Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jag gissar att Luxman ligger i eller nära täten i innehav av antal patent. Här ser vi en konstruktionsskiss i 3D av Luxman Electric Controlled Ultimate Attenuator, eller kortfattat Lecua. Det är en volymkontroll med upp till 72 volyminställningar men endast två resistorer i signalvägen. Lecua är en helt analog krets som omvandlar musiksignalen från spänning till ström innan volymen sänks för att därefter omvandla tillbaks till en spänningssignal. Den är konstruerad så att impedansen inte påverkas av volymändring, vilket gör att S/N och frekvensomfång är konstanta. Lecua sitter separat i förstegsdelen för att minimera RFI och EMI.

DSC_3327.JPG

C-1000f;

DSC_3233.JPG

DSC_3226.JPG

• Replies 640
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

SACD i form av Luxman D-08;

DSC_3234.JPG

Japan är minst dåliga på att utrusta fina cd-spelare med digitalingång, och Luxman har försett D-08 med både in- och utgångar.

DSC_3229.JPG

Posted
Otroligt fina bilder!

Ni gick inte av en händelse förbi Finite Elemente (premiär för något "hemligt")

Instämmer i berömmet.

Har du någon aning om vad det "hemliga" skulle vara :?:

Posted
Instämmer i berömmet.

Har du någon aning om vad det "hemliga" skulle vara :?:

Jag antar att det är den här Ni syftar på.

piezo_stand_people.jpg

"Germany’s Finite Elemente premiered its newest creation at High End 2009, an audio stand that is said to cancel resonance actively (there is no formal model name or price yet). Shown above are the company’s co-owners, Luis Fernandes (right) and Bernd Brockhoff (left), who were in charge of developing the product. Luis and Bernd were demonstrating how their technology could, with the flick of a switch, cancel the ringing of the tuning fork that Brockhoff was holding. This, in turn, is what they try to achieve with the stand. The stand in the photo above is a prototype built to showcase the technologies and materials used in the finished product’s construction."

piezo_stand_closeup3.jpg

"The shelf construction uses a combination of wood and foamed aluminum. But the real story behind this new stand requires peering ..."

Det handlar alltså om "skummat aluminium" som i stelnad form blir starkt, lätt och framförallt akustiskt dött.

Posted
Den 65 år gamla konstruktionen i Luxman SQ-38 återfinns i den 11:e generationen SQ-38u och den torrdemades i samma rum;

http://www.euphonia-audioforum.se/calle_jr...21/DSC_3089.JPG

http://www.euphonia-audioforum.se/calle_jr...21/DSC_3093.JPG

Rent exteriört påminner den väldigt mycket om CL-350 som tillverkades under några år i början på sjuttiotalet. Ett trevligt försteg som matchade slutsteget M-150 och jag var väldigt förtjust i den designen... :mm:

Posted

Jag med! :mm:

Konstruktiv och estetisk design i kombination med en enastående finish, både överlag, i detaljer och invändigt.

Högtalarna som vi gett namnet Plavalaguna är förstås toppmodellen Vivid G1 Giya;

DSC_3235.JPG

G1 Giya skulle säkert platsa även i 5th Element, med just 5 element i en 4-vägskonstruktion och en kolfiberförstärkt fiberkomposit som kropp. Känsligheten är ganska generösa 91dB. Luc Besson och Jean Paul Gaultier skulle lätt fixat in den i handlingen.

Det spelade mycket bra i rummet när vi var där. Jag kan inte påstå jag hörde något annat rum som lät bättre.

Posted
Det spelade mycket bra i rummet när vi var där. Jag kan inte påstå jag hörde något annat rum som lät bättre.

Luxmanmonoblocken lär inte ha kippat efter andan... :) Kanske hela spelningen gick i klass A, d.v.s. inte mer än trettio uttagna watt... :?: I annat fall finns det ju effektresurser att ta till enligt specifikationerna.

Posted

Jag är nu på Arlanda och väntar på flygbussen hem till Uppsala ;)

- Återkommer när jag kommit hem...

//Eliot

Guest patrikcaesar
Posted
De två som Patrik pratar med är Ernesto Palmieri och René Etter från Audioforum i Zürich ;)

Ja, de är trevliga och intressanta människor.

René är ju som ni vet en "trollkarl" samtidigt som han är otroligt ödmjuk.

