minesota Posted July 17, 2009 Posted July 17, 2009 Hej Har lånat en bekants bastanta monoblock medan dem semesterar och av någon anledning kommer och går ett nättbrum hos mig(hos honom är dom knäpptysta). Ibland är det helt tyst ,ibland lite brum och ibland lite mer. Det låter inte alls något ur högtalarna utan bara ur blocken. Jag har ordentliga kablar och testat sätta en nätfilter utan resultat. Någon som har förslag på botemedel. Kan det vara kyl eller frys jag hör som troligen ligger på samma fas i min lägenhet. Kan det vara skadligt för förstärkarna ? Dom låter utmärkt för övrigt. Mvh P Quote
Timbre™ Posted July 17, 2009 Posted July 17, 2009 Ibland är det helt tyst ,ibland lite brum och ibland lite mer. Det låter inte alls något ur högtalarna utan bara ur blocken. Kan vara mekaniska chassisvängningar. Kommer det samtidigt ur bägge förstärkarna ... Om inte kan det vara läge att testa (tre) apparatfötter direkt mot bottenplåten. Quote
minesota Posted July 17, 2009 Author Posted July 17, 2009 Ja det kommer samtidigt ur båda. Och det verkar öka / minska i intensitet samtidigt. Testat de sätta mina cerapucks under schassit men det är samma ljud ! /P Quote
conan Posted July 17, 2009 Posted July 17, 2009 Sannolikt är det en dc på nätspänningen. Toroider gillar inte det. Ett bra nätfilter kan kanske rätta till problemet. Quote
hajen1 Posted July 18, 2009 Posted July 18, 2009 Ett förslag värt att testa om problemet kvarstår. Om du har centralantenn inkopplad ( radio/TV ) prova att koppla loss den. Jag hade samma problem och blev av med problemet när jag skaffade en separat antenn till tunern och kopplade loss TV:n från anläggningen. Quote
Alfa Posted July 18, 2009 Posted July 18, 2009 Hej Har lånat en bekants bastanta monoblock medan dem semesterar och av någon anledning kommer och går ett nättbrum hos mig(hos honom är dom knäpptysta). Ibland är det helt tyst ,ibland lite brum och ibland lite mer. Det låter inte alls något ur högtalarna utan bara ur blocken. Jag har ordentliga kablar och testat sätta en nätfilter utan resultat. Någon som har förslag på botemedel. Kan det vara kyl eller frys jag hör som troligen ligger på samma fas i min lägenhet. Kan det vara skadligt för förstärkarna ? Dom låter utmärkt för övrigt. Mvh P Hej, Om jag förstår rätt så är det själva slutstegsblocken som ger ifrån sig ett brum och det är samtidigt helt tyst, inget brum, i högtalarna? Isåfall tror jag som Conan att det finns en DC komponent på nätspänningen. Min erfarenhet är att speciellt toroider är känsliga för detta och kan ge ett rätt elakt mekaniskt brum om det finns DC på nätspänningen. Det är också så att det bara behövs lite DC på ingången till en tranformator för att dess kapacitet som omvandlandlare av AC/AC försämras. Det kan eventuellt avhjälpas med en så kallad DC-fälla. DC fälla finns inbyggt på nätsidan i vissa slutsteg, t.ex. Mark Levinson har detta. Om man vill kan man relativt enkelt bygga en DC fälla själv. Finns beskrivet på DIY siter. MVH Alfa Quote
Duck77 Posted July 18, 2009 Posted July 18, 2009 Hej! Lånar tråden lite.... Har själv 2st bastanta monoblock som periodvis brummar något så inåt H-vete, det högra värst. I bland helt tyst. Säkert har man Lik på nätet, men jag är inte så säker på att mina ökar och minskar i brummet. Hur som helst köpte ett KEMP Powersource nätfilter, det tog väck brummet med ca:90% Innan kunde jag höra brummet från lyssningsplats, med filter 15cm i från blocken. Då var det bara det högra som lät lite gran. Har egen Lina från Centralen till nätfilter skärmat hela vägen, ingen Tuner/radio/Antenn med i riggen. Funderar på att sätt in en sådan i Centralen, http://sjostromaudio.com/joomla/index.php?...mp;limitstart=1 Har testat att släcka ner huset dvs, bara Fasen till stereon aktiv det brummar ändå. Medans vissa perioder knäpptyst, med och utan filter. Edit bor på Landet Förmodligen är det grannens brännare som ställer till det=) Mvh Sjösse Quote
