Jump to content

Wilson Audio Sasha


crion

Recommended Posts

Wilson Audio har nu officiellt avslutat sin Watt Puppy lineup med nummer 8. Watt Puppy har sålts i över 15000 exemplar. De har också sänkt priset på arvtagaren Wilson Audio Sasha W/P jämfört med Watt Puppy 8. Intressant i dessa tider då tillverkare höjer priser för varje år även med samma konstruktioner. Riktpriset är 27k$ och närmaste konkurrenten är förmodligen Magico V3 (25k$) och Focal Maestro (35k€).

intro_picture_bottom.jpg

http://www.wilsonaudio.com/sasha/sasha_index.html

Link to comment
Share on other sites

Audionord tar ju in dessa i Sverige, men dom brukar ju sällan ha koll på dollarkursen, brukar bli svindyrt. Tror inte dom har ändrat i sina listor sedan dollarn låg ganska högt, nu är den ju sjunkit till en hyffsad nivå.

Watt/Puppy 8 ligger just nu i 315 000:-, ska bli spännande och se vad dom kommer lägga Sacha i. Sophia ligger ju 222 000:-.

//rillo

Link to comment
Share on other sites

Watt/puppy serien ar inte avslutad den nya modellen heter w/p Sasha.

och Sasha ar Wilsonfamiljens schaferhund har jag for mig.

Jag sag dom live for en vecka sen ungefar, verkar va en lite storre lada an 8an.

Wilson Audio säger det själva Watt Puppy 8 är sista Watt Puppy. Sasha har inte ett fristående 2-vägs delningsfilter för toppen som Watt har! Sasha har endast ett delningsfilter som sitter i baslådan, toppen saknar helt ett delningsfilter. Därmed är Watt Puppy eran slut som den var tänkt.

Link to comment
Share on other sites

Watt/puppy serien ar inte avslutad den nya modellen heter w/p Sasha.

och Sasha ar Wilsonfamiljens schaferhund har jag for mig.

I en helsidesannons i TAS skriver dom att "Kungen är död, leve Kungen", att istället för att ge ut en 9:a så har man gett ut en helt ny modell med mellanregister från Maxx3. I de tidigare modellerna kunde man använda Watt som en separat stativare. Såvitt jag förstår går inte det längre. Hela högtalaren är nu integrerad och har kunna byggts som en enhet vilket också minskat tillverkningskostnaden.

När jag bodde i Kanada (flyttade hem September 2008, kostade W/P 8 27,000 kanadadollar = 180,900 plus 13,5 % GST (moms) = 205,321 Om jag skulle skicka hem ett par sådana hade jag fått tillbaka ca 18,000 SEK av GST, mitt pris i Kanada skulle blivit SEK 187,321. Frakt och försäkring till Sverige ca 5,000 SEK. Införselavgift 5,5 % alltså 10,302. Sedan moms på hela härligheten vilket hade gett ett totalpris på: (187,321+5,000+10,302)x1,25 =253,278.

Marginalen i Kanada är väl ungefär som den är i Sverige så den kan vi räkna bort. Däremot tillkommer ett led till här (i nordamerika distribuerar Wilson direkt till butikerna) vilket tillför ytterligare ca 60,000 inklusive moms och hamnar vi kring 313,000.

Boven är nog inte Audionord - snarare högre moms, införselavgift och ett led till i distributionskedjan. Inte så lätt att serva samtliga butiker i Europa direkt från USA. Det hade krävt någon form av centrallager och utökad administration. Om det hade gett konkurrensfördelar skulle dom säkert redan gjort så.

Link to comment
Share on other sites

Beror val lite pa hur man vill se pa det hela, eran med watten som separat studiomonitor med puppyn som basstod ar slut men den nya har fortfarande ungefar samma utseende och element och den har fortfarande w/p i namnet.

Sen om eran ar over pga att de har andrat lite i konstruktionen eller inte ar val mer av akademisk betydelse egentligen.

Vi kan iallafall saga att det ar inte riktigt samma sorts hogtalare som de gamla w/ps men jag vet inte sa manga som spelar med bara watten som stativare anda.

Link to comment
Share on other sites

Det är lika många element och ungefär samma höjd som gamla W/P. Men därefter har den mer gemensamt med teknologin och lösningarna i MAXX III än Watt/Puppy.. Även större kabinettvolym för både basdelen såväl som toppen..

Kort omdöme från tidig ägare splaskin@avsforum (20k$ forumdelen):

After living with the Wilson Sasha W/P over the last 7 days and getting through the required break-in, several characteristics of this speaker emerge suggesting that Wilson has purged a number of the sins found in the older WP 7/8.

