P-pan Posted May 14, 2009 Posted May 14, 2009 Varming Up The Ears Stativare & Dubbla Basrökare Värmer ni öronen innan ni går på era lyssningsträffar ? Det gör jag... Quote
calle_jr Posted May 14, 2009 Posted May 14, 2009 Värmer ni öronen innan ni går på era lyssningsträffar ? På om.s' inrådan funderar jag på att i förebyggande syfte testa beta-karoten, C-, E-vitaminer och magnesium. Som vanligt har man ingen aning om vad som är i görningen. Fler ledtrådar, tack! Quote
P-pan Posted May 14, 2009 Author Posted May 14, 2009 På om.s' inrådan funderar jag på att i förebyggande syfte testa beta-karoten, C-, E-vitaminer och magnesium. Som vanligt har man ingen aning om vad som är i görningen. Fler ledtrådar, tack! Man kan ju värma på många sätt Jag brukar vanligtvis lyssna lite på min egen anläggning för att ha med mig en färsk ljudreferens s.a.s Men inför den gångna helgens träff hos Amund gjorde jag dock ett litet avsteg från den rutinen. Vi var 4 st Euphonister som hade avtalat att träffas hos Audio Concept före avfärden söderut. Det var bara en som dök upp ... ... undertecknad. Sjukdomar och dåligt underhållna gasvajrar la krokben för merparten av vårt lilla gäng. Så jag fick värma upp själv ... Quote
calm Posted May 15, 2009 Posted May 15, 2009 Hur var det med öronljusen som var på tapeten för något år sedan? Kanske något för en riktig uppvärmning? Beklagar att jag fick förhinder, annrs hade jag gärna varit med i denna övning. Känner igen anläggningen. Vitt börjar komma igen som färg på bilar och nu hifi. Spännande bilder även om man känner till motivet. Calm Quote
P-pan Posted May 15, 2009 Author Posted May 15, 2009 Blir det MBL o Focaler.. Vi får väl se Båda tillverkarna finns ju representerade i butiken. Appropå ljusliknande vaxproppslösare ... Var det inte Kansas som testade och la upp en liten tråd om detta ? Quote
plundin™ Posted May 15, 2009 Posted May 15, 2009 Appropå ljusliknande vaxproppslösare ... Klart som tusan att man köre en rejäl behandling med revaxör innan man går på lyssningsträff! Dessutom brukar jag efterbehandla hörseltrutarna med en fet salva, för det finns ju inget värre än torra kliande öron när man skall finlyssna! Annars tillhör ju jag dom som fortfarande är tveksamma till vit HiFi... :cool: ... men bra ljud trancenderar ju som tur var ofta utseendet på våra objekt! /ptr Quote
P-pan Posted May 15, 2009 Author Posted May 15, 2009 Annars tillhör ju jag dom som fortfarande är tveksamma till vit HiFi... :cool: ... men bra ljud trancenderar ju som tur var ofta utseendet på våra objekt! /ptr Moderna inredningar kräva moderna färger och tidsenlig design. Vi får väl hoppas att det finns en och annan ljudfantast som kan vinna välljud i sin stuga pga nämnda anledningar då frun/sambon kanske är trend medveten :cool: Hur som helst... Ska det vara lyssningsräff med "vintage" från MBL så ska man naturligtvis också värma upp med märket i fråga tänkte jag. MBL 121 Compact Quote
conan Posted May 15, 2009 Posted May 15, 2009 Klart som tusan att man köre en rejäl behandling med revaxör innan man går på lyssningsträff! Dessutom brukar jag efterbehandla hörseltrutarna med en fet salva, för det finns ju inget värre än torra kliande öron när man skall finlyssna! Annars tillhör ju jag dom som fortfarande är tveksamma till vit HiFi... :cool: ... men bra ljud trancenderar ju som tur var ofta utseendet på våra objekt! För många är sen kommenterade en polare att ".. du har väldigt mycket diskant i bilstereon. HUR STÅR DU UT??". Tja, jag tycker det låter bara fint .. hmm. Så kom dagen då det slog lock för ena örat ... och en kur med stora vattensprutan på sjukan blev nödvändigt. Världen öppnade sig på nytt efter detta ... tänka sig kanske ett par år av vila för diskant-hårcellerna eller nåt sånt. Annars brukar jag vila upp öronen inför en lyssning. Det brukar ändå ta några låtar för öronen att anpassa sig till en ny utrustning och rum. T ex lyssnade jag på några av TD:s svårare plattor på väg till Marten. Quote
Timbre™ Posted May 15, 2009 Posted May 15, 2009 På om.s' inrådan funderar jag på att i förebyggande syfte testa beta-karoten, C-, E-vitaminer och magnesium. Magnesium med sin sedativa effekt bör ju vara ett lämpligt mineraltillskott vid dylika övningar... Quote
P-pan Posted May 15, 2009 Author Posted May 15, 2009 Ja, här satt alltså jag och lyssnade i godan ro ... Åtminstone tills Gunnar kom fram och frågade om jag sett vad som var uppställt i Svanårummet .... är snart tillbaka . Quote
