calle_jr Posted July 4, 2009 Posted July 4, 2009 Skiva som skiva Eller? Del II Jag, eliot och patrikcaesar har som rent tidsfördriv utfört en komparativ analys av hur väl man på äldre musik lyckas återspegla inspelningen i fina återutgåvor jämfört med åldrande original. Den som känner igen sig gör alldeles rätt - vi har varit på det förut. Ska se om jag hittar den länken... Edit: Förra sessionen Quote
eliot Posted July 4, 2009 Posted July 4, 2009 Det gick undan - Men det är lika bra att skriva ner intrycken medan de är färska Quote
K-man Posted July 4, 2009 Posted July 4, 2009 Ahh...skall följa detta med STORT intresse! \\K-man Quote
Guest patrikcaesar Posted July 4, 2009 Posted July 4, 2009 Det gick undan Ja, kul, fick ni några bilder? Det hela började med att vi träffades i showroomet på Limhamn och Eliot hade med sig presenter till både Calle och mig. Vi satt i svalkan och snattrade och kl 16.00 bar det iväg till Calle som hade bullat upp en frisk buffé som vi åtnjöt i skugga i trädgården. Sen gick vi in och smattrade till i Calles kamera när jag tryckte på knappen, för visst skulle vi väl föreviga denna trevliga stund? Calle, om jag ser ut som en idiot på bilderna, så gör inte en "Caroline af Ugglas" Tack för en trevlig eftermiddag! Eliot har inte du ngn bild också? Quote
eliot Posted July 5, 2009 Posted July 5, 2009 Tack för en trevlig eftermiddag! Eliot har inte du ngn bild också? Ja, det var riktigt trevligt! - Du får nog vänta på mina bilder - sitter just nu i Trelleborgs färjeläge och väntar på att få åka på färjan till Rostock. Vi skall ut på vår årliga HiFi-resa Quote
calle_jr Posted July 5, 2009 Author Posted July 5, 2009 Du får nog vänta på mina bilder - sitter just nu i Trelleborgs färjeläge och väntar på att få åka på färjan till Rostock. Jaha, men alla säger ju att de där iPhone är så himla bra - upp till bevis! Hursomhelst kul att ni kom iväg. Bilproblem är aldrig kul, och om de kommer på lördagskvällen innan man ska åka iväg blir de extra pulshöjande; Jag och patrikcaesar kunde inte göra så mycket mer än att försöka hitta en söndagsöppen bilverkstad; Calle, om jag ser ut som en idiot på bilderna, så gör inte en "Caroline af Ugglas" Nej det går ju inte, vi har många läsare som är under 18 (patrikcaesar refererar till ett foto av Caroline af Ugglas i tidningen Leva!) Quote
eliot Posted July 5, 2009 Posted July 5, 2009 Jaha, men alla säger ju att de där iPhone är så himla bra - upp till bevis! GPSen är ingen höjdare - den tror att vi är i Ljunghusen när vi är ute på öppet hav Quote
calle_jr Posted July 5, 2009 Author Posted July 5, 2009 Den som känner igen sig gör alldeles rätt - vi har varit på det förut. Ska se om jag hittar den länken...[/b] Den förra sessionen utspelade sig vintertid, men jag kan inte påstå att det spelade in på resultatet; Kom igen Calle! Vari bestod chocken...? Jag är supernyfiken...! Den bestod i att jag trodde nyutgåvorna var så bra det gick att få! Att masterbanden var i stort sett intakta. Att exvis Speakers Corner har gjort ett klanderfritt arbete med återutgåvorna är det väl ingen som tvekar på. Jämfört med det mesta annat jag har i skivbackarna är de nämnda återutgåvorna av ypperlig kvalitet, musikaliskt men framför allt ljudmässigt. De har dynamiken och luftigheten som ger känslan av närvaro och autencitet. Detta är något jag aldrig kunnat få fram med exvis cd, och är kanske största anledningen att fortsätta med vinyl. Man inser detta direkt när spåren börjar spela. Åtminstone är det denna värld jag lever i. När så eliot lägger på en tidigare utgåva för Columbia Record Club eller något liknande blir man helt paff. Man kommer ännu närmare Byron Janis eller Janos Starker. Ett täcke man inte trodde fanns lyfts bort. Ännu mer dynamik, ännu mer luftighet. Brusnivån ökar lite på vissa av dessa, men det köper jag i utbyte mot att få musiken presenterad på detta sätt. Jag hade knappt hämtat mig från första demonstrationen när eliot så lägger på den riktiga Mercury Living Presence med ett extremt lågt matrisnummer. Jag får helt enkelt spader! När vi återgår till någon av återutgåvorna upplevs det som när man satte på dolby-filter på apparater från förr. http://www.euphonia-audioforum.se/calle_jr...26/DSC_7210.JPG http://www.euphonia-audioforum.se/calle_jr...26/DSC_7214.JPG Quote
calle_jr Posted July 5, 2009 Author Posted July 5, 2009 Den där Dolby-effekten var speciellt tydlig på dessa Mercury-pressar; Det är min favorit Prokofiev Scythian Suite LSO Antal Dorati. Den nedersta är originalutgåvan, den vänstra är en Classic Records 33rpm återutgåva, och den till höger är 4st LP med enkelsidiga 45rpm (också återutgåva från Classic Records). Scythian Suite är ett krävande stycke musik och jag tycker min 33-varvare är riktigt bra. Men i jämförelse med originalet blir man helt matt. Förutom headroom, tyngd och dynamik man i förväg inte anar, så är det en tilltalande slags patinering i återgivningen som upplevs äkta. Detta finns bara på originalet och går tydligen inte att bevara/återskapa så vitt vi kunnat utröna. <-- Klickbar! Quote
calle_jr Posted July 5, 2009 Author Posted July 5, 2009 Med andra skivor tyckte jag inte det var så tydligt. Exvis LPn i inledningsbilden, Louis Under the Stars MGV-4012 (original mono deep groove) jämfört med V6-4012 (återutgåva i stereo av Speakers Corner). Eller Art Blakey & The Jazz Messengers - The Big Beat (Blue Note BST 84029 original 47 West 63rd NYC förstautgåva i stereo DG) jämfört med den fina 45rpm-återutgåvan från Music Matters på 2LP. Mindre skillnad alltså på 45rpm-utgåvor som ju kompenserar för viss musik som helt enkelt drar mer nytta av höghastighetsgravering. De är tystare, har högre detaljering och större dynamikomfång. Men de saknar ändå ofta den där känslan av patina och äkthet som gör att man inbillar sig att man är på plats. På Louis Under the Stars var dessutom ljudbilden klart större på originalet än på återutgåvan. Quote
Guest patrikcaesar Posted July 5, 2009 Posted July 5, 2009 Det häftiga när man har så mycket olika skivor att prova skillnader med, är ju att det är faktiskt är stor skillnad. Mer på vissa än andra. Sen måste jag säga att det första jag upplevde hemma hos Calle var att basen var torr och fin, större rum & renare. Jag reste mig upp och gick runt och kollade vad som var nytt, frågade Calle om kablar osv. Sen fick jag syn på en liten "centerhögtalare" stående på högkant.....det var ingen "center" utan en subwoofer som verkligen hjälpte till på ett bra sätt. Calle har berättat om det tidigare här på forumet tror jag mig komma ihåg. PS. Calle jag la bud, hittade lite andra saker med, som Ella & Louis. Jag heter gyllenskalp på ebay om du vill kolla vad jag lagt bud på. DS Quote
calle_jr Posted July 5, 2009 Author Posted July 5, 2009 PS. Calle jag la bud, hittade lite andra saker med, som Ella & Louis. Jag heter gyllenskalp på ebay om du vill kolla vad jag lagt bud på. DS Fint! Jag hittar inte gyllenskalp, men jag gissar det är nå'n fin utgåva av Sings the Blues. Kolla här, patrik. Ibland kan det vara tvärtom! Eliot hade med sig The Hawk Flies High av Coleman Hawkins både som original Riverside RLP 12-233 (blå etikett DG, andrautgåva). Men han hade även ett engelskt original på London (LTZ-U15117). Det engelska lät en aning trevligare, och fråga mig inte varför. Det var klararare, fastare med mer bett, och det hade samma atmosfär av patina som normalt bara original kan ha. Quote
calle_jr Posted July 5, 2009 Author Posted July 5, 2009 Det hela började med att vi träffades i showroomet på Limhamn och Eliot hade med sig presenter till både Calle och mig. Vi får nog vänta med bilder från Limhamn tills eliot är tillbaka. De där iPhone verkar vara klart överreklamerade :evil: Jag har förvisso nyss fyllt år, men vi brukar inte gratulera varandra. Kolla vad eliot hade med till mig; Ett direktgraverat album med Laurindo Almeida, Ray Brown, Jeff Hamilton och Bud Shank (Concorde CJD-1001) I kanonskick! Quote
calle_jr Posted July 5, 2009 Author Posted July 5, 2009 Vi testade ett ganska nytt vinylmaterial också, så kallad clarity vinyl. Här var det Satchmos St James Infirmary på 45rpm i tre varianter varav en av dem alltså i clarity vinyl; Vitsen med clarity vinyl är att ta bort alla ämnen i materialet som kan ge magnetism, typiskt kolämnen som innehåller spår av metaller. Här är katalogen över clarity vinyl från Classic Records. Quote
