Jump to content

Strålande Runda Toner ...


P-pan

Recommended Posts

  • Replies 78
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Vi kunde ju inledningsvis läsa....

80db/1w/1m är väl också lite mer trögdrivet, vilket jag har märkt då olika slutsteg har varit på besök. Som Ken Kessler skrev: "give them ample juice and you'll never here them squeal"

Det fattas ju inte kraft i och med denna lätt glödheta pjäs

lfat0536.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ja så varmt som det var under träffen visste jag inte att det kunde bli. Fast å andra sidan har jag aldrig kört det så hårt under så lång tid :mm:

Riktigt trevliga bilder!

Engelholm: Har jag möjligen nämt vad jag använde för kablar under något av våra samtal, eller har du så bra minne :?:;)

/Amund

Link to comment
Share on other sites

Ja så varmt som det var under träffen visste jag inte att det kunde bli. Fast å andra sidan har jag aldrig kört det så hårt under så lång tid :mm:

Riktigt trevliga bilder!

Ineldningen av Tangerine Dream - Seven Letters from Tibet slukar massor av effekt .. :D

Link to comment
Share on other sites

Ja så varmt som det var under träffen visste jag inte att det kunde bli. Fast å andra sidan har jag aldrig kört det så hårt under så lång tid :mm:

Riktigt trevliga bilder!

Engelholm: Har jag möjligen nämt vad jag använde för kablar under något av våra samtal, eller har du så bra minne :?:;)

/Amund

Nej det har du inte nämnt. Isf hade jag aldrig svarat! ;)

Nej denna kunskap hör nog mer ihop med att jag jobbade i Indien i 3.5 månader och min lektyr var väldigt begränsad. Bosse på Golden Age Music skickade broshyr till mig i Indien. Den blev välläst!!! :)

Link to comment
Share on other sites

Om vi pausar bilderna en stund så kanske Amund kan berätta lite om hur han resonerat

när han komponerat uppsättningen som i dag ljuder i stugan.

Ja lite annorlunda blandning är det väl antar jag. För att enklast kunna motivera ihop plocket kan detta bli långt det här....

Men vi börjar i digitaldelen. När jag bodde i Norge så lärde jag känna lite roliga människor med samma intresse som oss här på Euphonia. Vid ett besök hemma hos Mats Petter som han heter så fick jag lyssna på dCS för första gången i hemmiljö och fastnade för det lite säregna ljudet som jag menar att dCS har. Mats Petter är en väldigt trevlig kille så han tyckte att jag skulle ta och låna hem hans uppsättning som bestod av delius&purcell. Sagt och gjort så slutade det i att jag köpte mig en egen uppsättning. Drivverk till det hela ville jag ju ha men en Verdi hade jag definitivt inte råd med, så jag började leta efter en stabil överkomlig spelare. Så dök det upp en Sony CDP-X3000ES som bara var så läcker..... :blush

Mats Petter tyckte ju självklart att jag skulle testa hans kablar i samma veva.... Jag spelade med Kimber Select i systemet vid den tidpunkten var inte så säker på att det kunde bli så mycket bättre, men testa är ju alltid roligt. Jag bytte ut det mesta till Renaissance Audio. Att Roald Mikkelsen (som skaparen heter) är en otroligt ödmjuk och kunnig herre gjorde inte beslutet svårare.

Så fram till förra sommaren så bestod systemet av samma saker som idag, förutom förstärkaren som då var en Totem Amber.

Ambern låter fantastiskt, men i detta sällskapet så var den lite i klenaste laget, milt sagt. Efter lite diskussioner med MBL om lämplig drivning så införskaffades ett par MBL 8011M. Eftersom jag inte hade råd att köpa dessa nya så blev det ett blint köp då jag tvingades till begagnat marknaden. Men tyvärr så visade sig även 8011 för klena.

Moon har alltid varit en favorit hos mig, så efter lite sparade så beslutade jag mig för att köpa nytt och faktiskt få låna hem något för att se hur det matchade. Detta slutade tyvärr i en mindre katastrof så Moon övergavs.

Men jag visste ju nu att kraft var det jag behövde så jag började snegla åt Krell. Och för ca två månader sen hamnade det nuvarande steget hemma i stugan.

Jag har under vägen prövat några andra kablar (tillbaka till Kimber), samt andra digitaldelar (Burmester 001, fantastisk maskin!) men har återgått till dom delarna som nu sitter i systemet. Det jag letar efter idag är en dCS purcell 1394 då jag saknar möjligheten till uppsampling.

