Jump to content

HIGH END® 2009 - München

calle_jr

Recommended Posts

Det finns förstås även slutsteg i referensklassen.

Let me introduce the majestic, superdreadnought...

Air Tight ATM-2001 Reference Mono Power Amp;

DSC_3703.JPG

Det er da bare guf, så lækkert :mm::mm:

Härlig tråd med helt super fantastiske bilder :D

• Replies 640
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Tack, kim. Jag delar din uppfattning. Du skulle se dem live! :mm::mm:

Varmt välkommen MasterChief. Om Euphonia mot förmodan skulle ha budord skulle ett av dem kunna vara "Det är aldrig för sent att registrera sig". Gillar ditt nick :app:

Jag diskuterade pickuper med Atasushi Miura som verkar ha likartad filosofi som Jonathan Carr (Lyra) - hyfsad output trots låg impedans. Högeffektiva magneter gör att de kan ha få varv på spolen. Jag trodde att han endast hade två pickuper. Han tog då fram guldklimpen Air Tight PC-1 Supreme;

DSC_3706.JPG

Internimpedans: 1ohm

Utspänning: 0.4mV

Nåltryck: 1.9 - 2.2g

Kanalseparation: Inom 0.5dB / 1kHz

Nålarm: Boron

Vikt: 12g

DSC_3707--.JPG

Jag diskuterade pickuper med Atasushi Miura som verkar ha likartad filosofi som Jonathan Carr (Lyra) - hyfsad output trots låg impedans. Högeffektiva magneter gör att de kan ha få varv på spolen. Jag trodde att han endast hade två pickuper. Han tog då fram guldklimpen Air Tight PC-1 Supreme;

Kan inte annat än hålla med. Lyra låter riktigt bra och konstruktionen är genomtänkt. Jag har numera svårt att gå tillbaka till Benz eller Ortofon. Det låter ok ett tag men Lyran vinner i längden.

Det gör dina reportage också, Calle_jr, vinner i längden på både kvalité och kvantitet.

Är det rent guld? Kan inte tänka mig att det är massivt i alla fall? Det blir ju rätt tungt.

Uppdaterat: Guldpläterat - så det är äkta guld. Trevligt! http://www.elusivedisc.com/prodinfo.asp?number=AIRTPC1S

Vi besöker den koreanska tillverkaren

Silbatone Acoustics

vars produkter jag varit intresserad av sedan jag läste en fantastisk test av deras försteg Silbatone C-102 Pre-Amplifier:

So it seems the review above is one of those reviewer unadulterated raves. Well dammit it all if you had this piece in your system i would challenge you to say bad things about it. Ok, so it is three large chassis, takes up quite a bit of physical real-estate, weights what seems like a ton and costs $30,000. So what?!?! The end result is a unit that reproduces music beyond that of any other pre-amplifier ever heard... and i have heard more than one cares to mention. This is not a subtle improvement over my reference units either, but then again all my reference pre-amplifiers price added together do not equal the price of this unit.

Där kan man läsa att namnet kommer från ledare av silver (SIL), batteridrift (BA), och god ton (TONE) men det var nätdrift som gällde för komponenterna som visades på mässan. :)

Vi lyssnade på Silbatone Reference 300 Amplifier som är en integrerad 300B-förstärkare (35'000€, 2x8 Watt)

hiend106.jpg

Apparaten bara lyser av kvalité och inga skruvar syns :mm:

hiend107.jpg

Högtalaren är Silbatone Aporia

hiend103.jpg

Aporia Full Range Horn Unit

Mangerelementet i sig själv är bara bra ner till omkring 125Hz men genom att koppla det till en hornkonstruktion har man lyckats få ner den nedre gränsfrekvensen till 35Hz

- och jag kan bara säga att det lät oerhört mäktigt :mm:

hiend108b.jpg

Jag fick ett fotografi av Joe Roberts som marknadsför Silbatone i USA och på 90-talet gav ut tidskriften Sound Practices

hiend104.jpg

Fotografi: Silbatone

Joe var nyligen i Sydkorea och han har lagt ut en intressant reseberättelse: Going East to see Western

Silbatones programförklaring:

Full range theater horn classics such as the early Western Electric units set standards in immediacy and dynamics in musical

sound but the early systems were not designed for the high frequency performance we demand today. Furthermore, most classic

full range horns are too large and really not practical for home use. Multiple driver horn systems, with problematic crossovers and

problems of matching horn midrange to direct radiator LF drivers, do not compare with a true full range horn.

The APORIA is our attempt to reinvent full range horn technology for contemporary audio applications. Using a customized

flat-cone Manger driver from Germany and horn geometry optimized for smooth wave flow and compact form, our APORIA marks

a new standard in horn loudspeaker reproduction for today’s listener. Finally the beauty and promise of the idea of a single driver,

full-range reproducer meets a worthy realization, with none of the compromises of 1950s hobbyist approaches!

B&Ms högtalare är proppade med annorlunda lösningar.

Som exempel kan nämnas den högtalare som spelade när jag var där, BM 15.

Den ser hyfsat normal ut där den står, men har utrustats med;

- Dubbla 8" kolfiberelement med DMC-teknik (se vår artikel eller hemsida)

- DvX, directed virtual coax, i mellanregister och diskant

- Firtec-teknik i mellanregister och diskant

- 3st Mosfet-baserade slutsteg

- 24 bitars delta sigma AD/DA-konverters

- Rumsanpassning med 5 filter, så kallad Distance shift och FIR-anpassning

- Fjärrstyrning via PC

DSC_3743.JPG

Jag tycker mig se detta som en nyväckt trend inom high end faktiskt.

Vissa skulle minst utveckla en mild galenskap, men många av oss som är intresserade att få ut max med befintliga förhållanden uppskattar så'nt här.

Det gäller under förutsättning att det funkar - och det gör Backes & Müller!

Dessa Kharma Exquisite Reference har dykt upp i en mängd varianter genom åren. Exquisite Reference 1A med sin inverterade diamantdome till de högre frekvenserna finns även i extended version vilket innebär externa delningsfilter och givetvis Kharma Enigma kablage. E Reference 1B var utrustad med den klassiska (inverterade) tweetern från Focal och någon 1C har jag aldrig hört talas om men det kanske också har funnits. I dagsläget tillverkas 1A och 1D som kan fås i lite olika varianter. Min första överraskning av Exquisite Reference var storleken. Betydligt större i verkligheten än vad som kunde uppfattas på bild men här ser man tydligt att det är ett par rejäla golvare som har kopplats upp. Ett par Exquisite Reference 1D... :?:

Matchvikten ligger i så fall på runt 250 kg styck... :)

Fick syn på att det handlar om ett par Exquisite Reference 1E Signature... :o

Det gäller att hänga med... :)

Som ni ser sitter det en V-formad mottagarantenn på Chord Indigo dac för trådlös radiolänk. Det spelades via den från en laptop.

Jag vet inte hur den unge demonstranten hade fixat ljudfilerna, men det ljudet platsar in i gruppen mässans sämsta ljud.

Det här är ju ett hyfsat avslöjande system också - går inte spela vad som helst. Borde man känna till när man handskas med ett system av denna dignitet. Eller?

DSC_3361-.JPG

DSC_3361.JPG

Maffiga monoblock i form av Chord SPM 14000 med 1 MW rms uteffekt i 8ohm vid 0.01% dist;

DSC_3359.JPG

Jag vet inte hur den unge demonstranten hade fixat ljudfilerna, men det ljudet platsar in i gruppen mässans sämsta ljud.

Det här är ju ett hyfsat avslöjande system också - går inte spela vad som helst. Borde man känna till när man handskas med ett system av denna dignitet. Eller?

http://www.euphonia-audioforum.se/calle_jr...1/DSC_3360-.JPG

De redan förlorade Kharmaentusiasterna :) kommer inte att påverkas men risken är ju att man skrämmer bort andra intresserade. Ansvaret måste ligga på den tyske distributören.

En detalj som jag inte gillade med monoblocken var den extremt tajta placeringen av kontakter;

DSC_3362.JPG

Feltänkt tycker jag.

Men kablarna från Kubala Sosna verkade fina :):app::mm:

Här är Don något fundersam, men när cd-spelaren kom igång lät det riktigt bra;

DSC_3364.JPG

Ansvaret måste ligga på den tyske distributören.

Tycker jag också.

Nu vet man ju att trollkarlar som K-man, plundin etc inte är så lättlösliga :)

Men det är ju värt mycket att ha personal med kännedom om hur man lyssnar in ett system.

Han kanske var estet, för snyggt var det :mm:

DSC_3356.JPG