Jump to content

Hörlursslutsteg

Neon Park

Recommended Posts

Är det någon här på forumet som har erfarenhet av småttingarna från Antique Sound Lab jag hade tänkt att använda dessa små monoblock till att driva ett par Jecklin Float eletrostater.Eller är åtta watt för lite jag har hört av andra att elektrostater gillar spänning och det klarar ett rörsteg bra att svinga.Hade tänkt att koppla monoblocken till mitt ARC LS-25mk1.

Mvh :)

Kopplas Jecklin Float direkt till högtalarutgångarna eller? då är de ganska lika K1000. Jag har faktiskt också funderat på Antique soundlabs små rörmonoblock till mina K1000. Möjligt att det räcker men inte säkert...

Skulle vara kul att se ett bildreportage och kanske ett test på de här väldigt ovanliga lurarna! :)

Marbrink:Ja,man kopplar in hörlurarna till högtalaringångarna på slutsteget via en liten box som jag tror transformerar upp spänningen till ett par hundra volt gissningsvis.Jag äger också ett par Stax elektrostater(Lambda Signature)tillsammans med SRM-T1 men jag tycker att JF låter trevligare.

sampix: De enda lurarna som kopplas direkt till högtalarutgångarna är AKG K1000.

I alla fall som jag känner till och fortfarande finns i produktion.

Jecklin float kopplas till en omvandlingsbox som går till högtalarutgångarna.

Likadant kopplas en del äldre Stax lurar.

Marbrink:Dessa kostade om jag inte är felunderrättad ca.15000-20000 med SRM-T1 i början på 90-talet jag köpte min i Göteborg beg.för 4900kr.

Sampix:Det finns en del modeller som skall kopplas direkt till högtalarkontakterna på slutsteget bla.JF elektrostater.

Mvh :D

Neon Park: Så du har den största modellen av JF? den som kostar strax över 10000 kr eller? Det är alltså de billigare modellerna som kopplas direkt till högtalarutgångarna?

Om Stax lurarna skulle bli till salu är jag kanske lite intresserad. :app:

Jag har nog den största varianten som kopplas via en box till högtalaranslutningarna på slutsteget.Vad jag vet finns det tre modeller 1,2 och elektrostatvarianten sen finns det tydligen också en box med rördrift till JF elektrostat för ett par år sen hade den ett pris på 16'.Vad den kostar idag vet jag ej.Staxlurarna kommer jag nog att behålla i allafall ett tag till.

Marbrink:Nej så ser inte mina ut.Om jag inte är helt ute och cyklar så heter dom på bilden Ergo elektrostat jag har för mej att dom togs in av Audioactive.Det sas att nån på JF öppnade eget och började göra Ergo men jag är inte säker,jag har precis köpt en digitalkamera så jag måste lära mej hur man skickar med en bild så förhoppningsvis kommer det bild/er på mitt system.

Mvh

marbrink & Neon park>

Aha, så det är inte relativt vanligt. Låter lite jobbigt att hålla på och koppla om varje gång man istället ska lyssna på sina högtalare.

Jag är ingen hörlursmänniska än. Har ett par sennheiser 497 kopplade till min freestyle ( :dead:) . Men mer är det heller inte..l

Vilken prislapp ska man lägga sig på för att få ett bra ljud,..alltså; hörlur, kablage, stärkare?

Ursäkta om det är lite OT :blush

sampix: Jag kopplar inte om varenda gång. Har en intregrerad med A/B utgångar.

Finns inga regler för hur mycket pengar du ska lägga...men i alla fall 2-3000 kr på lurar tycker jag nog. Om du har en bra hörlursutgång på din integrerade förstärkare eller försteg är inte alltid seperat hörlusförstärkare ett måste.

Signalkabel ska man inte snåla med heller...

Sampix:Det är därför jag funderar på att köpa ett extra slutsteg exvis Antique Audios små monoblock på 8w/kanal eller tex.en Edison60 eller Triod.Till mina högtalare kör jag med ARC VT-100mk2.Det fungerar fint ihop med Sonus F Cremona golvvarianterna.

Mvh

Ingen hörlursingång på min förstärkaren inte. Jag har en på min 3000krs-dvd :D

Hur mycket krut bör man lägga på en hörlurs-förstäkare då? funkar en x-can v2?

Jag slarvar aldrig med kablage ;)

Neon Park>

Sonus faber ihop med arc är en mycket behaglig kombination :mm:

Sampix:Ja en MF x-can v2.bör nog fungera bra om du tycker att det här med hörlurar är din melodi så kan du ju alltid byta upp dej vid ett senare tillfälle.

Jo jag är väldigt nöjd med med ARC och SF det fungerar väldigt bra ihop har ganska nyligen köpt nya högtalarkablar valet föll på PAD Proteus,hade NordOst förut(Red Dawn mk1)men jag gillar Proteus mycket mer nästa projekt blir att uppgradera XLR-kabeln mellan LS-25:an och VT-100mk2:an förmodligen blir det nån variant på PAD men jag behöver ett 2.5met/par.

Mvh ;)

sampix: Testa med nåt annat än MF x-can. Den är väldigt överrekommenderad. Förmodligen är den det pga att den funkar så bra ihop med HD600.

Utbudet är inte stort i Sverige på lurstärkare men utomlands finns mycket bra stärkare. T.ex. Corda, Earmax, Headroom, Creek, Sugden och mycket mer. Om du tvunget vill köpa i Sverige bör du nog satsa på Harmony Design ear 90 eller nån av Antique soundlabs lurstärkare.

Neon park> aha, trevligt. Har du sedan en matchande cd3, så sitter du säkert i stolen må jag lova :app:

Ska faktiskt själv prova Nordost red dawn i mitt egna system. Har en liten hifi-bjudning här hos mig ikväll.

Får se om det råkar vara en bättre kabel än min nuvarande Kimber. Bättre/sämre är ett dumt uttryck iofs. Handlar väl bara om vilken som passar bäst till vilket system.

(Detta är ytterst OT. Men jag tycker om att diskutera BRA kablar)

X-can v2 är säkert helt ok. Kanske skulle lyssna lite hos närmsta handlare på den ihop med sennheiser. En klassiker trotsallt.

Marbrink>

Utbudet är tyvärr ganska litet på hörlurar här omkring. Blir inte så mycket annat än sennheiser om man ska lyssna in sig. Eller några fjömpiga Koss :o

Om du tvunget vill köpa i Sverige bör du nog satsa på Harmony Design ear 90

Detta skulle man kanske kolla upp. Läste det fina testet på den i Hifi&musik :D:D:D

Ok, seriöst då; Ear 90 verkar bra. Har hört mycket gott om den.

sampix: Var bor du? brukar finnas ställen där de iaf. har sennheiser, akg och kanske grado på de flesta lite större orter. Det finns inga butiker där man kan lyssna på Stax, AKG K1000 och Jecklin float.

Ear 90 tror jag är en betydligt bättre lurstärkare än X-can pga bättre komponentkvalitét och att den är större.

Hittade en beggad här: http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=20531

Sampix:Nej jag har ingen CD2 el.3:a utan en Audiomeca transport tillsammans med en ARC Dac3mk2 rör-dac och innan signalen går in i dacen så går den igenom en Genesis Digital Time Lens.Det är en låda som klockar om signalen och skickar ut en jitterfri signal till dacen,jag lovar den gör skillnad på ljudet.

Hej är det någon av er som har lyssnat på CREEKs hörlurförstärkare modell OBH21se?

Jag har HD ear90 nu till mina Sennheiser HD650 och undrar om någon har nått bra förslag på en uppgradering på hörlurförstärkare.

//Patrik