Jump to content

Recommended Posts

Posted

swirl.jpg

En tråd för dig som undrar varför det låter bättre efter vissa klockslag eller låter bättre ibland och ibland inte.

Det finns en del skrivet lite varstans om det här. Kanske några kunniga här på forumet kan komma med idéer, erfarenheter och tips på orsaker.

Några exempel:

- Efter klockan 19.30 låter det bättre hemma hos mig. Är det för att alla tittar på nyheterna och har slagit av spisen?

- När kylskåpet är på brummar ringkärnetrafon. Om man stänger av kylskåpet försvinner brummet. Gött!

- Det låter mobiltelefonsurr i högtalaren ibland. Jaha, en mobil låg lite för nära.

- Det brummar i ena högtalaren när TVn är på. Jo, den står visst för nära och stör.

- Ena vägguttaget ger bättre ljud en ett annat. Varför? Ena uttaget är kopplat till en störig fas, den andra inte.

Hjälper en egen nätfas till stereon? osv.

Posted

Jag var och lyssnade på en intressant exjobbs presentation idag om övertoner (≈distorsion, THD) på på elnätet. Killen presenterade THD mätningar utförda vid olika tidpunkter i ett kontorslandskap, med huvudspänningen 400V (samma som hemma). På dagen var THD runt 6% i medel, runt lunch sjönk THD märkbart, och på kvällen när folk gått hem så trodde han att de skulle sjunka då med men det höjdes faktiskt till nära 10%. Vad detta berodde på visste han inte men antagligen på grund av servrar som börjar säkerhetskopiera osv.

Det hade varit intressant om någon gjorde en sådan mätning på ett kvarter eller iaf ett hushåll för att se hur THD ligger fördelad över dagen, så har vi någon elkraftare här som har tillgång till mätutrustning? =) Eller det kanske redan finns mätningar gjorda för ett typiskt kvarter i sverige?

conan: låter som du bor i ett rätt gammalt hus med ojordade uttag om du får såna störfält runt dina prylar? =)

Jag tror en egen nätfas till stereon kan ge bättre ljud, har inte testat själv men om du monterar grövre kabel till uttaget direkt från proppskåpet får du lägre resistans och möjlighet att driva större transienta strömmar, alltså tar du bort en möjlig flaskhals.

Posted

Jo, det är ett gammalt hus med ojordade uttag. Det vore intressant att veta vad som sker runt 19.30 ? Kanske är det fjärrvärmen eller nåt som slår av ... ska undersöka saken med hyresvärden.

Det är i alla fall inget i lägenheten. Varken spis, kylskåp, datorer, lysrör mm påverkar nämnvärt.

Det ligger 10-12 trådlösa bredband igång inom räckhåll men de verkar inte ge några effekter - fast säker kan jag inte vara. Det blir nog svårt att hitta alla modem och be ägaren stänga av dem .. :cool:

Posted

conan: Det är nog därför du får in störningar i din anläggning så lätt. Jag kan lägga mobilen precis bredvid min anläggning utan att få några problem alls, likaså får jag inga bekymmer av TV eller digitalbox heller.

Timbre: Jag är ingen expert på området men ett bra designat nätfilter borde ta bort lite grann iaf. Det skulle faktiskt varit intressant med THD mätningar innan och efter ett av de kändare filtrena för att se handfast vad de gör.

Posted
conan: Det är nog därför du får in störningar i din anläggning så lätt. Jag kan lägga mobilen precis bredvid min anläggning utan att få några problem alls, likaså får jag inga bekymmer av TV eller digitalbox heller.

Mobilstörningarna letar sig in i suben om man lägger mobilen på den - helt enkelt en undermålig konstruktion när det gäller immunitet mot strålning i GSM-banden. Det känns inte så viktigt att fixa - mobilen kan man lägga på bordet istället. I övrigt har jag numera inga störningar som hörs som egna ljud.

Mina förra högtalare kunde påverkas av om en tjock-TV stod precis intill, dvs kanske 20cm från ett av elementen. Det är inte orimligt att man får ett brum i det elementet då. Det kunde för övrigt bara höras om man lade örat mot högtalaren - inte mycket att bråka om - men visst vill man ha det tyst när inte musik spelas! :app:

Det som återstår just nu av störningar är det faktum att ljudbilden blir lite mera öppen om man kan säga så - efter 19.30. Det är så pass intressant att jag ville undersöka saken och samtidigt berätta om problemen med ev. åtgärder på forumet. :)

Posted
Det är så pass intressant att jag ville undersöka saken och samtidigt berätta om problemen med ev. åtgärder på forumet. :)

Detta är ett ständigt hett ämne - I'm all ears!