Karies Posted July 18, 2009 Posted July 18, 2009 Nu kanske jag bara är dum... men jag säger det ändå. Provat att vända på elsladden? Alltså plocka ur den ur väggen och vända på fasen. Förväntar mig förgrymmade svar. Quote
Bebop Posted July 18, 2009 Posted July 18, 2009 Nu kanske jag bara är dum... men jag säger det ändå. Provat att vända på elsladden? Alltså plocka ur den ur väggen och vända på fasen. Inte alls, det har gjort susen i många anläggningar. Själv hade jag ett problem efter en flyttning som yttrade sig i att fjärrkontrollen spökade (volymenökning/minskning fortsatte efter jag släppt knappen. Drog en jordad förlängningskabel från köket och vips så var det borta. Ljudet förbättrades också vilket ledde till att jag drog om allt nät till jordat. Halmstrån är inte så dumt ibland. En annan fråga till Sjostrom är vad som mer finns på den fasen Du har dratt till stereon. "Egen lina" innebär ju oftast att det finns lite andra prylar på den där fasen. En elektriker försöker att fördela de tre faserna någorlunda jämt avseende belastning. Lysrör, tyristorer, datorer och motorer (framför allt spis och kylskåp som går rätt så frekvent och som är svåra att styra när dom skall gå och inte) skall man passa sig för att lägga på samma fas som till stereon. En lämplig fördelning kan vara att lägga spis o stereo på samma fas. Diskmaskin och tvättmaskin brukar också vara OK eftersom dom inte går så ofta. Jag hade också sett till att samtliga stereoprylar går på samma fas. Kanske något att gräva i. Quote
Duck77 Posted July 19, 2009 Posted July 19, 2009 Inte alls, det har gjort susen i många anläggningar. Själv hade jag ett problem efter en flyttning som yttrade sig i att fjärrkontrollen spökade (volymenökning/minskning fortsatte efter jag släppt knappen. Drog en jordad förlängningskabel från köket och vips så var det borta. Ljudet förbättrades också vilket ledde till att jag drog om allt nät till jordat. Halmstrån är inte så dumt ibland. En annan fråga till Sjostrom är vad som mer finns på den fasen Du har dratt till stereon. "Egen lina" innebär ju oftast att det finns lite andra prylar på den där fasen. En elektriker försöker att fördela de tre faserna någorlunda jämt avseende belastning. Lysrör, tyristorer, datorer och motorer (framför allt spis och kylskåp som går rätt så frekvent och som är svåra att styra när dom skall gå och inte) skall man passa sig för att lägga på samma fas som till stereon. En lämplig fördelning kan vara att lägga spis o stereo på samma fas. Diskmaskin och tvättmaskin brukar också vara OK eftersom dom inte går så ofta. Jag hade också sett till att samtliga stereoprylar går på samma fas. Kanske något att gräva i. Jag lagt så att ej kyl&frys/datorer är på samma. Men jag har Värmepump 3-fas, men som sagt för mig kommer det mest troligen utifrån, eftersom jag provat "släckt" ner allt. Mvh Sjösse Quote
