Kraudio Posted July 9, 2009 Posted July 9, 2009 Var i fredags på Nefertiti i Göteborg och lyssnade till Michael Ruff Band. Mr. Ruff himself: keyboard, sång, Joey Heredia:trummor, Marco Mendoza:bas, James Harrah:gitarr, Tata Wega:sång. Bla.trum ljudet var oerhört tajt, snärtigt och dynamiskt. Efter bara en kort tid, slog det mig, att så här lät det ju hos Ultimate, när Jörgen spelade med dubbla Mark Levinson monoblock (mer än 1000 watt per sida) över TAD Reference 1. Samma oerhört tajta, snärtiga, dynamiska trumljud, som där, live på Nefertiti. Vill man komma så nära "live" ljud, som möjligt, på sin anläggning, är det nog inte fel med "Power" och dynamiskt headroom............ Skön konsert, föresten! Quote
calm Posted July 9, 2009 Posted July 9, 2009 Ja dynamiken sätter en extra dimension på musiken och gör den levande på ett sätt som närmar sig livekonserten. Hörde det system du nämnde men med enkla slutsteg på Sheraton-mässan, dynamiken var mycket bra och verklighetstrogen. Förstår att den känslan gärna uppstår när man hör ett system som kan leverera kraft och energi, men också musikalitet och balans. Att återge Joey Heredia på ett verklighetstroget sätt är ingen lätt uppgift. Maken till trummis får man leta efter. Ett spel som är dynamiskt så att det räcker och med en taktkänsla utöver det vanliga. Såg konserten i Stockholm på Fasching och är lika imponerad över spelet mellan 8 pukor/trummor och 12 cymbaler/hiatts. Det svänger ordentligt och slagen sitter där de skall med snärt och dynamik. http://www.euphonia-audioforum.se/forums/i...st&p=103155 Om du inte har den redan skall du skaffa Mendoza/Heredia/Netto "Live in L.A." så har du dynamiken, musiken och känslan "buteljerad" Calm Quote
Kraudio Posted July 10, 2009 Author Posted July 10, 2009 Tack för tipset Calm, den måste jag bara skaffa! Vi pratade lite med Marco Mendoza i Göteborg, Straitjackets lär komma till Sverige, kanske redan senare i år, då utan Michael Ruff. Då blir det verkligen tunggung............ Hörde dem på Nefertiti för något år sedan, då de skulle spelat med Michael Ruff, men som då hade problem med utresetillstånd ifrån USA. Michael Ruff i all ära, men Straitjackets utan honom är en svängfest utav guds nåde. Helt klart krävs det "kräm" för att återge Joey Heredia på hemma anläggningen, det förstår man, när man hört honom live. För det är ju så nära "sanningen" som möjligt, man vill komma, eller hur? Quote
Kraudio Posted July 10, 2009 Author Posted July 10, 2009 Som det ser ut, finns nuförtiden "Live in LA" enbart för nedladdning. Om inte minnet sviker, sa nog föresten Mendoza, att så var fallet, när vi pratade med honom i Göteborg. Quote
minesota Posted July 10, 2009 Posted July 10, 2009 Visst är dynamik häftigt. Jag klarar själv inte av Ruff och co. men smaken är som baken som tur är. Jag tänkte passa på att tipsa om en platta som jag tror ni kanske skulle uppskatta och kanske redan har eller har hört. Smakprov att lyssna på här. http://www.cduniverse.com/productinfo.asp?pid=1208460 Mvh / P Quote
Kraudio Posted July 11, 2009 Author Posted July 11, 2009 Tack, P för tipset om Wayne Krantz, honom har jag definitivt missat! Helskönt gitarrspel, måste inhandlas............. Tänk så mycket bra musik man missar, trots att man tror, att man är så insatt i ämnet. Egentligen skummar man bara på ytan. Som tur är, är det med musik, som Hifi anläggningar, det finns något för alla smaker.......... Quote
Recommended Posts