Jump to content

Recommended Posts

Posted

:mm: :mm: :mm: :mm: :mm:

:D :D :D

Jag har hört en hel del TUNG HiFi. Men mycket tyngre än hos Morten på Euphoniaträffen är det svårt att frambringa. Möjligen kan iallafall electroniken bli dyrare, större etc, men högtalarna...

Det är svårt att inte bli imponerad av bröderna Morten. De har byggt ett fint, världsberömt, kvalitets varumärke med finess. Dessutom tycker jag att det det känns äkta. Man tror på att det är bra prylar redan innan man lyssnat! Bra gjort!

En lycklig skara "euphonier" fick äran att lyssna till Mortens stollthet, modellen Coltrane Supreme samt electronik från en tyske firma vid namn Einstein. Tekniken tänker jag lämna därhän och koncentrera mig på musikupplevelsen.

Förutsttningarna: Vi hade alltså en högtalare tillverkad av Leif (Mårten), när han gjort så bra han kan, utan genvägar, samt mycket bra electronik och ett minst sagt mycket ambitiöst akustikbehandlat rum. Kablar från Jorma, mycket dyra. Allt detta med en foto och hifi intresserad publik med kritiska öron.

Jag tycker det lät mycket bra. Kan vara lite svårt att relatera till sådan här mäktig upplevelse. Jag har inte så många sådana här upplevelser att jämföra med när även akustiken är så tillfixad.

Mina första intryck är främst det stora ljudet som fyller ut rummet, friheten, detaljer, renheten (Ingen märkbar distorsion). Jag var imponerad.

Men i vissa låtar jag känner igen väl önskade jag mig mer tryck i basen. Detta kan man ju själv justera med det för basen stora slutsteget. Jag hade ökat basen. Men jag är en bas älskare. Leif menade att det också är rummet som akustikbehandlats så mycket i de låga frekvenserna att det uppfattas som lite basfattaigt i sig och att det är mer rätt eftersom basen förstärks i nästan alla andra rum. De flesta liksom jag blir vana vid lite för mycket bas pga akustiken. Ok. Har Leif velat ha det så är det ok. Hans mål var ju att ha ett extremt neutral ljudbild och det är det. Jag gillar bara när basen kommer fram lite till och det hade jag justerat på mitt par Supreme i så fall.

Det som är tydligt här är att det är så bra ljud att det bara handlar om smak i ljudbilden. Inga ljud är fel eller distade. Det är helt enkelt grymt bra! Man kan inte köpa eller bedöma detta system efter vad det kostar. Det känns fel för nästan ingen har möjlighet till det. Man får helt enkelt bara känna om detta enormt bra ljud ger något extra till musikupplevelsen.

Jag behöver ta några steg till på min HiEnd-stege innan jag kan relatera till detta ljud och fullt ut bedöma det. Jag känner bara nu att det var riktigt bra och att jag troligen inte hört bättre.

Spännande var att köra samma låter på mitt egna system på kvällen när jag kom hem. Det lät också bra! Men.....

Kunde vara trevligt att höra fler omdömen från detta system!

Calle B

Posted
Men jag är en bas älskare. Leif menade att det också är rummet som akustikbehandlats så mycket i de låga frekvenserna att det uppfattas som lite basfattaigt i sig och att det är mer rätt eftersom basen förstärks i nästan alla andra rum. De flesta liksom jag blir vana vid lite för mycket bas pga akustiken. Ok.

Jag var inte där så jag kan inte kommentera ljudet. Däremot kan jag bara instämma vad Leif tydligen sagt. De flesta rum har en baspuckel. Den behöver i och för sig inte låta illa, men den är inte "rätt". Det värsta med baspucklar, framför allt om dom är kraftiga, är att dom maskerar den riktigta djupbasen. Min puckel ligger kring 47 Hz. De låter i och för sig som djup bas, men jag har också hört en del av mina när puckeln är avskuren. Då blir det riktig djupbas, inte mullbas.

Calle_Jr har lyckats med en sådan avstämning och jag förstår att Calm också fått till det. Jag skall igång också vad det lider.

