Jump to content

HIGH END® 2009 - München


calle_jr

Recommended Posts

Vi tittar väl lite närmare på motvikten som sitter på hjälparmen ;)

hiend025.jpg

och från annan vinkel

hiend026.jpg

Du är imponerande grundlig i Ditt fotograferande Eliot. Detaljrika,avslöjande och så close-up att det nästan blir intimt.

Härligt att följa Ditt arbete, fortsätt så. :)

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 640
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Man lär sig hela tiden :blush

Vad är ett Gimbal-lager :?:

Gyroscope_operation.gif

A gimbal is a pivoted support that allows the rotation of an object about a single axis. A set of two gimbals, one mounted on the other with pivot axes orthogonal, may be used to allow an object mounted on the innermost gimbal to remain immobile (e.g. vertical in the animation) regardless of the motion of its support. For example, gyroscopes, shipboard compasses, stoves and even drink holders typically use gimbals to keep them upright with respect to the horizon despite the ship's pitching and rolling.

Se artikel i Wikipedia, sv. Cardansk upphängning

Link to comment
Share on other sites

Det blev en ny resa direkt efter mässan, men nu är jag hemma igen ...

Bilderna på skivspelare speglar mässan på ett bra sätt. Det har nästan gått inflation i antalet nykreationer utan egentlig substans mer än att förföra ögat. Undantag fanns dock av vilka man väl får räkna t ex Brinkmann, men det fanns fler.

Det känns också befriande att man kan konsturera skivspelare med helt andra ingångspunkter. Så har italienska Horo gjort:

Horoturntable.jpg

Horoturntable2.jpg

"Objects made as tunable musical instruments" heter det i Luigi Pasqualinis programförklaring som här gnider sin stråke. Skivspelaren är tillägnad Bill Evans. Torrdemo dock.

Horoturntable3.jpg

Vad säger våra ingenjörer om denna skapelse?

Link to comment
Share on other sites

En av trenderna på mässan var att vitt tycks bli allt mer populärt. Det gäller faktiskt golv och möbler också, men det är en annan sak.

Även MBL har hakat på trenden som visade upp försteg, drive och DAC i vad jag skulle vilja kalla kakelvitt. De såg nästan ut att vara insvepta i kakel. Här spelades det på Radiahlstrahler MBL 101 X-treme som kanske Calle_Jr återkommer till med bilder (för mörkt utan stativ).

MBLDrive.jpg

MBLVorverstrker.jpg

Första dagen vi var där lät det nästan illa. Stor besvikelse. Vi gav rummet en chans till på lördagen och då var det helt annat. Det var en mycket mäktig upplevelse. En av höjdpunkterna.

Link to comment
Share on other sites

På lördagen hade Zu fått spelsällskap av Luxmans SQ38 (som enligt broschyren är 39 år gammal, inte 65). Det lät fantastiskt bra. "Levandes grannt" som vi säger här. Möjligen lite för energirikt i övre registret, men mer high end än hifi.

Luxmanigen.jpg

LuxmanSQ38.jpg

Link to comment
Share on other sites

...men, h*rr*j*vl*r va gräsligt. Tur det finns andra exteriörer.

Ser fram mot fortsättningen. Eller blir det ännu värre?

:?: /Jörgen G

Jag fortsätter med lite mer kritik. Det må vara High-End ... men är det inte High-End i design? Både den stråkliknande skivspelaren och den vita förförstärkaren från MBL ser ju hemska ut! Visst, de syns ju och väcker uppmärksamhet. Det blir lite som "grannens nya BMW" som han köper för att imponera och känna sig exklusiv.

Less is more ..

Link to comment
Share on other sites

Det känns också befriande att man kan konsturera skivspelare med helt andra ingångspunkter. Så har italienska Horo gjort:

http://i106.photobucket.com/albums/m271/Ro...roturntable.jpg

Har hört från initierat håll :) att italienska hifimässor som Milanomässan kan vara lite av dagsländornas scen. Kan inte hjälpa att din bild utstrålar den auran och som fotograferande mässbesökare måste det ju vara en dröm. Kanske man av bara farten har fått med udda och utmanande konstruktioner som kanske aldrig mer dyker upp på hifiscenen igen... :mm: :cool:

Link to comment
Share on other sites

Jag fortsätter med lite mer kritik. Det må vara High-End ... men är det inte High-End i design? Både den stråkliknande skivspelaren och den vita förförstärkaren från MBL ser ju hemska ut! Visst, de syns ju och väcker uppmärksamhet. Det blir lite som "grannens nya BMW" som han köper för att imponera och känna sig exklusiv.

Less is more ..

Den klassiska LuxmanSQ38 med 40 år på nacken klarar sig ypperligt vid ögats bedömning av stil och yttre design. Även i jämförelse med omgivningen enligt min subjektiva smak. Klassiskt läcker helt enkel... :cool:

Link to comment
Share on other sites

Seriöst var det hos Harman. Nya Mark Levinson 500W monostaplar No53 drev JBL's stora Everest horn som lät fantastiskt bra. Mycket imponerande spelning och långt ifrån hornljud. Ett makalöst realistiskt soundstage.

JBL.jpg

Dagen innan spelade man på dessa Revel som blev lite bumliga i botten. Dom kan bättre än vad som visades i München.

MarkL.jpg

Link to comment
Share on other sites

Seriöst var det hos Harman. Nya 500W monostaplarna No53 drev JBL's stora horn som lät fantastiskt bra. Mycket imponerande spelning och långt ifrån hornljud. Ett makalöst realistiskt soundstage.

http://i106.photobucket.com/albums/m271/Ro...%202009/JBL.jpg

Det bjuds ju även på lite havstropisk diffusion... :) Utifrån högtalarplacering och rumsdimensioner kan man nästan se redan

på bilden att detta låter bra... :mm:

Link to comment
Share on other sites

Seriöst var det hos Harman. Nya 500W monostaplarna No53 drev JBL's stora horn som lät fantastiskt bra. Mycket imponerande spelning och långt ifrån hornljud. Ett makalöst realistiskt soundstage.

