Jump to content

Recommended Posts

Posted

Godkväll! Efterlyser åsikter och erfarenheter av förstärkare och som det framgår av titeln så funderar jag på när det är dags och dela på det?

Tanken är att vi håller oss runt 25 000 och då är frågan om man får mest för pengarna om man tittar på t.ex. intregrerade fullvuxna varianter t.ex Nad, Hegel som får bra recentioner eller man plockar lite bland beg.annonserna och får ihop ett för och slutstegs-paket med kända namn och ett par år på nacken men från en högre nyprisklass?

Jag tänker mig att om pengar inte var ett problem så hade man köpt försteg och monoblock av högsta klass men om man nu måste hålla sig inom en begränsad budget är det då alltid en delad kombination och föredra?

Efterlyser inte massa märken i detta läget utan mer hur ni tänker runt ovanstående frågor!/S :o

Guest om.s
Posted
Godkväll! Efterlyser åsikter och erfarenheter av förstärkare och som det framgår av titeln så funderar jag på när det är dags och dela på det?

Tanken är att vi håller oss runt 25 000 och då är frågan om man får mest för pengarna om man tittar på t.ex. intregrerade fullvuxna varianter t.ex Nad, Hegel som får bra recentioner eller man plockar lite bland beg.annonserna och får ihop ett för och slutstegs-paket med kända namn och ett par år på nacken men från en högre nyprisklass?

Jag tänker mig att om pengar inte var ett problem så hade man köpt försteg och monoblock av högsta klass men om man nu måste hålla sig inom en begränsad budget är det då alltid en delad kombination och föredra?

Efterlyser inte massa märken i detta läget utan mer hur ni tänker runt ovanstående frågor!/S :o

Interessant situasjon, spesiellt siden jeg har värt i en nedskalerings situasjon det siste året, har gått fra 8-9 komponenter til 2 i anlegget og kjenner vel at jeg ikke har tapt noe, det er mange praktiske fordeler med en integrert lösning vs delt, selv er jeg i en fas i livet der kompromissene står i kö for tiden, men lever godt med riktig valg av integrert.

Skulle jeg gått for delt, ville jeg som du sier funnet noe brukt i höyere prisklasser med noe tid på baken, det er jo ikke noe dårligere av den grunn, men det fordrer jo mer av budgeten til xtra kabler osv, så kanskje man kommer lenger med en riktig kvalitets integrert?...

mvh

Posted
Har du lyssnat på Hegel H200 ? Jag gillar den skarpt - inte bara för att jag äger en - utan för att den låter bra för pengarna.

Ja en gång, den verkar mycket kompetent, fått intrycket att man får mycket för pengarna hos Hegel!

Posted
Skulle jeg gått for delt, ville jeg som du sier funnet noe brukt i höyere prisklasser med noe tid på baken, det er jo ikke noe dårligere av den grunn, men det fordrer jo mer av budgeten til xtra kabler osv, så kanskje man kommer lenger med en riktig kvalitets integrert?...

Låter väldigt förnuftigt och budgeten kan snabbt urholkas med en massa tillbehör i dubbel uppsättning. Det finns ju dessutom väldigt bra integrerat förstärkeri och man får väl utgå från högtalarna för att börja i rätt ända... :?:

Posted

Val av förstärkare är en ganska komplex historia ;) ... men några grundförutsättningar man måste överväga :

Vilket slags högtalare skall den driva?

Här måste man överväga hur mycket effekt man behöver, rör eller trissor, hur många kanaler (biampa, triampa etc).. Orkar jag joxa med rör?

Hur många ingångar behöver jag?

Behöver jag sjuttielva ingångar eller räcker det med två? Hur många & vilka källor använder jag egentligen? ... minimalism VS. maximalism..

Är jag beredd att resa på mej varje gång volymen behöver justeras?

Vilket slags ergonomi behöver jag, finns/behövs det fjärk?

Finns den i skärt med blomdekor?

Hur ser den ut, WAF? ... Hur viktig är designen? ... Personligen tycker jag att det finns alldeles för få stärkare med intressant formgivning och färgsättning, är vi hifi-konsumeter för konservativa?

Min erfarenhet är att i den angivna prisklassen vinner oftast den integrerade varianten..

