Jump to content

DAC!


Zäpo

Recommended Posts

Hej,

Är på jakt efter en DAC. Har sett lite på diverse forum, men jag skulle vilja veta lite mer om G-Dis dacen (nya modellen). Har inte funnit några tester eller utlåtanden förutom den som finns i länken nedan. Är det någon som testat eller äger en sådan dac och kan ställa den i relation till andra HighEnd dacar?

http://svalander.se/shoppen/dac-v.htm

Tack för svar :)

Zäpo

Link to comment
Share on other sites

Hej,

Är på jakt efter en DAC. Har sett lite på diverse forum, men jag skulle vilja veta lite mer om G-Dis dacen (nya modellen). Har inte funnit några tester eller utlåtanden förutom den som finns i länken nedan. Är det någon som testat eller äger en sådan dac och kan ställa den i relation till andra HighEnd dacar?

http://svalander.se/shoppen/dac-v.htm

Tack för svar :)

Zäpo

Hej,

Jag har själv en G-DIS DAC V med Furutechs finaste kontakter och jag är mycket nöjd med det ljud som denna omvandlare förmedlar. G-DIS DAC V är designad runt D/A omvandlaren Wolfson 8741 och utgångsstegen drivs av integrerade förstärkarkretsar av typ AD823.

Har jämfört med Benchmark DAC1 och jag tycker att DAC V är betydligt bättre. Har även en Cyrus DAC X som också är en mycket bra DAC som jag föredrar framför Benchmark DAC1. G-DIS DAC V spelar i mina öron ännu mer detaljerat och öppnare än Cyrus DAC X.

Jag har nu även sålt min Audio Research CD3 som jag inte tyckte var bättre än G-DIS DAC V matad av en modifierad Squeezebox Duet spelande wav filer kopierade av EAC...

Min rekommendation är KÖP!

Men smaken är som sagt som baken och alla har rätt till att tycka som den vill. Det som jag föredrar kanske någon annan ratar och vise versa.

Det enda haken jag funnit med G-DIS DAC V är att den i dagens version inte har omkopplare för olika ingångar.

MVH/

Alfa

Link to comment
Share on other sites

Hej,

Jag har själv en G-DIS DAC V med Furutechs finaste kontakter och jag är mycket nöjd med det ljud som denna omvandlare förmedlar. G-DIS DAC V är designad runt D/A omvandlaren Wolfson 8741 och utgångsstegen drivs av integrerade förstärkarkretsar av typ AD823.

Har jämfört med Benchmark DAC1 och jag tycker att DAC V är betydligt bättre. Har även en Cyrus DAC X som också är en mycket bra DAC som jag föredrar framför Benchmark DAC1. G-DIS DAC V spelar i mina öron ännu mer detaljerat och öppnare än Cyrus DAC X.

Jag har nu även sålt min Audio Research CD3 som jag inte tyckte var bättre än G-DIS DAC V matad av en modifierad Squeezebox Duet spelande wav filer kopierade av EAC...

Min rekommendation är KÖP!

Men smaken är som sagt som baken och alla har rätt till att tycka som den vill. Det som jag föredrar kanske någon annan ratar och vise versa.

Det enda haken jag funnit med G-DIS DAC V är att den i dagens version inte har omkopplare för olika ingångar.

MVH/

Alfa

Tack för svaret Alfa,

Detta låter ju väldigt bra :). Men en fråga angående "haken".

Menar du att flera signalkällor inte kan vara igång samtidigt pga att ingen omkopplare finns eller kan man bara ha en signalkabel inkopplad åt gången? Om det förstnämnda är fallet så kan man leva med det. Ju fler kontaktytor desto fler störningsmoment finns.

Link to comment
Share on other sites

Tack för svaret Alfa,

Detta låter ju väldigt bra :). Men en fråga angående "haken".

Menar du att flera signalkällor inte kan vara igång samtidigt pga att ingen omkopplare finns eller kan man bara ha en signalkabel inkopplad åt gången? Om det förstnämnda är fallet så kan man leva med det. Ju fler kontaktytor desto fler störningsmoment finns.

Hej Zäpo,

Man kan bara ha en signalkälla påslagen åt gången när dessa är kopplade till någon av DAC V:s digitala ingångar.

T.ex kan man inte ha USB anslutet samtidigt som man vill spela på SPDIF ingången.

Angående kablar anslutna så tror jag att man bara bör ha en digitalkabel ansluten åt gången eftersom att den annars belastar den aktiva digitalkällans utgång kapacitivt. Ingångarna för AES/EBU och SPDIF är anslutna till samma punkter inne i DAC V.

Georgios F har valt bort ingångsväljaren för att uppnå maximal ljudkvalite.

Enligt Josef Svalander så arbetar de på en version med ingångsväljare baserat på återkoppling från marknaden.

MVH

Alfa

Link to comment
Share on other sites

Den testas i senaste numret av Hifi&Musik som precis har hunnit dimpa ned i brevlådan.

Där tycker man också att den låter betydligt bättre än DAC1. Man testade även den betydligt dyrare Rodium-varianten (28000kr). Rodium-kontakterna gav ett tydligt lyft, så där har du något att fundera på.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...
Hej,

Är på jakt efter en DAC. Har sett lite på diverse forum, men jag skulle vilja veta lite mer om G-Dis dacen (nya modellen). Har inte funnit några tester eller utlåtanden förutom den som finns i länken nedan. Är det någon som testat eller äger en sådan dac och kan ställa den i relation till andra HighEnd dacar?

http://svalander.se/shoppen/dac-v.htm

Tack för svar :)

Zäpo

Hej igen Zäpo,

Nu har jag spelat mer och fått mer intryck av min G-DIS DAC V. Ju mer jag lyssnar ju mer imponerad blir jag av denna dac. Dess förmåga att mejsla ut detaljer, dynamik och framförallt musik ur cd-skivor och wav filer är helt enkelt enastående. Den är ljudmässigt bättre än någon annan digital ljudkälla jag hört tidigare.

Jag har mycket svårt att tro att någon skulle kunna bli besviken på ljudkvaliten på en G-DIS DAC V.

MVH

Alfa

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...