eliot Posted July 5, 2009 Posted July 5, 2009 Jag är nu pa ett internetcafe Berlin - vad jag förstar bjöd ingen av mina vänner pa Harry Belafonte sings the Blues i bra skick som jag tipsade om - och den gick för US $2.99 (se länk), varför bjöd ni inte - Jag skall nu köpa lite pa eBay! //Eliot Quote
calle_jr Posted July 6, 2009 Author Posted July 6, 2009 varför bjöd ni inte Hoppas allt är bra i Berlin! För min del är anledningen att jag redan har ett ex och att andra skivor ligger före i eBay-kön. Man fick ju lite nytändning på MLP-original efter denna träff :cool: OK, vad mer gömde sig denna gång i eliots vinylväska Quote
calle_jr Posted July 6, 2009 Author Posted July 6, 2009 Vi spann vidare, nu på 33rpm, berusade av doften från gammal vinylkartong (läs Grappa); Quote
calle_jr Posted July 6, 2009 Author Posted July 6, 2009 Patrik hade just lämnat oss för att kunna stiga upp tidigt och måla fasad. Vi hade alltså tre ex av Duke Ellington and Johnny Hodges Play the Blues - Back to Back. Eliots MG VS-6055 original (första stereoutgåvan) och en återutgåva från Speakers Corner (också den i stereo) samt min MG V-8317 (Norman Grantz mono) Jag tyckte allt det här var ganska klurigt, men nu lade plötsligt sig min sambo i det hela Nördfaktorn gjorde sig påmind, men med eliots hjälp lyckades vi nog höja både tolerans- och förståelsenivån i huset. Lotta tyckte original stereo-version lät bäst, och jag var faktiskt böjd att hålla med. Mono-versionen stod ut som något överstyrd och märkligt nog mindre sammanhållen. Hennes uppfattning stärktes till resolut bestämdhet när eliot berättade att det finns mono-pickuper... :cool: Quote
calle_jr Posted July 8, 2009 Author Posted July 8, 2009 En LP producerad av Norman Granz har en speciell affektion. I don't want to sound as if I'm doing something tremendously special. But I am a jazz fan. Han grundade Verve som en sammanslagning av Clef och Norgran Records, och sög också upp jazzkatalogen från Mercury. Med andra ord, den absoluta merparten av amerikansk jazz i min värld Norman Granz. Foto: vervemusicgroup.com Quote
Bebop Posted July 8, 2009 Posted July 8, 2009 När Norman Granz är på tråden så bör även hans andra två stora skapelser nämnas. JATP - Jazz At The Philharmonics Som blev den första turnerande jazzfestivalen som jag tror han startade 1949. Det var med dessa världsturnér Oscar Peterson, Billy Holiday, Illinois Jacquet, Flip Philips, Harry Edison, Coleman Hawkins och många, många fler blev världskändisar. Sedan passar Carl_Jr inlägg om Norgran, Clef och Verve in. Verve såldes på 70-talet och Norman Granz startade sitt sista skivbolag. Pablo ... som tog sig an de gamla stjärnorna från Verve. De flesta Pablo plattor är mycket bra med lättlyssnad jazz och ljudet i de flesta fall utmärkt. Norman Granz var en gigant! Quote
Guest patrikcaesar Posted July 10, 2009 Posted July 10, 2009 Jag är nu pa ett internetcafe Berlin - vad jag förstar bjöd ingen av mina vänner pa Harry Belafonte sings the Blues i bra skick som jag tipsade om - och den gick för US $2.99 (se länk), varför bjöd ni inte - Jag skall nu köpa lite pa eBay! //Eliot Men jag köpte den. fast det visade sig inte vara samma skiva, snacka om att det finns massor av godbitar. 1.99 kostade den jag köpte och det var den du tipsade om. Skivan jag köpte Sen köpte jag 6 skivor för 5.25 Jag har varit nära att köpa denna med Weavers, fast 300 $ är mycket pengar för mig nu. Quote
eliot Posted July 10, 2009 Posted July 10, 2009 Jag tipsade om stereoutgåvan (LSP) och jag hade naturligtvis inte koll på att det även fanns en monoutgåva till salu samtidigt. - Det är tyvärr lätt att det blir fel om man inte kollar noggrant - men det finns ju de som föredrar mono Quote
gcs Posted July 10, 2009 Posted July 10, 2009 Jag köpte för flera år sedan en begagnad vinyl med Eydie Gorme - Eydie Vamps the Roaring 20's och det stod att den var en skiva i flereå. Men när jag sedan spelade skivan var den i mono. På skivans konvolute stod det ABC Paramount stereo och på eteiketten stod det stereo och jag mins inte matrisnumret vad som står där. Jag köpte skivan på grund av att det är för den tiden 1957-58 en ganska avancerad inspelning. Jag ser nu att skivan finns hos Cdon till ett pris av 389 spänn. Det tycker jag är ett rövarpris och jag har också noterat att skivpriserna har höjts oerhört mycket på senaste tiden. Jag kommer nu att kraftigt minska mina skivköp från och med nu. Quote