/ptr

Posted

Nu skall vi ju inte framhäva några speciella tillverkare med detta blir min sista förstärkare som skall hänga med till ålderdomshemmet om jag kommer så långt. Det skall väl även gå att få in ett par små stativare på rummet... :?::)

Sonus0023.JPG

Posted
Nu skall vi ju inte framhäva några speciella tillverkare med detta blir min sista förstärkare som skall hänga med till ålderdomshemmet om jag kommer så långt. Det skall väl även gå att få in ett par små stativare på rummet... :?::)

Sonus0023.JPG

Jag måste ha missat något..Vilken förstärkare är det där ? Berätta..

Posted
Jag måste ha missat något..Vilken förstärkare är det där ? Berätta..

En klassiker för en Sonus Faber-fan. :mm:

Tror faktiskt att du kan se namnet på fronten :D

Calm

Posted

Åter till frågan. Jag tycker att du egentligen ställer fel fråga, begagnade delar eller ny integrerad. Självklart kommer då den begagnade utrustningen att spela skjortan av den nya. Du måste ju jämföra nya mot nya, alltså i samma prisklass. Annars jämför du 70 000 kr delar med 40 000 kr integrerat till exempel och det är inte riktigt rättvis jämförelse.

Jag hade definitivt gått på separata förstärkare om jag får acceptans för det, men en orsak till det är ju att jag inte kan låta bli att sngla på uppgraderingar hela tiden. Sen är det nog så att du kan få lite bättre ljud också den vägen med mer rejäl och separerad (ok, det kan du få ändå, men i alla fall)spänningsmatning med mera.

Posted

Finns den i skärt med blomdekor?

Hur ser den ut, WAF? ... Hur viktig är designen? ... Personligen tycker jag att det finns alldeles för få stärkare med intressant formgivning och färgsättning, är vi hifi-konsumeter för konservativa?

Kan hålla med om att WAF är underskattat även om naturligtvis ljudet är avgörande så ska den ju stå som för dom flesta av oss i ett normalt vardagsrum och då tycker jag att det är trevligt om det inte ser som nått man köpt på militärens överskott eller ren labratorieutrustning!

Får annars se vad det blir, har haft två storsatsningar det senaste året så vissa begränsningar finns men får tillbaka på skatten så jag leker lite med tanken iallafall!

Posted
Vilket hem skall Du bo på? :mm:

Något flexibelt ställe med luddiga regler... :D Skämt åsido, finns det ju en del praktiska fördelar med integrerade förstärkare och det handlar kanske mest om anpassning till vad som skall drivas.

Posted

Tack gott folk, Jag var nog egentligen lite rädd för misslyckas med matchningingen om man plockar för & och slutsteg av olika märken tror jag , nu har det dock löst sig snabbare än vad jag planerat.

En beg. NAD M3 ställde sig i vägen med lite för bra prislapp för och inte slå till och uppvärmd här hemma så låter det så bra att egentligen känns det som rent slöseri med tid och sitta här framför datorn!

Så tack å hej!! :)

• 3 weeks later...
Posted

Hej

Tänkte föreslå dig en bra intgrerad om du kan tänka dig andra märken som du skrev om. Jag personligen har en Bladelius Thor som orkar med mycket last och har en neutral ljud. Thoren får du för lite under 25 tusen och då har du en ny förstärkare. Jag kan hålla med andra som har skrivit här att en beg av högre nivå kan ge mer ljud för pengarna men jag har BRA erfarenhet av Thoren (dessutom kan du köpa den också beg och du har pengar över till annat godis...)

MVH

ALA

Posted

Hej!

En motfråga, varför är det så viktigt att välja typ av system?

Själv har jag provat olika varianter och kan inte direkt säga att det ena är mycket bättre än det andra. Jag har låtit möjligheter styra mina val. Så mycket välljud som möjligt för samma pengar. Ta hem och testa till dina egna högtalare och välj sedan. Nytt, beg, integrerat eller delat ta hem och prova, glöm bara inte att räkna med kringkostnader t ex större rack, kablar mm.

mvh

A

Posted

Kan inte se att det skulle vara någon generell ljudmässig skillnad mellan integrerat och separata delar. Jag kör både ock och känner mer att det är en fråga som de flesta varit inne på att matchningen är avgörande.

