Jump to content

Ska man sitta inne och få upplevelser av ljud i Wallandertrakter en ovanligt vacker majdag eller borde man lukta på den blommande rapsen i stället?

calle_jr

Recommended Posts

Spännande uppställning och hittar vi inte en Shakti Stone på Audio Research-spelaren... :) Det är nog inte så vanligt vid offentliga demos och Elipsaplaceringen ser seriös ut med ordentligt avstånd till bakväggen. Vad är det för typ av golv i lyssningsrummet... :?:

....och han har framför allt jobbat ihop med Frank Zappa ;) . Finns med på 70-tals klassiker som Overnight Sensation, Apostrophe, One Size Fits All, Roxy And Elsewhere, m.fl

Glöm heller inte Cannonball Adderley, Nancy Wilson, Joe Williams och Dizzy Gillespie ...

Såg att öppningsbilderna tagit ny form :o och jag tycker att vi börjar gå från världsklass till outstanding. Det gäller många bilder av skilda fotografer som visas här på forumet. Dagsljuset är bildkonstens moder och egentligen borde man bära ut all hifi som skall plåtas... :) Gick över resterande Albert King-album idag nere på gården och det blir ju helt andra förutsättningar jämfört med att ta dessa bilder inomhus.

George Duke har länge varit aktiv inom jazz och soul. Snart blir det väl ett halvsekel och han har bl.a. spelat ihop med fusiongänget på GRP samt har även gjort sig ett namn som producent bakom storheter som Gladys Knight, Smokey Robinson och Natalie Cole för att nämna tre av många. Har ett par album och den egna musiken består ofta av energirik funk... :) Påminner lite om Herbie Hancock under åttiotalet och George Duke har även jobbat ihop med Dianne Reeves.

Tack. Då är det inte riktigt samma stil som Schulze ... men omslaget på plattan har mycket gemensamt i alla fall. Duke kanske har lyssnat på Schulze .. :)

Elipsaplaceringen ser seriös ut med ordentligt avstånd till bakväggen. Vad är det för typ av golv i lyssningsrummet... :?:

Avståndet till bakvägg var ca 1.2m från frontbaffel. Det räcker till, men optiken kan vilseleda så man tror det är mer...

Golvet kändes stumt och det ligger en heltäckningsmatta på det.

DSC_2981.JPG

Ja, som några av er har sett är inledningsbilderna lite omgjorda. Wallandertemat tog tag i mig... :)

Såg att öppningsbilderna tagit ny form :o och jag tycker att vi börjar gå från världsklass till outstanding.

Här hänger man inte riktigt med i utvecklingen va :dry:

Ska man behöva ta hjälp av ett helt layout team för att kunna komma upp jämnsides eller :?::D

Mycket snyggt gjort Calle, Hi-fi pressen har att lära vill jag lova ;)

(Hoppas ingen redaktör tar illa upp och drar in min prenumeration nu) :black:

Kul med allas kommentarer! Snällt sagt, P-pan. Jag var lite illa positionerad i lokalen med dagsljuset från de stora butiksfönstren riktat mot mig. Har ingen riktigt bra anledning till varför jag var det :D:black:

Spännande uppställning och hittar vi inte en Shakti Stone på Audio Research-spelaren... :) Det är nog inte så vanligt vid offentliga demos

:app:

DSC_3009.JPG

Sprayade han Eco3 även på membranen?

Spraya gjorde han inte :)

Han sprayade på en trasa och baddade membranen med trasan.

Glöm heller inte Cannonball Adderley, Nancy Wilson, Joe Williams och Dizzy Gillespie ...

Listan kan ges ut i bokform :) och percussionvirtuosen Paulinho da Costa har medverkat i många George Duke-projekt. En trio skönheter vid namn Sister Sledge fick fart på karriären med hjälp av Duke plus att Anita Baker, Deniece Williams och Angela Bofill har varit där om vi skall ta till lite kvinnlig fägring och sköna stämmor... :) George Duke har även jobbat i studios tillsammans med Miles Davis och ur den tyngre skolan Joe Sample.

Ludwig här!

Vilka superkillar ni är. Dyker upp på min demo och är hur softa som helst, och så med EN enda dags mellanrum från i lördags så öppnar jag upp datorn idag och får se detta STRÅLANDE och HÖGOKTANIGA och KONSTNÄRLIGA reportage!

Ni är förgrundsfigurer för den här hobbyn! Superläckra bilder.

Jag tog förresten några ut genom sidorutan på bilen när jag körde hem på lördagkvällen.

