Tobias Lindell Posted June 16, 2009 Posted June 16, 2009 Hur är det med Kina-Hifi rör-slutsteg nu för tiden? Vet att det var på tapeten för ett par år sen och handla, men jag la döv-örat till. Var ute och surfade på http://www.nysound.com/exec/servlet/Catego...amp;category=22 http://www.ornec.com/Speaker-cables_QQB4C Märken som Meixing, Audio Space, m.fl ser ju goa ut. Eller får man dålig smak i mun? Finns dom representerade i Skandinavien? Quote
plundin™ Posted June 16, 2009 Posted June 16, 2009 Audio Space är väll Hong Kong-baserade? (Det är ju fortfarande bara nästankina... ) Hur som helst är deras grejjer jäkligt läckra.. Det lilla jag hört har vart väldigt positivt! Flera av dom kan avlyssnas hos Akkelis Audio i Gbg! Annars har jag inga synpunkter på (rör)HiFi från kina, som allt där ifrån så får man vad man betalar för... Min erfarenhet är att "Bra" Kina-Hifi inte är så där mycket billigare än I-lands-HiFi... /ptr Quote
mangew Posted June 16, 2009 Posted June 16, 2009 Annars har jag inga synpunkter på (rör)HiFi från kina, som allt där ifrån så får man vad man betalar för... Då har du tyvärr inte så stor erfarenhet. Just rörgrejer har jag inte provat i stort sett något än att jag hörde en liten Xindakförstärkare som lät förvänandsvärt bra i jämförelse med ett betydligt kändare märke, inget nämnt. Samt hade en rörbestyckad cd samt har ett Xindak rörförsteg själv och är väldigt nöjda med dessa. Just nu sitter jag med ett par ganska kralliga Xindak transistorblock, dessa har jag betalat en förhållandevis liten summa för (egenimport)och haft slutsteg som kostat mer och varit bättre etablerade. Xindakblockena är utan tvekan konkurrenskraftiga med mycket som inte kostar som en vanlig bil. Problemet jag funnit är att jag är intresserad prova något rörsteg men det jag lyssnat till som kostar både 2-4gånger det jag betalat(inte kinesiska) har inte imponerat eller känts klart bättre så jag har inte kunnat motivera att betala klart större summor för ingen ljudmässig uppgraddering. Så tesen "man får vad man betalar för" kan vridas och vändas men klart är att rent prestandamässigt så fungerar de klart i klass med väldigt mycket som vanliga svenssons kan köpa, om de kinesiska är otroligt bra för pengarna eller andra produkter (av mer etablerade märken) i , och runt samma prisklass och kanske en bit där överär av undermålig kvalite kan säkert diskuteras. Man kan inte betala för skoda och tro man får Bentley, men kanske man kan komma upp i volvoklass för skodapengar. Quote
Guest B-200 Posted June 16, 2009 Posted June 16, 2009 det största problemet är när sakerna går sönder och man måste fixa sakerna. Det kan bli oerhört meckigt, det behöver inte bli det men kan bli det. Fördelarna: super läckra saker till låga priser. helt subjektiva iakttagelser. Quote
calle_jr Posted June 16, 2009 Posted June 16, 2009 Xindak verkar vara hyfsat stabila, och det tror jag även Audio Space är. Jag har dock generellt nästan samma erfarenhet som Plundin - visst dräller det av skräp? Kvalitetsnivån verkar inte ha någon undre spärr. Den spärren överlåter man till oss konsumenter att sätta. Quote
Tobias Lindell Posted June 16, 2009 Author Posted June 16, 2009 Audio Space Flera av dom kan avlyssnas hos Akkelis Audio i Gbg! /ptr Strålande! Gbg vet jag vad det ligger..... =) Nu kommer det roliga: Jag har ingen koll på vilka rör som låter vad. I studio/gitarr världen så låter KT-88 och EL-34 oftast 'bäst'. Hur är det i Hifi-rör världen? Quote
