50*66*52, 38 kg/st (förenklad version)

Finish: Valfritt (diverse fanér & lacker)

Link to comment
Share on other sites

crion:Tack för tipset,får kolla igenom utbudet.

Håller med dig att Velodyne inte är på topp när det gäller musikåtergivning!

gcs:jo så är det kontakta mig så kan vi säkert fixa ett besök.

Har haft 2 st Velodyne DD 12 men de var lite långsamma och således inte perfekta till musikåtergivning

Link to comment
Share on other sites

Har haft 2 st Velodyne DD 12 men de var lite långsamma och således inte perfekta till musikåtergivning
Konstigt för jag har en DD18 som jag tycker sitter som en smeck tillsammans med mina JBL:er.Det kan ju möjligen bero på att jag har något slag fördröjning i mitt elektroniska filter som är en Driverack.
Link to comment
Share on other sites

IMHO, Revel B15 som det talats om i en annan tråd fungerar betydligt bättre till musik, även Meridian SW1600. Någon sa att man får dra ned servo korrektionen i botten när man lyssnar på musik på DD serien, men det är väl lite av poängen (och kostnaden) att Velodyne kör Servo..

Well well, enough med sidospåret subwoofers..

Link to comment
Share on other sites

Jo men visst Veldoyne DD är bara skit. Musiken låte hemskt så min gamla ACE subwoofer var bra mycket bättre. Har man inte råd med REL ja då får man väl köpa någon DD subwoofer. :clown:

Link to comment
Share on other sites

Nej Velodyne fungerar mycket bra som LFE kanal, eftersom den besitter tyngden. Däremot besitter den inte rappheten som många servolösa subs besitter. Tricket är ju givetvis att lyckas med både rapphet och tyngd till rimlig kostnad. Om din elektroniska delning tillför en delay kanske du inte hör samma problem som vi hör när en V. DD integreras med dynamiska frontar för musiklyssning.

Med tanke på Focals snabba och dynamiska återgivning kan jag tänka mig att det blev en illa matchning med Velodyne DD för musik som JMLab upplevde. Den enklaste beskrivningen jag kan ge på fenomenet är att jag upplever DD som lite "klumpig" när den integreras för musik med frontar.

Jag skall också säga att jag bara lyssnat på DD10, DD12, DD15 men inte DD18. Dock tror jag drivningen är exakt densamma för de andra uppför sig på samma sätt.

Ace bass som du nämner saknar helt tyngd och befinner sig i en helt annan priskategori vilket gör att jämförelsen blir extremt skev. Revel B15 och Meridian SW1600 befinner sig dock i samma high-end priskategori där Velodyne faktiskt tar mest betalt, så det är långt ifrån något fattigmansalternativ ;-)

Jag vet inte om du lyckats med något lyckokast när det gäller separat elektronisk delning och Velodyne för musiklyssning. Men om du är intresserad kan jag låna ut en SW1600 som du kan få såga så mycket du vill eller behålla mot en engångsavgift. :D

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle nog misstänka att det som i mitt fall så står subwoofern närmare lyssningsplatsen än mina golvare. Det borde göra att basen når lyssnaren lite före. Sedan det här med servo. Det är ju till för att minimera distortionen som normalt är ganska hög, då speciellt i basen. Jag lånar gärna din SW1600 för ett jämförande test.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Åter till Blue ray.

Själv har jag en spelare för ca: 3500 kronor, ger mkt bra bild. (Samsung)

Nu finns det betydligt dyrare spelare. Som exempel Maratz har en för runda slänga 20000 och T+A har kommit med en, antar att dom är betydligt bättre ?

Är det någon som på ett för mig begripligt sätt förklara vad i ligger skillnaden för mig framför TV apparaten, både ljud och bildmääsigt

Tacksam för svar.

Link to comment
Share on other sites

Just nu skulle jag säga att den största skillnaden du märker direkt mellan spelare är hastigheten. Det är en ny generation av Blu-ray spelare på gång som är mycket snabbare än det vi har nu. Det kommer också ett 3D stöd i BD Profile 3.0 förmodligen.

Skillnaden mellan dyrt och billigt är inte lika enkelt som man ser på CD spelar sidan (10kkr vs Meridian 808.2 t.ex.). Framförallt finns det många spelare som gör misstag med bilden, misstag som kanske bara bildnördarna uppfattar bokstavligt men kanske inte är så uppenbart på 50" TV om man inte vet vad man skall titta efter.

På ljudsidan är det skillnader analogt, 10 cents op amps mot diskreta komponenter med bra nätdel gör skillnad precis som på CD spelare.

Om man kör ljud digitalt via HDMI får du en till aspekt till, nämligen samspelet mellan ditt digitala HDMI försteg och din HDMI spelare. Med aktuella modeller från kända tillverkare har det varit en spännvidd på jitternivåer som kan skilja sig tusenfalt mellan olika tillverkare, men ett försteg är ju mer än en digital ingång det är ju också en analog utgång i de flesta fall och där gäller dem vanliga delarna som högkvalitetstrafo och diskreta komponenter.

Vad jag skulle vilja summera detta till då är att kanske inte springa iväg och köpa första bästa "dyra" Blu-Ray spelare nu utan att kanske köpa populär medelklass ett tag till. De dyra modellerna ligger inte längst fram i teknologi/drive och det gör att de kan vara hemskt långsamma och göra en del främst bildmissar..

Men om jag skulle vara tvungen att välja en bättre Blu-Ray spelare just nu skulle jag nog valt Pioneer LX91. Den är långsam men gör de flesta sakerna rätt på bild/ljud.

Marantz och Denons tyngsta Blu-Ray spelare har en del inkompatilibitetsproblem med vissa displayer/projektorer så därför får dem ingen rekommendation (de är i mångt och mycket samma maskin från samma koncern).

Link to comment
Share on other sites

Just nu skulle jag säga att den största skillnaden du märker direkt mellan spelare är hastigheten. Det är en ny generation av Blu-ray spelare på gång som är mycket snabbare än det vi har nu. Det kommer också ett 3D stöd i BD Profile 3.0 förmodligen.

Skillnaden mellan dyrt och billigt är inte lika enkelt som man ser på CD spelar sidan (10kkr vs Meridian 808.2 t.ex.). Framförallt finns det många spelare som gör misstag med bilden, misstag som kanske bara bildnördarna uppfattar bokstavligt men kanske inte är så uppenbart på 50" TV om man inte vet vad man skall titta efter.

På ljudsidan är det skillnader analogt, 10 cents op amps mot diskreta komponenter med bra nätdel gör skillnad precis som på CD spelare.

Om man kör ljud digitalt via HDMI får du en till aspekt till, nämligen samspelet mellan ditt digitala HDMI försteg och din HDMI spelare. Med aktuella modeller från kända tillverkare har det varit en spännvidd på jitternivåer som kan skilja sig tusenfalt mellan olika tillverkare, men ett försteg är ju mer än en digital ingång det är ju också en analog utgång i de flesta fall och där gäller dem vanliga delarna som högkvalitetstrafo och diskreta komponenter.

Vad jag skulle vilja summera detta till då är att kanske inte springa iväg och köpa första bästa "dyra" Blu-Ray spelare nu utan att kanske köpa populär medelklass ett tag till. De dyra modellerna ligger inte längst fram i teknologi/drive och det gör att de kan vara hemskt långsamma och göra en del främst bildmissar..

Men om jag skulle vara tvungen att välja en bättre Blu-Ray spelare just nu skulle jag nog valt Pioneer LX91. Den är långsam men gör de flesta sakerna rätt på bild/ljud.

Marantz och Denons tyngsta Blu-Ray spelare har en del inkompatilibitetsproblem med vissa displayer/projektorer så därför får dem ingen rekommendation (de är i mångt och mycket samma maskin från samma koncern).

Tack för ett utförligt svar..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...