Bebop Posted June 18, 2009 Share Posted June 18, 2009 Då vi pratar kinesiska Hifiprodukter sålda under kinesiska namn/företag så pratar vi produkter i prisklasser från ett par tusenlappar till några tiotusingar, säg 30-40kkr för de dyraste jag känner till. Nånstans där börjar de märken som i denna tråd nämns som högservice märken Mcintosh och VTL billigaste modeller. Skillnaden mellan en produkt för 30kkr och en för det tredubbla ger utrymme för service och support, samt betala den långt större marknadsföringen. Men återigen, garanti, service och marknadsföringsdelen tillsammans med de engna känslomässiga förhållandena är inte direkt kopplat till hurvida produkterna De facto fungerar. Om detta är jag helt enig. Det finns en stor portion fåfänga och konsumtionssociologi kopplat till varför man är beredd att betala betydligt mer för en produkt än vad som "objektivt" kan redovisas som verkligt mervärde utifrån funktion vare sig vi pratar t ex bilar, kläder, möbler och hifi. Sedan finns det också en kategori av konsumenter som förblindas av väldigt stark trohet till ett visst varumärke och är beredda att slås för detta där en hel del handlar om känslor - Naim och Linnfantaster sägs ofta tillhöra denna kategori. Detta mönster finns även mot tillverkarländer t ex pro eller anti Kina oavsett vad det för grejor. På 70-talet stod denna fighten mellan England och Japan. "Ingen riktig HiFi tillverkades i Japan" påstods från en del håll. "Tyskland har aldrig förstått sig på hifi" sas också. Man får följa sin egen övertygelse. Det är i alla fall utmärkt att vi i forumet kan utbyta erfarenheter om kinesiska produkter. Shanling tillhör väl också de märken som lyckats bra med både kvalitet och ljud. Polackerna börjar också ta ton i Norden. Kan ju komma fler intressanta produkter från forna Östeuropa. Kartan ritas om ständigt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
plundin™ Posted June 18, 2009 Share Posted June 18, 2009 Kartan ritas om ständigt. Det är ett matra vi kan upprepa ad finum! /ptr Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest om.s Posted June 18, 2009 Share Posted June 18, 2009 Polackerna börjar också ta ton i Norden. Kan ju komma fler intressanta produkter från forna Östeuropa. Kartan ritas om ständigt. Ancient Audio fra Polen, og KR Audio fra Tjekkia, lager jo glimrende rör produkter, sist nevnte gjör jo even sine egna rör "in house" som totalt utklasser Kina rörene, helt subjektivt selvsagt .... mvh Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Engelholm Audio Posted June 20, 2009 Share Posted June 20, 2009 Strålande! Gbg vet jag vad det ligger..... =) Nu kommer det roliga: Jag har ingen koll på vilka rör som låter vad. I studio/gitarr världen så låter KT-88 och EL-34 oftast 'bäst'. Hur är det i Hifi-rör världen? Min upplevelse är att hifivärlden inte delar samma rör-typs-fetishism som gitarr/studio-världen. Kanske är hifivärlden mer inne på om det är triod eller inte, typsikt sett 300B eller inte. Marknaden har också svämmat över med rörprodukter och t.ex. Prima Luna gör reklam för att kunna köra med 4 olika effektrör samtidigt i sina två kanaler. Inte orimligt att rörtyp/modell får sekundär roll och man istället testar, provar och tycker! Studio/gitarr-folket upplever jag kör mycket på det klassiska soundet. Inte skall jag ändra nått som varit det samma sedan 1960? Själv har jag använt Edison 22, Unison Reserach S8, AR VS55 och till slut VT100 mk III. Den sistnämda - föga oväntat - klart överlägsen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tobias Lindell Posted June 21, 2009 Author Share Posted June 21, 2009 Det blir la te att testa runt lite. PrimaLuna, Audio Space och Meixing känns goa och prisvärda. Även Manley MAHI verkar ok. Känns som man ska börja lite försiktigt istället för att köra på med Audio Research 610 direkt http://www.dwo.se/Audiospace/Large/AS6M300.jpg http://www.dwo.se/Audiospace/Large/AS_6M_SIDE.jpg http://www.china-highend-hifi.com/prod011234124226.htm http://www.china-highend-hifi.com/prod0112341242253.htm Denna Jungson CD'n se ju ball ut oxå Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Akkelis Audio Posted June 24, 2009 Share Posted June 24, 2009 Hej Jag har stor erfarenhet av Primaluna, Miexing, Audiospace, Nelson Audio, Cayin, Shuguang, Yarland , mfl, mfl av dom kinatillverkade rörprodukterna. Titta gärna in i butiken så skall jag berätta mer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mangew Posted June 24, 2009 Share Posted June 24, 2009 Detta mönster finns även mot tillverkarländer t ex pro eller anti Kina oavsett vad det för grejor. På 70-talet stod denna fighten mellan England och Japan. "Ingen riktig HiFi tillverkades i Japan" påstods från en del håll. "Tyskland har aldrig förstått sig på hifi" sas också. Kinesiskt tillverkade hifiprodukter är inte bättre än andra, de är heller inte sämre än mycket annat - de är helt enkelt inte så jäkla dåliga som många tror. Bland dessa finns produkter som visat sig vara riktigt mycket för pengarna. Så länge importleden/handlare inte tar ut för stora marginaler förbli de riktigt prisvärda. Tidigare kunde man med stor besparing importera en hel del själv, har inte köpt något på över 2år så jag vet ej hur det är med privatimporten numer. Personligen kan jag gärna ta ex. VTL men jag är inte beredd lägga ner de pengarna så jag letar de mer prisvärda alternativen och är beredd på avvara personliga kontakterna med tillverkare som exempel. Jag tror det är kundgruppen för kinesiska produkter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts