Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jag håller som bäst på att bekanta mej med mitt nya dedikerade hifi-rum :) Jag har nu provat spela i rummets alla fyra vädersträck. Bäst lät det mot öst :o Men det betyder lyssningsoffan i dörröppningen :diss: Det är möjligt att jag flyttar dörren senare men först ska ett annat grep provas.

Som det är möblerat nu funkar bäst i rummet visuellt och praktiskt, och det låter bäst över allt utom i basen. Spelas något lite glesare t.ex Hugh Masekela så låter det magiskt med en separation och soundstage som verkligen är att dö för. Men basen är en katastrof! Jag har inte mätt ännu men jag skulle tippa på 15-20db's höjningar, rätt bredbandigt genom hela basen utom de lägsta frekvenserna om låter bra. Detta gör att jag misstänker att sidoväggen som är vanlig råspont spelar med alldeles för mycket.

Är det någon som har haft detta problem och finns det någon enkel åtgärd??

Spruta in skummisolering??

Dra några reglar för att dämpa svängningarna??

Posted

Spela musikstycket med problemljuden i. Kän med fingertopparna mot väggen om den vibrerar kraftigt - jämför med andra väggar.

Med andra ord, kolla att det faktiskt är felkällan innan du börjar med åtgärder! :)

Posted

En patentlösning om man har enkla gipsväggar lär vara att sätta upp ett lager gipsvägg till för att dämpa väggrörelsen. Kanske Engelholm kan bekräfta om detta ger effekt.

Posted

Flera lager gips på varandra lär dämpa bra har jag hört från flera källor! Det är tydligen så dom gör på nattklubbar för att ljudet inte ska transporteras genom halva stan! :mm:

Posted
Spela musikstycket med problemljuden i. Kän med fingertopparna mot väggen om den vibrerar kraftigt - jämför med andra väggar.

Med andra ord, kolla att det faktiskt är felkällan innan du börjar med åtgärder! :)

Jodå den vibrerar ordentligt t.o.m på andra sidan kan jag känna en hel del basvibrationer! De andra väggarna står i pricip still p.g.a att det är råspont + regel fest mot tegelvägg.

Posted

Ja, det går bra med gips. Om man vill lyxa till det lite kan man använda cellulosagipsskivor. Då kommer det bli stadigt. Typ stenhårt. Och jättetungt.

Sen kan man använda akustiklim mellan skivorna så att dom skjuvas och skakrörelsen blir i sidled och energin blir till värme i limgeggan.

Sen finns ju möjligheten att du köper 2 st basmoduler och ställer dom på lämpliga ställen så att du får bra med bas där du sitter. Gamla "sätt basen i soffan och gå runt" funkar ju. Sen är det bara att byta plats och ställa basen där den hördes bra då du gick runt. Med basmodulerna kan man även testa en parametrisk eq för att få till delningar och tid, fas justeringar.

mvh/Harryup

Posted
Ja, det går bra med gips. Om man vill lyxa till det lite kan man använda cellulosagipsskivor. Då kommer det bli stadigt. Typ stenhårt. Och jättetungt.

Sen kan man använda akustiklim mellan skivorna så att dom skjuvas och skakrörelsen blir i sidled och energin blir till värme i limgeggan.

Sen finns ju möjligheten att du köper 2 st basmoduler och ställer dom på lämpliga ställen så att du får bra med bas där du sitter. Gamla "sätt basen i soffan och gå runt" funkar ju. Sen är det bara att byta plats och ställa basen där den hördes bra då du gick runt. Med basmodulerna kan man även testa en parametrisk eq för att få till delningar och tid, fas justeringar.

mvh/Harryup

Hehee :evil: Fight fire with fire metoden :cool: På sikt kommer det nog bli två ordentliga subbar men jag vill göra det rätt och för det finns inte finanserna ännu, men det är på gång. :D Men jag skulle vilja slippa gips pga att jag gillar verkligen spåntväggen. Ska nog prova en tub isolerskumm imorgon.

