vovven Posted May 15, 2009 Posted May 15, 2009 "Not only is 1981's Moving Pictures Rush's best album, it is undeniably one of the greatest hard rock albums of all time" Greg Prato. Håller med fullständigt, denna plattan är så alldeles vansinnigt bra att alla borde ha en. Har den sedan länge och kom över ytterliggare en på en loppis häromdan. Tänkte att det kan vara bra att ha en i reserv, när jag kommer hem upptäcker jag att denna tanke har funnits tidigare. Sitter alltså med tre stycken. Har väl aldrig trott att jag skulle samla på alldeles lika dana plattor tidigare men det är kanske ett tecken på Alzheimer Light när minnet är så kort. Finns det andra på detta forum som medvetet eller omedvetet samlar på dubletter? Quote
Absolute Audio Posted May 16, 2009 Posted May 16, 2009 "Not only is 1981's Moving Pictures Rush's best album, it is undeniably one of the greatest hard rock albums of all time" Greg Prato. Håller med fullständigt, denna plattan är så alldeles vansinnigt bra att alla borde ha en. Har den sedan länge och kom över ytterliggare en på en loppis häromdan. Tänkte att det kan vara bra att ha en i reserv, när jag kommer hem upptäcker jag att denna tanke har funnits tidigare. Sitter alltså med tre stycken. Har väl aldrig trott att jag skulle samla på alldeles lika dana plattor tidigare men det är kanske ett tecken på Alzheimer Light när minnet är så kort. Finns det andra på detta forum som medvetet eller omedvetet samlar på dubletter? Själv tycker jag ALLT Rush har gjort är väl värt alla dubletter man kan samla på sej. Det är bara dagsformen som avgör vilken Rush skiva som ska sättas på. Vill man ha rock'n roll så är ju första skivan, Fly by Night eller All the worlds a stage som åker på. Känner man för lite mer episka grejer så är det 2112, Farewell to king eller Hemisphere som gäller. Vill man ta det lite lugnare så är ju Permenant waves, Moving pictures, Signals osv perfekta. (det är några skivor jag inte nämt och dom är minst lika lyssningsvärda ) Quote
calle_jr Posted May 16, 2009 Posted May 16, 2009 tecken på Alzheimer Light Det är nog dags även för mig att krypa till korset och fixa en databas. Men egentligen är det fantastiskt att man kan komma ihåg så mycket som man gör ändå. Alltså hur starkt kopplat minnet är till engagemanget. Min sambo kommer inte ihåg en enda artist och jag upplever att hon har hästminne i andra sammanhang. Quote
iroise Posted May 16, 2009 Posted May 16, 2009 Det är nog dags även för mig att krypa till korset och fixa en databas. Men egentligen är det fantastiskt att man kan komma ihåg så mycket som man gör ändå. Alltså hur starkt kopplat minnet är till engagemanget. Min sambo kommer inte ihåg en enda artist och jag upplever att hon har hästminne i andra sammanhang. Intressebrist/hon har dig! Quote
eliot Posted May 16, 2009 Posted May 16, 2009 Det är ytterst sällan som jag köper en skiva som jag redan har - men en databas i min iPhone skulle sitta fint - Det är värre med att jag vet att jag har en skiva och hittar den inte och det tar sin tid att leta Quote
conan Posted May 16, 2009 Posted May 16, 2009 "Not only is 1981's Moving Pictures Rush's best album, it is undeniably one of the greatest hard rock albums of all time" Greg Prato. Moving Pictures konvolut får mig att tänka på ett av mina favoritfotografier av Georg Oddner, föreställande en man som kliver raskt förbi med en tavla över Marcusplatsen i Venedig 1957. Bilderna är inte direkt lika, men det är kul när artister gör snygga omslag. Quote
iroise Posted May 16, 2009 Posted May 16, 2009 Det är ytterst sällan som jag köper en skiva som jag redan har - men en databas i min iPhone skulle sitta fint - Det är värre med att jag vet att jag har en skiva och hittar den inte och det tar sin tid att leta Huvudet på spiken! Quote
vovven Posted May 16, 2009 Author Posted May 16, 2009 Det är kul att dela glädjen när man hittar sällsynta eller av andra skäl attraktiva plattor men faktum är att åtminstonde jag ofta kommer hem med formidabel dynga. Eftersom plattorna ofta är riktigt billiga kan man ju chansa hej vilt. Av och till visar det sig att man köpt en riktig "goding" men oj vad mycket skit som jag dragit hem under åren. Idag hittade jag en platta med Jose Feliciano In lattin Mood, 1971 Med spänning lägger jag den på skivtallriken och släpper sakta ner nålen och väntar,,,,, VILKEN DYNGA, DEN LÅTER SKITDÅLIGT. Kvaliteten på vinylen var inget att klaga på, den knastrade nästan ingenting och brusnivån var låg. Men inspelningen var av en så formidabelt usel kvalitet att man baxnar. Så det här snacket om allt var bättre förr stämmer alltså inte. Det är alltså lika spännande varje gång man kommer hem med en platta som skall provspelas. Nån som känner igen sig?? Quote
Bebop Posted May 17, 2009 Posted May 17, 2009 Det är ytterst sällan som jag köper en skiva som jag redan har - men en databas i min iPhone skulle sitta fint - Det är värre med att jag vet att jag har en skiva och hittar den inte och det tar sin tid att leta Du har ju tre John Coltrane "Ballads" och tre Sonny Rollins "Saxophone Collossus" ... Quote
eliot Posted May 17, 2009 Posted May 17, 2009 Du har ju tre John Coltrane "Ballads" och tre Sonny Rollins "Saxophone Collossus" ... Jo, men det är olika utgåvor - Det är många inspelningar som jag har i olika utgåvor, både mono och stereoversionen av en inspelning, samma inspelning på Decca och London (och Ace of Diamonds), original och återutgåva, japanpressning och vanlig utgåva..... Quote
iroise Posted May 17, 2009 Posted May 17, 2009 Mitt förhållande till Blue Oyster är svalt pga av sångarens röst som jag alltid haft svårt att förlika mig med. Likaså Budgies sångare men där har jag accepterat röstläget! Quote
Timbre™ Posted May 17, 2009 Posted May 17, 2009 Finns det andra på detta forum som medvetet eller omedvetet samlar på dubletter? Håller på att gå igenom mina CD-hyllor och bortglömda Mobile Fidelity kan förgylla vardagen... Quote
Recommended Posts