mangew Posted June 16, 2009 Posted June 16, 2009 Xindak verkar vara hyfsat stabila, och det tror jag även Audio Space är. Jag har dock generellt nästan samma erfarenhet som Plundin - visst dräller det av skräp? Kvalitetsnivån verkar inte ha någon undre spärr. Den spärren överlåter man till oss konsumenter att sätta. Vet ej om jag blandar ihop det, men har inte du kinesiska slutsteg, Cayin? Så erfarenheter finns väl där. Skräp finns överallt, kan väl nästan inte generaliseras till Kinesiskt tillverkad Hifi enbart. Jag tycker all svensktillverkad hifi är överprisatta skitprodukter, det är ingen sanning men så är det. Är det något kineserna kan så är det att tillverka saker av hög kvalite om det är detta man eftersträvar, i arbetet har vi en nyetablerad fabrik i Kina och kineserna är mycket duktigare på en del arbetsmoment. Quote
Tobias Lindell Posted June 16, 2009 Author Posted June 16, 2009 Hittade PrimaLuna http://www.primaluna.nl/products_subpage1a7p.htm Aldrig hört talas om dom dock.... Quote
stargazer Posted June 17, 2009 Posted June 17, 2009 Hittade PrimaLuna http://www.primaluna.nl/products_subpage1a7p.htm Aldrig hört talas om dom dock.... PrimaLuna är ett rätt välrenommerat märke som funnits med ett tag. Den svenska distributionen har väl varit sådär, men t.ex. i USA är det välkänt via Upscale Audio. PrimaLuna är ursprungligen grundat av Hifiprofilen Herman van den Dungen och Marcel Croese, en av förgrundsfigurerna bakom Schweiziska prestigemärket Goldmund. produkterna är designade i Europa och tillverkade i Kina. Utmärkelser och priser har regnat över Primaluna från TAS, Hifi+ etc. de senaste åren. Se mer på hemsidorna ovan. Själv äger jag en Prologue Two, "rör-pimpad" med NOS-rör och rördämpare, Herbies-fötter och Jorma SP-nätsladd. Jag tycker den låter kalas för pengarna. Jag kan rekommendera provlyssning på Primaluna, det är i mitt tycke välljudande och prisvärt. Du kanske gillar det??!? Ljudmakarn borde ha någon inne, Marten center har enligt deras annonser en Prologue2 på demo också. cheers / stargazer PS mangew, jag tror att prologue 6/7-blocken skulle vara klockrena hemma hos dig. Särskilt 7orna med KT88or skulle nog kunna passa... Se Stereophile-recensionen av För-och slutstegskombon med Prologue 7 här DS Quote
Bebop Posted June 17, 2009 Posted June 17, 2009 Strålande! Gbg vet jag vad det ligger..... =) Nu kommer det roliga: Jag har ingen koll på vilka rör som låter vad. I studio/gitarr världen så låter KT-88 och EL-34 oftast 'bäst'. Hur är det i Hifi-rör världen? Till dessa kan Du lägga till 6550 rören som t ex Audio Research och VTL ofta använder. Sedan finns det de dyra 300B rören som oftast används single ended alltså inte push-push där två rör delar på uppgiften. Generellt sett så markerar KT-88 mer på mellanregistret och har en lite mer avrullad och blötare bas medan 6550 har en kraftfullare och torrare (mer upplöst) bas. Enligt VTL får man också ut mer effekt och dynamik ur 6550 än KT-88. Vad som låter bäst är en smaksak och som vanligt, en fråga om helheten i systemet. EL-34 har jag ingen erfarenhet av, men inbillar mig att dom ligger närmre KT-88 än 6550. Quote