JBL.jpg

Det var en rätt snygg högtalare. I broschyren här kan man se den med fronten på. Jag skulle kunna tänka mig dessa.

Hittills imponerar också Avantgarde TRIO Classico med sin design på hornsatelliterna. Däremot är bashornet rent av fult!

Link to comment
Share on other sites

Det må vara High-End ... men är det inte High-End i design? Både den stråkliknande skivspelaren och den vita förförstärkaren från MBL ser ju hemska ut! Visst, de syns ju och väcker uppmärksamhet.

Jag är helt enig med dig Conan. Solid Tech och Transrotors skivspelarpresentationer gav mig mer avsmak än lust. I princip samma konstruktion fanns från ca 30,000 - 1,300,000. Båda presenterade mer än 20 modeller, den ena gav nästan mer avsmak än den andre...

Accoustic.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ja allt är väl inte kanske inte för dagen tilltalande,tänker på ex nya bilar med nya former som blir snyggare med åren då man har vant sig,skivspelaren tycker jag är läcker med sin form o design mer för att någon gör något udda än rent använbart,vita MBL kan nog passa den som interiört klarar av detta även om jag själv inte har ett hem som passar någon av dessa så är det ju kul med nya tag,det skapar ju funderingar i huvudet om inte annat :)

Link to comment
Share on other sites

Jag har svårt att tänka mig en design bestående av många mer eller mindre olika former stå sig speciellt länge. Det är ofta de enkla formerna som håller genom åren. Det är så lätt att överdesigna så att säga ..

Link to comment
Share on other sites

Nyheter visades upp även på hyllsidan. Här är det Artdifical Ceramica som presenterar sina hyllplan - se även Hemsida

ArtdificalCoral2.jpg

ArtdificalCoral.jpg

Som framgår finns även fötter i form av "servettringar" som omsluter det verksamma dämpmaterialet. De påminner om grov foam som dränkts med något härdande tjärliknande material som gör foamen stel, eller koralliknande, som de själv uttrycker saken. Fungerar det? Inte en susning.

Link to comment
Share on other sites

Jag har svårt att tänka mig en design bestående av många mer eller mindre olika former stå sig speciellt länge. Det är ofta de enkla formerna som håller genom åren. Det är så lätt att överdesigna så att säga ..

Där håller jag helt med,även om det är spännande med nya grepp så återkommer ju oftast det enkla eller klassiska.. :)

Link to comment
Share on other sites

Guest Audio Concept

Det var rätt så väntat att det skulle komma kommentarer på vita MBL'en. :-)

I verkligheten kanske inte riktigt lika illa som den relativt pressade bild som presenterats. Säkerligen inte en finish som de flesta av oss här skulle välja. Det som man dock kan komma ihåg - på en mässa som denna provar man visa upp produkter som kan vara tilltalande för olika länder, kulturer mm. High-End produkter är givetvis inte bara avsedda för den Skandinaviska marknaden.

Bortsett från det, fanns det två anledningar till att MBL valde att visa dessa också i ajax-vitt :-)

- En gråvit färg har tidigare visats, och blivit mycket väl mottagen - även mycket passande tillsammans med annan skandinavisk design. Nu visade man också en annan nyans för att se hur den mottogs - som sagt kanske mest avsedd för andra marknader.

- De vita stegen som visades specifikt var en specialbeställning från en välmående musikälskare som bygger ett super-hitech hus, i vilket dessa skall utgöra det vita musikrummets elektronik-resurser. Inte så dumt i det fallet kanske. Tror att MBL kommer att visa upp mer från det huset så småningom.

Man kanske skall se det hela positivt. Avsikten är nog att tillgodose olika smaker, och finish-kombinationerna är numera fler än tidigare.

Mvh, Audio Concept

Link to comment
Share on other sites

Min personliga uppfattning om den vita MBL:en är inte i första hand färgen utan att man blandar stilar - digitala kantiga siffror med sirliga tryckta texter och en fyrkantig front. En kompromiss, en tanke bakom eller att MBL helt enkelt inte tänkt på detta?

Link to comment
Share on other sites

Har hört från initierat håll :) att italienska hifimässor som Milanomässan kan vara lite av dagsländornas scen. Kan inte hjälpa att din bild utstrålar den auran och som fotograferande mässbesökare måste det ju vara en dröm. Kanske man av bara farten har fått med udda och utmanande konstruktioner som kanske aldrig mer dyker upp på hifiscenen igen... :mm: :cool:

Här är väl ytterligare en italiensk exponent som stöder din "spaning".

Italienskspelare.jpg

Link to comment
Share on other sites

Guest Audio Concept

Tror nog i detta fall att det bara handlar om beställarens specifika önskemål. Som sagt - sunt att man kan (vågar) tillgodose folks olika smaker :-)

Mvh, Audio Concept

Link to comment
Share on other sites

En märklig spelning stod Kharma och Chord för i mitt tycke. Man presenterar en anläggning i miljonklassen och spelar lite syntpop via en PC och trådlös överföring. Det lät beklämmande illa. In kommer ett par indiska audiofiler och ber att få uppspelat lite musik från en CD, vilket också göra. Det låter fantastiskt bra. 10 minuter senare åker PC'n fram igen och de flesta reser sig upp.

Besökte rummet ytterligare 2 gånger - men det var PC'n som gjordes som huvudnummer. Mycket märkligt.

Kharma_Chord.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...