Guest patrikcaesar Posted May 13, 2009 Posted May 13, 2009 Det var en strålande Majdag, solen gassade utanför och jag fick ett samtal från ett par söta tjejer vid namn Kattis och Maria. De frågade vad jag höll på med och jag svarade att jag satt i Showroomet i Limhamn. Jag tänkte att eftersom Kattis bl.a. är ljusarkitekt och Maria en annan sorts arkitekt, så skulle de säkert uppskatta Vivid Audio, så frågan om de ville titta ner om, flög ur mig strax efter deras fråga så de klarade inte av att ställa följdfrågan. "Nja, är det sån där trist HiFi" sa Kattis med ett ganska besviken ton i rösten. Jovisst är det Hifi, men de har fått de finaste utmärkelserna som går att få i Hifivärlden och ni kommer att älska dem fick hon till rappt svar. Saken är den att de flesta tycker att jag är en idiot som håller på med min hobby. Jag förstod att detta inte blidkade min sötnos i andra änden, så jag fick ta till en annan taktik. "Jag saknar dig så och det hade varit så kul att få bjuda Maria på en kopp kaffe och tillika har jag otroligt tråkigt och det hade blivit såååååå mycket roligare att få träffa dig." Den taktiken hade bättre effekt. Quote
Guest patrikcaesar Posted May 13, 2009 Posted May 13, 2009 Jag är löjligt förtjust i REAL cable som Maciej importerar och den här signalkabeln är makalöst bra Nej, så bra bild tar inte LIDL kameran, det är vår gode Eliot som har tagit den. Quote
Guest patrikcaesar Posted May 13, 2009 Posted May 13, 2009 Eller ännu hellre denna eftersom jag inte använder mig av "ballade" just nu. Här fanns det bara ett problem och det var att kabeln är tung, den är otroligt gedigen och det känns! Så då jag kopplade in den i min "The head" blev det problem av 2 skäl. 1) Kabeln var så tung att den lyfte "The head" och den är tung. 2) Godset i kontakterna är så tjockt att den gick emot godset bak på ingångarna och utgångarna. Vad göra? Först av allt så började jag fråga runt, kolla WBT och andra kabeltillverkare, de sa att det var bra om godset inte var så massivt på kontakterna. Detta gav mig hopp, jag tänkte att naturligtvis vet REAL Cable vad de gör, men jag förstör nog inte kabeln om jag bytar ut kontakterna, för kabeln i sig gillade jag och vill inte göra mig av med. Som innan i tråden "När bara det bästa är nog och andra galenskaper som tex när Patrik "slaktar" kablar som blir slutet för tråden i tråden" som sen Calle Jr lyckades bräcka med både bättre, läckrare bilder och längre titel (slog jag honom denna gången?) så berättade jag att min nyfikenhet vet få gränser, så fram med tänger, sågar, pneumatiska stampar, stötborrar(4 st.) och en av samma slag fast gjord för Atlas Copcos djupaste. Quote
Guest patrikcaesar Posted May 13, 2009 Posted May 13, 2009 Nej, kanske inte, men det tog en förbannad tid att få av de gedigna kontaktdonen. Jag ringde Maciej och berättade om mina planer, först efter att dessa var av och naturligtvis tyckte han först att det hela lät lite galet, men han är van vid mig, efter mässor och roadtrips. Men han sa -"även om jag vet att du kan mycket om HiFi Patrik, så betvivlar jag att du vet mer om kablar än REAL cable som sysslar med detta dagligen, men för all delmin vän, det är din kabel så go ahead" Efter detta talade jag med en annan vän som har blivit otroligt hårt åtgången på alla forumen som gör egna kablar Per-Olof med Entreq. Han har mycket sunda tankar och även om det nu skulle vara så att inte allt stämmer som han skrivit på sin hemsida, tycker jag att folk på andra forum har varit otroligt aggressiva, ja, oförskämda. Jag fattar inte hur man kan kräka sig vissa av de saker de gjort men tillbaka till Per-Olof och vår diskussion. Han tyckte att jag visst kunde ta bort en av de skärmar som omgav kabeln och att det inte tvunget skulle försämra kabeln. Eftersom jag tycker att även hans kablar är mycket bra, så tänkte jag att jag kunde prova. Per-Olof var också imponerad som jag av att REAL cable använder "OCC Silver dual TDC / solid core conductors, triple shielding, monoblock TwistLock® plugs, gold contact, TEFLON® protection and hand-made silver soldering. Real Cable® "TOPAZE" integrates pure OCC Silver conductors (99.9999% purity) in dual TDC / solid core configuration" Kanske var det ett frö till hans OTROLIGA Crossword Supreme 09. "De ledande materialen i kontakten består av 18 K solitt guld och finsilver. Ledarna består av koppar och överdragen är av naturfärgad bomull. För att tillverka en setup med 1 Nätkabel ,1 par Signalkablar och ett par Biamp högtkablar tar det ca 100 timmar. Det går åt 95 g 18K guld och 55 g Silver och ca 0,75 kvadrat m svenskt Elmoskinn" Snacka om kabel... Men tillbaka till REAL Cable som jag är så så förtjust uti, precis som jag gillar alla vackra kvinnor, men inte ruggugglor (där är jag antagligen unik), så gillar jag alla bra kablar och eftersom jag tycker det är kul att byta då och då så har jag massor av kablar, vilket då för att återgå till Kattis och Maria, de tycker är helgalet. Tyvärr är de där kvinntimmrena allt som oftast är totalt ointresserade av HiFi. Tex. henne här, som jag hade med mig på en invigning av Caroli Musik & Bio där hon gjorde stor succé bland våra manliga och kvinnliga vänner, men föga visste de att hon är militant audiofob. Men fest är hon glad för. Pictures by Johan Björklund Quote