Hur gör jag för att få in dem i tråden?

Jag bugar så djupt jag kan.

Förresten har ni testat ECO-3 som munspray ännu? Man får MASSOR med heta tjejer! På en gång!

:blush

Jag ser redan fram emot nästa gång vi ses.

Vi spelade i övrigt:

Fever Ray

Tony Bennett

Gubaidulina

Pat Metheny

Anna Ternheim

Rolling Stones

Spliff

Pantera

Audioslave

Deftones

Jenny Wilson

Johnny Cash

Mark Johnson

och en massa annat som jag har glömt nu.

När Olle ville ha butiken för sig själv spelade han lite Stockfisch-hits. Det fungerade fint.

;)

TACK alla medverkande för en kul helg!!!

och en massa annat som jag har glömt nu.

Jag minns även att du spelade Bob Dylan, Boston (Walk on) och en rysk tyrann.

Utan tvivel en bra bredd!

För att lägga in bilder:

1. Ladda upp bilderna på en server (photobucket.com har serverplats om du inte har egen)

2. Skriv in hela sökvägen till bilden i inlägget, exvis http://www.bimota.com/bild.jpg

3. Markera hela sökvägen och klicka på "Insert image" i listen ovanför textfältet.

Klart!

Ge inte upp utan hojta till om det blir problem.

Jag vill gärna se, speciellt om det är Wallanderrelaterat!

Ludwig lät speciellt väldefinierad och det fanns inte tillstymmelse till skarphet i hans röst. Man kanske skulle testa det där Eco-3.

Jag kan nog spraya lite på Rut på ekonomiavdelningen också... :dry:

Som ni säkert skymtat stod det en CD5 från Audio ResearchFinite Element Cerapucs för cd-avspelning;

DSC_3013.JPG

Det superfina Audio Research LS17 med 6H30-rör agerade försteg.

DSC_2998-.JPG

Frågan är om inte LS17 är rätt val i 9 fall av 10 på förstegssidan? Åtminstone om man gillar AR...

(Fotonördar kan notera skillnaden i "ljussättning". Den första bilden har medljus från butiksfönstren, den andra har motljus. Med PS kan man fixa en del (vilket också är gjort), men inte allt.)

Jag tror det var första gången jag hörde ett system med det ganska nya slutsteget VS115. Trots 4 par 6550 och 4st 6H30 är det en hybrid, och det drev Elipsa på ett mycket kontrollerat sätt utan tillstymmelse till slapphet eller tristess.

DSC_3010.JPG

Jag hade svårt att komma till bakom racket, men här är ett försök att fånga bakstycket. Nätbrunn mitt i, balanserade och obalanserade utgångar och högtalarterminaler så långt därifrån som möjligt. Mot mitten sitter det 8st anslutningar för bias-justering av rör. Bakom transformatorerna sitter en hel drös elektrolyter i stället för några få stora, och det är förmodligen ett medvetet val;

DSC_3022.JPG

Vid närmare syn undrar jag om det inte är en 20A nätbrunn även på denna Europeiska modell :?:

Ser lite udda ut med Valhalla och "give-away" power cable. Kanske det var 20A anslutningen som spelade spratt ... kostade mig ett par Furutech när jag upptäckte samma sak med mina VTL-steg.

Vad jag kan utläsa av ARC's hemsida, så är det ingen hybrid om Du inte menar att den har en FET-ingång som matar ingångstrioderna.

Ser lite udda ut med Valhalla och "give-away" power cable. Kanske det var 20A anslutningen som spelade spratt ... kostade mig ett par Furutech när jag upptäckte samma sak med mina VTL-steg.

Vad jag kan utläsa av ARC's hemsida, så är det ingen hybrid om Du inte menar att den har en FET-ingång som matar ingångstrioderna.

Precis, och precis :)

Jämfört med REF-serien som har rör i ingångssteget är det en hybrid.

Och kablar, ja...

DSC_3022-.JPG

DSC_3022.JPG

Vid närmare syn undrar jag om det inte är en 20A nätbrunn även på denna Europeiska modell :?:

Du ser alldeles rätt!

Jag ställde frågan till Dave Gordon när vi var på besök på fabriken i början av året, och han smålog lite finurligt och berättade att de använder 20A-nätbrunnarna på sina mer ambitiösa produkter, bara för att de helt enkelt LÅTER bättre än de vanliga nätbrunnarna. "Folk kan bli ganska störda av att hitta den här nätbrunnen på våra försteg och CD-spelare", log Gordon och fortsatte "och vi kommer definitivt att sätta den på nya Reference Phonosteget också!"