OT: Jag gissar på Queen - Jazz

(Flyttade tråd till Hififorum-delen)

Posted

Du har inte nån större industri i närheten som stänger av sina maskiner vid den tiden? Det tror jag att jag läst nått om att det kan påverka elnätet en del! Man skulle ju kunna mäta hur många volt man har i uttaget före och efter denna tid, ökar det några volt så kan det ju vara nån storförbrukare på elnätet som stänger av något och då skulle det förklara ljudskillnaden isåfall, en teori iallafall!

Posted
Timbre: Jag är ingen expert på området men ett bra designat nätfilter borde ta bort lite grann iaf. Det skulle faktiskt varit intressant med THD mätningar innan och efter ett av de kändare filtrena för att se handfast vad de gör.

Inte jag heller men upplever samma fenomen även efter att elektroniken anslutits via nätfilter och blir alltmer övertygad om att nivån på det omkringliggande bruset (grannar, trafik, spårvagnar och allmänt surr... :)) interfererar med musikavlyssningen.

Posted
Inte jag heller men upplever samma fenomen även efter att elektroniken anslutits via nätfilter och blir alltmer övertygad om att nivån på det omkringliggande bruset (grannar, trafik, spårvagnar och allmänt surr... :)) interfererar med musikavlyssningen.

Det vore intressant att testa om teorin stämmer. Jag är inte säker på att omgivande brus påverkar nämnvärt. Anledningen är att sådant brus är helt okorrelerat med musiksignalen. En bil som kör förbi kör så att säga inte i takt med musiken. Jag tror mer på att elnätet är den stora boven - eller fria EM-störningar.

Borde inte ljudet bli sämre om man i så fall öppnar en balkongdörr eller slår på en brusande dator?

Kanske är det mekaniska vibrationer i marken ... ?

Posted

Nätet över ett oscilloskop med en skrivare hade ju varit intressant att titta på. En 24/7 analys hade visat aktiviteterna på nätet.

Posted
Kanske är det mekaniska vibrationer i marken ... ?

Med spårvagnar, järnvägar, tung trafik och för tillfället omfattande vägarbeten på nära avstånd talar mycket för att det påverkar. Den senaste tiden har det pågått pålningsarbeten ett par kvarter bort och även om det sker dagtid skulle jag inte vilja bo där just nu... :)

Posted

Jag har för mig jag sett utförda mätningar, men det var inte från Sverige.

Hittar inte nu, men jag tror det var PS Audio som låtit göra dem.

Den senaste tiden har det pågått pålningsarbeten ett par kvarter bort

Ni göteborgare ska då slå ner pinnar i jorden för minsta lilla :)

Posted

I Kristianstad gör vi det för allt ... Sveriges "lågvattenmärke" ca 2,5 meter under havsytan. Passa på och besök stan innan klimatförändringarna gjort sitt. Stan lär vara en av dom som försvinner först om de värsta profetiorna slår in.

Posted

Här finns det lera att vältra sig i :cool: vilket väl borde vara en positiv vibrationsreduktant... :?::)

Posted

Man kanske borde ställa ett tilläggskrav vid köp av hus:

- Huset ska vara pålat i lermark.

Sedan kan man lägga till konsistensen på leran, pålarnas antal, grovlek och sammansättning.

:cool:

Guest om.s
Posted
Jag är ingen expert på området men ett bra designat nätfilter borde ta bort lite grann iaf. Det skulle faktiskt varit intressant med THD mätningar innan och efter ett av de kändare filtrena för att se handfast vad de gör.

Jeg har nyligen gjort den erfaringen at en riktig konstruert nett kabel også kan gjøre mye her, nesten på linje med ett godt filter, har opplevd forskjeller med ett slikt bytte som nesten kan sammenlignes med bytte av signalkabel :blush:app: .

Fant i en annen sammenheng noen tanker i Positive Feedback rundt dette..

Noen ord som for meg iaf gir meg en slags vettug forklaring på hvorfor det skjer noe med lyden når man bytter powerkabler og som kan ha en viss forankring i virkeligheten (uthevet av meg).

