Jump to content

Slutsteg till Montana EPS2


Zäpo

Recommended Posts

Hej,

Jag behöver lite hjälp i denna hifi-djungel :D.

I dagsläget har jag ett par Montana EPS2 som jag driver med en Lyngdorf med Room Perfect. Jag kommer uppgradera med slutsteg och ha kvar lyngdorfen som försteg ett tag till, tills man finner bättre alternativ :D. Lyngdorfen har endast rca utgångar :(. Letar främst efter begagnade produkter. De produkter som jag kommer nämna i texten ligger på olika prisnivåer men jag tycker det känns viktigt att ställa de billigare alternativen mot de dyrare då jag inte vet vilken prisklass jag ska lägga mig på.

Jag har kollat in olika slutsteg som; Hegel H4A SE versionen, Electrocompaniet (aw250r, aw180, aw400), McIntoch (MC402, MC501), Bat VK600, PBN Olympia mini samt Krell. Har hört ett par EPS2 med aw250R och det lät fint och kontrollerat :D . Gillade även karraktären på ljudet, men han körde EC som försteg är väl bäst att tillägga. Ljudet var något för runt men det berodde mest på CD-spelaren. Vad kan jag förvänta mig för ljud i de olika registrerna? Åt vilket håll lutar de olika förstärkarna ljudmässigt, varmt, kallt eller neutralt? Vet att högtalarna är relativt neutrala men har en liten dragning åt det kalla området, är vad de säger. Har lite svårt att avgöra det då jag har lyngdorfen som sägs vara neutral samt att den inte har kraft nog att driva högtalarna kontrollerat.................. Har kollat specar, läst tester samt funderat en hel del på vad som kan passa bäst!!!! Mono-/dual- slutsteg? Vilka för och nackdelar har dessa alternativen? Mono har ju fördelen att man slipper långa grova högtalarkablar liggandes på golvet samt enklare plasering av komponenter. Lättare att dra en tunn signalkabel istället. Men hur stor betydelse har de olika uppsättningarna beroende på ljudkvalite? Om det ens är märkbart för det männskliga örat!!!

Den känslan jag har är att Hegel och EC är mest prisvärda på papper jämfört med de andra.................men man ska ju inte stirra sig blind på bara specen, ljudkvaliten är viktigast. Om man bara jämför specar så skulle Hegeln slå alla på fingrarna :).

Jag bor i Norge och återförsäljarna av EC, MC och Hegeln tillåter inte hemlåning av produkter. Öppet köp går fint :dead: .

Uppskattar stort om jag kunde få många bra konkreta svar från detta kompetenta och erfarna forum :D. Era kommentarer kommer vara till stor hjälp då jag bestämmer mig. Då jag bestämt mig för ett märke så blir det nog att man uppgraderar innom familj :). Ni får gärna komma med andra förslag på kraftkällor (som går att köpa i norden), men jag vill inte ha för mycket att välja på :)

Mvh

Zäpo

Link to comment
Share on other sites

Hegel har ju avlat fram ett nytt djur nu, H20. Jag vet inte om det är en ny H200 baserad på H10-teknik eller om det är en efterföljare till H4A. Jag skulle gissa att det kommer en H40 vad det lider - men vad vet jag egentligen om det?

Hur som helst är jag nöjd med H200. Även om Bent på Hegel ser lite halvgalen ut så finns det mycket forskning och ingenjörsarbete bakom apparaterna. Detta är bara en känsla jag har när jag diskuterat med Bent och läst om produkterna.

Det jag gillar med deras specar är att IMD specas vid 19+20kHz. Fixar man låga distortionssiffror och i övrigt har bra värden så finns det en god chans att det låter bra också - men bara en chans.

Som alltid, att låna hem en apparat är det bästa - och lyssna.

Link to comment
Share on other sites

Jag läste "uppgradering av familj" i slutet vilket gav lite lustig tankeverksamhet några ögonblick! :o

Känner ej till dina högtalare men om jag höll till i Norge så skulle jag sikta in mig på Hegel & EC eftersom inhemska produkter brukar vara prisvärdast på hemmaplan.