Bebop Posted June 17, 2009 Posted June 17, 2009 Är det något kineserna kan så är det att tillverka saker av hög kvalite om det är detta man eftersträvar, i arbetet har vi en nyetablerad fabrik i Kina och kineserna är mycket duktigare på en del arbetsmoment. Jag har också erfarenhet av kineser via jobbet och visst kan dom tillverka hög kvalitet. Problemet vi har, vilket vi delar med rätt så många, är ojämn kvalitet och att man måste i prinicp hänga över dom för att säkerställa att vi får det vi beställt. Inför varje batch skickar vi ner kvalitetsfolk som övervakar processerna. Vad jag läst i hifipressen, så har hifi-branschen samma problem. Det har också förekommit att dom bytt ut dyra komponenter mot billiga som ser lika ut, vilket drabbat en del. Med rätt förutsättningar så kan dom naturligtvis tillverka kvalitetsprodukter. Det finns det fler bevis på. Att Sverige skulle stå för "överprissatta skitprodukter" är väl att ta till lite för mycket. Jag kan hålla med om t ex "The Lars" är överprissatt efter en höjning med priset på 500 % men inte att det är en skitprodukt. Bladelius, Primare, Copland (flyttad till Danmark numer), Solid Rack, Guru, Audio Pro, Marten, Supra, QRS, Jorma, Nordic Concept skivspelare, Bo Bengtsson, Lundahl, Transient Design ... Skitprodukter? Jag håller inte med. Quote
toobs Posted June 17, 2009 Posted June 17, 2009 Hur är det med Kina-Hifi rör-slutsteg nu för tiden? Vet att det var på tapeten för ett par år sen och handla, men jag la döv-örat till. Var ute och surfade på http://www.nysound.com/exec/servlet/Catego...amp;category=22 http://www.ornec.com/Speaker-cables_QQB4C Märken som Meixing, Audio Space, m.fl ser ju goa ut. Eller får man dålig smak i mun? Finns dom representerade i Skandinavien? Hej, Har kört med en Audio Space integrerad (AS8i) nu i drygt ett år och är MYCKET nöjd. fantastisk byggkvalitet för dom pengarna. Alla tester jag läst av deras produkter har varit mycket bra. Kolla deras hemsida: http://www.audiospace.com.hk/Default.asp?Screen=1280 Se test Sixmoons: http://www.6moons.com/audioreviews/audiospace/monos.html Akkelis har också länkar till tester - om du nu är benägen att läsa sådant...... Sägs att dessa har mycket gått rykte för hållbarhet också. De bilder av innandömen man kunnat se är imponerande. Har inte vågat öppna och titta själv....... Den driver mina Magnepan fantastiskt bra för mina behov, även om de kanske inte räcker hela vägen fram på hårdare rock. Det beror dock förståss på Maggisarnas låga känslighet på ca 85db och det faktum att de inte är konstruerade riktigt för den där midbaskicken som rocken behöver. Fungerade strålande med en kompis Monitor Audio också - ingen brist på kraft där inte. Fantastisk närvaro och rymd - inte stålhård bas kanske men med med all önskvärd träklang i ståbasarna.... Sedan har stärkarna en nyttig finess i och med att man kan växla mellan triod och ultralinjär drift och också mellan hög och låg motkoppling. På så sätt kan man anpassa efter musikmaterialet. Min stärkare har Eletro Harmonix 6550-rör (original KT88). Det blev ännu lite bättre när jag bytte ingångsrören (12ax7 och 12au7) mot bättre från TAD. Är lite sugen på att pröva nyproducerade Gold Lion KT88, men de kostar förståss 550 kr styck ca...... En parentes här är att man kan tweaka ljudet genom att skruva biasen upp och ned. jag fick ett lite fetare ljud med biasen ställd på 0,35 jämfört med det lite renare men tunnare vid 0,3 som var angivet i bruksanvisningen: lekstuga med andra ord Sammanfattnignsvis kan jag starkt rekommendera dig att provlyssna. Själv köpte jag enbart utifrån tester men det slutade lyckligt Toobs Quote
Hasse Posted June 17, 2009 Posted June 17, 2009 Jag tycker all svensktillverkad hifi är överprisatta skitprodukter, det är ingen sanning men så är det. Det är väl kanske att ta i en aning. Skulle Svensk HiFi vara mer överprissatt och betydligt sämre än Amerikansk, Tysk, etc???!!! Den som verkligen kan stämma in på överprissatt är "The Lars" som jag håller med om är alldeles för dyr men det är definitivt ingen skitprodukt. Quote
