sladd Posted June 14, 2009 Share Posted June 14, 2009 Här kan alla lägga sina frågor till Micke. Svåra eller enkla spelar ingen roll, vi har alla olika ingångskunskap. Börjar med några jag hört senaste dagarna: Embla-frågor: Om man har musiken lagrad på en annan server, NAS el dyl. Kan man spela från Embla och hur går det till? Om man vill köra trådlöst, går det? – Finns det nackdelar med att köra trådlöst i det fallet? Varför skall man ha en Embla i stället för att köra med dator? Jag tankar signalen digitalt med en I-poddocka rätt in i min CD-splare och använder de dacarna. Blir det bättre med en Embla och varför i så fall? Jag använder ett program som heter Exact Copy, innebär Embla någon förbättring? Jag tankar ned från I-Tunes i Apple lossless. Har jag med alla bitarna och hur kan Embla vara till hjälp för mig? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vox Posted June 14, 2009 Share Posted June 14, 2009 Hur lång tid tar det att "ladda" en skiva i minnet och redovisas det någon checksumma så jag vet att avläsningen blivit 100% felfri? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tobias Lindell Posted June 14, 2009 Share Posted June 14, 2009 Läser den Hrx ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
zood Posted June 14, 2009 Share Posted June 14, 2009 Läser den Hrx ? Visst gör den det //Johan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sladd Posted June 14, 2009 Author Share Posted June 14, 2009 Nu blir det intern kommunikation Tänkte att frågorna skulle få samlas på hög och så tar vi en lång lista till Micke och sedan publicerar vi svaren här. På det sättet får vi en riktigt bra FAQ Men visst läser Embla Hrx mvh Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zalve Posted June 15, 2009 Share Posted June 15, 2009 Hur hanterar Embla "Copy protected" skivor ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
plundin™ Posted June 15, 2009 Share Posted June 15, 2009 Några grundläggande funderingar : # För ett jämförelsetest skulle det vara intressant att få veta vilka ljudformat Embla hanterar! (tex, Wave, Wave64, Flac, Ape, OptimFROG, Shorten, Wavpack, WMA, RAL, mp4a, MP2, klarar hon FreeForm MP3?) # Om ni valt bort vissa Codecs, varför? # Hur hanterar Embla olika Codecs? (Spelar hon upp direkt eller konvererar hon till något, i så fall till vad och varför?) # Och vilka (max)upplösningar hon klarar av? (HRx är 24bitar / 176.4kHz sampling om jag minns rätt och DXD är 24bitar / 325.8kHz sampl. bägge PCM) Om det finns begränsning uppåt, varför? Är det hårdvaru- eler mjukvaraubegränsningar? # Ger USB-porten ström i fall någon kommer med en USB-HD utan strömförsörjning? # CDR & DVDR är givet, men tar driven BlueRaydiskar.. # Har Embla några digitala ingångar? (Vi som släpt digifobin bakom oss gillar ju att mickla och jämföra..) /ptr Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Shamrock Posted June 15, 2009 Share Posted June 15, 2009 Finns det någon sökfunktion - typ; album, årtal, arist, genre mm? Är det någon skillnad på den Dac som finns i Basic vs Classic? Phono-ingång? Kan man använda USB-porten för en USB-WLAN-sticka så man kan komma åt ett trådlöst nätverk? Om man ansluter en extern hårddisk (NAS), - i vilket format skall musiken lagras ? - krävs det någon speciell programvara ? - när man lagrar ny musik till sin NAS (om man vill spela upp den i Embla), måste den då rippas från Embla ? - vilken browser kan man använda för att få en bra överblick över lagrad musik ? Vilken annan Bladelius CD-spelare är ljudmässigt mest lik Embla ? Kan man anluta en extern bildskärm där man ser album covers (thumb nails) på lagrade CD-album ? +/-, jmf med Meridian Sooloos eller annan liknande lösning. På vilken kvalitetsnivå ligger försteget i Embla jämfört med andra Bladeliusprodukter ? Fjärrkontroll med display ? Kan man skapa/lagra spellistor ? //Shamrock Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
