Jump to content

Vad har Ni under högtalaren?


Sanoj

Recommended Posts

Jag använde sökknappen och hittade lite om puckar o dyl. kolfiberhistorier, men vad finns det mer?

Vad har Ni för erfarenheter av SD fötter, spikes, BDR mm..?

Golvet är oljad ekparkett ovanpå ett (tror jag) betonggolv.

// Jonas

Link to comment
Share on other sites

Jag har &så ekparkett på betongsula och jag har provat Sd-fötter, ART Q-dampers samt superspikes.

Superspikesen blev kvar pga lättheten att flytta högtalarna . Sd fungerade inte alls då ljudet blev bumligt.

a3.jpg

Link to comment
Share on other sites

Förra huset hade jag högtalarna på parkettgolv och "torpargrund" :( Svajigt värre m a o. Där gjorde spikes en VÄLDIGT stor skillnad. Numera har jag betongplatta och klinkers. Under högtalarna har jag SD-fötter. Men tar jag bort dom märker jag ingen egentlig skillnad.

Ju sämre golv, desto mer jobb måste du lägga ner på "fötter" och dylikt. ;)

Link to comment
Share on other sites

För närvarande använder jag mina högtalarstativ med org. spikes och under dom hockeypuckar.Till mina förra högtalare använde jag Soundcare...både praktiskt och ljudmässigt är de extremt bra...

Nu funderar jag på att testa hifiklubbens nya valhalla feets under stativet...

Link to comment
Share on other sites

lige i øjeblikket har jeg mine højttalere stående på de medfølgende gummifødder, vil meget gerne have dem tilbage på spikes, men på grund af trægulv og en udlejer der helst så, at jeg ikke lavede for mange huller i det pæne trægulv, må jeg nøjes med gummifødder lidt endnu.

Jeg vil her i nærmeste fremtid forsøge, at lave et godt underlag ved hjælp af nogle granitfliser og et eller andet blødt imellem de to fliser.

Ellers har jeg set at danske JJAZ har lavet nogle prisvenlige afkoblingsfødder, det kunne være man skulle prøve dem. (http://www.jjaz.dk)

SD fødder og Solid Techs Feet of silence, har jeg desværre ikke råd til at afprøve for tiden. Ville ellers gerne, men banken har sagt stop for udgifterne.. :)

Link to comment
Share on other sites

Jag vet inte om det finns någon distributör/återförsäljare i Sverige. Neodynium har deras nätkabel som heter Sonoran Platau tror jag. Mycket bra kabel dock tung och kan dra ner grejor som står löst.

Joakim

Link to comment
Share on other sites

Jag kör med Hockeypuckar under mina med skapligt bra resultat. De är för tunga för mjuka kuddar och för höqa för superspikes o sånt(misstänker jag..). Intressant tråd, så jag passar på att fråga om det finns någon bra lösning som funkar på flytande parket och inte "höjer" högtalarna onödigt mycket? B&Ws skruvgänga sitter i foten på högtalarna. Tror det är M6.

mvh,

/H

Link to comment
Share on other sites

Yepp, hockypuckar av modell liten körs också under mina stativ. Funkar bättre för mig i mitt rum jämfört med de små runda metallbläck som tidigare användes. Basen blir inte lika markant och rumsproblemen likaså.

/Mattias

Link to comment
Share on other sites

Vågar jag fråga varför Ni ställer dom på hockeypuckar...?

Snikvariant av ART? ;)

Nejdå. Jag blev bara rekommenderad detta. Och visst, ett tweak för under 100kr provar man gärna.. Speciellt med mitt svajiga golv.

Basen stramades åt ordentligt, så de fick självklart stanna:)

Link to comment
Share on other sites

Min personlige erfaring siger at det avhænger mycket av hvilket golv man har.

Om man nu har et trägolv virker detta som en stor absorbent eller som en resonator. Du märker tydeligen vibrationerne i golvet och det kan väre så mycket at du märker det i stolen hvor du sittar! I så fald vil gulvet tilføje ekstra bas eller fjärne bass. I dessa tilfælde virker mjuka kuddar och liknande bra - t.ex. SD, HOLFI, JJAZ, Solid Tech, forhindrer vibrationer fra högtalaren at gå ned i gulvet.

Jeg har ennu inte set högtalare som var for tunga for SD-kuddar, om bara man välger de retta!

Om du har en mycket stabilt golv - beton eller annet. er der tendenser til at spikes eller annen "fast" kobling virker bäst. Enkelta av mine kompisser som har prövat SD-kuddar på betongolv er åtarvänt til spikes.

En helt 3. muligheten er kombination av spikes och kuddar. Jeg har 2 store plater - 3 lags MDF med blyhagel. De er tunge och forsynt med spikes. På dessa plater placeres högtalaren med SD-kuddar.

Link to comment
Share on other sites

Jonas, vad kopplar du högtalaren med mot Base plattan? Har du spikes där eller inget?

Högtalaren ska ju koppla så mycket som möjligt mot Base-plattan. En sd fot skulle t.ex. paja alltihoppa.

Så soundcare får sitta kvar, även när dom står på base. ;)

Link to comment
Share on other sites

Jag använder BDR Cones som står på hockeypuckar, funkar helt klart bäst hemma hos mig. Har testat Pulsar Point från Nordost och Dynaudio org. spikes.

Mjuka kuddar hade jag på mina förra högtalare JM Labs Electra 915.1, det funkade bra där men jag hann aldrig testa BDR där - det kanske hade funkat ännu bättre... :)

Det optimala hade ju givetvis varit om man hade BDR puckar - men jag tycker att det är lite för dyrt - än så länge... :blush

Fördelarna med BDR är att det stramar upp ljudet, främst i basen som får tydligare konturer - denna förändring återspeglas även högre upp i registren. Musiken blir tydligare med svartare bakgrund - detaljer framträder osv.

En liten bild, mattorna är nu bortplockade, ljudet blir mer distinkt utan dom!

DSCN0676.jpg

Mvh

Jocke

Link to comment
Share on other sites

Jag har under mina hemgjorda betongstativ gummifötter, av samma material som de där gråa dörrstoppen. Nu är ju mitt nuvarande lyssningsrum nedlusat av felkällor som lär ta ett tag att reda ut, så jag kan inte avgöra om de gör ngt åt ljudet. Men jag hörde av en gammal polare som doktorerar på chalmers att de där gråa dörrstoppen enligt mätningar duger riktigt prima till att göra hififötter av. Kanske kan vara ngt att titta närmare på för den som har möjlighet?

Link to comment
Share on other sites

Guest Rydberg

Jag kör med SD-fötter under mina 804:or vilket gav ett något lugnare och mer sammanhållet ljud i jämförelse med orginalspiksen. Högtalaren rör ju sig mindre med SD-fötter så resultatet är ju inte så förbluffande.

Link to comment
Share on other sites

speakerfoot.jpg

Innan BDR hade jag hembyggen (stålkula på mutter) mellan betongen och lådan.

Då satt jag ofta och slölyssnade medan jag läste en tidning.

Efter bytet griper musiken tag i en så att man har svårt att koncentrera sig på läsningen.

Dessutom flyttade sig ljudbilden upp ca 2 dm trots att skillnaden bara var 2mm fysiskt.

/Urban

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...