Kero Posted July 15, 2004 Posted July 15, 2004 Mina funderingar på att byta bort mina Magnepan högtalare går vidare. Inte för att dom är dåliga men jag saknar basen och har problem med att integrera min subbas med dom samt att mitt rum beter sig konstigt i bas registret. Nu skulle då funderingarna ändras till lite mer konkret fakta. Hur kräsen är jag, hur bra ( dyra ) högtalare måste jag upp på för att det ska kännas okej att byta bort mina Maggisar ? Hoppades få några svar när jag satte mig i bilen för att köra ner till Umeå via Skellefteå. Klockan 09:00 på Onsdag morgon var det dags att dra iväg, lite senare än planerat. Ser ut att bli en bra dag för ljudupplevelser. Quote
Neodynium Posted July 15, 2004 Posted July 15, 2004 Vackert! Skall bli skoj att läsa om fortsättningen! Quote
Kero Posted July 15, 2004 Author Posted July 15, 2004 Jag kan börja med att säga att den här dagen fick mig att inse att det är så gott som hopplöst att försöka bedömma en högtalare i ett rum man inte alls är bekant med. Jag kommer inte ge några mer ingående omdömmen om högtalarna då jag helt enkelt inte vet hur dom låter, i ett sånt här läge lyssnar man lika mycket på ett nytt rum som en ny högtalare. Det ska dock understrykas att båda butiekrna jag besökte den här onsdagen gör det dom kan för att man ska få prova hemma, trots att man inte bor i deras hemstäder, mycket beundransvärt tycker jag då det finns lokala butiker som knorrar när man vill prova hemma. Jag hade tidigare varit i kontakt med Ljudshopen Nord i Skellefteå. Målet var att lyssna på högtalare kring 20-25000:-. Behövs det dyrare högtalare än så för att jag ska kunna tänka mig gå ifrån Magnepan är det osäkert om jag alls gör det, men man ska aldrig säga aldrig ! Tyvärr missade jag den obligatoriska bilden på entrén till Ljudshopen Nord i Skellefteå men ni kan se den här istället. Ljudshopen Nord - Skellefteå Jens på Ljudshopen hade riggat upp ett par nya högtalare från Avance med det lite små coola namnet "Super Magnum" ( Nej det är inte den senaste i raden från GB Glass ). Super Magnum är en stor sak med dubbla 8 tums element i en 2,5 vägs konstruktion ( enligt hemsidan ). Avance Super Magnum Efter att han hört mitt problem med rummet trodde han dessa skulle kunna passa. På bilden står dom inte i lyssningspositionen. Bilden jag tog av dom i det läget blev för dålig. Jens hade innan lyssning beskrivit problemen han har i deras demo rum, det är mycket högtalare där så det blir förmodligen självsvängningar som ger en puckel en bit upp i bas registret. Bas resurser hade helt klart Avance Super Magnum, kan tänka mig att den skulle kunna fungera hemma hos mig, omöjligt och säga dock utan att ha provat den. Det som imponerade på mig på denna högtalare var ändå diskanten. En oerhört "spänstig" diskant som verkar gå ganska långt ner i registret. Jag hade aldrig lyssnat på Avance tidigare så det här var spännande. Verkar helt klart vara ett bra märke med solida produkter och ljudideal där en tanken måste vara "det ska vara kul med musik" vid produktionen. Jag hade med ett gäng skivor och en skiva bland dessa passade Avance Super Magnum som handen i handsken, nämligen "Rage Against The Machine". På med spår 1, "bombtrack" och man nästan ser hur det lyser i Super Magnum, den rockar loss !! Quote
Kero Posted July 15, 2004 Author Posted July 15, 2004 Dags för nästa objekt på Ljudshopen i Skellefteå. Jag lät Jens helt och hållet stå för valet av högtalare i prisklassen. Den här gången blev det en högtalare från kanadensiska Mirage med beteckningen OM-7. Mirage känner nog dom allra flesta till ialla fall men jag har nog aldrig lyssnat mer ingående på nånting från Mirage. Detta är mellan modellen i OM serien och som oftast med Mirage så handlar det om en Dipol konstruktion ( eller är det Bipol ? ). Den här modellen är utrustad med dubbla diskanter, dubbla 4,5 tums mellanregister och en åtta tums bas. Direkt när första tonerna började klinga från OM-7 så kände jag direkt igen mig.. nånting kändes som hemma. Det handlade så klart om ljudbilden den målade upp, ganska likt mina Magnepan 1.6 men inte med