Sig 1.5 Posted May 17, 2009 Posted May 17, 2009 Tjena hej, jag har en liten fundering...vad är det som egentligen kan hända med ett slutsteg när man exemplevis kör det bryggat och "lasten" ibland blir under de 8Ohm som tillverkaren säger att högtalaren måste ha för att göra så... säjer det "pooff" och så har man bränt steget, eller..De flesta högtalare, tror jag, varierar ju väldigt mycket i sitt motstånd, eller hur? ibland 8 ibland 4 o.s.v..spelar det någon roll vid vilken volym man spelar för motståndet skulle? M.a.o jag vill pröva och köra ett steg bryggat men jag vet inte om jag vågar...specen säger minimum 8Ohm och högtalaren säger förvisso det också men en expert avrådde mig, och inte med hänvisning till högtalaren utan med hänvisning till hur steget var byggt...Gäller gamla H/K Signature 1.5 (2x200W 130A).. Tacksam för hjälp... Quote
Engelholm Audio Posted May 17, 2009 Posted May 17, 2009 Tjena hej, jag har en liten fundering...vad är det som egentligen kan hända med ett slutsteg när man exemplevis kör det bryggat och "lasten" ibland blir under de 8Ohm som tillverkaren säger att högtalaren måste ha för att göra så... säjer det "pooff" och så har man bränt steget, eller..De flesta högtalare, tror jag, varierar ju väldigt mycket i sitt motstånd, eller hur? ibland 8 ibland 4 o.s.v..spelar det någon roll vid vilken volym man spelar för motståndet skulle? M.a.o jag vill pröva och köra ett steg bryggat men jag vet inte om jag vågar...specen säger minimum 8Ohm och högtalaren säger förvisso det också men en expert avrådde mig, och inte med hänvisning till högtalaren utan med hänvisning till hur steget var byggt...Gäller gamla H/K Signature 1.5 (2x200W 130A).. Tacksam för hjälp... vilken specifik högtalare gäller det? Quote
conan Posted May 17, 2009 Posted May 17, 2009 Det beror på om det finns kortslutningsskydd och om skyddet fungerar även vid bryggad last? I så fall tror jag inte det är några problem. De flesta högtalare som är specade till 8 ohm brukar gå ner till 5 - 6 ohm någonstans. Hög strömstyrka (om än under kort tid) visar att steget inte viker för en tuff last. Därmed inte sagt att det låter bra. Det kan bli rätt mycket distortion och sånt kan ta död på både förstärkare och högtalare. Se också specen där de anger bryggat läge @ 8 ohm, HK Signature 1.5 Det var bryggat läge 8 ohm. Feltolkade specen. Hur som helst borde inte förstärkaren ta skada om högtalarna håller sig mellan 4-8 ohm. Quote
Timbre™ Posted May 17, 2009 Posted May 17, 2009 Testade för många år sedan två bryggade NAD 208 över ett par NHT 2.5i (lägsta impedans 3,6 ohm)och enda överraskningen var att det lät fruktansvärt dåligt med ett outhärdligt högt brusgolv. Kopplade om ganska snabbt men har kört andra stereosteg i mono och har blivit allt mer tveksam med åren. Har endast ett extremfall där förbättringarna var tydliga men för övrigt känns det helt onödigt och utifrån egna erfarenheter kan jag bara avråda. Quote
Sig 1.5 Posted May 17, 2009 Author Posted May 17, 2009 Hmmm, jag blir också mer och mer tveksam och den som lyder råd skall ju vara vis...Men jag får väl prova och låter det inte bättre så är det ju bara att dra om...inget borde gå sönder direkt om jag tolkar er rätt. Högtalaren är en Utopia Be center och ett par 927Be ( Electror), tackar för de goda tipsen! Quote
Timbre™ Posted May 17, 2009 Posted May 17, 2009 Var noggrann när du ansluter högtalarkablaget för det skiljer ju sig en aning från normal uppkoppling. Quote
conan Posted May 18, 2009 Posted May 18, 2009 I ljuset av min feltolkning och att 927 Be verkar gå ner till 3,8 ohm som minst - så kanske det inte är väl matchat med max 700W i en 200W högtalare. Om musiken "träffar" 3,8 ohms lasten vid hög volym och du får klippning eller distortion - då kan högtalarna eller förstärkaren ta skada. Quote
Sig 1.5 Posted May 18, 2009 Author Posted May 18, 2009 I ljuset av min feltolkning och att 927 Be verkar gå ner till 3,8 ohm som minst - så kanske det inte är väl matchat med max 700W i en 200W högtalare. Om musiken "träffar" 3,8 ohms lasten vid hög volym och du får klippning eller distortion - då kan högtalarna eller förstärkaren ta skada. Jag tackar för responsen och struntar i att experimentera med mina "klenoder", jag tycker för mycket om dem...man skall ju inte slå den man... o.s.v Återigen, tack. Någon som har ett tips om ett ( eller tre) välljudande monoblock i trakterna runt 200-300w? Quote
Timbre™ Posted May 18, 2009 Posted May 18, 2009 Någon som har ett tips om ett ( eller tre) välljudande monoblock i trakterna runt 200-300w? I de effekttrakterna finns det ju enorma prisvariationer men kan du även tänka dig äldre hifi diskuteras bl.a. vintagemonoblock i den här tråden om gammal utrustning. Quote
Sig 1.5 Posted May 29, 2009 Author Posted May 29, 2009 I de effekttrakterna finns det ju enorma prisvariationer men kan du även tänka dig äldre hifi diskuteras bl.a. vintagemonoblock i den här tråden om gammal utrustning. Tack men tyckte nog "tråden" var lite "mossig" såvida du inte antyder att även Signatureserien hör hemma där.... då blir det annat tonläge...utan att röra "tone" kontrollen...L.O.L Nej, efterlyser bra moderna monoblock runt 10-20000kr styck typ...ej rör. även om jag förstår att de kan låta alldeles underbart.... Quote
Recommended Posts