conan Posted May 15, 2009 Posted May 15, 2009 Ifall du inte vill missa den signerade upplagan av Tubular Bells ... 21.56 kom mailet om releasen. Quote
conan Posted May 16, 2009 Author Posted May 16, 2009 35 av 500 kvar nu. Jag återkommer med lite mer om Tubular Bells ... annars blir ju tråden ganska tråkig .. Quote
conan Posted May 16, 2009 Author Posted May 16, 2009 Nu verkar alla 500 vara sålda, varav en till mig . Som de flesta kanske anar är Oldfield en favorit, åtminstone de plattor han gjorde på 70-talet och en bit in på -80. För min del började intresset för hans musik komma i och med Five Miles Out som jag köpte i mitten på 80-talet. En udda start kanske - men det var intressant musik så jag fortsatte köpa skivor. Det fortsatte med Crises och de äldre skivorna så snart de kom ut på CD. Tubular Bells hade inte riktigt fastnat då utan växte med tiden. Av de senare skivorna är Tubular Bells II, Amarok och Music of the Spheres favoriter. Någon som var med 1973 och kan berätta om hur TB mottogs av skivköparna, hur konserterna var etc? Det vore jättekul att höra? :) Quote
calle_jr Posted May 17, 2009 Posted May 17, 2009 Ser trevligt ut. Jag skulle nöja mig med den osignerade versionen, men avvaktar dina reflektioner. Quote
conan Posted May 18, 2009 Author Posted May 18, 2009 Ser trevligt ut. Jag skulle nöja mig med den osignerade versionen, men avvaktar dina reflektioner. Ska bli. Jag såg just att grejorna packats. Det känns som julafton .. Quote
conan Posted June 15, 2009 Author Posted June 15, 2009 Första leveransen med T-shirt och vinyl (inplastat konvolut) som jag ev. kommer att öppna. T-shirten är ganska liten i storleken, åtminstone för M som jag brukar köpa. Det är nåt mellanting av "slim-fit" och "normal". Trycket är infärgat med två färger, svagt blått och grått. Kvalitén bedömer jag till att vara ganska normalt för bomull men det är inget exklusivt. Varför köper man en sån då? Jo, alltid är det nån på jobbet eller ute på stan där lite väckelse behövs. Vinylen får jag återkomma om men lite reflektioner om konvolutet kan vara på sin plats. Tyvärr är inte allt så positivt dock. - På originalet finns ett antal fåglar som leker i vågorna och som man kan tycka stör lite - de är bortklonade. - Originalet är lite varmare i färgtonen men det kan vara åldring som har gjort detta. - Tubular Bells har en svag kontur kring bokstäverna - den konturen har tagits bort. - Vidare har rörkröken ersatts av en perfektionistisk datorbearbetad variant utan defekter såsom "ruffiga" kanter etc. Baksidan då: - Fåglarna i vattnet är kvar i behåll medan färgtonen är olika. Den nya utgåvan ser helt klart bättre ut. - Glokenspiel är felstavat på nyutgåvan (Glokenspeil). - Tubular Bells har ersatts av en icke-kursiv stil. - Concert Tympani heter numera Concert Timpani (alternativ stavning) - Steve Broughton är numera inte "Courtesy Harvest". - Virgin har ersatts av Mercury med allt vad det innebär, nytt nummer, logo mm - Streckkod har lagts till Vad är värsta ändringen? Jag tycker att förvanskningen av rörkröken är att gå för långt .. Streckkoder är inte heller så kul .. Om nån undrar varför denna analys - så, den bjuder jag på! Quote
calle_jr Posted June 15, 2009 Posted June 15, 2009 Jag kan inte vara utan den här typen av livsnödvändig information. Glokenspeil är en klassisk felstavning, men ska det inte vara Glockenspiel? Ganska kul ändå att det är lite avvikelser från originalgrafiken, men rörkröken verkar vara tagen lite för långt. Klisterlappen på plasten brukar betyda att det finns en kod för att ladda ner musiken. Stämmer det? Quote
conan Posted June 15, 2009 Author Posted June 15, 2009 Du har nog rätt. Glockenspiel har en "rättfaktor" på 300 ggr om man jämför Googlesökning på tyska sajter. Från enkelfel har det blivit dubbelfel. Det ligger en "voucher" i konvolutet för nedladdning av MP3 - men jag har inte öppnat det ännu - ska vänta tills Limited Edition kommer. Quote
Bebop Posted June 15, 2009 Posted June 15, 2009 Jag nästan skäms att skriva detta, men jag är inte ens säker jag har hört denna platta som så många kallar ett mästerverk. När den kom ut var jag en bokstavstroende jazz freak. Inget annat passerade min dörr. Idag är jag allätare och har ett betydligt mer öppet sinna för all sorts musik så länge det känns kvalitet över det. Kanske dags att införskaffa Tubular Bells. Elvis Presley har jag dock svårare att släppa in ... Quote