samma höjd. Verkade vara en trevlig högtalare. Tiden går så fort när man har roligt. Jens hade förberett en ny projektor från InFocus som jag oxå skulle titta på. Så det blev inga mer högtalare hos Ljudshopen idag, jag hade även 15 mil kvar att köra till Umeå. Här kommer några bilder till från butiken i Skellefteå, mycket roligt godis hade dom, om man bara hade haft mer tid. Dom resliga platta högtalarna på den här bilden kan jag tänka mig att enkomt ta en ny tur till Skellefteå för att få lyssna ordentligt på... Magnepan 3.6, mums ! Nu var det dags att hoppa i bilen och brassa mot Umeå om jag skulle hinna med nånting där oxå. Ett stort tack till Jens på LjudShop Nord. Så här ska man bli behandlad som kund, fick t.o.m med låna hans parkering så att jag inte behövde bry mig om lapp lisorna, strålande ! Quote
Cyber Posted July 15, 2004 Posted July 15, 2004 Trevligt reportage Vilken prisklass ligger Mirage OM-7:orna i ? Quote
Kero Posted July 15, 2004 Author Posted July 15, 2004 Det är ingen lek att köra från Skellefteå till Umeå, 70, 90 km/h om vartannat hela tiden, och sen dom där hastighets kamerorna överallt. Få se om det dimper ner nån extra räkning från polis myndigheten den här månaden. Så var det då dags att kika in hos RC Ljud & Bild i Umeå. Jag hade pratat med Anders på RC. Skulle även här kika på en projektor och lyssna på lite Dynaudio högtalare. Vi började med bio och det var en imponerande upplevelse. Dynaudio Contour serien runt om kopplat till Krell Showcase elektronik. Sen var det dags att lyssna på samma högtalare till musik. Den här gången fick frontarna Contour 3.4 klara sig ensamma. Har hört dessa tidigare och det är mycket bra högtalare. Även här gör det nya rummet det svårt för en att bedömma högtalarna. Men även här hos RC var Anders förstående med problemet och hade även lösningar på hur jag skulle kunna prova dom hemma. Vi får väl se om det blir aktuellt. Det är en mycket bra högtalare för pengarna, även om den kanske blir väl så dyr för mig. Det var väl oxå denna som kom närmast till att eventuellt kunna vara aktuellt att byta ut Maggisarna mot. Efter 3.4 så var det dags för den största ur Dynaudios Audience serie, nämligen Audience 82. Körde först lite lugn musik och det första som slog mig var hur lik den ändå kändes Conotour 3.4. Efter att ha betat igenom ett gäng låtar så kvarstår känslan att det är en bra högtalare och att Dynaudio är väldigt konsekventa i sina högtalar byggen med kvalitet från den allra billigaste till dom dyraste. Efter mer lyssning märktes det dock att den inte riktigt höll 3.4:ans klass.. som sig bör, skiljer 10000:- i pris. Nu började dagen lida mot sitt slut, men vad skådar jag efter att ha suttit inne och tryckt i det stora bio rummet två timmar... ?? Quote
Kero Posted July 15, 2004 Author Posted July 15, 2004 Kikade runt lite innan jag skulle börja åka hem, det var redan dags för stängning hos RC, tiden hade återigen gått alldeles för fort... men vad är det för högtalare som står uppriggade här ??? "SonusFaber Cremona Auditor", dom där Italienarna kan verkligen göra vackra skapelser. Jag har tidigare lyssnat mycket på dom stora Cremona och det är en favorit högtalare helt klart. Stängnings tiden hade passerat hos RC men Anders tyckte att jag kunde i lugn och ro sätta mig ner och lyssna lite, han hade ingen panik. Så i med en skiva och... wow, vilket djup är det första som slår mig.. ljudbilden är djuuuuuup, för att härma kära Tommy Söderbergh, Wow, härligt, underbart ! I övrigt hör man att det handlar om Cremona men utan den där fysiska basen som gör stor Cremona underbar med rätt elektronik. Ett stort tack ska även här så klart riktas till RC Ljud & Bild i Umeå. Extra stort tack till Anders på nämnda bygge. Sen var denna HiFi dag till ändå. Tiden gick fort men jag fick oxå mycket gjort när jag tänker efter. Lyssnade på totalt fem par högtalare och kollade in två projektorer. Drog iväg in till Umeå centrum för att få mig en bit mat. Strosade sedan omkring och hörde lite akustiska toner... smög mig fram och såg detta. Stannade nästan en halvtimme. Kan man avsluta en HiFi dag bättre än med lite "äkta vara". En tjej, en stol och en gitarr, underbart ! Det kanske inte är okej att publicera bilder så här, iså fall får käre moderator kliva in och ta bort den. Men jag tror inte tjejen har nåt emot det ialla fall, även om jag inte frågat efter hennes godkännande. Quote
