Jump to content

Recommended Posts

Posted

Har fått problem med min Yamaha RX-V1500.

När jag stänger av stärkaren så hörs det ett högt "poff" från högtalarna. Jag har provat att koppla ur allt utom strömkabeln och högtalarkabel (banankontakt och har provat olika kablar) och haft volymen på 0, men det höga "poffet" uppkommer ändå så fort jag stänger av. Det blir samma missljud oavsett om jag kör på A eller B stegen.

Det går bra att spela på den (bara vågat spela på låg volym med ett par gamla högtalare), däremot om jag kopplar den via pre out (frontarna) till min tvåkanalare (med "hembioingång") så går tvåkanalaren i protectläge så snart jag nuddar volymkontrollen på Yamahan (räcker att jag höjer från 0 till 1). Så förmodligen skickar Yamahan en oren signal.

Någon ide på vad som kan vara fel?

Förslag på serviceverkstäder i Malmö-trakten?

Guest B-200
Posted

om det vore jg hade jag testat att söka på www.minhembio.com då de har en officiell tråd på denna modell troligtvis samt många ägare som kan ge respons.

Posted
om det vore jg hade jag testat att söka på www.minhembio.com då de har en officiell tråd på denna modell troligtvis samt många ägare som kan ge respons.

Kan inte se att det skrivits om något liknande fel i Yamaha trådarna och ärligt talat så tror jag att den tekniska kunskapen är väldigt mycket högre på detta forumet än minhembio :)

Posted

Skulle pröva faktiskt.se, även rätt säker att du kommer få bra svar på minhembio då det finns ett hundratal ägare av nämnda maskin.

Posted

Det verkar som om det kommer in en DC-spänning någonstans. Felet kan ligga nästan var som helst - så mitt tips är att lämna in den och få den lagad.

Sedan kan den ju vara konstruerad utan tanke på att eliminera problem vid tillslag/frånslag - men det låter inte så sannolikt.

Att det inte går att ens röra volymratten brukar också tyda på en DC-spänning. Ibland kan det fräsa och susa i högtalarna under tiden man ändrar volymen.

Det är inte så att DC-spänningar bara uppstår utan det är nån komponent, ofta en OPAMP, diod eller transistor som pajat. Det är sällan kondensator och motstånd går sönder.

• 2 months later...
Posted

Felet var enligt servicefirman: "ett gäng ytmonterade transistorer". Den är förövrigt fortfarande på service, men de hoppas få in reservdelarna denna eller nästa vecka. Lämnade in den i mitten av juni..

Vad kan orsaka ett sådant fel? Den gick sönder i samband med att jag köpte ny center (Monitor Audio Platinum 350). Då centern är gigantisk införskaffades även en ny TV bänk och i samband med detta så flyttades ju receivern runt lite (dock varsamt). Centern är specad till 4ohm, men enligt de tester jag sett ska den inte gå under 6ohm och vara en lätt last. Receivern går att ställa in i antingen 8ohm eller 6ohm och den stod på 6ohm. Frontarna var kopplade via pre-out till 2 kanalaren med "bio-funktion".

Några ideer? :) Vill ju inte riskera att samma händer igen.. Receivern är 4 år, så kanske helt enkelt bara var åldern som tog ut sin rätt?

Posted

Servicefirman debiterade 2½ timmes jobb, dvs. 1200:- för att byta ut 15st transistorer i mute-kretsar. Det är Exklusive felsökningen, för den betalade jag separat för när jag lämnade in produkten och det är även exklusive material för även det betalade jag separat. Är det rimligt med 2½ timmes jobb för att byta ut 15st transistorer?