crion Posted June 15, 2009 Share Posted June 15, 2009 1. Med större samlingar, säg 2k+ skivor: Med vilka verktyg kan kunden managera/editera sin skivsamling? Med vilka verktyg kan kunden penetrera sin skivsamling? Dvs. få mest ut av sin inlagda musik? Välja låtar efter rätt mood, spela upp de senast inlagda blues skivorna, välja ut populära/hitlåtar etc... 2. Vad är visionen av Embla när det gäller större skivsamlingar? 3. Vilken är den perfekta kunden för Embla? Kommer Embla bli ett alternativ till Meridian Sooloos eller iTunes på pekskärm när det gäller större skivsamlingar? 4. Vad finns för säkerhetstänk när det gäller att skydda sin musik från "hårddiskkrash"? I större samlingar blir rippningstiden betydande om datat går förlorat.. 5. Kan Spotify plugin vara av nytta för Embla användarna? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
plundin™ Posted June 17, 2009 Share Posted June 17, 2009 addendum : Hur hanterar Embla "kontinuerlig avspelning" (Eng: Gap-less replay) .. För mej som mest lyssnar på akustiska inspelningar av "klassisk musik" är det intressant att få veta om det blir en "blipp"* vid varje ID, eller om hon spelar filerna kontinuerligt (utan avbrott).. /ptr *digital tystnad Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zalve Posted June 17, 2009 Share Posted June 17, 2009 En fråga när det gäller handhavadet. Går det att ändra storlek på typsnitt ? Ändra skärmutseende ? (Färger/kontrast) (så man kan läsa låtlistor och liknande på ett hyfsat avstånd. Man har blivit bortskämd med det från SBn.) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
plundin™ Posted June 17, 2009 Share Posted June 17, 2009 Kan man anluta en extern bildskärm där man ser album covers (thumb nails) på lagrade CD-album ? Mycket intressant fråga för oss som är närsynta! Den inkluderar även, "fjärk med display är väll självklart" ... Som Zalve säger, man är lite bortskämd från SBn! /ptr Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Carl Nilsson Posted June 17, 2009 Share Posted June 17, 2009 Hej Är det bara jag som väntar med spänning på specen och på svaren!? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KlutzDesign Posted June 17, 2009 Share Posted June 17, 2009 Kan man rippa från Embla och lägga filen på sin nätverksanslutna NAS? eller går denna endast till det interna minnet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Carl Nilsson Posted June 23, 2009 Share Posted June 23, 2009 Hej När kommer svar på frågorna?!? Mvh Carl Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sladd Posted June 23, 2009 Author Share Posted June 23, 2009 Vi har en FAQ-lista på ca 30 frågor som nu är under bearbetning och även tar ett varv om Micke för korrekturläsning Om en vecka hoppas jag att vi kan presntera listan. mvh Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Harryup Posted June 23, 2009 Share Posted June 23, 2009 Det skulle vara käckt om det gick att få upp skärmbilden i en Philips Pronto t.ex. vilket går med en Squeezebox där man får konvolut och info etc. Finns det någon möjlighet förutom IR att styra den, t.ex. serieport eller via ethernet? Man blir extremt bortskämd med att ha all info i fjärren. mvh/Harryup Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tobias Lindell Posted June 23, 2009 Share Posted June 23, 2009 Habegäret är stort... :clown: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Carl Nilsson Posted June 23, 2009 Share Posted June 23, 2009 man tycker det borde gå att para ihop den med någon fjärr som har bluetooth tex iphone eller dylikt.... vem vet kanske kommer mer detaljer på specen.. .) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
plundin™ Posted June 23, 2009 Share Posted June 23, 2009 ..Micke B antydde att det är en touch-screen-fjärk på gång, lär kunna betjäna alla Bladelius aparater om jag förstod honom rätt.. Jag är säker på att Sladd uppdaterar när den är leveransklar! /ptr Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Harryup Posted June 26, 2009 Share Posted June 26, 2009 Även om Bluetooth har bra räckvidd så får man hoppas på att det inte skulle bli det enda kommunikationssättet. Finns mig veterligen ingen av dom programmerbara fjärrarna som klarar det. PS3 har Bluetooth och det är en källa till problem med att försöka fixa fungerande övergångar till den. Att lägga alltför mycket för mycket krut på en egen fjärr med typ visningsfönster á la den på spelaren är nog ganska kostsamt. Däremot att ordna plug-inner till på marknaden förekommande fjärrar borde "räcka". mvh/Harryup Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts