Joakim C Posted May 25, 2009 Posted May 25, 2009 Sitter idag på ett par B&W 805 samt en Denon DCD-1500-AE med en NAD multikanalsförstärkare. Kan jag driva mina 805,or med en Naim Nait XS? Och det saknas idag med det jag har, "driv" och musikalitet" i musiken. Vad säger ni som har erfarenhet av Naim? Kan faktiskt tänka mig att vara lite "wild and crazy" och beställa en förstärkare ohört Intryck och upplevelserfarenheter av just Naim vore jäkligt spännande att höra av er på Euphonia. /Joakim Quote
IcedEarth Posted May 26, 2009 Posted May 26, 2009 Sitter idag på ett par B&W 805 samt en Denon DCD-1500-AE med en NAD multikanalsförstärkare. Kan jag driva mina 805,or med en Naim Nait XS? Och det saknas idag med det jag har, "driv" och musikalitet" i musiken. Vad säger ni som har erfarenhet av Naim? Kan faktiskt tänka mig att vara lite "wild and crazy" och beställa en förstärkare ohört Intryck och upplevelserfarenheter av just Naim vore jäkligt spännande att höra av er på Euphonia. /Joakim Kan du tänka dig andra märken än Naim? //rillo Quote
Matrixen Posted May 26, 2009 Posted May 26, 2009 Det enda jag har hört i kategorin B&W o Naim kombination är att jag vid ett tillfälle hörde talas om ett försök som misslyckades. För lite vridmoment helt enkelt. Vet dock inte vilken Naim det handlar om och vet i ärlighetens namn ingenting om Naimmodeller, men det var en B&W högtalare med högre verkningsgrad än 805an. Dock förmodligen en besvärligare last. Jag skulle inte rekommendera ett otestat köp. Jag rekommenderar aldrig otestade köp, men denna gång rekommenderar jag det extra aldrig. Quote
conan Posted May 26, 2009 Posted May 26, 2009 Jag ger min känsla - vilket inte alls är att lita på. Naim har inte imponerat på mig när jag lyssnat i butik. Det saknas lite liv på nåt vis. Då har jag lyssnat på Naim i kombination med Audiovectors större modeller 30kkr+. Vid en lyssning hemma kanske jag skulle få en annan uppfattning. Att låna hem stärkaren över en helg eller kanske en hel vecka är att föredra. Lyssna på mycket musik under ett par dagar och sedan byta tillbaka till den gamla stärkaren - lyssna ett tag - och byta till den nya igen. Låt inte första intrycket bedra - det låter annorlunda - ofta bättre - men det kanske inte håller i längden. Quote
crion Posted May 26, 2009 Posted May 26, 2009 Beställa en naim stärkare ohört tycker jag låter som en riskfylld idé. Jag kan inte påstå att jag är ett naim fan. Jag har varit på demonstration men tyckte väl att det lät tunt och sedan kopplades extra nätdelar in och då började det låta mer som det skall. Om 805 är något som sina storebröder så gillar det effekt eller strömstyrka för att spela ut. Jag skulle börja i den änden. Karaktären på ljudet kan komma i nästa diskussion när du har något som tillgodoser dina talare med råge. Jag skulle skopat upp någon utav Meridian G57 eller G56 som finns på hifimagasinet.com. De kommer klara både 805:an och dess storebröder om du skulle vilja prova på dem längre fram. Jag utgår från att NAD multikanalförstärkaren har pre-out på front högtalarna. Quote
stargazer Posted May 27, 2009 Posted May 27, 2009 Ett system ska lira ihop och harmoniera, "system synergy" är oerhört viktigt. Så om du kan, låna hem och prova i ditt system. Annars, ja då tar du en jätterisk. Jag skulle _inte_ göra det om det vore undertecknad. Oerhört svårt att säga åt någon annan vad dom ska tycka om. Bara dina egna öron kan avgöra. Ge dig ut på lyssningsturné! Finns inga vettiga affärer i närheten, besök Hifi-kompisar. Finns inga såna i närheten, ta en dag ledigt och åk in till närmaste Hifi-stad, boka tid i förväg hos några bra hifi-handlare och bilda dig en alldeles egen uppfattning. Mycket billigare än att chansköpa något dyrt som man sen måste sälja med förlust. Och dessutom mycket roligare! Lycka till / stargazer Quote
