tobbe 1 Posted June 26, 2009 Posted June 26, 2009 Hej alla. Jag fann av en slump en artikel pa denna sidan om Audio-Pros forstarkare A-101. Den var egentligen en Nad 3240 som hade Audio Pros egna ACE-Bass kretsar inbyggt. Hogtaleriet drevs fran tva XLR kontakter med 2+ och 1- ledning . Hogtalar kablarna var vanlig REVE gummikabel 3x1.5mm2 av samma slag som sitter pa en Black & Decker borrmaskin. A-101an saldes 1990 tillsammans med A2-5 hogtalarna. Senare ocksa med A3-45 hogtalarna. Jag kom av en slump att besoka Hallbacks i Helsingborg 1990 i ett helt annat arende men "tvingade" mig att titta pa en del grejor i stereo sektionen. Jag fastnade for en kompakt Yamaha enhet som sina sma hogtalare till trots lat hyfsat. En av Hallback broderna kom fram och sa att systemet Yamaha anvande var ett svenskt patent och om jag var intresserad kunde vi kanske ga in i deras lyssningsrum for att titta. Val inne spelade det musik fran ett par Audio Pro A2-2, dvs i Audio Pros terminologi aktiv, 2 element och 2 liter volym, tillsammans med en B1-50 subbas. Min varld andrades dar och da och jag begrep att livet ar for kort for att lyssna pa en skit stereo. Eftersom detta var 1990 och vinyl fortfarande var kung ville jag kunna spela dessa pa min gamla Tandberg, med Dual verk, spelare och eftersom A2-2 systemet inte hade RIAA steg i forstarkaren sade sig Hallbacks kunna erbjuda en A-101 med de mindre hogtalarna. allt i allt for 5000:-. Om jag inte minns fel var A2-2 orginal forstarkare med tva volym kontroller, ingen balans eller rums kompensering. Jag kopte ocksa en Pioneer 7300 cd och en tuner. Audio-Pro andrade min forstarkare for att passa A2-2 hogtalarna och jag tror att mitt system ar det enda som gjorts. Ljudet ur dessa TVA liters ladorna ar inget annat an fenomenalt. Forstarkaren pa,vad, 2X50w hade ett par feta MOS-Fet transistorer fastkletade med kyl pasta pa ett par rejala kyl flansar och sades lamna 300A peak vilket ar vad som behovs for att spela langa bas toner. ljudet var oppet, med en separation mellan instrument och en rostklarhet jag bara hort i riktigt dyra system. Naturligtvis kunde de inte ge djup bas men ner till 50-60Hz gick det kalas. En en-tums diskant och vad jag ar saker var en 4" bas/mellan element fran DLS med magnesium korg och ett par 5" slavbasar pa baksidan. Ett tryckkammarsystem till skillnad fran A2-5 orna som var basreflex. Darfor var det ingen overraskning nar jag sex manader senare inkopte en Audio-Pro B2-70 subbas. Nu pratar vi BAS ingen boom boom jag gillar disco bas utan BAS. Jag kommer ihag Eva Dahlgrens album, "En blekt blondin..." dar ett par av sangerna var mixade valdigt lagt. Jag kommer ocksa ihag hur imponerade manniskor blev nar dessa laga toner gjorde sa att allt vibrerade, inklusive bladen i krukvaxterna. utan att vara sarskilt hog ljud niva. Med det inbyggda reglagen for att hitta ratt balans kordes darefter sido hogtalarna aldrig under 100Hz vilket frigjorde mer kraft till mellanregister och diskant. 19 ar har gatt sedan dess. Jag ager fortfarande grejorna. CD ar utbytt mot en gammal Acoustic research ,AR6 tror jag det ar ,och elementen i bas och slavbasarna pa A2-2 orna har skum slapp vilket skapar massor med dist. men de fungerar forfarande. Heder at Audio-Pro. Jag har sjalv sedan dess flyttat utomlands men manga ganger tankt att jag skulle reparera dem. Audio Pro har vad som behovs. Det enda kruxet ar att dar behovs bytas ett par komponenter pa subbans krets kort for att ACE Bass tekniken ska funka. Kanske denna artikeln passar bast pa nostaglisidan men om dar finns fler Audio-Pro bekannare sa svara garna. " Numera har jag ett B&O system men jag gillar forfarande design roran som mitt gamla system erbjod. Tobbe Quote
Timbre™ Posted June 26, 2009 Posted June 26, 2009 Kanske denna artikeln passar bast pa nostaglisidan men om dar finns fler Audio-Pro bekannare sa svara garna. Hej och välkommen Tobbe! Inlägget väcker lite nostalgikänslor då det var en del hifibekanta som strålade samman på Ljudkällarn i Göteborg när det låg uppe på Viktoriagatan. Där spelades ofta på diverse aktiva Audio Pro-högtalare, jag tror att modellen var A4-14 i olika varianter och det måste ha varit någon gång mot slutet av sjuttiotalet. Quote
Bebop Posted June 26, 2009 Posted June 26, 2009 Där spelades ofta på diverse aktiva Audio Pro-högtalare, jag tror att modellen var A4-14 i olika varianter och det måste ha varit någon gång mot slutet av sjuttiotalet. Jag levde med Audio Pro A4-14 i mitt hemmasystem från 1982 - 1998. Dessa drev jag med Quad 44, en Ariston skivspelare och en Mission DAD 5 CD-spelare. Det var också 1998 jag köpte min första Bow och Dynaudio (Contour 1.8 Mk II). A4-14 spelade vidare i min sommarstuga fram till 2005 då ett inbrott satte stopp för den sagan. Mina A4-14 spelade problem fritt under hela denna tiden sånär som på utbyte av baselementen där foamen näst intill var borta. De var en riktig svensk klassiker. Quote
Recommended Posts