Jump to content

TAD Reference 1 + Mark Levinson = Kärlek

Velodyne

Recommended Posts

En helt vanlig dag i Vimmerby, med ett litet undantag.

För denna dag hade Jörgen baxat in inte mindre än fyra Mark Levinson No 53 ReferensMonoblock tillsammans med Försteget 326S allt matades med cdn No 512 och kopplat till TAD Ref 1.

Vad ska man säga om ljudet då... Ja det var helt enkelt galet bra.

En god vän och jag kom helt enkelt fram till att Sophie Zelmani inte har tillräckligt bra utrustning när hon uppträder live, för det lät bättre hos Jörgen när vi körde studioplatta... =)

Själv är jag oerhört dålig på att beskriva ljud med ord, men för mig som är på en lekmannanivå var det ett löjligt bra ljud.

Märk då att vi "endast" spelade Cd idag. Hur det hade blivit med tex högupplöst material vill jag inte tänka på...

Om ni undrar varför Jörgen ställt monoblocken direkt på golvet så är det av den enkla anledningen att de väger in på 125 kilo paret...Solidtech håller för 70 kilo, så det är synd att chansa...

Observera att bilderna är tagna av en glad Amatör utan stativ...

DSC_0012.jpg

DSC_0014.jpg

DSC_0015.jpg

DSC_0016.jpg

DSC_0017.jpg

Bebop skrev:

Varför 4 monoblock? Räcker väl med två eller är högtalarna felkonstuerade så att de måste ha den här kraften?

Kraft kan man väl aldrig ha för mycket, eller?

Det räcker säkert gott med två, men om man nu råkar ha möjligheten att pröva 4, varför inte? Det är väl inte precis ett minus om anläggningen klarar av att återge de flesta instrument och musikaliska skeenden utan onödig fövrängning !

Dynamisk överkapacitet skulle väl kunna vara viktig om man vill återge vettig inspelad musik med realistiska inställningar på volymkontrollen.

Det är väl ett ganska vanligt problem att många som spelar starkt spelar med dist, och tror därför att det är så det ska låta när de spelar starkt. Så behöver inte vara fallet. Hur mycket effekt tror du det behövs för att inte klippa dynamiktoppar på låt oss säga 120-130dB?

Har själv spelat en hel del musik, och kanske är det så att inte alla riktigt förstår vad FULL dynamik innebär. Om man då ska få en högtalare att återge detta, så är det nog tyvärr så att en hel del högtalare komprimerar, även så kallade High-end högtalare.

Hur som helst lyssnade jag på denna anläggning på Sheraton senast, och det var, enligt mig, mässans klart bästa ljud. Nu verkar de köra med en likadan anläggning, fast med 4 monoblock istället för 2. Jag tror då inte att musiken låter sämre, gör du?

Kan bara hålla med om att denna combo, var en av Sheratonmässans absoluta höjdpunkter, då i något enklare utförande med bara två slutsteg om jag minns rätt.

Matchningen är viktig för att locka fram de utomordentliga kvaliteter som dessa högtalare kan leverera. :mm::mm:

Har hört dem i andra sammanhang med annan elektronik som smakmässigt var annorlunda.

Calm

Satt förra sommaren och lyssnade i detta rum (medans familjen sprang på Astrid Lindgrens värld :D ) Pippi-land vs. Pappa-land

En av de riktigt tunga hifiupplevelserna jag haft är en timme i lugn och ro med dessa högtalare! Ljudet var så stort att jag verkligen upplevde en scene och inte att musikerna stod i rummet och spela. Då var det annan elektronik, och jag kan tänka mej at ML förhöjer ljudet en hel del.

TAD spelningen i Munchen stod för det absolut bästa ljudet i mitt tycke. även deras nya stativare som släpps i höst imponerade stort. Kan tänka mig att köpa dom också. TAD är fantastiska men inte kräver dom 1kW per kanal. Jag anser att den typen av överspecad drivning är näst intill trams. Å andra sidan sitter jag fast i annan fåfänga på området.

Du reagerade inte i München mot att man där körde med dubbla par monoblock :o;)

Som slutsteg användes dubbla par AudioNet MAX

DSC_3332.JPG

- Jag kan mycket väl tänka mig att det var spelningen i München som gjorde att man även i Vimmerby prövade med dubbla par monoblock....

Dom verkar ju inte överdrivet svårdrivna, men det är väll så att vissa högtalare mår bäst att bi-ampas.. ;)

Technical Specifications

Design: Three-way vented cabinet

Bass Driver: 25 cm (10 in.) cone x 2

Midrange/Tweeter: Concentric beryllium 16 cm cone/3.5 cm dome

Performance

Frequency range: 21 Hz to 100 kHz (-10 dB), 25 Hz to 20 kHz (±3 dB), frontal average response

Crossover frequencies: 250 Hz and 2 kHz

Amplifier requirements: 50 W to 300 W

Sensitivity:
90 dB
@ 2.83 V and 1 meter (anechoic conditions)

Maximum output: 115 dB

Nominal impedance: 6 ohms (minimum 4.1 ohms)

Weight 150 kg each (330 lb)

Dimensions

Height 1,293 mm (50 H/i in.)