"In trying to explain what is happening with AC power cords and their ability to significantly affect sound quality, consider my following comments. First, audio amplifier designers have come to acknowledge that the power supply is extremely important (more so than previously thought years ago). The power supply is modulated by the amplifier's active circuitry design and therefore its quality is all-important. Now add the information that the power supply begins with the AC power cable. What the power cable does, or does not do, such as picking up unwanted interferences while acting as an "antenna" can be critically important as it feeds the power supply that in turn is modulated by circuitry and its signal."

De fleste velger jo å se powerkabelen som den siste meteren, og ikke den første, som det her nevnes ;) ....

Ellers har man nu gjennom noen år opplevd at bakgrunns bruset fra omgivningen, som Timbre også nevner, grannar, trafik mm kan interferere i lyttingen på dagtid/tidlig kveld mer enn sen kveld/natt...

mvh

Posted
- Efter klockan 19.30 låter det bättre hemma hos mig. Är det för att alla tittar på nyheterna och har slagit av spisen?

Sånt blir man lite nyfiken på! Exakt 19.30? Vardagar som helg?

Om du bor i lägenhet, finns det gemensam tvättstuga som stängs av då?

Större industri i närheten?

Posted
Sånt blir man lite nyfiken på! Exakt 19.30? Vardagar som helg?

Om du bor i lägenhet, finns det gemensam tvättstuga som stängs av då?

Större industri i närheten?

Jag har ännu lite dålig statistik med bara tre dagar i följd. Nu på helgen har jag inte haft möjlighet att vara hemma då - men nu i veckan ska jag göra mitt bästa att se om fenomenet kvarstår. Jag ska också försöka lyssna på musik nån timme innan så att anläggningen blir varm.

Det är strax efter 19.30, sådär 19.32 kanske. Den enda gissning jag har hittills är att det är nån timer till en värmepump/växlare etc som slår av då. Svårt att säga, men lite intressant är det.

Sen ska jag väl erkänna att det inte är några jättestora skillnader ..

Guest Audio Concept
Posted

Här är en intressant artikel som tangerar ämnet en aning... Lider du av surr, är titeln och finns att läsa här, Lider du av surr.....

Utdrag av artikeln....

En teori

Undertecknad ber att få förfäkta en annan teori om The Hum, som kan testas av var och en. Jag utesluter här möjligheten till ”stråltanter”, alltså människor som bara måste oroa sig för obefintliga tekniska fenomen och hitta på befängda, osannolika teorier som saknar all grund i verkligheten.

Infraljud definieras som ljud av lägre frekvens än 20 hertz och ska enligt skolboken vara ohörbart. Men det är det inte. Tvärtom är infraljud högst påtagligt i vår vardag. Men på dagarna finns det annat ljud som låter högre, så örat prioriterar ned infraljudet. Teorin är att vi alla kan höra infraljud, bara vi är medvetna om vad det är. Du kan prova själv.

Infraljud kan färdas långa sträckor. Institutet för Rymdfysik i Umeå har ägnat sig åt att mäta långväga infraljud i många år. Bland annat mätte man buller när Concorden startade från Paris, i Umeå. Mikrofonen var i stil med ett oljefat.

..........

Mvh, Audio Concept

Posted

Från samma artikel:

Naturligtvis kommer allt infraljud någonstans ifrån och de stora bullerkällorna är trafiken, järnvägen, gruvor och sprängningar, olyckligt resonanta motorvägar, industrimaskiner, transformatorstationer, väder och vind, och som IRF alltså bevisat, flygplan, men även hushållsapparater som fläktar, kompressorer i kyl och frys och cirkulationspumpar (Notera att den svenska undersökningen ovan huvudsakligen anger andra källor, men handlar om hörbart, identifierbart buller).

Det mesta av ovanstående är kopplat till människans dygnsrytm, dock inte vädret... :)

Intressant även med psykologiska faktorer som tas upp i texten. Låt oss säga att det knäpper till i vänster kanal.

En gång skärper uppmärksamheten, två gånger skapar irritation och efter tredje gången finns en risk att man slutar

lyssna på musiken... :unsure::D

Posted

Intressant artikel.

Det gav mig en idé att sätta mig utomhus kring 19.30 och lyssna för att höra om det händer nåt speciellt kring den här tiden. Man vet aldrig - nåt fläktsystem kanske slår av då.