Kenneth_P Posted July 17, 2009 Posted July 17, 2009 Det ser vist ud til, at der snart bliver lanceret en ny model fra Dynaudio i Skanderborg. Spændende! www.dynaudio.dk www.dynaudio.se Det er dog ikke nogle særligt brugbare detaljer, der er blevet afsløret omkring højttaleren indtil videre! Det bliver sjovt at se, om det bliver endnu en "entry-level" model, eller om endnu en "high-end" model bliver tilføjet programmet. Quote
Bebop Posted July 17, 2009 Posted July 17, 2009 Det bliver sjovt at se, om det bliver endnu en "entry-level" model, eller om endnu en "high-end" model bliver tilføjet programmet. Mycket intressant Jag gissar att det är en uppföljare till Sapphire som ju var en jubileumsmodell och snart är slutsålda (800 sålda utav 1,000 i maj enligt Morten). Nu har dom haft ytterligare 2-3 år och finslipa modellen och tillverkningsprocessen. 20 juli släpps tydligen mer information ... Quote
IcedEarth Posted July 17, 2009 Posted July 17, 2009 Mycket intressant Jag gissar att det är en uppföljare till Sapphire som ju var en jubileumsmodell och snart är slutsålda (800 sålda utav 1,000 i maj enligt Morten). Nu har dom haft ytterligare 2-3 år och finslipa modellen och tillverkningsprocessen. 20 juli släpps tydligen mer information ... Tror du inte det är en ersättare till Master Evidence? 10 år sedan den kom nu. //rillo Quote
Bebop Posted July 17, 2009 Posted July 17, 2009 Tror du inte det är en ersättare till Master Evidence? 10 år sedan den kom nu. //rillo Inte en susning. Så kan det också vara, men jag lägger en slant på att det är en Sapphire-variant som sedan kan byggas ut och på sikt ersätta C2 och C4 som också har några år på nacken och bygger just på Evidencekonceptet. Skulle också kunna vara ersättare till Contourserien där det finns större volymer att hämta. Jag tror i vart fall inte att det är fråga om någon högtalare i de lägre prisskikten. Där har det ju redan kommit en hel del nyheter. Skall bli spännande att följa. Quote
crion Posted July 17, 2009 Posted July 17, 2009 Om den första bilden är en basreflex port då tror jag vi ser en helt ny reference modell. Om det däremot är någon kontakt så kan det kanske vara sapphire variant.. Vad tror ni? Quote
IcedEarth Posted July 17, 2009 Posted July 17, 2009 Om den första bilden är en basreflex port då tror jag vi ser en helt ny reference modell. Om det däremot är någon kontakt så kan det kanske vara sapphire variant.. Vad tror ni? Tycker nästan det ser ut som en fot. eller? //rillo Quote
Kenneth_P Posted July 20, 2009 Author Posted July 20, 2009 En sælger fra danske Tape Connection afslører et par detaljer i nedenstående link: Link til tråd på hifi4all.dk Det bliver altså IKKE en entry-level model, og sælgeren i tråden afslører at det er den store pengepung man skal have frem, hvis man er interesseret. Ny topmodel? Quote
RobRoy Posted July 20, 2009 Posted July 20, 2009 Ahh hoppas på Sapphire uppföljare! Helt underbar högtalare - top 3 av allt jag lyssnat på ifrån högtalare som passar i ett vanligt vardagsrum. Quote
Kenneth_P Posted August 7, 2009 Author Posted August 7, 2009 Den nye Dynaudio model bliver afsløret i aften kl. 24 på dynaudio.dk. Det bliver spændende - personligt tror jeg på en ny topmodel... Quote
Kent_n Posted August 7, 2009 Posted August 7, 2009 Jag har hört rykten om att det skall bli en värsting modell... Quote
RobRoy Posted August 9, 2009 Posted August 9, 2009 Dom flyttar ju bara fram tiden helatiden.. :angry: Quote
plundin™ Posted August 9, 2009 Posted August 9, 2009 Jag har fortfarande svårt att förstå vad man vinner med att ha diskanten närmast golvet! Upplevde det inte som särskillt positivt när jag hörde 'orginal Consequence för i slutet av 90-talet... /ptr Quote
