Jump to content

Recommended Posts

Posted

Rätt låt vann, inget snack om saken och rätt låt kom tvåa också.

Sverige då. Kanske dags att återinföra jurygrupper och inte låta folket bestämma med telefonröstning för folket har uppenbarligen ingen bra smak. Det börjar bli en vana att komma bland dom 5 sista och det är inget vidare med våra schlagertraditioner.

Posted

Såg eländet och lyckades faktiskt tippa Norge som ett land med bra chans att vinna. Annars tyckte jag det var en jämnkass smörja och det finnns väl ingen låt jag minns förutom då denna textrad från den norske gutten. Jag är ganska tradig när det gäller schlager :clown: håller mig fortfarande till schlagerdamerna från 50-60 talet! :)

Guest justaudiomagic
Posted

Tyckte personligen att Sveriges bidrag var pinsamt dålig !!! *Ryser*

Danmark var bra tyckte jag

Posted
:)

We're Only In It For The Money och om man kan slåss såhär i stället för med kärnvapen kan det väl vara värt att delta.

Eller som Ebba, We're Only In It For The drugs!

Mitt deltagande berodde på damen och att vi var bjudna till vänner som ville se programet. Jag kunde inte sitta där som en musiksnobb/proggare/tönt som nästan aldrig förstått schlager och t ex Abba. Sådant har jag alltid avfärdat som kommersiell smörja men ibland får jag böja nacken framåt och inte endast i sidled. Jag hade faktiskt en mycket trevlig kväll och jag luftade inte mina åsikter alltför mycket.

Sverige har nu två operabidrag Falkman/Erdman (eller vad hon heter) o norge vann annars brukar de skicka en person som ser ut som om han rökt crack ihop med Richard/Reed i många många år, Teigen tror jag han brukar kallas! och han aspirerar alltid på sistaplatsen, en bedrift i sig.

Iaf grattis Norge!

//MVH Tråkmånsen!

// :)

Posted

Jag ser inget större problem med arrangemang som melodifestivalen, man får helt enkelt acceptera att majoriteten av mediapubliken har en ganska fisig/outvecklad musiksmak! Själv genomled jag spektaklet med "goda vänner" enligt fånig tradition, men var tvungen att avtrubba mina sinnen med alldeles för mycket alkohol för att orka!

Det är bortom mitt klena förstånd hur melodifestivalen kan engagera någon...

/ptr

Guest om.s
Posted

/ptr

Her er jeg helt enig, selv hørte jeg vinnerlåten for første gang i går, når han sang den igjen etter å ha vunnet, det har vel satt måttet for miin interesse :clown: :D ....

mvh

Posted

/ptr

Här är en till som håller med - och jag var också bara med på sammanräkningen som inte blev så spännande då Alexander Rybak och Norge snabbt drog ifrån :)

- För den som vill lyssna på vinnarlåten så finns det

på YouTube....

//Eliot

Posted

Ett tidigt sänggående kan rädda en från mycket!

Såg aldrig omröstningen, men spridda avsnitt från tävlingen.

Kan man tävla i musik?

Calm

Posted

Jag har inte hört en enda låt - men väldigt många människor verkar tycka om att se programmet och prata om det efteråt. Det är ju en god sak i sig.

Jag bryr mig inte om programmet mer än med mina två inlägg i denna tråd. :shy:

Posted
Jag ser inget större problem med arrangemang som melodifestivalen, man får helt enkelt acceptera att majoriteten av mediapubliken har en ganska fisig/outvecklad musiksmak! Själv genomled jag spektaklet med "goda vänner" enligt fånig tradition, men var tvungen att avtrubba mina sinnen med alldeles för mycket alkohol för att orka!

/ptr

Efter en arbetsdag i festivalsammanhang :) höll jag mig borta från burken men fick också bekräftelse på att schlagertävlingar engagerar folk i alla åldrar. Mycket musikdiskussioner igår och helt klart finns det ett brett register av musiksmak bland dagens tonåringar.

Posted

Fyller på med lite lånade bilder från lördagens evenemang och här fanns ett brett spektrum av musikstilar. Festligheterna fortsatte även när Eurovision Song Contest hade börjat sända.

hjallbokalaset.jpg

Det bjöds bland annat på presentation av somalisk musik och redan från utsidan av lokalen kunde man förstå att det var häftigt gung.

Avslutningsvis en bild från förra årets event... :)

http://www5.goteborg.se/prod/larjedalen/hj...dElemFormat=jpg

Posted
Ahaa..så det var igår som melodifestival va... :o:D

\\K-man

Lördagkvällen avnjöts i dojon, drillad av 8-faldige världsmästaren Sensei Yukimitsu Hasegawa (

).

Ett grymt karateläger istället för "Europamästerskapet i Pekoral" - tja, känns som man drog en vinstlott :)

/ stargazer, trött men lycklig :D

Posted
Kan man tävla i musik?

En evig fråga... :unsure:

Inom klassiska musiken har man tävlat i decennier för att vaska fram de bästa instrumentalisterna. Yi Ling, Lang Lang, An-Sophie Mutter och många många fler har kommit fram den vägen och därigenom tagits upp som solister av de stora orkestrarna och dirigenterna. Många får också chansen att fortsätta sina karriärer på de bästa instrumenten som lånas ut eller t o m skänks till de bästa solisterna.

Dessa tävlingar för oftast musiken framåt och ger oss musiklyssnare nya upplevelser.