Det var länge sen jag hörde EC men dom verkar väldigt bra enligt testerna, lite varmare ljud och fylligt ljud!

Hegel har jag lyssnat på bla. HA4 och var mycket imponerad, uppfattade den som väldigt neutral utan att bli kall och en makalös dynamik. Gissar att den låter åt samma håll som Lyngdorf!

Båda märkena gör strömstarka prylar så det borde inte vara problem med den biten, Hegel verkar ju dock vara direkt kopplade till ett kärnkraftverk!

Norska tidningen Fidelity har testat båda märkena ganska flitigt och går och läsa i pdf från ett år och bakåt på deras sida: www.audiofidelity.no

Annars bör man ju prova hemma innan man defenitivt bestämmer sig!

Monosteg är nog det optimala om pengar inte är något problem men det är det ju för dom flesta av oss, Lycka till! :)

Link to comment
Share on other sites

Hej Zäpo,

Jag hade ett par EPS tidigare, kör nu med ett par XPS Signature. Har använt Audionet-elektronik (nu AMP II G2) till bägge modeller med mycket bra resultat.

Bästa alternativet är antagligen PBN Audio Olympia, men om de inte finns tillgängliga (borde ju finnas till hemmademo i Oslo) kan jag varmt rekommendera Audionet för neutralt, transparent och mycket dynamiskt samt välkontrollerat ljud. Dessutom funkar Audionet bäst med rca.

Electrocompaniet är i jämförelse mjukare samt varmare i ljudet och drar inte samma nytta av Montanas högupplösta mellanregister som Audionet gör. Detta är dock bara min subjektiva åsikt.

Skall prova ett Pass X350.5 slutsteg hemma nästa vecka, låter dig veta hur det fungerar jämfört med Audionet.

Känner inte heller till Hegel, skall prova det också inom närmaste framtid. Ditt säkraste kort torde som sagt vara att börja med PBN Olympia och sen titta vidare om det inte faller dig i smaken...

Mvh,

RKL

Link to comment
Share on other sites

Hegel har ju avlat fram ett nytt djur nu, H20. Jag vet inte om det är en ny H200 baserad på H10-teknik eller om det är en efterföljare till H4A. Jag skulle gissa att det kommer en H40 vad det lider - men vad vet jag egentligen om det?

Hur som helst är jag nöjd med H200. Även om Bent på Hegel ser lite halvgalen ut så finns det mycket forskning och ingenjörsarbete bakom apparaterna. Detta är bara en känsla jag har när jag diskuterat med Bent och läst om produkterna.

Det jag gillar med deras specar är att IMD specas vid 19+20kHz. Fixar man låga distortionssiffror och i övrigt har bra värden så finns det en god chans att det låter bra också - men bara en chans.

Som alltid, att låna hem en apparat är det bästa - och lyssna.

Är de påväg ut med nya produkter! Är det insiderinfo eller står det någon stans? Jag sneglade på Hegel innan jag bestämde mig för Lyngdorfen. Varför det föll på Lyngdorfen var att jag vill ha rumskorrigeringen, som var helt klart nödvändig för min lägenhet. Det blev en helt annan ljudbild samt att man slapp lyssna brum-bas.

Själv är jag imponerad av deras specar, men jag har läst att det finns bättre produkter på marknaden som spelar mer detaljerat i mellanregister och diskant. Detta skulle jag vilja bekräfta själv, men skulle jag låna hem 3 olika slutsteg samtidigt så blir det pengar upp mot 200 000 och det har man inte på kortet :(. Får väl hoppas man vinner på lotto :)

Tack för inputen!

/Zäpo

Link to comment
Share on other sites

Jag läste "uppgradering av familj" i slutet vilket gav lite lustig tankeverksamhet några ögonblick! :o

Känner ej till dina högtalare men om jag höll till i Norge så skulle jag sikta in mig på Hegel & EC eftersom inhemska produkter brukar vara prisvärdast på hemmaplan.

Det var länge sen jag hörde EC men dom verkar väldigt bra enligt testerna, lite varmare ljud och fylligt ljud!

Hegel har jag lyssnat på bla. HA4 och var mycket imponerad, uppfattade den som väldigt neutral utan att bli kall och en makalös dynamik. Gissar att den låter åt samma håll som Lyngdorf!