Kero Posted July 15, 2004 Author Posted July 15, 2004 Klockan 22:30, hemma igen i Luleå. Nu var det spännande att sätta sig ner och lyssna lite på Maggisarna efter dagens alla intryck. Jo det låter bra.. riktigt bra faktiskt men.... Ja HiFi funderingarna går vidare.. del 3, snart i ett forum nära dig ! Quote
Kero Posted July 15, 2004 Author Posted July 15, 2004 Cyber: Har för mig dom låg på dryga 25000:-, 27-28 kanske. Avance Super Magnum låg på ca 25000:-. Quote
FBK Posted July 15, 2004 Posted July 15, 2004 Mycket trevliga bilder Kero Det ska dock understrykas att båda butiekrna jag besökte den här onsdagen gör det dom kan för att man ska få prova hemma, trots att man inte bor i deras hemstäder, mycket beundransvärt tycker jag då det finns lokala butiker som knorrar när man vill prova hemma. Håller med dig, de ska ha en stor eloge för det. Mvh Per Quote
Mattias Posted July 15, 2004 Posted July 15, 2004 Kul dagsreportage Kero! Känner väl till detdär... hur låter grejerna egentligen? Speciellt när man lyssnat runt på lite olika grejer på samma dag..... ofta går man hem ganska förvirrad, ja jag iaf Mvh Mattias Quote
Engelholm Audio Posted July 16, 2004 Posted July 16, 2004 Vad är det för slutsteg som driver Sonus Faber-stativarna? Trevligt repportage! Det är intressant det där med dipoler! Trogna dipolslyssnare är minst sagt kräsna vad gäller storleken på ljudbilden. Men hur är det med precisionen och exempelvis instruments och (sång)munnens storlek? Jag har själv bara hört overkliga ljudbilder...om än stora och pampiga. Trevligt reportage, så klart! Quote
Kero Posted July 16, 2004 Author Posted July 16, 2004 fbk: Absolut.. det ska dom ha ! Fast egentligen så är det ändå ett måste på den här nivån. Jag skulle inte ha vågat köpa nån av högtalarna om jag inte hade fått prova hemma eller åtminstone haft öppet köp på bruten kartong. Mattias: Ja speciellt mycket klokare blev jag väl inte, men kul hade jag ! Engelholm Audio: I rummet där Sonus stativarna står fanns det en uppsättning Muse elektronik med deras mono block. Det var dock inte dessa som var inkopplade när jag lyssnade utan apparaten högst upp i racken, Krell 400ix. Jag förstår vad du syftar på ang ljubilden. Jag påstår dock inte att mina Magnepan har "rätt" ljudbild, men jag gillar den helt klart. Hur ska man veta när munnen, gitarren har precis rätt storlek, ska man gå fram och mäta... nja det blir ju svårt då ljudbilden bara uppenbarar sig i sweetspot. Då tar jag hellre en ljudbild som kan vara för stor än som en ljudbild i t.e.x en Linn anläggning, stor som en tändsticksask, det är overkligt om nåt. Sen är min personliga uppfattning inte att sträva efter att allt ska vara rätt. För hur sjutton kan jag nånsin veta att det är det ?? Jag har ju inte varit med på inspelningarna t.e.x, jag vet inte var gitarristen satt i förhållande till sångerskan t.e.x, det kan jag ju aldrig ha en aning om. Nej för mig handlar det om att gilla det jag hör, det ska vara kul, det ska vara härligt ! Sen ska det ju låta "rätt" efter mina referenser om hur en gitarr låter o.s.v. Nästan oavsett vilken prisklass man håller på med i HiFi så finns det hela tiden kompromisser nånstans. Visst skulle jag säkert kunna få en högtalare som spelar en mer precis ljudbild än Magnepan för samma pengar, men då kanske den känns platt istället, då tar jag hellre den lite overkligt stora ljudbilden men med det djupet och luftigheten. Men som sagt så funderar jag ju på att byta bort mina Maggisar. Jag gillar aboslut vanliga dynamiska konstruktiner utan nån dipol funktion, dom har många fördelar dom oxå. Frågan är bara om det finns nån som jag har råd med som låter tillräckligt bra på alla punkter enligt mina referenser och om dom fungerar i mitt rum. Om det blir kvar lika lite bas som från mina Maggisar.. ja då är det ju ingen större idé att börja byta. Quote