eliot Posted August 9, 2009 Posted August 9, 2009 Jag har fortfarande svårt att förstå vad man vinner med att ha diskanten närmast golvet! /ptr Det är väl bra när man ligger i soffan och lyssnar Quote
calle_jr Posted August 9, 2009 Posted August 9, 2009 Jag har fortfarande svårt att förstå vad man vinner med att ha diskanten närmast golvet! Nä, det var klurigt Basen borde vara det register som är mest känsligt för kabinettvibrationer, och normalt sett blir dessa som minst närmast golvet. Kan det ha med rumsreflektioner att göra? Quote
Guest Audio Concept Posted August 9, 2009 Posted August 9, 2009 Eller kanske enligt principen... BAS - de frekvenser som alstrar mest rörelseenergi och därmed de största reflexerna är placerat längst från närmaste yta (golvet) MID - de frekvenser örat är mest känslig för är i öronhöjd - ungefär TREBLE - de frekvenser som alstrar minst rörelseenergi och därmed de minsta reflexerna är placerat där de gör minst skada (nära golvet) Det är nog inget som säger att basen måste vara längst ner, annat än någon slags högtalar-praxis, som ser vettig ut - med tyngpunkten längst ner. Det blir spännande att se hur de har tänkt... Mvh, Audio Concept Quote
RobRoy Posted August 9, 2009 Posted August 9, 2009 Nygammal? Vadå, är detta den nya modellen? Det är väl en gammal klassiker? Står fortfarande 4h på hemsidan. Quote
Guest Audio Concept Posted August 9, 2009 Posted August 9, 2009 Det är väl i kväll kl. 24 - att ridån går upp..... Mvh, Audio Concept Quote
Bebop Posted August 9, 2009 Posted August 9, 2009 Vadå, är detta den nya modellen? Det är väl en gammal klassiker? Står fortfarande 4h på hemsidan. Visst, Consequence lanserades 1983, tillverkas fortfarande på beställning. Enligt en artikel i Bild & Ljud har det under åren tillverkats och sålts 3,000 ex. Fanns också en serie som hette Compound med samma layout - Consequence och Compound 5 Quote
Bebop Posted August 9, 2009 Posted August 9, 2009 Det är väl i kväll kl. 24 - att ridån går upp..... Hoppas det. Så stod det även i fredags och i går ... men nu kanske ... Quote
KlutzDesign Posted August 10, 2009 Posted August 10, 2009 Än en gång har man nog sett att reklambyrån eller marknadschefen inte helt har fått koordineringen att fungera. Enligt landing page är det ny nedräkning igen igen...... Men det går alldeles utmärkt att läsa om denna nya högtalare under special editions http://www.dynaudio.com/eng/systems/lines/...onsequence2.php Quote
calle_jr Posted August 11, 2009 Posted August 11, 2009 Technical Specifications: System: Five-way speaker Frequency Response (+/- 3 dB): 17Hz – 30kHz Sensitivity (2.83 V/1 m): 85 dB IEC Long Term Power: > 400 W Bass-Principle: Vented Compound System Weight: 114 kg Dimensions (W x H x D): 430 x 1330 x 630 mm Det blir imponerande pjäser detta! Quote
RobRoy Posted August 11, 2009 Posted August 11, 2009 Det blir imponerande pjäser detta! 17 Hz Crazy.. Quote
Klingan Posted August 13, 2009 Posted August 13, 2009 Hittade en bild från en tråd på Component sida. Tycker de ser lite ful/snygga ut. Kanske en modell att lyssna till när besöket hos Dynaudio blir av Quote
Kent_n Posted August 13, 2009 Posted August 13, 2009 Undrar om det finns någon affär i Sthlms omr som kommer att föra dom, nyfiken att lyssna ? Referens har endast lite mindre modeller Quote
Bebop Posted August 13, 2009 Posted August 13, 2009 Undrar om det finns någon affär i Sthlms omr som kommer att föra dom, nyfiken att lyssna ? Referens har endast lite mindre modeller Landets stora Dynaudiohandlare är förmodligen HiFi-Stället i Göteborg. Han brukar ha hela sortimentet hemma. Kanske dyker upp på mässan i Malmö under hösten. Quote
Kent_n Posted August 13, 2009 Posted August 13, 2009 Landets stora Dynaudiohandlare är förmodligen HiFi-Stället i Göteborg. Han brukar ha hela sortimentet hemma. Kanske dyker upp på mässan i Malmö under hösten. Är väl antaglige så... Quote
Recommended Posts