Jump to content

Recommended Posts

Posted

Väntans tid kan vara lång :mm: men hifilivet stannar aldrig upp och det drar ihop sig till en bildrapport från nya förutsättningar i audiokabelproduktionens intensiva tillvaro. Nya lokaler, ny organisation och nytillkomna distributionsled ut i vida världen.

Naturligtvis blir det en och annan produkt på vägen... ;):)

factory007.JPG

• Replies 91
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted
Fast går inte dörren åt fel håll?

Dörrmontaget öppnar upp for fortsatta spekulationer. Handburet arbetsmaterial och lösa komponenter på väg in men färdigtställd, leveransklar och paketerad produkt på väg ut... :?: Eller kanske bara The Hising Island Way eller helt enkelt bakvägen ut till en kabelrast... :?: :cool: :)

factory027.JPG

Posted
(Om jag gissar rätt -) Kan det månne finnas nå't nytt i kabelprogrammet :?::mm:

:D

...och så ska man behöva dras med denna päls i värmen :black:

Kan man få katten med Bybees? :D

Posted
Kan man få katten med Bybees? :D

Bybees kan dyka upp där man minst anar :) och vi har även en medarbetare som kan hjälpa oss att kontrollera övriga dörrupphängningar.

factory055.JPG

Posted

Jasså, kabelhållardamen har åkt ur lyssningsrummet... :D

Skall bli kul att se hur det tagit sig här! Får nog ta en tur ut IRL också! Har åkt förbi med motorcykeln ett par gånger, men inte "besiktigat" på insidan.....ännu... :D

\\K-man

Posted
Jasså, kabelhållardamen har åkt ur lyssningsrummet... :D

Ingen tvekan :) och även huvudentrén öppnas åt samma håll.

Ordning och reda från start... :cool:

factory041.JPG

Posted

Nu var det inte vilka kablar som helst vår kabelhållardam hade virat runt halsen denna dag. Det senaste utspelet från Jorma Design och släktskapen går inte att ta miste på men den här gången handlar det inte om Bybee Quantum Purifiers.

factory051.JPG

Posted

Katter brukar ha intuitiv läggning och signalkablaget var kanske anledningen till den här damens irritation då hon förstod att det snart var dags att flytta på sig för kabelfotografering.... :) Hon har som sagt varit med förr.

factory015.JPG

Posted

Jorma Origo - ursprunget går inte att ta miste på och just nu används ett par Origo högtalarkablar på Fidelitys referensanläggning i Oslo. Det finns mycket att läsa om dessa lyssningar i Fidelity No. 39 där Bernt och Jorma dessutom har radat upp ett antal signalkablar på den mjuka golvmattan framför högtalarna. Även detta par behandlades med största försiktighet då de var på väg till Jormas nya kontakt (läs distributör... :)) i Paris.

Full fart just nu och Frankrike klättrar snabbt uppåt på beställningslistorna.

factory101.JPG

Posted
Nu var det inte vilka kablar som helst vår kabelhållardam hade virat runt halsen denna dag. Det senaste utspelet från Jorma Design och släktskapen går inte att ta miste på men den här gången handlar det inte om Bybee Quantum Purifiers.

factory051.JPG

Tack för ett spännande reportage (som vanligt) i ett behagligt tempo (som vanligt).

Tycker mig känna igen kabeln bakom kabelhållardamen. Ingen "bybees" där inte. :D

Guest Jorma
Posted

Origo är en ny kabelserie som vi visade första gången på CES i Las VEGAS i januari i år.

Den är byggd med samma ledare som Prime, men vi använder inga Bybee,s och skärmningen är lite annorlunda gjord och det är en del andra skillnader också jämfört med Prime. Priset ligger på hälften av Prime för den första metern och minfre än hälften för tillkomandde längder.

I norska Fidelitys referensanläggning spelar ett par Prime signalkablar i första delen och sedan är det Origo signal och biwire högtalarkablar.

Jag och Bernt Jansson var med då i Oslo hos Knut Vadseth och testade fram olika kombinationer och vi kom alla fram till att i den anläggningen blev det lite för lugnt med Prime hela vägen. Det är en smaksak också i många andra anläggningar vilket man föredrar.

Origo och Prime har mycket lika ljudkaraktär, men med den största skillanaden i att det blir ett lugnare ljud med Prime och lite livligare med Origo.

Frankrike har snabbt seglat upp som land nummer 2 sedan jag bytte distributör där i slutet av förra året och det är Prime som är storsäljaren där tätt följd av Origo.

Det har varit delad andra plats dom senaste 2 åren mellan USA och Hong Kong där jag har sålt ungefär lika mycket till vardera. Japan är sedan 2005 det land som vi säljer mest till och dom köper hälften av produktionen och det betyder ca. 2 miljoner kronor i försäljning till Japan i år.

Förra året blev mitt sämsta hitills med en kraftig nedgång perioden augusti, september och oktober. Sedan kom november som blev den bästa månaden någonsin och vi ökade "bara" 10% 2008. I år ser ökningen ut at bli större och nu i Juli som vanligtvis har varit den bästa månaden är det fullt upp och orderboken är full just nu.

Det är också pga. ett antal nya distributörer för Italien, Grekland och Australien som jag nyligen har fått klart med och ett antal som är på G. Bla. Israel, ny för Holland och ett udda land - Mali i afrika. Mali hade jag knappt hört talas om tidigare.

