bobtillman Posted June 8, 2009 Posted June 8, 2009 Hej Jag har sedan en tid mer och mer börjat intressera mig för dom koder som gömmer sig på vinylerna. Jag tror att jag börjat greppa lite av allt som finns att lära, men vissa saker är ett frågetecken. Det är Beatles som intresserar mig mest och det är på dessa sida jag läst http://thebeatles-collection.com/wordpress...first-issue-lp/ http://www.jpgr.co.uk/i_beatleslp_date.html Hur många Stampers gjordes vanligtvis av en sk Moder ? Jag har för mig att jag läst nått om ca 10?. Verkar lite lite med tanke på att vissa beatles skivor har tre Stamper bokstäver i kombination ? (Som är fallet med en a sida på min Revolver Mono RGM : Stamper 214? Och högsta Moder numret jag skådat är 5 ? . Jag har en Rubber Soul Lp Första utgåva ( Första Riktiga Stereo ) med matrix a: yex 178-2 1 T b: yex 179 -2 3 GG. Här är jag lite konfunderad, kan moder vara olika på samma skiva ? 1 och 3 ? Hur kommer det sig ? Bytes någon gång matrix numret innom samma pressning ? (Förutom då i Stereo Mono variationer ). Detta vart lite många frågor på samma gång, men jag är ytterst tacksam för svar angående detta. Även om ingen orkar med detta kanske det finns någon bra bok som behandlar ämnet mer i detalj än Tex Record Collector. Tack På Förhand Quote
calle_jr Posted June 13, 2009 Posted June 13, 2009 Hej Jag kan inte svara säkert på någon av dina frågor, men jag är rätt säker på att det finns de som kan här. Förutom i Record Collector Rare Record Price Guide finns en hel del info i Goldmine Record Album Price Guide. Men den senare är mest inriktad på amerikanska utgåvor. Lycka till med svaren och posta gärna här när/om du finner ut nå't. Quote
iroise Posted June 13, 2009 Posted June 13, 2009 Goldmine sysslar uteslutande med us-pressar. Jag rekommenderar dig att söka på förlaget Premium, de har gjort flera Beatlesböcker och kanske hittar du något där. Jag har några från premium men just de utgåvorna behandlar endast Beatles i sverige, men som sagt jag vet att de gjort andra också. Quote
Recommended Posts