För mig handlar inte dämpning om att plocka bort bas, den skall plockas fram genom att plocka bort buskagen som skymmer den.

Posted

Håller med Bebop om skillnaden mellan riktig bas och vad jag skulle kalla bummelbas.

Jag är en bit på väg men ännu inte framme, men skillnaden är enorm.

Tar man och skalar bort rumspåverkan får man en mer fördjupad men framförallt renare bas.

Borta är de där resonanserna som om det vill sig riktigt illa ligga som rullande åskmuller över rummet.

Förstår att Calle B tycker att den mera linjära kurvan låter tunn, men då är man helt opåverkad av rumstillägg och det känns ovant.

Har hört en del system som levererat ren bas och det bästa är nog ett system hos en hifi-entusiast verksam i branchen som genom omfattande rumsbehandling verkligen fått till det.

Annars är nog Alexandriorna i Gbg-demon, Martens prototyphögtalare och TAD på Sheratonmässan exempel där man lyckats vaska fram den rena basen.

Calm

Posted

Rumsresonanserna kan ju lite förrädiskt spela med i musiken genom att utöka fylligheten, men vad jag har hört smetar dom alltid ut taktkänslan och blir bara ett muller i slutändan. Om man lyssnar in sig på system utan resonanser eller med väldigt begränsade sådana blir man lätt allergisk emot att lyssna på system med för stora problem. Spelar ingen roll vilka kablar man har eller hur bra elektronik man använder, alltför uttalade rumsresonanser är ett riktigt gissel. Och skulle man använda tonkontroller i den mån man har några så slutar det med att man vridit bort all bas innan problemen känns under kontroll. Själv har jag inte testat några Svanå grejer hemma utan löst det på annat sätt men basfällor i någon form är väldigt viktiga när man har problem.

mvh/Harryup

Posted
Håller med Bebop om skillnaden mellan riktig bas och vad jag skulle kalla bummelbas.

Jag är en bit på väg men ännu inte framme, men skillnaden är enorm.

Tar man och skalar bort rumspåverkan får man en mer fördjupad men framförallt renare bas.

Borta är de där resonanserna som om det vill sig riktigt illa ligga som rullande åskmuller över rummet.

Förstår att Calle B tycker att den mera linjära kurvan låter tunn, men då är man helt opåverkad av rumstillägg och det känns ovant.

Har hört en del system som levererat ren bas och det bästa är nog ett system hos en hifi-entusiast verksam i branchen som genom omfattande rumsbehandling verkligen fått till det.

Annars är nog Alexandriorna i Gbg-demon, Martens prototyphögtalare och TAD på Sheratonmässan exempel där man lyckats vaska fram den rena basen.

Calm

Håller med.

Eftersom jag älskar bas är jag också mycket kritisk till den. Den måste vara ren etc. Det som ovan beskrivs som bummelbas är kass. Då är det bättre utan.

En synpunkt jag vill lyfta fram är hur betonad basen skall vara, eller för den delen andra frekvenser. Hur vet man vad som är rätt betoning i frekvenser? Jag tror nog det har mycket med smak att göra. Eftersom systemet Morten Coltrane Supreme är fritt från distorsion kan man alltså i så fall tuna det som man önskar och således är det ett önskesystem.

Efter som jag gillar en ljudbild där basen är lite framträdande skulle jag tunat detta system med lite mer, men REN bas. Om konsekvensen blir att det skulle bli Bummligt skulle jag utan tvekan välja den rena basen.

Bepop: "För mig handlar inte dämpning om att plocka bort bas, den skall plockas fram genom att plocka bort buskagen som skymmer den."

Perfekt! Håller med. Genom att plocka bort problem i andra frekvenser framträder basen bättre.

En stilla akustisk fundering! Dämpar man för mycket bas och om efterklangtiden blir för kort i basfrekvenser blir basen nog lite för torr och energifattig. Eller?

Calle B

Posted
En stilla akustisk fundering! Dämpar man för mycket bas och om efterklangtiden blir för kort i basfrekvenser blir basen nog lite för torr och energifattig. Eller?