minesota Posted July 23, 2009 Author Posted July 23, 2009 Jag har hittat boven. Nämligen en slags dimmer på handukstorken i badrummet som på nått sätt är kopplad ihop med lampan i taket i badrummet. Nåväl ett nätfilter/strömlist av någon sort skall inköpas hursomhelst. Och inte blir man klok av utbudet och alla recentioner och blandade utsagor om diverse produkter. Tråkigt att bo i en stad utan HIFI affärer numera. Att hitta bra passande saker är så mycket svårare :-( /P Quote
Alfa Posted July 26, 2009 Posted July 26, 2009 Jag har hittat boven. Nämligen en slags dimmer på handukstorken i badrummet som på nått sätt är kopplad ihop med lampan i taket i badrummet. Nåväl ett nätfilter/strömlist av någon sort skall inköpas hursomhelst. Och inte blir man klok av utbudet och alla recentioner och blandade utsagor om diverse produkter. Tråkigt att bo i en stad utan HIFI affärer numera. Att hitta bra passande saker är så mycket svårare :-( /P Hej, Alltid bra om man lyckas lokalisera boven i dramat. Min erfarenhet när det gäller EMC störningar är att det är bäst att försöka begränsa störningarna vid själva källan. I det här fallet själva dimmern. Kanske kan dimmern bytas ut till en nyare eller av en typ klarar att driva även halogenlampor via transformator. En sådan variant har beydligt mer påkostat avstörninsfilter inbyggt och kostar runt 500-700SEK på K-rauta. Vanliga enkla dimmers klarar normalt bara att ljustera glödljus och de hackar upp 230 VAC sinusvågen för att sänka nivån på glödljus. Denna enkla typ av dimmer kan ge upphov till oönskade störningar på den fas de är kopplade till. Denna typ av dimmer brukar kosta runt 100-200 SEK. Jag rekommenderar att man ringer en auktoriserad elektriker som installerar den modernare typen av dimmer. Slutnotan blir troligen lägre än om man köper en nätavstörningslist till stereon. Det är heller inte säkert att en nätavstörningslist avhjälper problemet. Lycka till! MVH Alfa Quote
minesota Posted July 26, 2009 Author Posted July 26, 2009 Hej Precis vad jag gjorde. Dimmern är Utbytt och brummet är reducerat med 60 %. Bor i en lägenhet där strömmen är dragen enligt vilda western principen så jag ger mig tusan på att jag har grannens akvariebelysning på samma fas som stereon eller nått ändå. Men mycket bättre blev det. Mvh Peter Hej, Alltid bra om man lyckas lokalisera boven i dramat. Min erfarenhet när det gäller EMC störningar är att det är bäst att försöka begränsa störningarna vid själva källan. I det här fallet själva dimmern. Kanske kan dimmern bytas ut till en nyare eller av en typ klarar att driva även halogenlampor via transformator. En sådan variant har beydligt mer påkostat avstörninsfilter inbyggt och kostar runt 500-700SEK på K-rauta. Vanliga enkla dimmers klarar normalt bara att ljustera glödljus och de hackar upp 230 VAC sinusvågen för att sänka nivån på glödljus. Denna enkla typ av dimmer kan ge upphov till oönskade störningar på den fas de är kopplade till. Denna typ av dimmer brukar kosta runt 100-200 SEK. Jag rekommenderar att man ringer en auktoriserad elektriker som installerar den modernare typen av dimmer. Slutnotan blir troligen lägre än om man köper en nätavstörningslist till stereon. Det är heller inte säkert att en nätavstörningslist avhjälper problemet. Lycka till! MVH Alfa Quote
Guest justaudiomagic Posted July 27, 2009 Posted July 27, 2009 Jag har hittat boven. Nämligen en slags dimmer på handukstorken i badrummet som på nått sätt är kopplad ihop med lampan i taket i badrummet. Nåväl ett nätfilter/strömlist av någon sort skall inköpas hursomhelst. Och inte blir man klok av utbudet och alla recentioner och blandade utsagor om diverse produkter. Tråkigt att bo i en stad utan HIFI affärer numera. Att hitta bra passande saker är så mycket svårare :-( /P Självklart ska du kunna få låna hem prylar o lyssna/se/känna på, du ska inte bli lidande för att du bor långt borta från allt Quote
