calm Posted June 21, 2009 Posted June 21, 2009 Kan bara konstatera efter en A/B lyssning till denna lilla burk att den avger ett ljud som är enastående. Rymd kring instrumenten och rumsinformation så det står härliga till. Calm Quote
Hans-Tommy Posted June 21, 2009 Posted June 21, 2009 Kan bara konstatera efter en A/B lyssning till denna lilla burk att den avger ett ljud som är enastående. Rymd kring instrumenten och rumsinformation så det står härliga till. Calm hej jag är nyfiken på vad B var undrar tommy Quote
calle_jr Posted June 21, 2009 Posted June 21, 2009 nyfiken på vad B var Silverdisk är en vild gissning :cool: Quote
Tobias Lindell Posted June 22, 2009 Posted June 22, 2009 Weiss gör även dom "bästa" digitala burkarna i studiovärlden. Equalizer och Compressors. Jag känner Daniel Weiss personligen och han är en rolig kuf. Kung på digitalteknik. Men 43,000:- för en DAC är nog lite i överkant Quote
calm Posted June 22, 2009 Posted June 22, 2009 hej jag är nyfiken på vad B var undrar tommy En inbyggd dac, mer tänker jag inte säga. Det räcker att konstatera att det förmodligen kommer att bli skillnad med vilken CD-spelare du än kopplar denna till. Sedan att du får resten på köpet gör inget. Calm Quote
crion Posted June 22, 2009 Posted June 22, 2009 Jag har kört denna som ett S/PDIF ljudkort till min Meridian setup (d.v.s. jag körde den som en Weiss Vesta) och den är helt klart i referensklass. Den har en grym kontroll över hela registret och basen får en stark taktil känsla. Förutom basen så blev toppen något mer betonad i min setup. Inget register kom i skymundan. Starkaste konkurrenten till Weiss Minerva enligt ägaren av "computeraudiophile.com" är Berkeley Audio Design Alpha DAC med Lynx AES16e PCIe kort. Dock blir den combon dyrare då Lynx AES16e kostar en tiotusing, medan Weiss har medföljande studioljuddrivrutiner för FireWire koppling mot dator. http://www.computeraudiophile.com/Computer...d-Hardware-List Om man letar efter en extremt välljudande PC baserad uppspelning så är Weiss Minerva ett riktigt starkt kort. PS. Calm, ett subjektivt tyckande är väl ingenting att hålla inne på? Vi är ju alla här för att lära av varandra och dela erfarenheter? DS. Quote
Guest Audio Concept Posted June 22, 2009 Posted June 22, 2009 Prestanda och pris Vad gäller Minerva så verkar "B"(i A/B test) kunna representeras av många olika DAC'ar - att döma efter kundresponsen. En gissning, fortfarande med benen på jorden, är att den i tävling med vilken som helst - i spelaren integrerad dac - där hela produkten kanske kostar upp mot 150 000 - kommer att ge den integrerade dac'en en rejäl match. Sannolikt kommer Weiss att gå ut som vinnaren - som DAC betraktat. Ovanpå detta kommer de möjligheter som den ger i anslutning till datorn via Firewire 24/192. Ur det perspektivet är den inte dyr alls. Pris måste alltid sättas i relation till annat - andra värdemätare för att få mening. I fallet Minerva är priset högt, men i relation till prestanda är det lågt. Om en produkt även överskrider förväntningarna så ..... Eller som Tobias säger - Weiss är kung på digitalteknik. :-) Vi demar detta varje dag - varje gång för lika förvånade lyssnare. Kom gärna in och provlyssna du också. Mvh, Audio Concept Quote
perrew Posted June 23, 2009 Posted June 23, 2009 Ni menar väl inte att Minervan låter bättre än Esoterics bästa en-box spelare:) Eller menar ni att Minervans DAC skulle låta bättre än Esoterics om dator är källan? Quote
Guest Audio Concept Posted June 23, 2009 Posted June 23, 2009 perrew, menar precis det jag skrev....:-) Det går inte att jämföra en DAC med en "hel" integrerad spelare, lika lite som det går att jämföra en "hel" bil med enbart en motor..... Det är två olika saker. Det som däremot går att jämföra är DAC'en i vilken spelare som helst mot en annan DAC. I fallet Weiss förhåller det sig precis som beskrivit ovan. Det allra viktigaste för ett bra val av produkt är att ställa sig frågan om vilket behov den skall fylla. Är behovet en integrerad spelare kommer Esoteric i mångt och mycket att vara högt/högst uppe på den listan. Nya SA-50 är ett utmärkt exempel på det, en spelare som också tillåter överföring via USB från datorn mm. Mvh, Audio Concept Quote
Recommended Posts