Det handlar dock enbart om musik och teknik och avsikten är att utveckla och förfina. Bedömningarna görs av proffs. Skulle man låta pöbeln avgöra hade det nog inte varit så mycket bevänt med den klassiska musiken heller - då hade förmodligen putande magar och dubbelhakor varit bannlysta från den scenen också.

Posted
En evig fråga... :unsure:

Inom klassiska musiken har man tävlat i decennier för att vaska fram de bästa instrumentalisterna. Yi Ling, Lang Lang, An-Sophie Mutter och många många fler har kommit fram den vägen och därigenom tagits upp som solister av de stora orkestrarna och dirigenterna. Många får också chansen att fortsätta sina karriärer på de bästa instrumenten som lånas ut eller t o m skänks till de bästa solisterna.

Dessa tävlingar för oftast musiken framåt och ger oss musiklyssnare nya upplevelser.

Det handlar dock enbart om musik och teknik och avsikten är att utveckla och förfina. Bedömningarna görs av proffs. Skulle man låta pöbeln avgöra hade det nog inte varit så mycket bevänt med den klassiska musiken heller - då hade förmodligen putande magar och dubbelhakor varit bannlysta från den scenen också.

Håller med att det är skillnad på tävling och tävling.

Var som ung med föräldrarna och lyssnade till pianisttävlingar i Konserthuset i Stockholm.

Inspirerande!

Vilken professionalism dessa unga musiker visade.

Men så hade man självkritik så att bara de som hade talang eller en förmåga att träna obegränsat som släpptes fram.

Jämför med dagens "Idol" som tyvärr är ett lågvattensmärke i bristande självkritik.

Calm

Posted

Jag tycker att problemet med melodifetsivalen uppstår bara om man ser det på fel sätt!! dvs. att man lägger vikt vid den första delen av ordet!!

Jag menar att hela grejen är i första hand ett underhållningsprogram med komersiella intressen med en tävlingsdel där det gäller att få mest röster för och vinna och inte göra det bästa musikaliska uppträdandet.

Senare år har det ju visat sig att man kan komma långt om man klär sig i folie eller låter en konståkare av klass åka runt på scenen under uppträdandet. Med andra ord så gäller det och få mest röster där den musikbiten bara är en del av nummret och så finns det ju ett underhållningsvärde i knasiga framträdanden eller folk som sjunger falskt(idol) i tv när man får tycka till lite.

Min poäng är att se det som underhållning och inget annat, audiofiler och musikfinsmakare tillhör nog inte den tilltänkta målgruppen i första hand och därför tycker jag det blir lite självmål på en del komentarer här när det man tittar på programet frivilligt och sen gnäller på att man inte blivit tillfredställd musikaliskt!

Sen har ju dom två senaste vinnarna haft ett tydligt inslag av violin och det måste ju vara positivt om folk får upp öronen för det instrumentet! :)

Posted
Jag menar att hela grejen är i första hand ett underhållningsprogram med komersiella intressen med en tävlingsdel där det gäller att få mest röster för och vinna och inte göra det bästa musikaliska uppträdandet.

Helt enig. Jag tittar inte på det så jag lider inte.

Det jag tycker är snett är att satsningarna från framför allt den skatte- och avgiftsfinansierade kanalen i sina statuter har som en av sina huvuduppgifter att ge en mångsidig kulturpresentation. Hur många jazzkonserter, klassiska framträdande, teatersatsningar och liknande ser Du på TV1 o TV2? Inte mycket.

Att de kommersiella kanalerna måste satsa på det som drar annonsörer kan jag förstå, men det finns ju ingen motpol. Även om endast 2-3 % av svenskarna gillar t ex jazz, så är det ca 250,000 människor. Det är en rätt stor publik som näst intill negligeras.

Är det rimligt att det som flest gillar alltid skall få störst utrymme? Det tycker inte jag. Det är det som gör att jag kan reagera på det jag kallar töntprogram. Jag lider inte alltför mycket eftersom jag byggt upp min egen skivsamling. Det är ju det endas sättet att få del av det jag gillar plus lite tips i radions utmärkta P2.

Om man inte tillåter och kan acceptera den smala kulturen typ jazz så påverkas också den breda musiken. Mycket av den spelteknik, instrumentering och instrumentens utveckling kommer i stora stycken från jazzsidan. Trummisar har anammat mycket från t ex Billy Cobham, basister från Jaco Pastorius, keyboardspelare från Joe Zawinul och Herbie Hancock, arrangörer från Frank Zappa.

Det som skulle bli mångfald har blivit enfald och det kan jag inte applådera.

Posted

Tillåt mig Generalisera lite för att framföra min poäng:

Min uppfattning är att det är helt ok med en melodifestival som förströelseshow. MEN att det i mina öron är låg kvalitet på det kulturella/konstnärliga. Jag tycker att det är ett problem när detta får så stort utrymme att människor med lägre intresse för kultur i form av musik bara blir presenterad denna "ytliga"del av musikkulturen och därmed inte får möjlighet att presenteras annat "bättre". Om man skulle göra samma mediala spektakel av erkännt duktiga musiker och konstnärer och håsa upp det lika mycket skulle vi alla få oss till del en bättre musikalisk upplevelse. Och i gämförelse troligen få en högre kvalitetsmedvetenhet om musikkultur.

Av något intresse kan inte media få till detta. Är det pga okunskap?

Calle B