calle_jr Posted July 14, 2009 Posted July 14, 2009 Cubansk hifi och lossless Jag och JFK har varit ute på tur. Man måste inte åka till Västindien för att få se cubanska kreationer. De finns på betydligt närmare håll. Till exempel hos Magnus... ____ooo_ _ooo____ Quote
IcedEarth Posted July 14, 2009 Posted July 14, 2009 Cubansk hifi och lossless Jag och JFK har varit ute på tur. Man måste inte åka till Västindien för att få se cubanska kreationer. De finns på betydligt närmare håll. Till exempel hos Magnus... http://www.euphonia-audioforum.se/calle_jr...14/DSC_4127.JPG ____ooo_ _ooo____ Wilson audio Cub? Nått åt det hållet? //rillo Quote
K-man Posted July 14, 2009 Posted July 14, 2009 Hmm...låter spännande....! Undrar om det är det jag tror... \\K-man Quote
Timbre™ Posted July 14, 2009 Posted July 14, 2009 Wilson audio Cub? Nått åt det hållet? Med rätt musik kan det passa bra till en snutt Rhum NEGRITA BARDINET... :cool: Quote
calle_jr Posted July 14, 2009 Author Posted July 14, 2009 Wilson audio Cub? Correctamundo! Med rätt musik kan det passa bra till en snutt Rhum NEGRITA BARDINET... :cool: Coolamundo! Måste provas Quote
calle_jr Posted July 15, 2009 Author Posted July 15, 2009 Det är hemma hos Magnus man hittar denna, för den svenska marknaden, ganska ovanliga Wilson-modell; Som ni ser är bioduken nere och kringgärdad av ridån. Vi skulle inte se bio, utan för att underlätta för mig med kamera. Quote
calle_jr Posted July 15, 2009 Author Posted July 15, 2009 Slutstegen verkar bekanta ... Ja, det är Cayin 860. KT88-baserade monoblock som jag ägt i fyra år. Jag har provat många förstärkare genom åren, men dessa har fått vara kvar i jämförelser. Jag är mycket glad att de nu får tjänstgöra till vad man kan misstänka en osedvanligt bra uppgift - att driva Wilson Cub Det misstänkte även Magnus. Quote
calle_jr Posted July 15, 2009 Author Posted July 15, 2009 Jag hade med mig några cd-skivor som alldeles självklart gick att spela med multi-maskinen Marantz SACD/DVD Player DV8300; Quote
IcedEarth Posted July 15, 2009 Posted July 15, 2009 Ser även ut som TagMclaren i den racken, kör han med korrigering? Även en Revel bas. //rillo Quote
calle_jr Posted July 16, 2009 Author Posted July 16, 2009 Rapporteringen från Magnus blir lite ryckig från min sida. Det beror på att jag håller på och renoverar mitt kök. Det är dags att besluta om lucktyp och jag ställde en enkel fråga till virtuella Anna på Ikeas hemsida; Nåväl... Ser ut att vara skapligt djup på högtalarna Ja, de är 550x550 och bredden är 250mm. Det är väl därför de fått namnet Cub kan tänkas Dessa Wilson Cub är de första av tre versioner, mk I alltså, och det är en 2-vägs basreflexstativare med en 1" metalldomediskant och 2st 6.5" bas-mellanregister. Delning sker vid 1.800Hz. Responsspektra 50-25.oooHz (±3dB). Känslighet 94dB/W/m. Nominell impedans 4 ohms. Vikt 35kg/st exkl stativ. Stativen är ej original (vet ej om det finns original till mk I). Ser även ut som TagMclaren i den racken, kör han med korrigering? Jajamensan, det är ett bioförsteg från TagMclaren som heter AV32R. Magnus använder sin setup som kombinerad 2.1 och 5.1, där försteget är själva hjärtat. Jag vet dock inte om han hade gjort någon korrigering. Quote
crion Posted July 16, 2009 Posted July 16, 2009 AV32r har fortfarande ett coolt displayfönster, våga vägra dot-matrix B15 subwoofern är mycket trevlig, en vän kör den med Revel M22 toppar med extremt bra integrationsresultat. Den här setupen ser ut att låta kraftfullt med pondus både i mellanreg och bas. Quote
calle_jr Posted July 16, 2009 Author Posted July 16, 2009 Det stämmer mycket bra det, crion! Pga av byte av nätkablar gick vi igenom hela setupen så att fasning var lika på samtliga apparater, och efter dessa övningar lät det mycket bra Stativen är DIY och kopplingen är SD-kuddar; Quote
calle_jr Posted July 18, 2009 Author Posted July 18, 2009 Som några redan sett är systemet understött av en Revel B15A, en bastant subwoofer med 3-bands parametrisk EQ, variabel 18-80Hz från -14.5 till +6dB. Naturligtvis finns alla standardfunktioner med låg- och högpassfilter, nivå och fas. Balanserade och obalanserade in- och utgångar för hög- och lågnivå. Det finns även ett filmläge där nivån boostas för låga frekvenser. Foto: hometheatrehifi.com Accompanying the B15 is the Revel LFO Test Signal CD. This CD is to be used in conjunction with the Revel Low Frequency Optimizer application that you can download from the Revel website. A sound level meter (SLM) is also required for this exercise. You play the test tones on the CD, read the measurements off of the sound meter, and enter them into the application. There are a total of 29 measurements to take, so if you have a tripod, use it! You get to select the type of SLM that you are using. The analog and digital versions of the SLM from Radio Shack are selectable options. Revel has come up with corrections for both these meters, and the compensation is made automatically by the software. Once the measurements have been entered, Revel computes the best possible settings for each equalizer that will yield the closest response to one of three user selectable settings: 1. “I mostly listen to music”: This selection results in a flat low frequency target. 2. “I mostly watch movies”: This selection provides a very low frequency boost (at around 35 Hz). The boost provides some additional punch, but it is low enough that it avoids coloring the lowest voices. 3. “I listen to music and watch movies about equally”: This selection is similar to “2” in effect, but a smaller low frequency boost is applied. Denna kväll begränsdae vi oss till setting 1... ttp://www.euphonia-audioforum.se/calle_jr/2009-07-14/DSC_4122.JPGttp://www.euphonia-audioforum.se/calle_jr...14/DSC_4145.JPG Quote
calle_jr Posted July 28, 2009 Author Posted July 28, 2009 Jag gillade soundet med denna uppställning. Magnus spelade mycket flac etc med en Laptop och optisk anslutning till AV32R, men jag tyckte faktiskt att CD lät bäst. Lättflytande, musikaliskt, fotklampsgenererande. Vi tackar Magnus för besöket och får hoppas på ett återbesök! Quote
Recommended Posts