Joakim C Posted May 27, 2009 Author Posted May 27, 2009 Kan du tänka dig andra märken än Naim? //rillo - Absolut, kan jag det. Har du några förslag? Quote
Matrixen Posted May 27, 2009 Posted May 27, 2009 om du inte måste köpa dyrt, så skulle jag rekommedera dig att provlyssna 805an med Cambridge 840A på hifilubben. Den är rapp och har en fantastisk luftig återgivning. Med en större budget är det Classés integrerade som är ett säkert kort. Annars har jag fått en mycket god känsla av Krells nya integrerade förstärkare. Anledningen till att jag tänkte Krell var att den nya varianten imponerade på en demo häromsistens, plus att tex p-pan kör den gamla integrerade Krellen på 805or. Tittar man begagnat kan det ju bli hur spännande och bra som helts, men då får man nästan se till den individuella produkten och begärda priset och där är det marknadsutbudet för dagen som avgör. Quote
plundin™ Posted May 27, 2009 Posted May 27, 2009 För oss som inte har full koll på prislistor och sånnt, vad ligger Naim Nait XS i för prisklass?? dvs. vad snackar vi för budget typ? /ptr Quote
Guest om.s Posted May 27, 2009 Posted May 27, 2009 Ta en tur på pressbyrån først og skaff deg Fidelity #38, der omtales den både i gruppetest og mer individuelt.... http://www.audiofidelity.no/pdf/Innhold_f38.pdf En ting jeg har lært meg er at man ikke skal se seg blind på watt etc med Naim, men en hjemmetest burde være obligatorisk, ikke minst har de ett sound som skiller seg noe fra mer "mainstream" forsterkere, enten liker man det eller så ei, jeg personlig liker Naim, men ville nok siktet inn meg noe lengre opp i deres integrerte sortiment, gjerne brukt, for om man snakker ca 15K burde det være ytterligere å hente. mvh Quote
decay Posted May 27, 2009 Posted May 27, 2009 - Absolut, kan jag det. Har du några förslag? jag har ett förslag. densen b-110 kanske skulle kunna vara nått? går att uppgradera med extra extern nätdel om man vill. jag har själv densen b-110 och är väldigt nöjd med den! musikalisk och rolig att lyssna på. jag har inte hört kombon b&w och densen men den borde nog inte vara så tokig. en b-110 + fjärr går lös på runt 14.5k så det täcker ju din budget lycka till i ditt sökande iaf Quote
Joakim C Posted May 27, 2009 Author Posted May 27, 2009 Ett system ska lira ihop och harmoniera, "system synergy" är oerhört viktigt. Så om du kan, låna hem och prova i ditt system. Annars, ja då tar du en jätterisk. Jag skulle _inte_ göra det om det vore undertecknad. Oerhört svårt att säga åt någon annan vad dom ska tycka om. Bara dina egna öron kan avgöra. Ge dig ut på lyssningsturné! Finns inga vettiga affärer i närheten, besök Hifi-kompisar. Finns inga såna i närheten, ta en dag ledigt och åk in till närmaste Hifi-stad, boka tid i förväg hos några bra hifi-handlare och bilda dig en alldeles egen uppfattning. Mycket billigare än att chansköpa något dyrt som man sen måste sälja med förlust. Och dessutom mycket roligare! Lycka till / stargazer - Bor tyvärr inte i närheten av en Naim-återförsäljare. Tror du/ni här på forumet att låna hem en stärkare för provlyssning! Quote