kungpingvin Posted July 16, 2004 Posted July 16, 2004 Kul reportage, tackar. Mirage ger en stor och härlig ljudbild, har själv ägt ett par M5si. De kan spela rock på ett imponerande sätt och när det kommer till exempelvis Johnny Cash och akustiska inspelningar låter det mycket bra tycker jag. Fråga K-Man som också är gammal Mirage-ägare. Om du behöver mycket bas tycker jag du ska leta efter Mirage och många säger att den gamla serien är bättre än de nya OM-burkarna. Leta efter M3si som är näst störst och M1si som är den största. Priset för ett par begagnade M3si ligger någonstans mellan 10 och 13 000 (mer åt 10). Se bara till att det är si och inte den äldre M3. /Jonas Quote
Matrixen Posted July 16, 2004 Posted July 16, 2004 Kul att du delar med dig av din lyssningsresa. Vad gäller Dynaudiogolvarna, så är de väldigt välspelande och prisvärda i sin respektive kategori. Tycke, smak och kanske framförallt budgeten som bestämmer. Quote
Kero Posted July 16, 2004 Author Posted July 16, 2004 kungpingvin: Som sagt så var det svårt att bedömma en högtalare under denna resa, och i alla hifi butiker skulle jag tro. Om man inte har möjligheten att vara stammis i nån butik ( Bossanova.. kom tillbaka !! ) så att man vet även hur rummet låter. Men ang Mirage. Dessa OM-7 är dom enda jag har hört. Jag föll väl inte pladask, ljudbiden kändes igen men annars sa det inte klick. Du säger att dom rockar.. det var inte det intryck jag fick, för Avance Super Magnum rockade klart mer på min Rage Against The Machine skiva som jag hade med. Om det sen är ett extremt gott betyg åt Avance eller ett dåligt åt Mirage kan jag inte att svara på. Matrixen: Jag håller med. För min personliga smak så bir den billigare serien lite för snäll på nåt sätt. med Contour 3.4 händer det lite mer, musiken får mer liv. Men det är en anna budget oxå. Ett Audince paket hade jag kunnat leva med, absolut, det är fina högtalare.. om inte Contour serien hade funnits. Skulle jag skaffa Audience serie skulle jag bara sukta efter Contour serien ialla fall. Quote
marbrink Posted July 16, 2004 Posted July 16, 2004 Du kan inte tänka dig att köpa stativare och ev. komplettera med sub senare?? Quote
Kero Posted July 16, 2004 Author Posted July 16, 2004 marbrink: Nej ! Kolla min tråd om högtalar funderingar i HiFi avdelningen så förstår du varför. Quote
Matrixen Posted July 17, 2004 Posted July 17, 2004 Kero: Jag resonerar absolut i liknande banor som du, men å andra sidan finns det ju evidence och .......man har ju en budget, men vet man att man alltid kommer sukta efter serien över, så är det bättre att vänta om man står ut, vilket så klart inte är det lättaste. När du kommer upp i dessa prisklasser så, glöm inte att lyssna på Nautilus 804. mvh, M Quote
Kero Posted July 19, 2004 Author Posted July 19, 2004 Matrixen: Evidence.. hmm.. Allvarligt talat så är problemet med Audience vs Contour att den sistnämna egentligen är för billig. Som jag skrev så skiljer det 10000:- mellan stora Audience 82 och Contour 3.4, det är för lite.. det handlar bara om att spara ett tag till, möjligheten finns alltså. Med Evidence så blir det helt andra pengar så det är ingen idé att ens fundera på. Ska man köra komplett hemmabio som jag så blir det ju dock helt andra prisskillnaden då Contour center och surround är rejät dyrare än Audience. Men jag tror ett system med Contour 3.4 som front och Audience center och surround skulle fungera mycket bra. marbrink: Ser att jag var lite kort mot dig. Hoppas du inte tog det negativt, för det var det inte. Stativare och sub är inget alternativ för mig att byta till, kör så idag fast mina stativare mäter dryga 160 cm högt ! Var lite stresad bara så jag hade inte tid att förklara problemet. Högtalar funderingar fortsätter, del 3 snart här ! Quote
marbrink Posted July 19, 2004 Posted July 19, 2004 Kero: Nej absolut inte! Stativare och sub är inte lätt att få till det med, men själv ska jag nog köra mina stativare ihop med en sub senare och se om jag kan få till det... Jag är av den åsikten att man får grymt mycket för pengarna i stativare... Quote