conan Posted June 17, 2009 Author Posted June 17, 2009 Den skiva man måste ha i samlingen är en första pressning eller åtminstone en press med svartvit etikett. Den tycker jag ändå är snyggast. Det existerar en mängd etiketter: Svartvit etikett enligt ovan Vit etikett med röd drake, grön mark och blå bakgrund Beige etikett utan drake och med tjejerna i lite rödton Grön sida A och röd sida B utan drake och tjejer Vit etikett med en cirkel av rörkrökar (Ultimateboxen) :cool: Mörkgrå etikett (fristående LP:n utgiven av Mercury) Det kan mycket väl finnas fler varianter ... Det finns ett antal kända mixar/format, kanske fler (källa Wikipedia samt Ultimateboxen): Vinyl, standard stereo på svart vinyl (V2001) Vinyl, quadrofonisk version på svart vinyl (QV2001). Första 40000 exemplaren är inte sann quadrofoni utan en sorts elektroniskt konstruerad variant. Det går normalt inte att se på skivan vilken som är vilken. Vinyl, bildskiva (VP2001). Detta är en stereomix av den quadrofoniska varianten. Skillnaden är i hur "Reed and Pipe Organ" låter under presentationen av instrumenten. Vinyl, stereomix av den quadrofoniska mixen fast på svart vinyl. Denna är med i boxen "Boxed". Vinyl, remaster av originalmixen, utgiven av Mercury. CD, ett antal varianter av den ursprungliga stereomixen CD (Boxed) med en stereomix av den quadrofoniska mixen HDCD, en remaster utgavs år 2000 SACD, innehåller en annan remaster samt Boxed quad mix CD, två nya mixar utgavs 2009, en stereomix och en DVD 5.1 surroundmix CD, Mikes demo från 1971 CD, Manor studio "rough first mix" från 1972 Utöver originalmixar finns också andra utgåvor: Vinyl, Orchestral Tubular Bells Vinyl, Exposed från 1979, livekonsert. CD, Orchestral Tubular Bells CD, Exposed, livekonsert. DVD, Exposed, livekonsert. DVD, Live i Montreux 1981 (TB part II endast). CD, Tubular Bells 2003 DVD, liveinspelning BBC Two, Second house, utgiven 2009. Mer info om skivan finns att läsa på Tubular.Net. Quote
conan Posted June 20, 2009 Author Posted June 20, 2009 En del kanske känner kalla kårar längs ryggraden eftersom Tubular Bells användes i temat till filmen The Exorcist. The Exorcist Soundtrack Quote
conan Posted June 21, 2009 Author Posted June 21, 2009 När man har lyssnat sig igenom alla varianter av TB I - där dessa i det väsentliga låter precis lika. Då kan man fortsätta med Tubular Bells II och Tubular Bells III. Båda plattorna är bra, men de kan inte riktigt slå originalet i originalitet. Det finns också en DVD med både TB II och TB III från två konserter, en i Edinburgh Castle och den senare på Horse Guards Parade i London. Quote
conan Posted June 25, 2009 Author Posted June 25, 2009 TB Ultimate Edition kommer med Schenker - äntligen börjar Posten få konkurrens .. Quote
conan Posted June 25, 2009 Author Posted June 25, 2009 Vid uppackningen möts man av den välkända rörkröken .. Quote
conan Posted June 25, 2009 Author Posted June 25, 2009 En bild till som visar boken överst och underst konvolutet med LP:n och CD-skivorna. Quote
conan Posted June 25, 2009 Author Posted June 25, 2009 Boken är på 60 sidor med bra tryck, hårda och tjocka pärmar. Bladen är tjockare än man kanske förväntar sig - nästan som tunn kartong. Texten är intressant men roligast att ha är nog bilderna ändå. Quote
conan Posted June 25, 2009 Author Posted June 25, 2009 Här följer lite av innehållet i boxen. Det finns inte mycket att klaga på här. Quote
conan Posted June 25, 2009 Author Posted June 25, 2009 Inte minst är vinylen en av höjdpunkterna. När jag lyssnat in mig lite så kommer betygen ... Vinylen lär få goda betyg ljudmässigt - det har jag redan kunnat konstatera. Quote
conan Posted June 27, 2009 Author Posted June 27, 2009 Innan det musikaliska och ljudmässiga omdömet, är en känga på sin plats. Jag har ofta sett fingeravtryck och andra märken på nypressade skivor. Både LP:n i Ultimate Edition och den fristående LP:n har märken om man belyser skivan från ett visst håll. Om man betalar mer för att få LP-versionen så ska även finishen vara perfekt anser jag. :angry: OBS! Bilden är photoshoppad för att göra märkena tydliga. I verkligheten ser det inte så illa ut som på bilden. Om det här känns viktigt så kan det vara bättre att hitta upp sig på ett original från 1973 istället. Quote
conan Posted June 27, 2009 Author Posted June 27, 2009 Den fristående LP:n av originalmixen ser ut så här. Det är en annan etikett än på Ultimate Edition. Vidare har innerfickan samma text som i den mycket fina boken i Ultimateboxen. Det är trevligt att ha den som läsning medan man lyssnar till musiken. Dock går man miste om bilderna förstås - den stora behållningen i boken. Quote