Width 554 mm (21 BD/bg in.)

info hämtad från : TAD @ Pioneer.com

/ptr

Dom verkar ju inte överdrivet svårdrivna, men det är väll så att vissa högtalare mår bäst att bi-ampas.. ;)

/ptr

För att inte tala om förstärkarna :D när de kan spela ihop med en partner. Om vi håller oss i närheten av Mark Levinson/Harman International, så var Revel Ultima Salon ett utmärkt exempel på biamping-gynnade högtalare vill jag minnas.

Jag hoppar in här för en gångs skull och säger det att. Varför ska man behöva köpa fyra svindyra kraftslutsteg när man kan lösa det med aktivt delade och med flera mindre och billigare slutsteg. Jag spelar själv så här hos mig och jag kan lova att mina högtalare spelar minst i samma klass som TAD. Jag har hört TAD både i Vimmerby och på Sheraton och tycker naturligtvis att dom låter riktigt bra, kanske den bästa bland dom i den divisionen av kommersiella högtalare. Däremot var jag lite besviken på Everest som jag tycker låter mäktigt ändå saknar den där riktigt låga infrabasen som man faktiskt kan höra hos TAD:en.

Jag hoppar in här för en gångs skull och säger det att. Varför ska man behöva köpa fyra svindyra kraftslutsteg när man kan lösa det med aktivt delade och med flera mindre och billigare slutsteg. Jag spelar själv så här hos mig och jag kan lova att mina högtalare spelar minst i samma klass som TAD. Jag har hört TAD både i Vimmerby och på Sheraton och tycker naturligtvis att dom låter riktigt bra, kanske den bästa bland dom i den divisionen av kommersiella högtalare. Däremot var jag lite besviken på Everest som jag tycker låter mäktigt ändå saknar den där riktigt låga infrabasen som man faktiskt kan höra hos TAD:en.

Du har förmodligen helt rätt!! :)

Men de tillverkare som erbjudit denna lösning har ju inte varit framgångsrika, tyvär. Så jag förstår att många är restriktiva till denna lösning eftersom den är så svårsåld.

Men det hindrar ju inte att man själv provar sej fram, och det är många som går in och klipper delningsfilteret på riktigt fina högtalare. Denna lösning är ju vanligast när någon vill få till ett extremet ljud i klass med TAD osv, i riktigt stora rum, men inte kan lägga samma pengar. Och vad jag förstått är det få som går tillbaka. :D Ett kul ämne som säkert förtjänar en egen tråd.

Jag anser att den typen av överspecad drivning är näst intill trams.

Jag skulle vilja gå åt andra hållet då och påstå att 15rörwatt är näst intill trams oavsett högtalare.

Dynamisk headroom kan man aldrig få för mycket av, en förstärkare ska inte bara klara transienttoppar på 120db den ska göra det med lätthet och en oansträngdhet.

Det kan bero på att everesten är en helt annan konstruktion den är inte tänkt att spela infrabas alls då den är avstämd till -6db vid 45Hz.

Du reagerade inte i München mot att man där körde med dubbla par monoblock :o;)

Jodå, och på frågan svarade Andrew Jones att dom spelar ut med ett monoblock också, men med tanke på att rummet var på över 200 m2 ville han ha 2 stycken plus att han förordar biamping-

Jag är dock övertygad om att det var inte de dubbla stegen som gjorde det hela så bra.

Det kan bero på att everesten är en helt annan konstruktion den är inte tänkt att spela infrabas alls då den är avstämd till -6db vid 45Hz.

Ja men en så pass dyr och stor högtalare som Everesten borde den gå längre ner. JBL hade tidigare ett par modeller 4350 & 4355 som kröp ner till 30Hz -3dB. Med tanke på att det sitter långslagiga basar 1501Gpi i Everest borde det vara en smal sak att ordna med en lägre gränsfrekvens. Jag har själv hört JBL 1500Gpi som idag är kanske det bästa som finns, det låter dunder bra. 20Hz sitter som en slägga i kroppen för att inte tala om hur modern musik med bra bas låter. Det är lite svårt att beskriva så det måste höras för att kunna förstå.

http://images.google.se/images?q=jbl+4350&...=5&ct=title

Ja men en så pass dyr och stor högtalare som Everesten borde den gå längre ner.

Det handlar lite om prioritering, du kan inte köra rally med en formel1 bil heller.

Everesten är gjord för ett ändamål och i detta fallet är det inte infrabas.

Det finns även fördelar med detta, du slipper en hel del rumsproblem i basen och du skulle behöva en betydligt större låda för att få den där sista basen.