Calle B

Just basen är svår att dämpa för mycket men självklart kan man gå bort sig. Det handlar som oftast att se detaljernas roll i helheten och i detta fall handlar det om att få homogenitet över hela musikbredden: basen skall inte vara torrare än något annat och vice versa. Nyckelordet är balans.

Som du är inne på är det guld att kunna justera basnivån. Något jag själv nyttjar med mitt aktiva system! :)

För mig handlar inte dämpning om att plocka bort bas, den skall plockas fram genom att plocka bort buskagen som skymmer den.

Amen!

Posted

Det nog imponerade MEST på mig under besöker hos Marten,, var rummets förmåga att plocka fram (Ej maskera den djupaste basen)

Då det fanns en riktigt extrem anläggning och rum, så tog jag med mig ett spår som hade en del djupinformation.

En bit in i "Heavy Weight", så hörde jag en ny passage av DJUP bas, som jag aldrig tidigare hade hört. Till viss del hör det nog att den bara finns på ett visst ställe under spåret, men den maskeras nog rätt ofta under kvardröjande bas och moder.

SMT har gjort ett bra jobb med basområdet i Martens rum.

Posted

Min erfarenhet att det i princip alltid (eftersom man tar bort resonanstoppar) kommer först låta lite tunnare innan man är van. Sen när man har vänjt sig vilket går snabbt så låter det mesta lite för tjockt och bumligt. Alla hifimässors dåliga ljud i basen är ju inte lätt att åtgärda. Skall man ha in Svanågrejer eller skall man ha in kunder i dom mindre rummen? Man väljer kunder, dämpar lite fladderekon men har svårt att få en resonansfri bas. Och vad spelar man då, jo Diana Krall etc som iaf har en chans att låta hyggligt. Som granne kanske man då tyvärr har någon leverantör som tar hjälp av rumsresonaserna för att sälja popburkar vilket gör att det bumlar desto mer ifrån den montern.

Är själv lite nyfiken att testa lite rörresonatorer att stoppa under soffan för att testa ännu mer akustiska fixar. Svanågrejor har jag nog inte plats för tyvärr.

mvh/Harryup

Posted
Min erfarenhet att det i princip alltid (eftersom man tar bort resonanstoppar) kommer först låta lite tunnare innan man är van. Sen när man har vänjt sig vilket går snabbt så låter det mesta lite för tjockt och bumligt. Alla hifimässors dåliga ljud i basen är ju inte lätt att åtgärda. Skall man ha in Svanågrejer eller skall man ha in kunder i dom mindre rummen? Man väljer kunder, dämpar lite fladderekon men har svårt att få en resonansfri bas.

mvh/Harryup

Harkel host host 700 kg akustikprylar host host... :D

Posted

Ja små exotiska "klockor" och allt som finns känns som om det är lite lättare att bära omkring på. Misstänker att påverkan är blygsammare i basen dock ifrån dom. :)

mvh/Harryup

Posted
Men i vissa låtar jag känner igen väl önskade jag mig mer tryck i basen. Detta kan man ju själv justera med det för basen stora slutsteget. Jag hade ökat basen. Men jag är en bas älskare. Leif menade att det också är rummet som akustikbehandlats så mycket i de låga frekvenserna att det uppfattas som lite basfattaigt i sig och att det är mer rätt eftersom basen förstärks i nästan alla andra rum. De flesta liksom jag blir vana vid lite för mycket bas pga akustiken. Ok. Har Leif velat ha det så är det ok. Hans mål var ju att ha ett extremt neutral ljudbild och det är det. Jag gillar bara när basen kommer fram lite till och det hade jag justerat på mitt par Supreme i så fall.