Detta är anledningen til att vi har byggt nya produktionslokaler och om vi fortsätter att öka på sama sätt framöver så kommer det att behövas fler anställda i produktionen och det var lite svårt redan med Bernt att få plats i mina gamla lokaler på 6,5 m2 plus några m2 förråd plus mitt vardagsrum, sovrum, gäststuga och även grannens gäststuga var fullbelamrad med material. Det var nödvändigt att hyra lokaler alternativt flytta någonstans med dom möjligheterna eller det tredje alternativet som jag valde och som i kostnader på sikt blir ungefär domsamma som dom övriga alternativen - bygga nytt på min egen tomt bredvid bostadshuset. Jag var runt och försökte hitta något runt Göteborgstrakten ett tag, men bestämde mig för att bygga istället.

Tomten är stor så där var det inga problem att bygga nytt och det finns faktiskt plats för en byggnad till, men jag hoppas att slippa det.

Det som krävdes för att få bygga produktionslokaler i ett villaområde var grannarnas underskrift och en miljödeklaration för produktionen.

Miljödeklarationen visade att det blir mindre mängd utsläpp dels genom att jag inte behöver starta bilen och köra till och från jobbet varje dag och i smband med bygget borrade vi också för bergvärme och ska även utnyttja det genom att konvertera bostadsbyggnaden från direktverkande el till vattenburen bergvärme. Alltså kommer elförbrukningen att halveras trots en mer än fördubbling av byggnadsyta.

Och nästa steg för miljön var att vi köpt in oss i ett vindkraftverk som kommer att täcka hela elförbrukningen.

Miljödeklarationen blev klart godkänd :)

Guest Jorma
Posted

Min nya Grekiska distributör heter Ultra Audio och mannen bakom den firman heter George Kopsaftopoulus.

Han hälsar så gott till Timbre som han känner genom Sonus Faberklubben.

Guest Jorma
Posted
Finns det någon nätbutik med Jorma Designs produkter :?:

Nej det finns inte och kommer inte att finnas framöver heller.

Guest B-200
Posted

En ansvarsfull tillverkare med den tanken kring el. Det blir ett stort plus i kanten.

Posted
Tycker mig känna igen kabeln bakom kabelhållardamen. Ingen "bybees" där inte. :D

Den var redan framdragen och blev därmed förevigad... :)

Lite röd vattensnok över slangen så det får bli en bild till... :D

factory052.JPG

Guest Jorma
Posted
Den var redan framdragen och blev därmed förevigad... :)

Lite röd vattensnok över slangen så det får bli en bild till... :D

factory052.JPG

Hon heter Zarah och är från Thailand. :mm:

Posted
Miljödeklarationen visade att det blir mindre mängd utsläpp dels genom att jag inte behöver starta bilen och köra till och från jobbet varje dag och i smband med bygget borrade vi också för bergvärme och ska även utnyttja det genom att konvertera bostadsbyggnaden från direktverkande el till vattenburen bergvärme. Alltså kommer elförbrukningen att halveras trots en mer än fördubbling av byggnadsyta.

Och nästa steg för miljön var att vi köpt in oss i ett vindkraftverk som kommer att täcka hela elförbrukningen.

Vilket leder oss rakt in i lokalerna fram till värmecentralen. Kan låta lite som hifi :) men här har vi en variant med kontinuerligt anpassad varvtalsreglering och pumpeffekt. Avsikten är att hålla eventuellt vattenbrus och mekaniska störljud på miniminivå. Faktorer som styr varvtalet är t.ex. utomhustemperaturen och temporära toppar i varmvattensförbrukningen som en stunds avkoppling i varm dusch... :cool: :)

factory153.JPG

Posted
Min nya Grekiska distributör heter Ultra Audio och mannen bakom den firman heter George Kopsaftopoulus.

Han hälsar så gott till Timbre som han känner genom Sonus Faberklubben.

Tackar för det och George var tidigt medlem i Sonus faber Club International.

Distributionsnätet i lite starkare ljus... :)

factory148.JPG

Guest om.s
Posted
Hon heter Zarah och är från Thailand. :mm:

Lange smale damer liker man :D ...

mvh

Posted

Nu kan man ju inte kliva framåt utan att blicka bakåt :) och här har vi det nuvarande elmätarskåpet som har hängt med ett tag men snart blir ett minne blott då även den ursprungliga fastigheten kommer att genomgå en viss ombyggnad när The Jorma Design Audio Cable Plant är helt klar.

factory161.JPG

Posted

Tillbaka in i fabriken och även om inredningsarbetet just har påbörjats finns här spår som avslöjar

att kabelverksamheten är igång för fullt... :cool: :)

factory104.JPG

Posted

Här finns två våningsplan och en spiralformad trappa leder upp till en övervåning med ett härligt inflödande ljus... :cool:

Vi kryddade med lite blixtfusk men ljusförhållandena är annars perfekta för gästande fotografer dagtid.

Ta en titt på förvaringsmöbeln då nästa rum bjuder på ett unikt exemplar av svenskt kassaskåp... ;) :cool: :)

factory124.JPG

Posted
Vilket är bäst att vara kabel klar eller ha full rulle....en ledande fråga eller strömmande svar :clown:

Full rulle är alltid trevligt, speciellt sommartid... :D

Rumsvyn i mer korrekt ljus och här kan man se att arbete har lagts ned på marmorering för inredningsdesign och exklusiv framtoning.

factory119.JPG