conan Posted June 27, 2009 Author Posted June 27, 2009 Uppdaterat post 102589 med de nya mixarna från 2009. Quote
Vox Posted June 27, 2009 Posted June 27, 2009 Jag var helt säker på att jag hade Tubular Bells i skivhyllan, men icke sa Nicke. Det jag har är livealbumet Exposed som är ett dubbelalbum. På den ena skivan är det Tubular Bells som spelas. Quote
Käera Posted June 27, 2009 Posted June 27, 2009 http://conny.nu/moue8.jpg Innan det musikaliska och ljudmässiga omdömet, är en känga på sin plats. Jag har ofta sett fingeravtryck och andra märken på nypressade skivor. Både LP:n i Ultimate Edition och den fristående LP:n har märken om man belyser skivan från ett visst håll. Om man betalar mer för att få LP-versionen så ska även finishen vara perfekt anser jag. :angry: OBS! Bilden är photoshoppad för att göra märkena tydliga. I verkligheten ser det inte så illa ut som på bilden. Om det här känns viktigt så kan det vara bättre att hitta upp sig på ett original från 1973 istället. Hur ser detta ut eft en tvätt månne.. Annars ser ju hela pkt väldigt inbjudande ut...min skiva är ju tyvärr röd o grön etikett på Quote
conan Posted June 28, 2009 Author Posted June 28, 2009 Hur ser detta ut eft en tvätt månne.. Annars ser ju hela pkt väldigt inbjudande ut...min skiva är ju tyvärr röd o grön etikett på Jag är rädd att det sitter i ytan och kan inte tvättas bort så enkelt. Men, lägg märke till att vinylen på bilden under ser väldigt fin ut - och det är samma skiva. Exposed hade jag missat helt ... det är ju en alternativ utgåva som ska in på listan. Jag kom på en till ... DVD:n från Montreux 1981. Quote
P-pan Posted June 28, 2009 Posted June 28, 2009 Innan det musikaliska och ljudmässiga omdömet, är en känga på sin plats. Jag har ofta sett fingeravtryck och andra märken på nypressade skivor. Både LP:n i Ultimate Edition och den fristående LP:n har märken om man belyser skivan från ett visst håll. Om man betalar mer för att få LP-versionen så ska även finishen vara perfekt anser jag. :angry: Hm, mitt ex från Media Markt (inhandlad för en vecka sedan) ser precis likadan ut. Man blir ju lite irriterad när nytt inte är "nytt" s.a.s . Återstår att se hur en eventuell utbytes skiva ser ut. Jag återkommer i ärendet efter min planerade reklamation. Quote
conan Posted June 29, 2009 Author Posted June 29, 2009 mitt ex från Media Markt (inhandlad för en vecka sedan) ser precis likadan ut. Man blir ju lite irriterad när nytt inte är "nytt" s.a.s . Återstår att se hur en eventuell utbytes skiva ser ut. Jag återkommer i ärendet efter min planerade reklamation. Låt oss hoppas det finns fina exemplar att tillgå också. Ljudmässigt har jag en känsla av att LP:n som säljs fristående låter sämre än den i Ultimateboxen. Jag ska lyssna lite mer senare i veckan ... Quote
conan Posted June 30, 2009 Author Posted June 30, 2009 Vilken Vinyl Vinner? Efter några genomlyssningar av de tre mest intressanta vinylerna blir resultatet följande: White Label 1973 + Bra basåtergivning - Något distorderad, t ex när Tubular Bells presenteras - En aning svajig + Snyggast etikett + Fin upplösning - Något avrullad diskant - Lågt vitt/rosa brus - men lite ytbrus + Analogkänsla Ultimate Edition 2009 - En gnutta rörig basåtergivning + Dynamisk och korrekt återgivning av Tubular Bells + Mycket lågt svaj - Lite tråkig etikett + Mycket bra upplösning + Bra diskant + Lågt vitt/rosa brus, lågt ytbrus - Känns lite digital - om man kan säga så Mercury Vinyl 2009 - Något rörig basåtergivning + Dynamisk och korrekt återgivning av Tubular Bells + Mycket lågt svaj - Riktigt trist etikett - Bra upplösning men sämre än de andra + Bra diskant - Brus finns, ett och annat knäpp, lågt ytbrus - Känns lite digital - om man kan säga så Resultat Slutligen skulle jag vilja klassa Ultimate Edition 2009 och White Label 1973 på samma förstaplacering. De kompletterar varandra väl ... och nu vet jag hur Tubular Bells bör låta Mercury Vinyl 2009 kommer tvåa, kanske beroende på att det är en senare kopia eller sämre hantering under pressningen av vinylen. Lite tråkigt eftersom den borde vara lika bra som Ultimate Edition. Quote
Käera Posted June 30, 2009 Posted June 30, 2009 Grannarna har inte börjat undra vad det är för fin ringklocka till dörren du har skaffat dig(mkt besök) Quote
Recommended Posts