crion Posted May 28, 2009 Posted May 28, 2009 Om jag hade varit extremt sugen och velat undvika felköp skulle jag packat ned mina 805:or i bilen och åkt till Stockholm. Pause Ljud & Bild på Norrlandsgatan har både Naim och Meridian så ett telefonsamtal kan kolla om de har modellen du är ute efter, jag tror det för de har Naim HDX och lite annat smått och gott. Audioconcept i stockholm kan ha lite intressanta alternativa märken och de brukar kunna täcka in de flesta prisklasser. Quote
stargazer Posted May 28, 2009 Posted May 28, 2009 - Bor tyvärr inte i närheten av en Naim-återförsäljare. Tror du/ni här på forumet att låna hem en stärkare för provlyssning! Har tyvärr inte Naim, I'm a tube guy , bor dessutom i Norrbotten (en bit från Värmland...). crion har annars tipset för en riktigt härlig Hifi-utflykt ! Packa in burkarna i en bil och åk till närmsta Hifi-stad! Stockholm eller Västkusten, bara att välja. Finns kanske andra alternativ i närheten, min Hifi-geografi är tyvärr inte så bra (förutom Norrland & Sthlm då). Stockholm känner jag lite bättre till, även Ljudmakarn har Naim... på hemsidan säger de att de har just XS på demo. Annars så är Audioconcept obligatoriskt när du är i Sthlm, de har inte Naim men väl Huvudstadens bredaste utbud. Samt bra folk. Och fina lokaler. Hifi Art är också trevligt. Quote
Matrixen Posted May 28, 2009 Posted May 28, 2009 I Karlstad finns det ju Hifiklubb och de har säkert ett par 805 hemma, så du slipper flytta grejer. Ring dem o be om en förberedd demo med tex Cambridge 840A, NAds integrerade i MAsterserien och varför inte en Lyngdorf. Jag vet av erfarenhet att de är mycket kunniga och tillmötesgående på hifiklubben i Karlstad. Ett föredömme i hifiklubbensammanhang. Quote
Matrixen Posted May 28, 2009 Posted May 28, 2009 ...dessutom kom jag just på att det var en kund i just den butiken som hade experimenterat med att kombinera B&W med Naim. Quote
Guest om.s Posted May 28, 2009 Posted May 28, 2009 - Bor tyvärr inte i närheten av en Naim-återförsäljare. Tror du/ni här på forumet att låna hem en stärkare för provlyssning! Dessverre ingen tips på hemlån dette, men en link til en masse prat om Naim, bl.a masse funderinger og oppsett, pro´s and con´s, happy reading .... http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?topic=276.0 mvh Quote
Joakim C Posted June 11, 2009 Author Posted June 11, 2009 I Karlstad finns det ju Hifiklubb och de har säkert ett par 805 hemma, så du slipper flytta grejer. Ring dem o be om en förberedd demo med tex Cambridge 840A, NAds integrerade i MAsterserien och varför inte en Lyngdorf. Jag vet av erfarenhet att de är mycket kunniga och tillmötesgående på hifiklubben i Karlstad. Ett föredömme i hifiklubbensammanhang. - Nu är det gjort! Jag har köpt en Cambridge 840 V2! Joacim på Hi-Fi-klubben i Karlstad är ett föredöme i branschen. Jag ringde butiken och en timme senare att jag framför ett par 805,or med just Cambridge-stärkaren inkopplad. Ska skriva och berätta om mina lyssningsintryck hemma, men får ge det lite tid först. Under tiden kan jag nämna att även en NAD C375BEE avlyssnades. Det lät bra, men Cambridge var roligare att lyssna på och bättre diskantmässigt. Klickljudet vid volymhöjning får jag leva med, och stärkaren ger en mycket gedigen kvalitetskänsla. Är det någon mer som har en liknande stärkare, och ändrar sig ljudet efter en viss inspelningstid (om den nu behöver det?) Quote
Recommended Posts