En liten reflektion över skillnaden mellan Krell och MBL. Det är två olika tillverkare med olika filosofier om vad som skall prioriteras uppfattar jag det som.

Det jag vann med krell var total kontroll över högtalaren och en fantastisk bas. Medans jag har gått miste om lite precision och kanske neutralitet? Men det är en kompromiss jag var tvungen att göra då jag inte har dom finansiella musklerna till att slå till på ett par MBL9011.

Det blev som sagt ganska mycket att läsa så för den som inte orkade läsa hela inlägget :) ; kontentan av det hela är väl att jag har sparat, eller fallit tillbaka till alla godbitar och "aha" upplevelser jag har fått uppleva i systemet under 10års tid. Och jag är idag ganska nöjd, men helt nöjd blir man väl aldrig :D

/Amund

Link to comment
Share on other sites

Ineldningen av Tangerine Dream - Seven Letters from Tibet slukar massor av effekt .. :D

Var det det den hette, gott för jag glömde ju självklart att skriva ner det... bra å veta vad man ska spela till vintern när kylan kommer :D

/Amund

Link to comment
Share on other sites

Når man jämnförer bilderne, kan jeg se at designet er ændret/modificeret med tiden. Men er der sket tekniske ændringer og hvad med lyden?

mblx2.jpg

Nye udgave.

mbl3-1-1.jpg

Jag kan tyvärr inte uttala mig om vilka förbättringar som är gjorda då jag faktiskt inte vet.

Ljudmässigt spelar dessa fantastiskt, med bra pondus och en härlig ljudbild. Dom är självklart klena i basen jämfört med den senare version, men mycket av det har jag lyckats kompensera med separat sub.

Det är väldigt svårt att göra rättvisa jämförelser då jag endast har hört den senare i butik.

Du är välkommen att lyssna om du har vägarna förbi Södermanland :)

/Amund

Link to comment
Share on other sites

kontentan av det hela är väl att jag har sparat, eller fallit tillbaka till alla godbitar och "aha" upplevelser jag har fått uppleva i systemet under 10års tid. Och jag är idag ganska nöjd, men helt nöjd blir man väl aldrig :D

Det känns som en ganska representativ resa i den här hobbyn... :D Lite fram och tillbaka samtidigt som omvägarna kan krydda upplevelsen.

Link to comment
Share on other sites

Guest Audio Concept

MBL är som bekant "a love for life" - så jag förstår att du håller fast vid dina 101'or :-)

Vet inte årsmodell på de du har - kan bara konstatera att de är långt före vår tid med MBL. Det är dock några skillnader på dina och den modell som vi känner som 101 E idag. Dagens modell är en fyravägare, där delningen ligger på 3500, 600 och 100Hz, vilket gör att den spelar riktigt rundstrålande ända ner till 100Hz. Därefter tar subbasen över ner till 20Hz. Eftersom lågbasen är "rundstrålande" av sin natur kan man säga att den spelar rundstrålande i hela frekvensregistret, vilket är unikt.

Skillnaden ligger förutom i förbättringar av material, filter osv också i frekvensomfånget, samt att de äldre modellerna även var svårare laster än dagens 101. Hursomhelst - har man vant sig vid MBL ljudet så är det svårt att välja om.

När det gäller förstärkare så går det utmärkt att köra dagens 101 med 8011 stegen - om man inte spelar väldigt högt. Dock tillhör de Noble Line serien vilket är MBL's "mittnivå". Stegen 9007, 9008 och 9011 tillhör Reference serien och 101 är egentligen avsedda för att användas med en eller fler av dessa. 9011 stegen är på alla sätt något utöver det vanliga...

Det finns givetvis ägare av MBL's olika högtalare som har förstärkare av andra märken. Man kanske vill uppnå en specifik ljudbild, redan har förstärkare osv. Vi har även fler exempel på att kunder valt bort andra kända märken de redan haft till fördel för MBL's förstärkare. Alla varianter är givetvis möjliga - det viktiga är att man provar och väljer det som passar en bäst.

Ni verkar haft en trevlig tillställning. Hoppas att kunna vara med vid ett annat tillfälle.

Ps. Som vanligt - suveräna bilder signerade P-Pan....

Mvh, Audio Concept

Link to comment
Share on other sites

Ni verkar haft en trevlig tillställning. Hoppas att kunna vara med vid ett annat tillfälle.

Ps. Som vanligt - suveräna bilder signerade P-Pan....

Mvh, Audio Concept

Det var verkligen en trevlig dag som varade långt in på kvällskvisten.

Tackar för berömmet angående bilderna :)

( Conans bilder går inte direkt av för hackor dem heller ;) )

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...