calle_jr Posted May 13, 2009 Posted May 13, 2009 Patrik Cable Killer jag svarade att jag satt i Showroomet i Limhamn. På Limhamn, har du ju själv sagt! Quote
stargazer Posted May 13, 2009 Posted May 13, 2009 Underbart galen tråd, me like Som en hifi-roadmovie i turbofart... härligt :cool: Quote
Guest patrikcaesar Posted May 14, 2009 Posted May 14, 2009 Patrik Cable Killer På Limhamn, har du ju själv sagt! Sorry du har verkligen rätt, på Limhamn naturligtvis. Nu toppar du längden på denna rubriken i nästa topic eller? Quote
Guest patrikcaesar Posted May 14, 2009 Posted May 14, 2009 Underbart galen tråd, me like Som en hifi-roadmovie i turbofart... härligt :cool: Sorry men den här "roadmovien" körs av en sådan här skapelse. Quote
Guest patrikcaesar Posted May 14, 2009 Posted May 14, 2009 Väl nere i showroomet på Limhamn så visades dessa skapelserna. Ja, naturligtvis köpte jag ett set till, om det skulle vara så att den jag pillade på inte skulle låta bra. Quote
Guest patrikcaesar Posted May 15, 2009 Posted May 15, 2009 Solen skiner ut och eftersom jag inte pallade att höra hur Kattis samt Maria ville sitta i solen och fika,fick jag pallra mig upp och eftersom det inte fanns ngn plats att sitta på tog jag 2 pallar som jag pallade ovanpå varandra. Inte sådana utan... ..sådana Sen kom Maciej och det bar ner i showroomet. Quote
Guest patrikcaesar Posted May 15, 2009 Posted May 15, 2009 Nere i showroomet skulle vi så höra på kablarna jag och Maciej, men tillsammans lyckades vi även locka ner Maria och Kattis. Nere i showroomet igen (bild snodd av Calle Jr) Eftersom Maciej och jag snackar om kabeln blir töserna intresserade. Quote
Guest patrikcaesar Posted May 15, 2009 Posted May 15, 2009 Här är Majec igång och berättar vad det är jag har gjort med kablen. Han förklarar att Patrik har alltså tagit en kabel för 7000:- och skurit upp den klippt av kontakterna och därigenom fått bort halva vikten, vilket jag först och främst var ute efter. REAL cable mot REAL cable vilken är bäst? Quote
Guest patrikcaesar Posted May 15, 2009 Posted May 15, 2009 REAL cable mot REAL cable vilken är bäst? Ja, det får ni veta efter sett reaktionen från töserna, framförallt Kattis, då han berättat vad jag gjort. Kattis idiotförklarade naturligtvis mig direkt, medans Maria faktiskt såg genuint intresserad ut av detta. Quote
Guest patrikcaesar Posted May 15, 2009 Posted May 15, 2009 Det är nog så att denna bilden ska vara sist i raden av tre, se så nöjd Maciej är när han charmat flickorna till att vrida och vända på kablarna och ställa frågor som, men varför ska man ha en kabel som kostar lika mycket som en stereo? Quote
Guest patrikcaesar Posted May 15, 2009 Posted May 15, 2009 Nu har inte töserna det värsta man kan tänka sig, men det är märkligt hur många människor som verkar ha sådana här skapelser. Känner ni många som har sådan här? Jag har ofta frågat mig varför ha en stereo alls om man har en sådan här? De kan ha en plasma, dyr bil, hus, men tycka det är vansinnigt med en stereo för 10 000:- Quote
Guest patrikcaesar Posted May 16, 2009 Posted May 16, 2009 Hur var det nu med REAL cable mot REAL cable? Quote
Guest patrikcaesar Posted May 16, 2009 Posted May 16, 2009 Ja, faktum är att jag lagt ner 800:- och en massa jobb, men inte kan jag säga att det gjorde ngn större skillnad. Här sitter Maciej med Topaz i sina händer och jag måste erkänna att jag slitit med en kabel som i sitt originalutförande är otroligt bra och jag måste tillstå det man sällan vill, att det finns folk som kan sina saker och att jag bara kladdar till det då jag skall på och pilla på saker som ngn har lagt massa tid och pengar på att göra perfekt. Det enda som jag kan trösta mig med är att den blev hälften så tung. Quote
Guest patrikcaesar Posted May 16, 2009 Posted May 16, 2009 Här ska Maciej precis till att koppla in Topaz Quote
Guest patrikcaesar Posted May 16, 2009 Posted May 16, 2009 Här står jag och skall koppla ur densamme. Ska precis till att läsa om innehållet i högtalarkabeln och Topaz. TOPAZ & Högtalarkabeln Ha det gott. Patrik Quote
Recommended Posts