Ja men en så pass dyr och stor högtalare som Everesten borde den gå längre ner. JBL hade tidigare ett par modeller 4350 & 4355 som kröp ner till 30Hz -3dB. Med tanke på att det sitter långslagiga basar 1501Gpi i Everest borde det vara en smal sak att ordna med en lägre gränsfrekvens. Jag har själv hört JBL 1500Gpi som idag är kanske det bästa som finns, det låter dunder bra. 20Hz sitter som en slägga i kroppen för att inte tala om hur modern musik med bra bas låter. Det är lite svårt att beskriva så det måste höras för att kunna förstå.

Lågbas får man inte utan att pruta på något annat, t.ex. lägre impedans (svårare att driva, mer strömkrävande) eller högre rörlig massa (lägre känslighet, passar kanske inte resterande element och kräver fler watt). Till detta kommer också hur står lådvolym som behövs för att ge rätt helmholtzresonans (med tillhörande problematik kring dimensionering av basreflexröret).

Bara som lite info. :)

Jag kan tänka mig att det är en strålande matchning :mm:

Med tanke på vad jag hörde i München är jag helt övertygad att det lät mycket bra. Men vad jag har svårt att få in i skallen är att man skall behöva på ett så tungt artelleri som 500 Watt till mellanregister och diskant på en högtalare som har 90dB känslighet med en maxdynamik på 115dB. Handlar inte vad som låter illa. Frågan är snarare vad som krävs för att dom skall spela ut ordentligt. Själva rekommenderar dom 50-300 W.

Eller skall man tolka det så att om man skall satsa på ett par TAD, så får man räkna med att slänga in 2X500W per kanal om det skall låta OK. Ibland kan det vara sunt med skepsis också.

Lågbas får man inte utan att pruta på något annat.Till detta kommer också hur står lådvolym som behövs för att ge rätt helmholtzresonans (med tillhörande problematik kring dimensionering av basreflexröret).

Bara som lite info. :)

Ja det kan ju vara sant. Men det är inte alltid säkert att impedansen minskar med lägre frekvenser. Man kan också dela lådan i två och ha två olika avstämningar på basreflexrören. Ett annat är att man bygger en sluten låda. Jag har själv slutna lådor där jag har byggt in ett HP-filter vid 40Hz och kan på det viset avlasta 15":s basarna och slutstegen för den delen. Sedan har jag en Velodyne DD18 som tar vid under 50Hz. Jag har funderingar på att sätta in en JBL 1500Gti i varje låda och då kanske skippa den nuvarande DD18. DD18 är annars en otroligt bra subwoofer som inte lämnar någon oberörd.

Det handlar lite om prioritering, du kan inte köra rally med en formel1 bil heller.

Everesten är gjord för ett ändamål och i detta fallet är det inte infrabas.

Det finns även fördelar med detta, du slipper en hel del rumsproblem i basen och du skulle behöva en betydligt större låda för att få den där sista basen.

Det går att bygga högtalare som klarar alla typer av musik och har man sedan rumsproblem i basen. Då ska man i första hand ändra i rummet och man kan också med lätthet skära bort lite av basen. Allra enklast är det om man använder ett aktivt filter av flervägs typ med inbyggt Eq. Man behöver inte heller superdyra kraftslutsteg. Det säger jag som inte är så beroende av status.

Ja det kan ju vara sant. Men det är inte alltid säkert att impedansen minskar med lägre frekvenser. Man kan också dela lådan i två och ha två olika avstämningar på basreflexrören. Ett annat är att man bygger en sluten låda. Jag har själv slutna lådor där jag har byggt in ett HP-filter vid 40Hz och kan på det viset avlasta 15":s basarna och slutstegen för den delen. Sedan har jag en Velodyne DD18 som tar vid under 50Hz. Jag har funderingar på att sätta in en JBL 1500Gti i varje låda och då kanske skippa den nuvarande DD18. DD18 är annars en otroligt bra subwoofer som inte lämnar någon oberörd.

Du missförstod mig. Att sänka impedansen är ett sätt att bibehålla känslighet om man måste kompensera för t.ex. högre rörlig massa (mms).

Att dela lådan med två avstämningar ger också en utmaning i form av känslighet och därmed nivåer relativt andra och därmed tonalitetsproblem.

Hur man än vänder sig i basområdet, är magneten alltid bakåt...eller nått. Skämt å sido, basprestanda är spel med motstridiga parametrar. Man kan få allt, men då kostar det i form av stora element, stora lådor, stora slutsteg och stora prislappar. Inte sällan är det stora lådor och stora element som blir nedprioriterat. :black:

Brukar inte högtalare som inte har lågbas vara anpassade för japanska/asiatiska marknaden?

Har för mig att det nämnts tidigare..

Är inte deras hus byggda för att klara jordbävningar :D

Skämt åsido, men jag känner igen det du säger.