Timbre™ Posted May 15, 2009 Posted May 15, 2009 Ska det vara lyssningsräff med "vintage" från MBL så ska man naturligtvis också värma upp med märket i fråga tänkte jag. Jag brukar köra vald musik i Stax Omega innan det bär av och många gånger har anläggningens/rummets karaktär framträtt tydligare. Helst skall Staxsystemet vara med på plats men det händer väl kanske inte så ofta. Quote
K-man Posted May 15, 2009 Posted May 15, 2009 En ny stapel från Mbl? Tycker mig inte helt känna igen volymvredet? ...och som vanligt skön stämning i dina bilder P-pan! ...och man undrar allt vad som dolde sig i Svanårummet... \\K-man Quote
P-pan Posted May 15, 2009 Author Posted May 15, 2009 En ny stapel från Mbl? Tycker mig inte helt känna igen volymvredet? ...och som vanligt skön stämning i dina bilder P-pan! ...och man undrar allt vad som dolde sig i Svanårummet... \\K-man Jag tror inte att det är någon ny modell. Kanske färgen däremot är ett nytt tillval med tanke på att MBL släppt sina högtalare i en vit version. Audio Concept kan säkert fylla i mina luckor. Försteg: Classic Line 4006 Slutsteg: Classic Line 8006 - möjligen med ny front eftersom emblemet inte finns med ? Robban eller Gunnar får nog hjälpa till lite här Nog med MBL för en stund, det var ju det där med svanårummet ... Quote
Guest Audio Concept Posted May 15, 2009 Posted May 15, 2009 MBL produkterna är från Classic Line serien. Tidigare har de funnits i svart och silver finish, men nu efter påtryckning från många av dem som förra året såg de vita testexemplaren under Munchenmässan - finns de tillgängliga. Reaktionerna är mycket positiva. Passar perfekt in i den skandinaviska designtraditionen. Mvh, Audio Concept Quote
Kent_n Posted May 16, 2009 Posted May 16, 2009 Varming Up The Ears Stativare & Dubbla Basrökare Grymt snygga, riktigt stiliga.. Quote
Guest om.s Posted May 16, 2009 Posted May 16, 2009 På om.s' inrådan funderar jag på att i förebyggande syfte testa beta-karoten, C-, E-vitaminer och magnesium. ..nå skal det sies at man ikke lever etter det selv, men det er jo én mulig vitenskapelig forklaring på hvorfor man hører forskjellig, og dette er interessant imo, at man ofte stiller krav på anlegget, men ens egne forutsetninger som lytter snakker man ikke like mye om, der er jo forutsetningene høyst variable med tanke på alder, erfaring, innstilling osv osv.... Selv kommer jeg oftest "nullet" til en lyttetreff, jeg tar heller en runde med eget oppsett etter treffet, og vurderer pro´s and con´s... mvh Quote
P-pan Posted May 16, 2009 Author Posted May 16, 2009 MBL produkterna är från Classic Line serien. Tidigare har de funnits i svart och silver finish, men nu efter påtryckning från många av dem som förra året såg de vita testexemplaren under Munchenmässan - finns de tillgängliga. Reaktionerna är mycket positiva. Passar perfekt in i den skandinaviska designtraditionen. Mvh, Audio Concept Rena linjer och ljusa färger är ju verkligen något som passar in i moderna skandinaviska hem. Kan man dessutom matcha med en skivspelare som denna så har man, tycker jag, fått med kronan på verket. Wilson Benesch - The Full Circle Nu ska jag ta tillvara på den fantastiskt fina dagen. Återkommer antagligen efter mörkrets inbrott Quote
P-pan Posted May 16, 2009 Author Posted May 16, 2009 Då känns det som det har blivit mörkt nog ... Vi har sett dem förut så designen är ju inget nytt. VÄLDIGT lyckad design måste jag nog t.o.m säga Första gången jag hörde dessa var i samband med Stockholms Hi-Fi mässa nu senast och ljudet imponerade stort. Då var det också med hjälp av Dcs's fiffiga digitala signalöverföringar så det kan ju ha gjort sitt för ljudåtergivningen Focal Utopia Diablo Quote
conan Posted May 16, 2009 Posted May 16, 2009 Focalerna liknar ju ett ansikte med gapet nedtill. Lite roligt faktiskt att de liksom lever .. Quote
P-pan Posted May 16, 2009 Author Posted May 16, 2009 Focalerna liknar ju ett ansikte med gapet nedtill. Lite roligt faktiskt att de liksom lever .. Ha ha, det har du rätt i. "Cyklopen med rätt att sjunga" Quote
Absolute Audio Posted May 16, 2009 Posted May 16, 2009 Focalerna liknar ju ett ansikte med gapet nedtill. Lite roligt faktiskt att de liksom lever .. En smula lik Bender i futurama, nu när du säger det. :clown: Quote
