Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej

Jag kör i dag på Advantage/Bladelius S1 / S250 där jag använder S1 an som försteg sedan direkt till monoblocken. Bara en fundering om det blir stor förbättring att köpa till ett försteg S2? Någon som har erfarenheter av detta?

Övrig utrustning Dali Helicon 400 mk2 samt Tara Labs Air 1 kablar både till högtalare och signal.

Posted

Intressant fråga och rent generellt hänger det ju på spelarens inbyggda förstegsdel, slutstegens ingångsimpedans samt i extremfall signalkablarnas längd. Resultatet kan variera väldigt mycket mellan olika konstruktioner och tillverkare.

Posted

Hej!

I fallet med S 250 och val av CD och försteg så är detta val enkelt.

S1 till S 250 är beprövad kombination som fungerar bra. Ett av de enklaste och billigaste sätten att få anläggningen att prestera märkbart bättre är att tillsätta försteget S2, tänkt som livskamrat till S150 och just S250. Så länge man inte slarvar med kablaget och/samt kör balanserat fås inga nackdelar, enbart positiva effekter.

Bättre bas, tjusigare diskant, renare återgivning och väldigt mycket alertare och mer dynamisk presentation.

Enkelt val :)

mvh

Posted

Ja jag misstänkte att det kan ge ett lyft med S2:an, Men undra hur en Lyngdorf DPA-1 skulle fungera. Jag har hört 2200 med rumskorr på ett par Helicon 300 MK2 och där var det enorm skillnad när man körde utan och med rumskorr.. Men det tar lite emot att koppla in en Lyngdorf med rumskorr. någon som har erfarenheter? S2 eller DPA- 1 ?

Posted

Det låter som en delvis annan fråga.

Dessutom är i alla fall jag en smula mätt på "utan" och "med" - demonstrationer när det gäller rumskorrigeringar oavsett märke eller modell. En demo brukar väl gå ut på att medvetet ställa högtalarna på ett ställe där det bumlar lite extra i basen och så trycka på on-knappen. oj, vad mycket bättre det blev. En sån vill jag ha :)

Vi kan också släppa frågan vilket försteg som är bäst rent generellt, men till dina S250 är en S2 bäst.

mvh

.

Posted

Jag råkar ju sitta på ett par Helicon 400 mk2 jag med, lite Lyngdorf på det också.

Tror nog att man utan några större diskussioner skulle kunna säga att rumskorren lägger till värme och fart till ett par Helicon. Ställer jag skrikarna där dom bullrar för mycket fins det ingen rumskorr i världen som räddar mig.