Ekman Posted June 17, 2009 Posted June 17, 2009 Jag tycker all svensktillverkad hifi är överprisatta skitprodukter, det är ingen sanning men så är det. Haha det är ju nästan årets citat Quote
mangew Posted June 17, 2009 Posted June 17, 2009 Att Sverige skulle stå för "överprissatta skitprodukter" är väl att ta till lite för mycket. Jag kan hålla med om t ex "The Lars" är överprissatt efter en höjning med priset på 500 % men inte att det är en skitprodukt. Bladelius, Primare, Copland (flyttad till Danmark numer), Solid Rack, Guru, Audio Pro, Marten, Supra, QRS, Jorma, Nordic Concept skivspelare, Bo Bengtsson, Lundahl, Transient Design ... Naturligtvis är det en grov generalisering utan sanning, om du förstår... Jag hittade ett märke som jag anser vara en överprissatt skitprodukt, då måste ett helt lands produktion av hifiprodukter vara rent skräp för det är väl ungefär så man generaliserar rent allmänt på hififorum runt om i västerlandet. Sverige kan väl spotta upp ett par händer fulla av tillverkande hififöretag. Skulle tro att mängden är långt större från Kina och där liksom här finns det dåliga exemplar. Tråden handlar inte om detta, men denna liksom de flesta som rör ämnet kinesiskt tillverkat brukar inledas eller snabbt få omdömet att allt bara är skit. Själv tar jag en par Audiospace rörblock varje dag, men har hitills inte tillräckligt motiverat bytet. Problemet vi har, vilket vi delar med rätt så många, är ojämn kvalitet och att man måste i prinicp hänga över dom för att säkerställa att vi får det vi beställt. Inför varje batch skickar vi ner kvalitetsfolk som övervakar processerna. Detta kan jag iaf instämma, de är inte handlingkraftiga och tar eget initiativ utan order. Men bra instruktion och uppföljning så levererar dem det de ska. Quote
plundin™ Posted June 17, 2009 Posted June 17, 2009 För mej är det irrelevant var produkten tillverkas! Huvudsaken är ju att den mostvarar dom kvaliteskriterier som jag förväntar. Och där måste jag hålla med Bebop, att mycket av kvalitetskontrollen tas för lätt på av kinesiska tillverkare, men även av konsumenter (importörer) i Väst; det verkar ofta som att ett lågt pris är viktigare än att produkten har hög kvalitet eller är tillverkad under hyffsat miljövänliga omständigheter... Flera av dom tillverkare som Bebop räknar upp (Primare, Copland, Audio Pro) har ju oxå hela eller delar av sin tillverkning just i Kina... Detta påverkar inte min syn på företagen det minsta! Själv har jag alltid handlat HiFi efter devisen att det skall funka långsiktigt, och det finns kanske Kinesiska tillverkare som kan uppfylla dom kriterierna i dag! ... (Jag känner tyvärr inte till några!) Vi behöver kanske även definiera vad Kina-HiFi är; är det OEM-tillverkning av Varumärken/Konstruktioner från Väst? Eller är det kinesiska konstruktioner, tillverkade i Kina för den inhemska marknaden eller export? Hur lång garanti har du på dina Xindakprylar Mange? På mina Brystonförstärkare är det 20 år, det tycker jag är en stämpel på att en tillverkare är seriös! ...hur man än vrider sig, så blir långsiktighet dyrare, tyvärr har åtminstonne jag inte sett några tecken på detta från någon Kinesisk HiFi-tillverkare... Men ni får gärna göra mej uppmärksam på motsatsen! /ptr Quote
