oskar Posted May 29, 2009 Posted May 29, 2009 Jag har problem med att hitta ett externt ljudkort med XLR-out till mina aktiva studiomonitorer. Dessutom kan jag i princip inget om ljudkort så jag vet inte riktigt vad jag ska ta i beaktning när jag ska välja ljudkort. Om någon har ett tips på ett köpvärt USB eller Firewire ljudkort vore jag evigt tacksam. Bra stereoljud är den enda funktion jag är är ute efter. Råkade köpa ett par XLR Purist Audio Elementa kablar som jag gärna vill använda. Om det inte finns ljudkort med XLR-out så tar jag gärna emot tips om ett bra externt ljudkort med balanserade tele-utgångar. Får väl i så fall använda en tele till XLR adapter. Gör i så fall adaptern att ljudkvaliteten försämras? Quote
plundin™ Posted May 29, 2009 Posted May 29, 2009 Hej Oskar, min erfarenhet är att man inte vill köra analogsignalen direkt ut från ljudkortet till dina monitorer! Utan det behövs något slags buffert (tex. försteg) mellan ljudkort och monitorer, inte minst för att man inte vill ställa volymen digitalt (mjuvarustyrt), vilket i dom flesta förekommande fall leder till en ljudförsämmring! Som vanligt handlar allt om vilket slags budget du har! Men om jag förstår dig rätt så skall du inte använda ljudkortet för inspelning?! Då kan hur som helst en lösning som forumgiganterna CalleJR eller K-man använder vara intressant. en Trends UD-10 + en DAC med inbygd volym är grunden i ett mycket audiofilt datorbaserat ljudsystem! (överlägset dom flesta musikproduktionsljudkort!).. ett annat alternativ är Benchmarks DAC-1 (USB) som finns i ett antal olika konfigurationer, väl fungerande även om dess ljudkvalitet diskuterats en del över nätet (många har höjt den till skyarna andra har vart en smula tveksamma, du får undersöka detta själv!) ... Svenska Harmony Design har en liknande lösning på en av versionerna på sin DA-9 (Fördelen med H.D. är att man kan få skräddarsydda lösningar som inte kostar särskillt mycket mer än deras produktionsversioner!).. Det finns givetvis massor av andra lösningar, detta är några att börja med... Själv använder jag både Squeesebox och ett PCI-ljudkort från RME (med balanserat XLR både in och ut), men varken det eller deras firewire baserade ljukort (med balanserat på tele ut*) är särskillt "audiofila" !! Inte så att dom låter illa, men är man bara intresserad av ljud ut från datorn, vinner man mycket på lösningar med en separat DAC.. Du kan hitta lite mer info på denna sajt oxå : computer audiophile! /ptr *vilket dom flesta externa 'studioljudkort' i prisklassen under 25' har.. Quote
oskar Posted May 29, 2009 Author Posted May 29, 2009 Oj, tack Ptr!! Det var mycket information och intressanta resonemang. Att koppla en Trends UD-10 till en DAC eller ett försteg är spontant det alternativ som tilltalar mig mest efter att ha läst dina tips. Dags att läsa på lite, forumtrådarna du länkade verkar klart intressanta. Tack för hjälpen och det snabba svaret! Quote
PL300 Posted May 29, 2009 Posted May 29, 2009 Min tanke var också en extern dac! min inställning är att låta datorn göra det den är bra på dvs. hantera digital information och sen låta dac:en göra det den är bra på dvs. omvandla digital information till en bra analog signal! Jag tillhör dom som höjer http://www.benchmarkmedia.com/ till skyarna eftersom jag har en själv, använder dock inte dator till men ljudmässigt är den väldigt bra och där har du förstegsdelen också inbyggd! En betydligt billigare usb-dac är http://www.hifiklubben.se/produkter/tillbe...dlare_svart.htm som gör väldigt bra ifrån sig för den pengen! Annars tror jag generellt att adaptrar alltid innebär en signalförlust! Quote
Recommended Posts