En del (dock inte jag ;) ) får, enligt Gunnar och Robert på AC, samma upplevelse när de lyssnar i deras Level-3 rum - att basen låter för kontrollerad och torr jämfört med vad de är vana vid. Martens rum är väl i stort sett samma level-3 rum men med mer generösa mått, förstår att det låter bra.....och "rätt" :)

Posted
Om jag inte missminner mig gick det åt 1000kg till Wimans rum ;):D

Resultaten av högtalarplaceringar och akustiska miljöer skulle nästan kunna jämföras med konsten att koppla in en subwoofer :) till ett par redan baspotenta golvhögtalare. Med stora förändringar i basvolymen gäller det att hitta rätt fas och enligt mina erfarenheter följer en negativ påverkan rakt upp genom oktaverna. Mellanregistret kan få en burkig/instängd karaktär och man tappar i dimension, framförallt djupledsinformation. Alla som har påbörjat en inredning med stereon i ett kalt rum förstår precis vad jag menar. Det bästa exemplen jag kan komma på just nu är ett par Von Schweikert VR-8 tillsammans med en REL STENTOR III subwoofer eller ett par JMlab Utopia tillsammans med en Sub Utopia. Korrekt inställning och rent klangmässigt händer det inte så mycket när respektive sub aktiveras men inspelningsrummet breder ut sig och mycket av rumsinformationen är ju kopplat till de lägre frekvenserna. Ett exempel på en närmast otrolig djupledsinformation utan subwoofers var Björn Wimans uppställning av Wilson Audio MAXX 2 i ett ganska litet men som bekant akustikbehandlat rum och att lyssna på Patricia Barber's Companion blev en holografisk upplevelse vid sidan av musiken.

Hos Marten fick vi smaka på vad det kan handla om.

Posted

En effekt som jag nämnt tidigare och som kanske är lite överraskande med rumsbehandling är att den påverkar inte bara basen.

Utan i lika stor utsträckning mellanregistret och diskanten.

Mellanregistret med röst och piano mer accentuerat och mer "kropp och själ" tycker jag mig nog märka.

När det gäller level 3 rum så kan jag nog tillstå att ett större rum ger nog mer känsla av lätthet, men i grunden samma karaktär av tyngdlöshet och musikalitet.

Calm

Posted

Säg att man nu sålt bil och båt och kanske fru och barn för att kunna få Mortens värstingar placerade i sitt akustikbehandlade vardagsrum och nu skall börja ställa in nivån på basen, villket är möjligt med det speciella slutsteget som hör till, vad blir då måttstocken? Hur går man till väga? Eftersom de spelar rätt kan det väl bara vara att ratta tills det låter bra? Jag uppfattar det så att nivån på tex basen är mycket olika på olika inspelningar. Då skulle man ju kunna anpassa detta till varje skiva om man är noga. Som man gör i bilen med bas- ratten eller Equilizern på 80-talets bergsprängare.

Kan man mäta sig fram till rätt nivå i basen eller är det bara tycke och smak som avgör nivån?

Calle B

Posted

Jag fixar och trixar inte med olika skivor. En grundinställning får duga, sedan finns det olika bra inspelningar både ljud- och musikmässigt. Nu har jag inga tonkontroller att skruva på, men när jag hade, så var det sällan de användes.

Öronen är utomordentliga instrument. Om det handlar om individuella skillnader mellan skivor, räcker dessa långt. Pratar vi om att fixa ett rum så är det lite annorlunda.

Posted
Säg att man nu sålt bil och båt och kanske fru och barn för att kunna få Mortens värstingar placerade i sitt akustikbehandlade vardagsrum och nu skall börja ställa in nivån på basen, villket är möjligt med det speciella slutsteget som hör till, vad blir då måttstocken? Hur går man till väga? Eftersom de spelar rätt kan det väl bara vara att ratta tills det låter bra? Jag uppfattar det så att nivån på tex basen är mycket olika på olika inspelningar. Då skulle man ju kunna anpassa detta till varje skiva om man är noga. Som man gör i bilen med bas- ratten eller Equilizern på 80-talets bergsprängare.

Kan man mäta sig fram till rätt nivå i basen eller är det bara tycke och smak som avgör nivån?

Calle B

Självklart kan man mäta sig fram till objektivt rätt nivå. Detta kan agera som ett noll-värde utifrån vilket man gör sina egna inställningar baserat på tycke/smak, eller tillfället på dagen (/natten) eller humöret.

Själv har jag en nollnivå jag använder i 80% av allt lyssnande. När det är film drar jag upp ett uns. När det är Stockfish sänker jag ett gäng. ;)