mangew Posted June 17, 2009 Posted June 17, 2009 Hur lång garanti har du på dina Xindakprylar Mange? Garanti, vad är det för något? Frågan är väl inte rent känslomässig, support eller uppbackning. Frågan hur de "de facto" fungerar och håller kvaliten tillverkningmässigt. Där finns det inget att anmärka på. Och det är ju jättebra att du är nöjd med ditt Bryston. EDIT: i behöver kanske även definiera vad Kina-HiFi är; är det OEM-tillverkning av Varumärken/Konstruktioner från Väst? Eller är det kinesiska konstruktioner, tillverkade i Kina för den inhemska marknaden eller export? Bra att du nämner OEM tillverkningen för det är otroligt mycket som är just detta utan folks vetskap. Quote
plundin™ Posted June 17, 2009 Posted June 17, 2009 Garanti, vad är det för något? Frågan är väl inte rent känslomässig, support eller uppbackning. Frågan hur de "de facto" fungerar och håller kvaliten tillverkningmässigt. Där finns det inget att anmärka på. Och det är ju jättebra att du är nöjd med ditt Bryston. För mej är tillverkarens Garantiåttagande avgörande, det säger ganska mycket om man kan få service när grejjerna gått sönder efter 10-15 år... Det säger även en hel del om deras miljötänk.. Slit och släng tillhör 1900-talet, man hade nästan hoppats att vi lämnat detta... /ptr Quote
mangew Posted June 17, 2009 Posted June 17, 2009 För mej är tillverkarens Garantiåttagande avgörande, det säger ganska mycket om man kan få service när grejjerna gått sönder efter 10-15 år... Det säger även en hel del om deras miljötänk.. Slit och släng tillhör 1900-talet, man hade nästan hoppats att vi lämnat detta... /ptr Det är ju helt Ok att lägga in sina egna känslomässiga värderingar i produktvalet, att tänka på är att de kan skilja på produkternas funktion och kvalite i övrigt. Quote
Porta Posted June 17, 2009 Posted June 17, 2009 Beträffande Prima Luna så var jag i kontakt med dem eftersom jag är lite nyfiken på hur det skulle vara med ett par Martin Logan Spire och ett par Prima Luna monoblock (har ett par aktiva Purity idag, tänkte bara kolla lite ) men de verkar svårare och svårare att hitta. Hursomhelst så blev svaret det här: "It is true we have no active distribution for the moment in Sweden. To be honest we are also not active looking for a new distributor right now. We are caring very much for our markets where we have succesful distribution and we are in the middle of production and adding new models. After summer we will start to study the Scandinavian market more intensively and hopefully we can introduce a new distributor around Las Vegas CES january 2010" Vi får väl se om det blir någon som kommer att in de nya modellerna så småningom, de nuvarande har ju fått flera bra recensioner och verkar tämligen prisvärda. Här är en som gillar dem: http://67.19.167.226/~tdacquis/forum/showt...ight=prima+luna Quote
Absolute Audio Posted June 17, 2009 Posted June 17, 2009 En liten roligt inlägg i debatten :clown: På Mcintosh forumet var det någon som frågade om det var sant att Mcintosh byggs i Kina.... Svaret blev något i stil med "Yeah... right next to the Ferrari factory" Men dom framhöll oxå att många komponenter är från Kina, bl.a rören. Och om någon var tveksam på rörkvaliteten så berättade dom att deras rörtilverkare i Kina är dom ända som är så seriösa så de tillverkar rören i renhetsklassad miljö. Quote
Bebop Posted June 17, 2009 Posted June 17, 2009 En liten roligt inlägg i debatten :clown: På Mcintosh forumet var det någon som frågade om det var sant att Mcintosh byggs i Kina.... Svaret blev något i stil med "Yeah... right next to the Ferrari factory" Du får ursäkta att det blir lite OT, men ämnet är ju intressant ... Just McIntosh är ett bra exemple på livslång service. Även om jag inte haft anledning att utnyttja den typ av service känns det skönt. Det är också kul att bli igenkänd av sin tillverkare. Luke Manley från VTL satt och