Kero Posted July 20, 2004 Author Posted July 20, 2004 Högtalar Funderingar - Del 3 ( Synd att det inte går att ändra nånting i rubrikerna. Timbre, är det tanken ? ) Helgen som varit blev väldigt hifi fylld. På lördag skulle två HiFi entusiaster besökas i Piteå, bägge med intressanta högtalare för mig när mina högtalar funderingar går vidare. Skellefteå/Umeå resan gjorde mig inte så mycket klokare även om det var mycket trevligt. Skulle jag bli nå mycket klokare i Piteå då ? Jag hade genom new_order här på forumet fått möjligheten att besöka en bekant till honom som nyligen skaffat ett par begade Von Schweikert VR-4. Här blev oxå dagens första anhalt med skivorna i högsta högg. Detta var vad jag fick äran, möjligheten att provlyssna på i hemma miljö. En trevlig bekantskap som spelade imponerade lågt i basen men en ovanligt kraft i dessa låga bastoner, däremot hade den ingen som helst "imponator" bas utan kändes väldigt linjär i sin återgivning genom hela registret. Ägaren till dessa hade även kvar sina tidigare högtalare som han fortfarande är väldigt förtjust i, det märktes. Så dessa åkte oxå fram efter en stunds lyssning på VR-4. Egentligen ingen högtalare jag hade funderat alls på till mina planer men nån på fiorumet har tidigare föreslagit dess storebror som alternativ för mig. Här handlar det om Mirage M5. En rolig högtalare vars bas kanske passar mitt rum hyffsat då den har ganska tydlig puckel en bit upp i basregistret. I övrigt en tervlig högtalare som dock kanske inte når upp till dom krav jag har dragit på mig. Om dom beg priserna stämmer som man sagt här angående Mirage M3 så måste dessa M5 ge enormt mycket högtalare för pengarna som begat köp. Nästa anhalt blev den så välplanerade hifi träffen hos Merkurius. Hans JM Lab Electra 920.1 såg jag fram emot att höra. Hade inte hört nånting ur Electra serien tidigare och dessa kunde ju definitivt vara intressanta som begat alternativ om det blir högtalar byte för mig. Jag har tidigare haft hemma en JM Lab Cobalt modell som jag valde bort den gången då den kändes för tunn och skrikig i sitt ljud. Det ska tillläggas att då drevs dom oxå av klart dålig elektonik, men det gjorde även dom högtalarna jag jämförde dom med utan att jag upplevde dom likadant. Skulle jag få ett annat intryck av Electra ? Visst... här var det en helt annan pondus i basen, mer kropp i mellanregistret som gav mer närvaro åt röster och annat. Dom övre registrena kände jag igen mig i lite från mina Magnepan, ganska luftigt och öppet. En klart intressant högtalare som dessutom kändes ruksigt välbyggd. Ett stort tack till bägge herrar som släppte in mig i sina hus. Det var mycket intressant, trevligt och roligt, Tack ! Blev jag nå klokare av denna resa till Piteå då ? Ja lite klokare, men inga beslut är tagna ännu. Högtalar funderingarna går vidare i den kanske intressantaste delen. Den som oxå mest troligt bli den sista, det blir "Judgement Day" ! Högtalar Funderingar Del 4 "The Final Chapter", snart i ett forum nära dig ! Quote
Timbre™ Posted July 20, 2004 Posted July 20, 2004 "Synd att det inte går att ändra nånting i rubrikerna. Timbre, är det tanken ?" Det är nog snarare en teknisk realitet... Det kanske ändå är bra att ha stabila rubriker... :cool: Quote
Kero Posted July 20, 2004 Author Posted July 20, 2004 Jag tänkte just om tanken var att man inte ska kunna ändra för att det kan bli grötigt o.s.v. Annars hade det varit fint som i det här fallet att åtminstone kunde ändra i under rubriken. Så att man kan informera om att det nu har kommit en fortsättning på följetongen. Quote
stargazer Posted July 21, 2004 Posted July 21, 2004 Kero: Synd att det inte går att ändra nånting i rubrikerna. Timbre, är det tanken "Vanlig" användare har inte rättighet att ändra i rubriken , det har dock moderator (dvs undertecknad). Varför det är så är jag inte säker på, men jag misstänker att det är en begränsning i forumprogramvaran (Timbre ) Om du tycker att din rubrik är helt tokig, så PMa mig med vilken text du vill ha istället så fixar jag det. mvh / stargazer, moderator för bildforum Quote
Recommended Posts