Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej glad midsommar på er!

Jag undrar om nån har erfarenhet eller åsikt om Van den Hul:s signalkablar? har dom nån speciell ljudkaraktär och framför allt, är användandet av kolfiber genialiskt eller mest en knasig Idé?

Självklart behöver man provlyssna själv så det behöver ni inte skriva! :shy:

Posted

Genialiskt!

Jag har änvänt the Second & the Third i nästan Tio år, för mej är dom neutraliteten själv.

Vissa påstår dock att dom upplever kolfiberkablar som "ljusa", sånt hänger ju samman

med hur resten av systemet är sammansatt!

/ptr

Posted

Jag har tidigare kört med både VdH the source och "the first, the ultimate" i RCA utförande och den första var trevlig o prisvärd, men "the first" är den klart bästa single ended kabel som jag någonsin har testat och då snackar vi en 3000 kronorskabel. Jag har även i flera år kört The Second i balancerad konfiguration och den var också mycket bra och framförallt prisvärd.

Jag har även kört 3 olika VdH högtalarkablar och de är alla bra för sitt pris, men det är framförallt deras signalkablar som jag upplever i en klass för sig.

Posted

Neutral eller inte. Jag provade kolfiberkablarna för några år sedan och upplevde dom lite för torra i ljudet, de var inte vassa men saknade lite värmeinnehåll i förhållande MIT, Monster och PA Elementa. Lite färgning kan ju faktiskt lyfta ett ljud bara kulören är rätt.

Orignalkabeln till SME 309 är också en VdH, tror den heter 501. Dess ljud var på andra hållet. För blöt helt enkelt. Den har jag bytt till en Nordost Frej. Har annars inte fallit för Nordost, men här lyfte den ljudet.