Jump to content

Recommended Posts

Posted

Behöver en ny pickup till vinylspelaren och tänkte höra om någon hade något tips härinne på vilken jag skulle köpa. Prisklassen bör ligga nånstans runt tusenlappen, lite över eller under spelar ingen roll. Har funderat på Ortofons 2m-serie Red eller Blue, kommer jag bli besviken på dessa och motiverar Blue-varianten dom extra pengarna den kostar? Min skivspelare är en Vestax pdt 1600 mkv.

Posted

Bebop: Okej, intressant! När man läser specifikationerna verkar dom i det närmaste identiska bortsett från att Blue har nåt som kallas för "naken eliptisk nål"...

Posted

Många specar är ganska grova - som att mäta hårstråns tjocklek med millimeterlinjal.

Om alla var lika justa som t ex Lefflers, så skulle du kunna köpa en Red, lyssna ett tag, och om du inte riktigt gillar den, byta upp dig till en Blue och bara betala mellanskillnaden.

Posted
Bebop: Okej, intressant! När man läser specifikationerna verkar dom i det närmaste identiska bortsett från att Blue har nåt som kallas för "naken eliptisk nål"...

Det är en stor skillnad, ungefär som med en sån där man trär på kontra utan ... :app:

Posted
Det är en stor skillnad, ungefär som med en sån där man trär på kontra utan ... :app:

:D:D

Suverän kommentar. Precis så upplevde jag skillnaden när jag uppgraderade elementen i mina högtalare, men kunde inte beskriva skillnaden.

Posted
Behöver en ny pickup till vinylspelaren och tänkte höra om någon hade något tips härinne på vilken jag skulle köpa. Prisklassen bör ligga nånstans runt tusenlappen, lite över eller under spelar ingen roll. Har funderat på Ortofons 2m-serie Red eller Blue, kommer jag bli besviken på dessa och motiverar Blue-varianten dom extra pengarna den kostar? Min skivspelare är en Vestax pdt 1600 mkv.

Hej,

Har själv Clearaudio Classic wood för 1700 och är mycket nöjd med den. Omdömet i HiFI & Musik att den lämpar sig bäst för akustisk musik stämmer dock. Mer skimmer och klang än rocktryck alltså. Ger en lite atrig distanserad ljudbild på rock och annan mer dynamisk musik. Kan vara helt rätt eller bara rätt ok alltså beroende på musiksmak.

Lycka till!

Toobs

Posted

Då kanske den är att föredra när man endast vill prova nått nytt sådär mest på kul och för att lära sig nått nytt! :clown:

Posted

Något annat jag tänkt på.. jag har rätt många äldre LPs i mono och funderar på om man behöver skaffa en separat pickup för att spela dom eller om det finns en pickup som passar allt?

Posted
Något annat jag tänkt på.. jag har rätt många äldre LPs i mono och funderar på om man behöver skaffa en separat pickup för att spela dom eller om det finns en pickup som passar allt?

Man kan spela allt med en stereopickup, men är man riktig connossieur skall man ha mono-pickup till äkta mono-plattor. En monogravering är endast graverad med information horisontellt medan en stereoinspelning och har info också i det vertikala planet.

En monopickup rör sig därför bara i ett plan medan en steropickup rör sig även upp och ner i spåret, vilket har inverkan på ljudkvaliteten när en monoplatta spelas med stereopickup. Däremot förstörs inte skivan. Man skall dock inte spela av stereoplattor med monopickup.

Om jag har förstått det rätt så har dock inte alla monopressningar "riktig" monogravyr. De är alltså graverade i stereo men med 2 identiska kanaler. Hur skall man veta det? Alla pressningar utgivna före 1958/59 är monopressningar. Hur det är med återutgivna monoutgåvor i detta avseende har jag ingen bra pejl på. Kanske Eliot eller Calle_Jr vet!?

• 1 month later...
Posted

Tänkte bara delge att jag var och investerade i en Ortofon 2M Blue förra veckan för att ersätta min gamla Panasonic pickis som förmodligen hängt med sen spelaren stod på SR och spelade vinyler.

Ditskruvad, inkopplad & alignierad.... en liiiten nedgradering i förhållade till min gamla SR trotjänare. Jag tror att teknikerna på SR inte valde pickup helt av slump utan de visste vad de gjorde. Så jag håller Blue som en bra pickup i förhållande till priset.

Har beställt en Bronze för att prova. Funkar inte det så blir det till att dyka ner i MC träsket.

• 3 weeks later...
Posted

Nu är Bronzen inkopplad och jag bara njuter :app::app: Vilken pickis! Detta måste vara i pricip så långt man kan ta MM tekniken. Skillnaden mot Blue är att tonen och nyanserna i varje instrument kommer fram tydligare. Stereobilden och djupet känns mer trovärdigt med en auktoritet som både blue och min gamla panasonic saknade. Tydligast är ändå basen som låter helt fantastiskt. Bronzen är nu mer en familjemedlem.

Babylon sisters.... SHAKE IT! :D

Posted

Jag har ju bara en OM40 :unsure: Hur står den sig i förhållande med Bronzen. Bronzen borde ju egentligen hamn på 3:e plats. :cool: Kansas du får ta med dej den puppan när du dyker upp hos mig.

Posted
Jag har ju bara en OM40 :unsure: Hur står den sig i förhållande med Bronzen. Bronzen borde ju egentligen hamn på 3:e plats. :cool: Kansas du får ta med dej den puppan när du dyker upp hos mig.

Absolut! Det kan bli riktigt spännande. :mm: OM40 är ju en riktig klassiker... och jag har en känsla att Bronze oxå kommer bli det :)

Posted

Kul att få till det med vinylen ... det är inte lika lätt som att skaffa en CD-spelare och bara ansluta XLR:erna ;)

Det vore roligt att komma över och lyssna nån dag.