Jag gick rakt in till Vivids rum efter mässan öppnade på atrium 4, så jag var själv med mina vänner från Vivid ett bra tag i rummet vilket var trevligt.

En timme senare gick jag ut i korridoren och då hör jag en stämma som ropar -"Patrik Caesar"

Jovisst, där var han, glada tillrop och ett par kramar senare så sitter vi med varsin öl i handen och pratar, vilket Calle plåtat.

När Ernesto måste gå till ett möte så satt René och jag kvar och det är LÄRORIKT och kul.

Sen såg jag Calle och naturligtvis ska en så trevlig och öppen kille som Calle också ha en öl, så fick jag och René en ursäkt för att ta en till. ;)

YBA killen ropade också -"Patrik Caesar" efter mig från sitt rum, skulle kramas och berätta för de Kineser och Tyskar som var i rummet att de skulle vara stolta över att få möta den bästa demonstratören han sett ovasett vart han befunnit sig i världen.

Jag stod där som ett fån och rodnade faktiskt för första gången på säkert 30 år, för vad säger man? :blush ehhhhh thanks :blush

Calle du tar otroliga bilder :mm: , vilket Laurence Dickie, Philip Guttentag & Robert Truntz innan B&W fick höra fler än en gång från mig.

Fast varför kunde du inte photoshoppa bort mitt gråa hår? :D

:mm::mm:SER FRAM EMOT MORGONDAGENS FORTSÄTTNING :mm::mm:

Posted

Gillar utseendet på Luxman ger ett fint retrointryck som tilltalar mig skarpt. Mycket snygga bilder calle o jag väntar med spänning på att Bebop/Eliot skall börja lägga ut sina bilder. :mm::app::)

Posted
Mycket snygga bilder calle o jag väntar med spänning på att Bebop/Eliot skall börja lägga ut sina bilder. :mm::app::)

Jag vet inte om mina bilder är så mycket att vänta på :blush

- Något blev fel med vår resa :o

hiend001.jpg

så vi hamnade i Zürich där det var högsommar och fuktigt som det är i södra Europa :)

hiend002.jpg

Posted

Ohh, den där lystna blicken Storhövdingen kastar på Luxman känner man igen! Nu är det bara att räkna dagarna innan det står en Luxman hemma hos "Don"! :-)

Patrik Caesar: Det är väl inget fel på "De grå tinningarnas charm"! Ger ju ett intryck av mognad och stabilitet! "Här går en man, märkt av livets dagar"... :-) Då jag inte har något hår själv, ser jag med glädje på mina begynnande vita skäggstrån som med tiden kommer att ge mig ett uttryck av pondus!

Posted

Det var riktigt varmt så vi sökte skydd på Bauschänzli, en "Biergarten", som ligger mitt i Limmat

hiend003.jpg

men när de satte igång umpa-umpa musik blev vi rädda för våra sensibla öron och fann då detta läckra Café i närheten

hiend004.jpg

Vi fick fördriva ytterligare lite tid på flygplatsen :black:

hiend005.jpg

Då det var åskoväder över München och de befarade att vi inte skulle kunna landa försköts starten så att vi anlände till München sent på torsdagen

Posted
Patrik Caesar: Det är väl inget fel på "De grå tinningarnas charm"! Ger ju ett intryck av mognad och stabilitet! "Här går en man, märkt av livets dagar"... :-)

Här är ytterligare en som har "De grå tinningarnas charm"! :)

hiend006.jpg

Det var många som kl. 10 ville in :o

hiend007.jpg

Posted
Och därmed får vi avsluta från TCG Handels GmbH :D

Då går vi över till lite Schweizisk finmekanik :mm:

hiend012.jpg

Thales tonarmen är konstruerad av den unge schweizaren Micha Huber som är utbildad urmakare.

Konstruktionen med hjälparm gör att själva pickupen rör sig på en krets som hela tiden är vinkelrät mot spåret - det är samma sak som gäller för en tangentialtonarm och även för gravernålen :app:

Thales combines in an elegant way the advantages of the tried and tested pivoted tonearm with the absolutely tangential tracking. This construction for which a patent was taken out on the 8th of May 2004 reduces the perfectly tangential tracking to pivot points, while the pick-up cartridge is taken and aligned on the Thales' Circle.

5.gif

Posted

Skivspelaren är integrerad i själva racket

hiend014.jpg

som även innehåller försteget från tyska Tidal och CD-spelaren från polska Ancient Audio