The upper midrange brightness and ocassional midrange congestion of the WP 7/8 has been eliminated in the Sasha W/P. Previous recordings that I thought were bright are now beautifully reproduced without the previous hardness and listening fatigue. The overripe mid bass of the WP7/8 has been tamed. There is a greater sense of cohesiveness from top to bottom without the previous discontinuity of the bass.

The qualities I most prized in the WP/7/8 were its excellent dynamics and soundstage size. These have been retained in the Sasha W/P with now an even larger soundstage.

The midrange/high reproduction of the Sasha is far more relaxed and detailed than the previous W/P. Spatial characteristics of the recording venue are exposed that were previously hidden in the older W/P models. The Sasha W/P now sounds more like a small Maxx3 than the previous Watt/Puppy series.

Link to comment
Share on other sites

I en helsidesannons i TAS skriver dom att "Kungen är död, leve Kungen", att istället för att ge ut en 9:a så har man gett ut en helt ny modell med mellanregister från Maxx3. I de tidigare modellerna kunde man använda Watt som en separat stativare. Såvitt jag förstår går inte det längre. Hela högtalaren är nu integrerad och har kunna byggts som en enhet vilket också minskat tillverkningskostnaden.

När jag bodde i Kanada (flyttade hem September 2008, kostade W/P 8 27,000 kanadadollar = 180,900 plus 13,5 % GST (moms) = 205,321 Om jag skulle skicka hem ett par sådana hade jag fått tillbaka ca 18,000 SEK av GST, mitt pris i Kanada skulle blivit SEK 187,321. Frakt och försäkring till Sverige ca 5,000 SEK. Införselavgift 5,5 % alltså 10,302. Sedan moms på hela härligheten vilket hade gett ett totalpris på: (187,321+5,000+10,302)x1,25 =253,278.

Marginalen i Kanada är väl ungefär som den är i Sverige så den kan vi räkna bort. Däremot tillkommer ett led till här (i nordamerika distribuerar Wilson direkt till butikerna) vilket tillför ytterligare ca 60,000 inklusive moms och hamnar vi kring 313,000.

Boven är nog inte Audionord - snarare högre moms, införselavgift och ett led till i distributionskedjan. Inte så lätt att serva samtliga butiker i Europa direkt från USA. Det hade krävt någon form av centrallager och utökad administration. Om det hade gett konkurrensfördelar skulle dom säkert redan gjort så.

Med andra ord dom är inte så prisvärda om man bor i Sverige. :)

60 papp extra för att vi bor här, och påslaget har inte gjort nått med ljudet.

//rillo

Link to comment
Share on other sites

Nu kommer ju jag från datorvärlden så 25% extra påslag från disten är unheard of där :)

Men visst ställer dem upp med ett antal demoex på dessa högtalare plus träning för återförsäljarna och WA inte lättar på priset något till overseas distar så är det svårt att få det att gå ihop med en 5-10% distmarginal. Sladd har ju varit i ett antal av dessa diskussioner ang. Accuphase gråimport etc. så det är ju ett problem när det inte endast är momsskillnader på högtalarpriserna i världen utan 25% + vår moms.

Alla högtalare blir ju bedömda efter sin priskatergori så visst får amerikanska märken det lite tuffare. Dock har jag för mig att Revel hade bättre priser här t.ex..

Link to comment
Share on other sites

Med andra ord dom är inte så prisvärda om man bor i Sverige. :)

60 papp extra för att vi bor här, och påslaget har inte gjort nått med ljudet.

//rillo

Helt enig, om man nu inte kan vara utan. Jag har t ex blivit helt betagen av VTL, men det hade varit mer prisvärt (förmodligen) och satsa på t ex Jadis, som kostar bra mycket mer i Kanada. Jag var intresserad av att köpa EmmLab's CDSA som jag blev helt tagen av i Kanada. Kostade där 65,000 inkl moms. När jag kom hem fick jag beskedet att här kostar den 115,000. Rullgardinen gick ner ... Om man vill så går det handla direkt från USA, men det krävs lite kontakter och skapar vissa problem om prylarna går sönder och när/om det skall säljas. Det har ett värde i sig att ha en butikskontakt när det handlar om prylar i dessa prisklasser. Det jäkliga är ju att dom kräver lön och att dom envisas med att betala hyror och liknande.

Europaprylar i USA/Kanada är inte så mycket dyrare där. Den höga Europa-momsen är en del, en annan är att det räcker med en distributör för hela Nordamerika medan vi har i princip en per land, marknadsföring på flera språk etc.

Man kan ju också säga att prylar, oavsett vad dom kommer ifrån, som endast tillverkas i små serier inte heller är prisvärda. Om t ex Dynaudio, B&W eller Sonus Faber hade tillverkats helt för hand i små upplagor hade dom förmodligen kostat en smärre förmögenhet. Å andra sidan drar det vissa köpare till sig ...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...