Posted

...men om väggen vibrerar kan det inte också betyda att den faktiskt "äter" resonanser? Har flera gånger "upplevt" att gipsväggar, om man lägger örat till, kan burra rejält inom vissa frekvenser, men att den frekvensen inte har haft någon resonans i lyssningspos.

Inte en aning...men en undran.... :)

\\K-man

Posted

...antar att du provat att flytta runt talarna på "alla" olika positioner i rummet? Menar inte på de andra väggarna, utan på den väggen som du helst vill spela....brukar gå att hitta ställen som inte "resonerar" lika mycket. Sedan kan man se om man får till övrgia parametrar på den pos.

\\K-man

Posted

Cellulosa gips är inte gipsigt, snarare som spånskiva i färgen men mycket tyngre och stenhårt.

Du kommer behöva förborra alla hål för spik och skruv.

Sen kan du kan alltid lägga spåntad panel utanpå.

mvh/Harryu

Posted
...antar att du provat att flytta runt talarna på "alla" olika positioner i rummet? Menar inte på de andra väggarna, utan på den väggen som du helst vill spela....brukar gå att hitta ställen som inte "resonerar" lika mycket. Sedan kan man se om man får till övrgia parametrar på den pos.

\\K-man

Jodå har provar alla tänkbara positioner. Och det går att få marginellt bättre i basen men då låter de andra registren tråkigt istället.

Posted
...men om väggen vibrerar kan det inte också betyda att den faktiskt "äter" resonanser? Har flera gånger "upplevt" att gipsväggar, om man lägger örat till, kan burra rejält inom vissa frekvenser, men att den frekvensen inte har haft någon resonans i lyssningspos.

\\K-man

Ja absolut är det så! Tyvärr är det två problem man inte direkt tänker på:

1) denna membranabsorbent har ett tröskelvärde som gör att den bara kommer igång över en viss ljudnivå. Detta gör att musiken inte låter likadant för olika ljudstyrkor. Ett och samma stycke med fortissimo och diminuendo kommer inte ha samma grundklang

2) mebranabsorbenter har övertoner som smutsar ner ljudet.

Jag skulle satsa på att styva upp väggen, t.ex. medelst gips.

Level 3-rummen gör med minst 2 lager gips. ;)

Posted
Ja absolut är det så! Tyvärr är det två problem man inte direkt tänker på:

1) denna membranabsorbent har ett tröskelvärde som gör att den bara kommer igång över en viss ljudnivå. Detta gör att musiken inte låter likadant för olika ljudstyrkor

2) mebranabsorbenter har övertoner som smutsar ner ljudet.

Jag skulle satsa på att styva upp väggen, t.ex. medelst gips.

Level 3-rummen gör med minst 2 lager gips. ;)

Intressant ... hur skulle Du värdera en vägg som har följande lager (i väggen och in i rummet):

- Träbjälklag

- Metallnät (höns fast finmaskigare)

- Vass ca 1mm

- Murbruk/puts ca 5mm

- Kartong typ 3mm eller så

- Tapet

Inte så enkelt kanske ... :?:

Tillägg: Revetering kallas det visst för när man putsar på vassmatta eller liknande - kloasongvägg mao.

Posted
Intressant ... hur skulle Du värdera en vägg som har följande lager (i väggen och in i rummet):

- Träbjälklag

- Metallnät (höns fast finmaskigare)

- Vass ca 1mm

- Murbruk/puts ca 5mm

- Kartong typ 3mm eller så

- Tapet

Inte så enkelt kanske ... :?:

Kartongen gör att det hela inte faller mig i smaken.

Menar inte låta som en papegoja, men Level 3 rummen byggs med dubbel eller trippel lager gips. Detta för att styva upp väggarna, ta vara på all (musik-) energi och skapa så goda förutsättningar som möjligt för ett homogent ljud som bara möjligt.

Jag kan mycket väl tänka mig att ditt rum funkar rätt bra utan några tilltag. Lite tillspetsat så misstänker jag du har lyssnat i rum som låtit mer diskantrika/vassa än det du beskriver?

Posted
Hehee :evil: Fight fire with fire metoden :cool: På sikt kommer det nog bli två ordentliga subbar men jag vill göra det rätt och för det finns inte finanserna ännu, men det är på gång. :D Men jag skulle vilja slippa gips pga att jag gillar verkligen spåntväggen. Ska nog prova en tub isolerskumm imorgon.