Bebop Posted July 10, 2009 Posted July 10, 2009 Jag ser nu att skivan finns hos Cdon till ett pris av 389 spänn. Det tycker jag är ett rövarpris och jag har också noterat att skivpriserna har höjts oerhört mycket på senaste tiden. Jag kommer nu att kraftigt minska mina skivköp från och med nu. De där specialpriserna på import som CDON använder för att avskräcka till inköp är trams. Även i USA är det specialimport men inte 389:- Amazon förmedlar även begagnade ex, se Eydie Gorme Amazon är för mig den främsta inköpskällan av CD. Snittpriserna med frakt och moms ligger på mellan 145-175:- så för min del har inte priserna gått upp. Däremot har vinyl blivit rätt dyrt. Quote
eliot Posted July 10, 2009 Posted July 10, 2009 Verve såldes på 70-talet och Norman Granz startade sitt sista skivbolag. Pablo ... som tog sig an de gamla stjärnorna från Verve. De flesta Pablo plattor är mycket bra med lättlyssnad jazz och ljudet i de flesta fall utmärkt. http://www.euphonia-audioforum.se/Bebop/Music%205/pablo_logo.jpg Norman Granz var en gigant! Det har smugit in lite fel här. - Verve såldes redan i december 1960 till MGM och Granz drog sig tillbaka till Schweiz där han 1973 grundade sitt sista skivmärke Pablo Records. Norman Granz dog av cancer i november 2001. Quote
Bebop Posted July 10, 2009 Posted July 10, 2009 Det har smugit in lite fel här. - Verve såldes redan i december 1960 till MGM och Granz drog sig tillbaka till Schweiz där han 1973 grundade sitt sista skivmärke Pablo Records. Norman Granz dog av cancer i november 2001. Ja, rätt skall vara rätt ... Däremot gick Verve upp i PolyGram på 70-talet. Quote
eliot Posted July 25, 2009 Posted July 25, 2009 Ja, kul, fick ni några bilder? Det hela började med att vi träffades i showroomet på Limhamn och Eliot hade med sig presenter till både Calle och mig. Vi satt i svalkan och snattrade och kl 16.00 bar det iväg till Calle som hade bullat upp en frisk buffé som vi åtnjöt i skugga i trädgården. Sen gick vi in och smattrade till i Calles kamera när jag tryckte på knappen, för visst skulle vi väl föreviga denna trevliga stund? Calle, om jag ser ut som en idiot på bilderna, så gör inte en "Caroline af Ugglas" Tack för en trevlig eftermiddag! Eliot har inte du ngn bild också? Jag har ju varit på min årliga HiFi-Resa men här kommer några bilder Vi träffades hos Patrik i hans Showroom på Limhamn - Jag hade med en Pablo-skiva som visade sig vara extremt bra Här får Edge fungera som stöd och slutligen en bild på hans Showroom Quote
eliot Posted July 25, 2009 Posted July 25, 2009 Calle hade dukat upp mycket godsaker - och mätta och belåtna gav vi oss på att jämföra vinylutgåvor Quote
eliot Posted July 25, 2009 Posted July 25, 2009 Vi hade alltså tre ex av Duke Ellington and Johnny Hodges Play the Blues - Back to Back. Eliots MG VS-6055 original (första stereoutgåvan) och en återutgåva från Speakers Corner (också den i stereo) samt min MG V-8317 (Norman Grantz mono) Jag tyckte allt det här var ganska klurigt, men nu lade plötsligt sig min sambo i det hela Nördfaktorn gjorde sig påmind, men med eliots hjälp lyckades vi nog höja både tolerans- och förståelsenivån i huset. Lotta tyckte original stereo-version lät bäst, och jag var faktiskt böjd att hålla med. Mono-versionen stod ut som något överstyrd och märkligt nog mindre sammanhållen. Hennes uppfattning stärktes till resolut bestämdhet när eliot berättade att det finns mono-pickuper... :cool: Jag har sedan sist pratat med Alexander i Schweiz och han säger att på hans anläggning är monoutgåvan bättre är stereoutgåvan - han har naturligtvis båda i tidigaste utgåva - Alexander har en tonarm/pickup speciellt för monoskivor...... Quote
eliot Posted July 25, 2009 Posted July 25, 2009 Jag tyckte att skillnaden mellan original stereo och återutgåvan var mycket stor hos Calle och det var samma sak när jag i förrgår gjorde jämförelsen hos Audionet. När det gäller jazz så brukar återutgåvorna inte ha en chans mot originalen Quote
Recommended Posts