peranders Posted August 2, 2009 Posted August 2, 2009 Hej Har lånat en bekants bastanta monoblock medan dem semesterar och av någon anledning kommer och går ett nättbrum hos mig(hos honom är dom knäpptysta). Ibland är det helt tyst ,ibland lite brum och ibland lite mer. Det låter inte alls något ur högtalarna utan bara ur blocken. Jag har ordentliga kablar och testat sätta en nätfilter utan resultat. Någon som har förslag på botemedel. Kan det vara kyl eller frys jag hör som troligen ligger på samma fas i min lägenhet. Kan det vara skadligt för förstärkarna ? Dom låter utmärkt för övrigt. Mvh P Att brummet kommer och går och att brummet är mekaniskt från själva trafon är typiskt DC på nätet som mitt (säljer gärna) och andras filter kan avhjälpa till en del. Quote
peranders Posted August 2, 2009 Posted August 2, 2009 Jag har hittat boven. Nämligen en slags dimmer på handukstorken i badrummet som på nått sätt är kopplad ihop med lampan i taket i badrummet. Nåväl ett nätfilter/strömlist av någon sort skall inköpas hursomhelst. Och inte blir man klok av utbudet och alla recentioner och blandade utsagor om diverse produkter. Tråkigt att bo i en stad utan HIFI affärer numera. Att hitta bra passande saker är så mycket svårare :-( /P En dimmer är ett perfekt störningskälla men notera att nätfilter inte plockar detta eftersom lite DC inte är speicellt skadligt för det flesta apparater. Det är just bara toroider som brummar lite extra som kan vara akustiskt störande. Quote
calle_jr Posted August 3, 2009 Posted August 3, 2009 Jag har hittat boven. Jag har också en bov - digitalTV-boxen! Jag får koppla ur TV-digitalkabeln från DACen vid finlyssning, viket är lite omständigt. Finns det något bra trick? Finns det mantelströmfilter för satellitTV-kablar (koaxial bajonett)? Quote
calle_jr Posted August 8, 2009 Posted August 8, 2009 Jag har också en bov - digitalTV-boxen! Jag testade med adapters mellan antenn- och F-kontakt för att sätta dit ett mantelströmfilter, men det funkade inte. Filtret gjorde att sat-signalen försvann helt enkelt. Quote
conan Posted August 8, 2009 Posted August 8, 2009 Jag testade med adapters mellan antenn- och F-kontakt för att sätta dit ett mantelströmfilter, men det funkade inte. Filtret gjorde att sat-signalen försvann helt enkelt. Hur är det kopplat? Provat att vända elkontakterna? Flyttat isär apparaterna? Kopplat bort TV:n från digitalboxen? Quote
calle_jr Posted August 8, 2009 Posted August 8, 2009 Hur är det kopplat? Provat att vända elkontakterna? Flyttat isär apparaterna? Kopplat bort TV:n från digitalboxen? TV-boxen och allt det där är på en annan grupp i el-centralen, men jag tror inte det ligger där eftersom brummet finns kvar fastän hela TV-kitet är urkopplat från eluttaget. Den enda förbindelsen med hifin är en 6m lång koax s/pdif-kabel till DACen. Så det bör vara sat-antennen som är bov i dramat. Quote
conan Posted August 8, 2009 Posted August 8, 2009 Prova att sätta en 100nF konding mellan TV-boxens skärm och skärmen på antennkabeln. Det förutsätter att ev. DC-matning till satellithuvudet inte går via ledare/skärm i antennkabeln. Annars kan du ju prova att sätta alla apparater på samma fas - det är väl mot hifiprinciperna - men prova går ju alltid. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.