Jag skulle nog inte prova isolerskum för den blir ganska hård och kommer sitta där sen, man kan gärna inte ångra sig sen! :dead: Jag tror mer på vanlig mjuk isolering för den kommer ta upp resonanserna bättre men då kommer du behöva öppna väggen för att få in den!

Så tänk igenom innan vad du vill göra, har du tänkt och flytta dörren så gör det sammtidigt men är det en vägg så kanske det är värt det, spont kan du sätta utanpå igen!

Ska du ha två subbar till där så ska du nog inte fuska med nån snabb lösning. Jag hade nog öppnat väggen och lagt in isolering sen på med en osb-skiva och sen två lager gips på det och spånt igen så borde inte den väggen ställa till det mer! :)

Posted

\\K-man

Jo den kommer äta vissa frekvenser men förstärka av samma skäl, att den vibrerar! Man kan tydligen få samma effekt på flytande golv! :app:

Posted
Jag kan mycket väl tänka mig att ditt rum funkar rätt bra utan några tilltag. Lite tillspetsat så misstänker jag du har lyssnat i rum som låtit mer diskantrika/vassa än det du beskriver?

Tja, kanske det. Du får nog utveckla lite varför du tror det?

Posted
Enkelt: det mjuka kartongliknande borde absorbera högre frekvenser och tilta tonaliteten mörkare (än om du haft stenväggar).

:)

Jo, det kanske ligger en del i det - fast jag måste nog säga att jag upplever olika inspelningar skiljer sig från att jag tycker det är lite dämpat till överdrivet i diskanten. Intressant ämne ...

Posted

Nu är 60 liter isolerskum inpumpat i väggen. :app:

Nu ska det härda och bli hårt sen kommer lyssningsintrycken. :mm:

Blir det en liten förbättring så blir det 60l till annars så blir det ommöblering och ev. gipsning senare.... Spännande :o

Guest Jorma
Posted

Jag hade problem med en vägg i mitt lyssningsrum. Porslinet i köksskåpen på andra sidan väggen klirrade och det lät inte bra i rummet pga. detta.

Den ursprunliga väggen var tretexskiva skruvad på reglarna.

Jag fiixade det med 2 lager vanlig 13 mm gipsskiva.

Det första lagret skruvade jag direkt i reglarna och det andrra lagret limmade jag med ett elastiskt sättlim.

Nu kan jag spela hur högt som helst utan att väggen spelar med och det blev nästan helt tyst i köket också nästan oavsett hur högt jag än spelar.

Mina Marten Coltrane går spikrakt ned till 19 hz i mitt rum med en liten 2 dB höjning runt 20 Hz. När jag fixade väggen hade jag ett par Sonus Faber Electa Amator 2 som inte klarade mer än ned till ca. 30 Hz. Med Coltarne hade väl porslinet slagits sönder i köksskåpen :D.

Posted
Jo, det kanske ligger en del i det - fast jag måste nog säga att jag upplever olika inspelningar skiljer sig från att jag tycker det är lite dämpat till överdrivet i diskanten. Intressant ämne ...

Har läst meningen ett par gånger och förstår inte riktigt vad du säger. :blush Menar du att det går från dämpat till överdrivet, eller att det är överdrivet dämpat eller nått tredje? Hjälp mig förstå... :clown:

Posted
Har läst meningen ett par gånger och förstår inte riktigt vad du säger. :blush Menar du att det går från dämpat till överdrivet, eller att det är överdrivet dämpat eller nått tredje? Hjälp mig förstå... :clown:

Svår svenska ... Jag hade nog tankarna på något annat medans jag skrev.

Jag menar så här ungefär. En del inspelningar upplever jag ha lite dämpad diskantåtergivning i rummet. Andra inspelningar har lite överdriven diskantåtergivning. Det är i alla fall så i mitt tycke.