P-pan Posted May 16, 2009 Author Posted May 16, 2009 Just den här uppsättningen av Diablo sjöng dessutom med väldigt djup fin bas. Lägg märke till den lilla grå lådan bakom Mcintosh steget. Den här "ensamblen" har ju nämnts i andra trådar här på forumet så jag behöver kanske egentligen inte nämna att det lät väldigt bra för att vara en uppsättnig med stöd av två subwoofers. Det spelades något från Kirkelig Kulturversted men jag har glömt vad det var för Artist/grupp. En ensam sopran med stöd av en kraftig orgel var det i alla fall som ljöd i rummet. Jag upplevde det nästa som att vara på plats live i Kyrkan (som jag antog var platsen för inspelningen). Djupledsinformationen var enormt stor, som att sitta i mitten av alla bänkraderna under framförandet helt enkelt. Inte förrän man var 1 meter framför baffellinjen började ljudbilden att kränga. Lyssningsplatsen uppskattade jag till cirka 3 m framför högtalarlinjen. Subbarna stod säker på 2 meters avstånd bakom densamma. Tannoy TS 12 Subwoofer Ni är säkert många som har plats nog för att flytta ut högtalarna långt fram mot lyssningspaltsen så det här är säkert inget nytt för er. Själv är jag ju begåvad med ett något "litet" rum där dylika övningar icke tillåts och dessutom försöker jag integrera en sub med stativare. Det här blev en "matchning" att försöka ta med sig hem Jag ser att bilderna är lite "blurriga" men ni får stå ut med det. Det kanske blir bättre i framtiden när jag har lärt mig att bemästra blixt och sådant Quote
Timbre™ Posted May 17, 2009 Posted May 17, 2009 Jag ser att bilderna är lite "blurriga" men ni får stå ut med det. Det kanske blir bättre i framtiden när jag har lärt mig att bemästra blixt och sådant Bilderna räcker gott och väl - man ser ju precis vad det handlar om. Stativ plus fjärrkontroll kan annars vara ett både enklare och mer ekonomiskt sätt att ta sig runt blixtarna med lite vitbalansövningar på köpet... :cool: Där blir vi nog aldrig fullärda även om nivån har skjutit rejält i höjden på flera forum. Quote
P-pan Posted May 17, 2009 Author Posted May 17, 2009 Jag avslutar denna lilla lördagslyssning med att visa en liten översiktsbild och undertecknad kan numera bara konstatera att det verkligen går att integrera mindre högtalare med subwoofers. Sen att ett rum som detta kan spela en stor roll i hur väl man lyckas är ju kanske en annan femma Tackar AudioConcept för kaffet och upplåtandet av "lokalen" för lyssning och dokumentation. Quote
Guest krelle Posted May 17, 2009 Posted May 17, 2009 Även jag har lyssnat till detta system. Maken till "släpp" har jag aldrig hört tidigare. Högtalarna försvinner helt, man tänker inte på dem. Det är bara musiken som gäller. Helt klart en häftig upplevelse. Mvh Krelle Quote
Guest Audio Concept Posted May 17, 2009 Posted May 17, 2009 P-Pan, tack för fantastiska bilder igen - och för att du lyfter fram en möjlighet som ofta och kanske aningens rutinmässigt avvisas som inte helt hifi-ok, nämligen att tillföra basar till en anläggning som typiskt består av stativare eller mindre golvare. Med två basar, som inte behöver vara speciellt kostsamma, dock gjorda för att spela musik, och genom att göra rätt saker med dem - har man ofta en större möjlighet att optimera ljudupplevelsen - än motsatsen. Vad gäller rummet så behövs inte ett specifikt rum för att åstadkomma detta. Att ha ett ljudmässigt väldesignat rum - ovanpå en välkomponerat anläggning är givetvis alltid bra och tillför ytterligare till upplevelsen. Mvh, Audio Concept Quote
Hans-Tommy Posted May 18, 2009 Posted May 18, 2009 P-Pan, tack för fantastiska bilder igen - och för att du lyfter fram en möjlighet som ofta och kanske aningens rutinmässigt avvisas som inte helt hifi-ok, nämligen att tillföra basar till en anläggning som typiskt består av stativare eller mindre golvare. Med två basar, som inte behöver vara speciellt kostsamma, dock gjorda för att spela musik, och genom att göra rätt saker med dem - har man ofta en större möjlighet att optimera ljudupplevelsen - än motsatsen. Vad gäller rummet så behövs inte ett specifikt rum för att åstadkomma detta. Att ha ett ljudmässigt väldesignat rum - ovanpå en välkomponerat anläggning är givetvis alltid bra och tillför ytterligare till upplevelsen. Mvh, Audio Concept Kan bara hålla med Robert, har precis skaffat mig ett par 10 tums tannoysubbar och jag fick ett ordentligt lyft av ljudet, hela ljudbilden förändras, inte bara basen tommy Quote
IHS Posted May 18, 2009 Posted May 18, 2009 I fredags var även undertecknad in på besök. Jag började att lyssna i det akustikreglerade rummet där allt var superoptimerat. Kan bara hålla med om beskrivningen av ljudet, jag lyssnade oxå på skivan från KKV men då med en tubaspelare i stället. Mycket imponerande. Men på nåt sätt grep det ändå inte riktigt tag i mig. Så jag gick ut och satte mig framför dom vita högtalarna, och jag säger bara . Makalöst Befriat Ljud. Quote
Recommended Posts