åt frukost med Sladd på hotellet i München. Jag har haft en del kontakter med hans fru/sambo Bea i samband med min flytt från Kanada till Sverige. Jag hälsade först på Sladd som sa till Luke att jag har VTL och har tidigare bott i Montreal. "Aha", säger Luke. "You must be Robert". Man känner sig lite uppskattad som kund. Hade också ett bekymmer med mina C4 pga felmonterat element. Frågan togs vidare till kvalitetsgruppen och jag fick skriftliga instruktioner om hur felet kunde rättas till plus en inbjudan till fabriken både för mig och för forumsmedlemmar. Priset på en produkt är i de flesta fall okänt intill dess det är dags att byta. Det är då totalkostnaden visar sig. Quote
mangew Posted June 17, 2009 Posted June 17, 2009 Ytterliggare en parentes, i samband med mitt köp av Xindakförsteget (jag direkimporterade detta från kina av en lokal handlare där) så hade jag brus i ena kanalen. Mailade Xindak supportavdelning och fick svar inom 24timmar där de frågade vad för typ av problem, hur länge detta funnits samt vilka rör som fanns i detta. Jag svarade att produkten var nyinkopplad, problemet funnits sedan ny samt rören var Electro harmonix, jag visste att sedan en tid fanns det försteg med JJ rör och frågade samtidigt om detta. De svarade återigen snabbt att rören från JJ var undermåliga och därför bytta till EH, samt att de trodde felet ändå berodde på rören att de fått sig en törn på vägen. De bad om min adress och skickade en uppsättning nya rör till Sverige helt gratis. Engångsföreteelse eller, vet ej men bra service om nu någon trodde man stod utan sådan vid köp av kinesiska produkter. Just Xindak är nog ett företag att räkna med då de tillverkar flera sk seriösa produkter för exportmarknaden både rör och transistorer. Quote
Tobias Lindell Posted June 17, 2009 Author Posted June 17, 2009 Verkar som PrimaLuna är coola med Adaptive Auto-Bias, etc. Lätt att byta rör och lyssna. Alla tidningar verkar gilla dom oxå... Quote
Timbre™ Posted June 17, 2009 Posted June 17, 2009 Var det inte Mark Levinson och Red Rose Music som sålde kinesiska rörförstärkare under eget namn samtidigt som dessa fanns på världsmarknaden till helt andra priser... Quote
Bebop Posted June 17, 2009 Posted June 17, 2009 Var det inte Mark Levinson och Red Rose Music som sålde kinesiska rörförstärkare under eget namn samtidigt som dessa fanns på världsmarknaden till helt andra priser... Jo, dessutom högtalare som jag tror Bo Bengtsson hade ett finger med i. Det gick ett tag. Varumärkes differentiering är i och för sig inte alldeles unikt. Electrolux är ju mästare på det. XTC's förstärkare finns också i en fransk variant även om det sägs att innehållet skiljer lite. Quote
Zalve Posted June 17, 2009 Posted June 17, 2009 Jo, dessutom högtalare som jag tror Bo Bengtsson hade ett finger med i. Det gick ett tag. Varumärkes differentiering är i och för sig inte alldeles unikt. Electrolux är ju mästare på det. XTC's förstärkare finns också i en fransk variant även om det sägs att innehållet skiljer lite. Njea.. XTZ förstärkare finns inte i nån fransk variant. Bara en "Svensk". De tillverkas på samma fabrik, men med lite olika komponenter och specar. Ford Galaxy & VW Sharan byggdes i samma fabrik på linorna bredvid varandra, dock inte samma bil, Även om det finns likheter. Generellt: Produkter som dyrare har oftare mer marginal till att ha bättre garantier/support. Quote