Om det är så att mitt rum dämpar diskanten en aning så är det troligen en mindre variation i detta än jag har variation i olika inspelningar. Därmed inte sagt att det låter rätt hos mig bara för att jag verkar ligga "mitt i" intervallet mellan dämpad och överdriven diskant. Det kan ju vara så att bra inspelningar skulle låta ännu bättre om inte väggarna hade en dämpande inverkan.

Posted

Jag menar så här ungefär. En del inspelningar upplever jag ha lite dämpad diskantåtergivning i rummet. Andra inspelningar har lite överdriven diskantåtergivning. Det är i alla fall så i mitt tycke.

Om det är så att mitt rum dämpar diskanten en aning så är det troligen en mindre variation i detta än jag har variation i olika inspelningar. Därmed inte sagt att det låter rätt hos mig bara för att jag verkar ligga "mitt i" intervallet mellan dämpad och överdriven diskant. Det kan ju vara så att bra inspelningar skulle låta ännu bättre om inte väggarna hade en dämpande inverkan.

Då är jag med! :) Variationer i inspelningar kan vara väldigt stora.

Absorptionen hänger samman med elektronikens/kablarnas tonalitet och självklart också högtalarnas frekvensgång och spridningskaraktäristik.

Nu skall jag grilla! :D

Posted

Dämpskummet är insprutat.... hjälpte inte ett dugg. Trodde faktiskt att det skulle hjälpa en del då det blir rätt hårt och kunde hindra väggen från att svänga med i alla basnoter. Men icke :black:

Nästa steg är att möblera om rummet så basen funkar. Sen börja planera steg två. Att dra upp gips på väggen är ju inget jätteprojekt. Men den bästa lösningen är fortfarande att flytta dörren och placera högtalarna så långt ifrån den väggen som strular, det är ju även den uppställningen som låtit bäst.

Tankarna och exprementen går vidare :) Tackar för alla tips och råd!

Guest Jorma
Posted

Det kan ju vara så också att baspucklar kan ge ett intryck av överdriven diskant.

Jag upplevde detta när en baspuckel runt 30 Hz på 8 dB dämpades bort med 4 stycken Svanå V6,or i mitt rum.

Framförallt vissa inspelningar med kvinnliga röster som lät skrikiga har dämpats och blivit riktigt trevliga att lyssna på.

Mer dämpade skivor har inte blivit sämre med detta heller, snarare tvärtom, så låter så gott som alla skivor bättre i mitt rum nu.

Posted
Dämpskummet är insprutat.... hjälpte inte ett dugg. Trodde faktiskt att det skulle hjälpa en del då det blir rätt hårt och kunde hindra väggen från att svänga med i alla basnoter. Men icke :black:

Nästa steg är att möblera om rummet så basen funkar. Sen börja planera steg två. Att dra upp gips på väggen är ju inget jätteprojekt. Men den bästa lösningen är fortfarande att flytta dörren och placera högtalarna så långt ifrån den väggen som strular, det är ju även den uppställningen som låtit bäst.

Tankarna och exprementen går vidare :) Tackar för alla tips och råd!

Känner du nån skillnad med fingertopparna mot den vibrerande väggen?

Posted

Jag antar att golv och tak spelar med på samma sätt som väggar. Att sätta gipsskivor på golvet kan ju bli lite tufft men i taket kanske. Mitt kontor, som ligger ovanför min sweat spot har ibland nästan bättre djupbas än i min lyssningsposition, så här är inte särkskilt dämpat i det vertikala planet.

Posted

Nu är basproblemet i princip eliminerat! :app:

In med cd-hyllor på diagonalen i de två hörnen av rummet som högtalarna står.

Högtalarna har pallats upp på plattor av 12mm björkplywood i tre lager och ett lager 3mm aluminiumplåt imellan.

Har inte mätt ännu men spontant så känns det riktigt bra och det är ju öronen som avgör trots allt. Skulle nog säga att golvet påverkade återgivningen mer än den väggen som jag pratade om i början av tråden, även fast det inte kändes så när man lade fingrarna emot.

Tar tid att lära sej ett nytt rum.... nu känns det som jag och mitt nya rum är mycket bättre kamrater :D

Plywood plattor under högtalarna var verkligen en "hit" med mitt sjungande bjälklag.