Separata delar ger mer flexibilitet med uppgradering etc. men tarvar mer i fråga om kablage. Möjligheten att kunna påverka ljudet ökar också med olika kabelkombinationer.

Men gillar man som i mitt fall en viss ljudkaraktär (läs ASR med sin mörkholografiska ton) så kan man senare genom att köpa sig ett ytterligare förstärkeri senare.

Frågan att välja mellan separat eller integrerat blir då mer en fråga om tycke och smak vad gäller ljudkaraktären.

Generellt är det en bättre affär att köpa begagnat vilket jag gjort i det senare förstärkerier, än att köpa nytt.

Föreställer mig utan att veta exakt att bara en uppackad och demokörd produkt bör tappa i pris, så att det blir intressant att köpa lite dyrare produkter billigare.

Good luck!

Calm

• 1 month later...
Posted

Uräskta, men jag passar på att kapa tråden lite granna för jag har en fundering.

Jag har idag en Thule integrerad förstärkare men skulle vilja ha lite mer effekt utan att förändra ljudet för mycket. Vart färgas ljudet mest? Försteg eller slutsteg? Jag kan juh nämligen dela för och slutsteg om jag förstog det rätt och köra med spearat slutsteg, men jag vill juh behålla Thule soundet.

Mvh Robert

Posted
Jag har idag en Thule integrerad förstärkare men skulle vilja ha lite mer effekt utan att förändra ljudet för mycket. Vart färgas ljudet mest? Försteg eller slutsteg?

Kan bara uttala mig generellt och då menar jag att försteget färgar mest. Det är normalt där tonen sätts som sedan slutsteget förstärker upp. Det kan säkert finnas undantag från detta. Om det är så att man har ett slutsteg som inte kan avge ordentligt med ström i olika belastningar (grad av stabilitet) så kan det ju vara bättre att satsa på ett ordentligt slutsteg. Var Thule befinner sig på denna skalan vet jag inte, man jag hade börjat med att prova ett försteg.

Posted

Vilken Thule förstärkare är det du har ?

Jag vill minnas att Thule hade bra med kraftresurser så det måste vara ett par hyffsat

trögdrivna högtalare du använder eller är det rummet som suger all energi kanske ?

Posted
Kan bara uttala mig generellt och då menar jag att försteget färgar mest. Det är normalt där tonen sätts som sedan slutsteget förstärker upp. Det kan säkert finnas undantag från detta. Om det är så att man har ett slutsteg som inte kan avge ordentligt med ström i olika belastningar (grad av stabilitet) så kan det ju vara bättre att satsa på ett ordentligt slutsteg. Var Thule befinner sig på denna skalan vet jag inte, man jag hade börjat med att prova ett försteg.

Hej, då har vi samma uppfattning du å jag, jag tycker helt klart försteget färgar mer. Därför jag funderar på att köra Thulen som Försteg å köpa till ett annat slutsteg, men man kan juh försköka matcha i nyans.

Att byta försteg som du säger ger mej bara en förlust då färgningen som sagt är mindre i förstärkaredelen.

Vilken Thule förstärkare är det du har ?

Jag vill minnas att Thule hade bra med kraftresurser så det måste vara ett par hyffsat

trögdrivna högtalare du använder eller är det rummet som suger all energi kanske ?

Hej, det är en Thule IA 60. Den minsta rackarn i serien:

IA60

Line inputs: 0.5V/phono, 5pcs

Tape outs: 0.5V/phono, 2pcs

Pre out: 0-1V/phono

Power out, 8ohm: 2x 60W

Power out, 4ohm: 2x 90W

Peak current 1ohm,1ms: +/-25A

THD 20-20kHz, -10dB 0.04%

Size ( WxHxD ): 420 x 95 x 290mm

Weight: 10kg

Högtalarna är Focal Electra 906, sitter inte på nån spec på dom just nu. Men lite mer effet så jag får bättre kontroll på basen och kan spela högra skulle inte va helt fel, Ligger ganska nära full volym på Thulen nu. Provat med olika signaler å det är inte så att den får en låg signal. Nu är det juh inte så ofta man lyssnar på högvolym. Men mer effekt har fler fördelar enligt mej.

Ursäkta för Off-topic

Mvh Robert