overture Posted July 17, 2009 Posted July 17, 2009 Jag har för tillfället ett par AKG701 drivna med den utmärkta hörlursförstärkaren Holographic Audio Ear One. Till den kör jag lite olika digitala källor. Detta är ett system som presterar bra men jag är egentligen inte en hörslursperson. Jag vill känna musiken också. Men nu är det så att jag måste ta hänsyn till sambo och barn så då funderar jag på att tok-maxa det jag till syvende och sist kommer att lyssna på. Jag funderar på: denon d-7000 ultrasone edition 8 sennheiser hd 800 grado ps1000 Jag har förstått att audioconcept har hd 800 men var kan man lyssna på de andra lurarna? Är det för övrigt någon som prövat holographic audio ear one och jämfört med ngn annan hörlursförstärkare? Quote
gcs Posted July 17, 2009 Posted July 17, 2009 Ultrasone kan du höra hos Ljudmakarn, men jag vet inte om dom har alla modellerna. För någon månad sedan hörde jag en Ultrasone Pro version som lät väldigt bra och då speciellt basen. Denon hörde jag på mässan och tyckte då att den lät väldigt bra. Sennheiser HD800 har jag aldrig hört men den låter säkert bra den med. Men allt är ju en smaksak och jag har ju själv HD600 som jag jämfört med HD650 som då låter obetydligt bättre än den tidigare modellen. Dom bästa som jag har är ändå STAX. Quote
plundin™ Posted July 17, 2009 Posted July 17, 2009 Har du läst denna Stereophileartikel? .. Speciellt intressant för dig som har ett par 701or.. Sitter själv med ett par HD650/Harmony Design Ear90elma, och tils ekonomin förbättras avsevärt så får dom duga, men skulle jag uppdatera så vore det till en Staxuppsättning (SR-007Mk2/SRM-007tII), bättre kan jag inte tänka mej.. /ptr Quote
P-pan Posted July 17, 2009 Posted July 17, 2009 Du kanske redan har läste detta Hörlurs fest.... Om inte så finns där mycket kul att läsa om. Dessutom hoppas jag att trådskaparen snart uppdaterar med ett litet utlåtande rörandes Sennheisers 800:a lur. Mvh. Quote
Kent_n Posted July 17, 2009 Posted July 17, 2009 Audio Consept för även AKG Ergo Grando utöver Senheiser som nämts tidigare för Ljudmakaren Ultrasone Audio Tecknia Beyerdynamic Akg Ergo Senheiser HiFi Klubben Dennon Goldring Referens Audio Grando + många av ovannämda Sen finns HiFi Art på östermalm + veteran HiFi som antagligen oxå för märken, så det finns relativt mkt inom Sthlm Quote
Timbre™ Posted July 17, 2009 Posted July 17, 2009 Jag funderar på: denon d-7000 ultrasone edition 8 sennheiser hd 800 grado ps1000 Kommer Grado PS1000 i närheten av deras GS1000 måste det vara ett intressant lyssningsobjekt. Quote
K-man Posted July 17, 2009 Posted July 17, 2009 Känner igen mig i din situation...inte heller jag är någon lurperson, men situationen gör sitt. Jag lyssnar på Ultrasone Edition 9, och tack vare deras lösning med ett antal element i varje lur får man en liten ljudbild projicerad framför sig och utanför huvudet...till skillnad mot de flesta som spelar i huvudet. Att klangen är suverän i dessa lurar gör inte saken sämre! Tyvärr blir det väldigt lite lyssnat för min del, så jag funderar på att sälja till bättre behövande. \\K-man Quote
K-man Posted July 17, 2009 Posted July 17, 2009 Var i vårt avlånga land befinner du dig overture? \\K-man Quote
overture Posted July 17, 2009 Author Posted July 17, 2009 Tack för tipsen! Jag tänkte väl ta mig en tripp till huvudstaden lite senare i sommar/höst för att utröna vad nästa steg blir. På hemmaplan har jag lyssnat på Denon d5000, Sennheiser 600 och mina egna akg701 förstås. Drömmen är att hitta en sluten lur som låter fantastiskt. Bor ganska litet så ljudisolering är ju inte så dumt. Å andra sidan så brukar lyssningstunderna bli sent på natten så det skulle funka med en öppen också om den är överlägset bra. Måste säga att den snabba test jag gjorde av denon d5000 på den lokala hifi-klubben gav mersmak även om det kännde som väldigt mycket bas i jämförelse med mina AKG. K-Man: Jag håller till i Linköping Quote
K-man Posted July 19, 2009 Posted July 19, 2009 K-Man: Jag håller till i Linköping OK, om du är nedåt Gbg-trakten och är sugen på att prova Edition9 är du välkommen att höra av dig, så kan du få provlyssna mina...via en Rudistor RP7b... \\K-man Quote
Vikko Posted July 19, 2009 Posted July 19, 2009 Jag var nere på Audio Concept för någon vecka sedan och lyssnade på HD800. Dessa lurar presterar i min mening långt över HD650:s klass. Dessa borde du verkligen lyssna på om du ska till Stockholm. Quote
Kent_n Posted July 19, 2009 Posted July 19, 2009 Var lite försiktig med att lyssna på HD800, för det finns väldigt stor chans att du köper dom. Helt outstanding... Quote
Bebop Posted July 19, 2009 Posted July 19, 2009 Var lite försiktig med att lyssna på HD800, för det finns väldigt stor chans att du köper dom. Helt outstanding... Hur står dom sig mot Stax som annars brukar framhållas som de bästa lurarna? Quote
Kent_n Posted July 19, 2009 Posted July 19, 2009 Hur står dom sig mot Stax som annars brukar framhållas som de bästa lurarna? har dessvärre inte haft förmånen att lyssna på Stax, men jag är övertygad att dom ger Staxen en match.. Quote
K-man Posted July 20, 2009 Posted July 20, 2009 Jag tycker Stax och Sennheiser överlag står för två "helt olika" lurljud...så det handlar nog mer om smak än "bäst". \\K-man Quote
Recommended Posts