mangew Posted June 17, 2009 Posted June 17, 2009 Generellt: Produkter som dyrare har oftare mer marginal till att ha bättre garantier/support. Då vi pratar kinesiska Hifiprodukter sålda under kinesiska namn/företag så pratar vi produkter i prisklasser från ett par tusenlappar till några tiotusingar, säg 30-40kkr för de dyraste jag känner till. Nånstans där börjar de märken som i denna tråd nämns som högservice märken Mcintosh och VTL billigaste modeller. Skillnaden mellan en produkt för 30kkr och en för det tredubbla ger utrymme för service och support, samt betala den långt större marknadsföringen. Men återigen, garanti, service och marknadsföringsdelen tillsammans med de engna känslomässiga förhållandena är inte direkt kopplat till hurvida produkterna De facto fungerar. Så den ofta förekommande generella uppfattningen att allt tillverkat eller sålt under kinesiskt namn är skräp är i mitt tycke helt fel, service och support kan man förvänta sig och får med största säkerhet inom rimlig tid som man köper en platt tv i sverige dvs något år därefter om det går sönder så finns det för de flesta budget att handla nytt igen. Betalar jag ex. 3ggr så mycket är det nog rimligt att förutom min egen tillfredställelse att jag betalat för en exklusivare produkt kan förvänta mig bättre support. Hifibranschen är nog väldigt smal trots allt, så tycker inte alls det verkar konstigt att en tillverkare känner till en ägare av deras exklusivare modeller från ett litet land som sverige. Quote
Timbre™ Posted June 18, 2009 Posted June 18, 2009 Betalar jag ex. 3ggr så mycket är det nog rimligt att förutom min egen tillfredställelse att jag betalat för en exklusivare produkt kan förvänta mig bättre support. Hifibranschen är nog väldigt smal trots allt, så tycker inte alls det verkar konstigt att en tillverkare känner till en ägare av deras exklusivare modeller från ett litet land som sverige. Mycket av servicenivån är kanske mer kopplat till distributionsledet än respektive tillverkningsland... Här ligger ju vinstmarginaler inbakade i priset och då kan man med rätta förvänta sig god support. Har ett par M-8000 som vandrat sin egen väg till lyssningsrummet och den ena Accuphaselogon har slocknat av... Skall bli intressant att kolla upp servicenivån Japan direkt. Quote
toobs Posted June 18, 2009 Posted June 18, 2009 Verkar som PrimaLuna är coola med Adaptive Auto-Bias, etc. Lätt att byta rör och lyssna. Alla tidningar verkar gilla dom oxå... Hej, När jag skulle köpa stärkare hade jag faktiskt bestämt mig för PrimaLuna, just pga detta med autobias (och för att de är snygga )men det stöp på att handlaren hade sålt det butiksex jag siktat in mig på och det inte gick att uppbringa någon ny då sverigedistributionen upphört... Som det hände sig hade Akkelis precis den dagen fått in en begad AudioSpace. Gissa om jag slog till snabbt.... Måste dock säga att detta med Bias-justering inte är något problem - tar ca tre minuter att göra + att man bör kontrollmäta igen efter en stund. Till och med jag som är helt lost på elektronikfrågor klarar det. Det roliga är sedan möjligheten jag skrev om tidigare att finjustera ljudet genom att ändra bias lite. Sedan skall jag väl erkänna att jag är avundsjuk på min kompis som har en MC 275:a som står och gnistrar på golvet......och den är förståss bättre om än till ett väsentligt högre pris. Är det föresten någon som har erfarenhet av de nytillverkade Gold Lion-rören? eller kanske Svetlana Winged C? De tycks ha fått positiva om dömen lite här och var. Finns ju att köpa via Tube Amo Doctor - men man vill ju ha mer än en from förhoppning innan man lägger ut 5-6 hundringar per styck för dom för att byta ut Electro Harmonix-rören....... Toobs Quote
Recommended Posts