Båda märkena gör strömstarka prylar så det borde inte vara problem med den biten, Hegel verkar ju dock vara direkt kopplade till ett kärnkraftverk!

Norska tidningen Fidelity har testat båda märkena ganska flitigt och går och läsa i pdf från ett år och bakåt på deras sida: www.audiofidelity.no

Annars bör man ju prova hemma innan man defenitivt bestämmer sig!

Monosteg är nog det optimala om pengar inte är något problem men det är det ju för dom flesta av oss, Lycka till! :)

Beskrivningen som du ger på hegeln och ec stämmer bra, har samma uppfattning på den biten :). Tackar för tipset om fidelity, ska ta å läsa alla testerna :).

Då jag gått och funderat och läst lite mer om steg så känner jag mer och mer att det kanske blir monosteg till sist. Jag var inne på Hegeln ett tag då den gav mycket kraft, men det som är tråkigt med den är att man inte kan brygga den om man nu skulle vlija det :). Men hegeln är ju inte det enda märket som inte har brtgg möjligheten.

Får se hur man gör, har ett par blue-heaven kablar som är på två meter från den förra anläggningen. För tillfället har jag billiga kablar från biltema. Beslutar man sig för ett steg så måste jag sälja dem eftersom att högtalarna står på 4m avstånd från varandra. En annan anledninga är också att det är bättre med en längre signalkabel än långa högtalarkablar.

Tack för feed-backen!

/Zäpo

Link to comment
Share on other sites

Får se hur man gör, har ett par blue-heaven kablar som är på två meter från den förra anläggningen. För tillfället har jag billiga kablar från biltema. Beslutar man sig för ett steg så måste jag sälja dem eftersom att högtalarna står på 4m avstånd från varandra. En annan anledninga är också att det är bättre med en längre signalkabel än långa högtalarkablar.

Har samma erfarenhet men hur är det med RCA-terminerade signalkablar och större längder... :?:

Link to comment
Share on other sites

Har samma erfarenhet men hur är det med RCA-terminerade signalkablar och större längder... :?:

Hehe, jag hoppas kunna få ett bra svar på detta om någon testat det? Har sett att butiker säljer upp till 1m:s längder på rca kablar, men jag antar att det går att specialbeställa? Har dock ett par långa rca kablar som varit till bilstereon, men dom finns 25 mil bort :(. Hur är det med långa XLR kablar, om du testat det :?: Nästa uppgradering som kommer ske blir ett försteg med fullbalancerade XLR utgångar, så jag kommer nog inte lägga mycke pengar på rca kablar för tillfället.

Link to comment
Share on other sites

Hej Zäpo,

Jag hade ett par EPS tidigare, kör nu med ett par XPS Signature. Har använt Audionet-elektronik (nu AMP II G2) till bägge modeller med mycket bra resultat.

Bästa alternativet är antagligen PBN Audio Olympia, men om de inte finns tillgängliga (borde ju finnas till hemmademo i Oslo) kan jag varmt rekommendera Audionet för neutralt, transparent och mycket dynamiskt samt välkontrollerat ljud. Dessutom funkar Audionet bäst med rca.

Electrocompaniet är i jämförelse mjukare samt varmare i ljudet och drar inte samma nytta av Montanas högupplösta mellanregister som Audionet gör. Detta är dock bara min subjektiva åsikt.

Skall prova ett Pass X350.5 slutsteg hemma nästa vecka, låter dig veta hur det fungerar jämfört med Audionet.

Känner inte heller till Hegel, skall prova det också inom närmaste framtid. Ditt säkraste kort torde som sagt vara att börja med PBN Olympia och sen titta vidare om det inte faller dig i smaken...

Mvh,

RKL

Det var en fin uppgradering från eps2or till xps signature. Jag har hört signature med det kraftigare olympia steget hos Morten på highend. Det steget har verkligen resurser för att flytta berg :). Fast vi spelade relativt högt med varierande musik så ansträngde den sig inte mycket alls. Tror nålen hoppa mellan 10 och 20. Ska höra med Morten om han vet om något begagnat olympia steg.

Ska bli intressant å höra kommentarerna om Pass.

Tror du audionet amp 2 max kan vara värd att testa eftersom att du rekommenderade audionet, ditt steg är dock nyare? Men ska man testa de nyare modellerna för att få den senaste tekniken?

Tack för infon!

Link to comment
Share on other sites

Det var en fin uppgradering från eps2or till xps signature. Jag har hört signature med det kraftigare olympia steget hos Morten på highend. Det steget har verkligen resurser för att flytta berg :). Fast vi spelade relativt högt med varierande musik så ansträngde den sig inte mycket alls. Tror nålen hoppa mellan 10 och 20. Ska höra med Morten om han vet om något begagnat olympia steg.

Ska bli intressant å höra kommentarerna om Pass.

Tror du audionet amp 2 max kan vara värd att testa eftersom att du rekommenderade audionet, ditt steg är dock nyare? Men ska man testa de nyare modellerna för att få den senaste tekniken?

Tack för infon!

Hej Zäpo,

Jo tack, jag har varit mycket nöjd med XPS Signature, trots att mitt rum inte ännu är 100% spelar det detaljerat, jämnt och dynamiskt. Har inte hört Olympia-stegen, men har diskuterat mycket med Morten och Peter (på PBN) och med kännedom om hans filosofi torde de spela bäst tillsammans (Montana + Olympia).

Har nyss tagit emot en SSW sub men har inte ännu hunnit börja arbetet på att integrera den i systemet. Skall fösöka köra även den processen i kors med Pass-provlyssningen, får se hur det går. Kommer även att lyssna på Hegel nästa vecka. Några bilder av systemet finns på System

Skall släpa hem Pass-steget idag....

Gällande Audionet; all deras slutsteg under en viss ålder går att fabriks-uppgradera till nyaste version. Man kan kolla ifall det är möjligt med hjälp av förstärkarnas serienummer. Har inte haft AMP II MAX hemma, men har en del bekanta som använder dem. Bättre slutsteg får man söka efter, kan varmt rekommendera att du provar dem; detalj, baskontroll och upplösning är deras starkaste sidor. Med 500W/kanal driver de dessutom vad som helst....

Mvh,

RKL

Link to comment
Share on other sites

Hehe, jag hoppas kunna få ett bra svar på detta om någon testat det? Har sett att butiker säljer upp till 1m:s längder på rca kablar, men jag antar att det går att specialbeställa? Har dock ett par långa rca kablar som varit till bilstereon, men dom finns 25 mil bort :(. Hur är det med långa XLR kablar, om du testat det :?: Nästa uppgradering som kommer ske blir ett försteg med fullbalancerade XLR utgångar, så jag kommer nog inte lägga mycke pengar på rca kablar för tillfället.

Har ett par RCA 4 m och ett par XLR 5,5 m ur samma serie och hittills har jag alltid föredragit den balanserade varianten men det kan ju också bero på för- respektive stutstegets konstruktion. Har även testat med välskärmade Aurora E som RCA alternativt XLR och jag upplevde samma skillnad med längre kablar. En mörkare klang och mer avspänt med XLR i mitt system.

Link to comment
Share on other sites

Gällande Audionet; all deras slutsteg under en viss ålder går att fabriks-uppgradera till nyaste version. Man kan kolla ifall det är möjligt med hjälp av förstärkarnas serienummer. Har inte haft AMP II MAX hemma, men har en del bekanta som använder dem. Bättre slutsteg får man söka efter, kan varmt rekommendera att du provar dem; detalj, baskontroll och upplösning är deras starkaste sidor. Med 500W/kanal driver de dessutom vad som helst....

Mvh,

RKL

Använder de den äldre max ll modellen eller den som kom ut 2003?

Link to comment
Share on other sites

Använder de den äldre max ll modellen eller den som kom ut 2003?

Hej Zäpo,

De jag lyssnat på är alla 2003 eller nyare. Kollade i något skede med Audionet, de äldre versionerna kan uppgraderas, men inte om de är årsmodell 2000 eller äldre (men även detta ändras, lönar sig att kolla enligt serienummer).

Mvh,

RKL

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...