Det är alltså inget som skiljer Europa- och USA-modellerna åt. Däremot har de helt olika transformatorer.

Helt riktigt berodde det på min försumlighet att ta med mig en 20A-variant på Nordost nätkabel. Jag som trodde jag skulle komma undan med det! Men icke.

Om jag hade kommit ihåg det, hade det goda ARC VS-115 slutsteget fått två oktaver till. En neråt, en uppåt.

Men man kan ju inte få allt. Vi hade kul ändå.

En annan grej vi märkte, var att ARC CD5 fungerar alldeles väldigt bra från den obalanserade utgången! Vi testade, bara på kul, och föredrog faktiskt den kopplingen, både Olle och jag. Lite mera boogie. Det gillar vi. En Frey satte vi dit. :app:

Nu - kaffe!

På återhörande. Ludwig

Som ni säkert skymtat stod det en CD5 från Audio ResearchFinite Element Cerapucs för cd-avspelning;

DSC_3013.JPG

Det superfina Audio Research LS17 med 6H30-rör agerade försteg.

Frågan är om inte LS17 är rätt val i 9 fall av 10 på förstegssidan? Åtminstone om man gillar AR...

Blir det inte väldigt instabilt att ställa spelaren på lösa Cerapucs :?: Går det istället att ersätta originalfötterna med Ceras?

Kanske Ludwig kan redogöra för hur LS17 står sig mot LS26? Har sett att bägge fått mycket positiva omdömen.

Guest om.s

http://www.euphonia-audioforum.se/calle_jr...09/DSC_3013.JPG

Dette lurer jeg også litt på, blir det ikke litt "tårta på tårta" ett knall godt Pagode rack og siden cera pucks? jeg undrer i beste mening siden jeg selv de siste årene har oppdaget at gode apparater låter best "plane and basic" plassert om man har ett godt rack å sette det/de på :) ...

mvh

Mycket bra iakttaganden av er!!!

Den som tittar extra noga på bilderna ser att vi valt att plocka bort Cerapuck-fötterna under försteget. Det satt en trio Cerapuck där också från början. Jag påpekade för Olle att jag tycker att LS17 fungerar allra bäst på sina egna fötter, och han accepterade detta utan omsvep. Vi tog bort fötterna.

Vad gäller CD5, så kan man "tune-a" ljudet på den genom att sätta den på Cerapuck eller Pulsar Points Titan. Då får den en kvickare attack och ett lite tyngre anslag i basen, lite på bekostnad av klangrikedom och transparens. Ett vägval, med andra ord.

Olle hade placerat en Shakti-sten på locket, och jag lät den sitta, trots att jag inte tycker att den behövs till CD5. Men är man handlare så vill man ju visa prylar när det är specialweekend. Så den fick vara kvar.

På VS115 lät vi Cerapuck-fötterna sitta också. För att få lite mera "dojja", just för att det ändå var show.

Men OK - jag gillar steget ännu bättre med originalfötter. Men gärna på ett rack med Cerapucks eller liknande.

Ludwig

För de rent funktionella skillnaderna mellan ARC LS17 och LS26 är det enklast att gå in på vår hemsida och kolla specifikationerna.

LS17

http://www.audionord.se/?page_id=220

LS26

http://www.audionord.se/?page_id=225

Om man är mer nyfiken på de rent LJUDmässiga aspekterna, kan jag redogöra för dem här. Jag har haft båda två i mitt eget system, och skulle kunna leva lycklig med vilket som helst av dem.

LS26 driver på lite mer energiskt och studsigt, och drämmer till både snabbare och djupare i bas-transienterna än LS17. Dessutom breder den ut sig på bredden och på höjden, mer än LS17 som kan kännas lite mer "intim" i sin ljudbildspresentation. Djupet är ungefär lika bra på båda. Är man en riktig djuping, så är just den parametern snarare REF3:ans triumfkort.

Sätter man värde på att justera balansen i olika inspelningar, är LS26 bättre än LS17.

Annars måste jag säga att LS17 håller måttet på de allra flesta parametrar. Det är ett härligt försteg, i klassisk ARC-stil. Det ser dessutom ut som de alltid gjort.

Ludwig

Guest om.s
Mycket bra iakttaganden av er!!!

Den som tittar extra noga på bilderna ser att vi valt att plocka bort Cerapuck-fötterna under försteget. Det satt en trio Cerapuck där också från början. Jag påpekade för Olle att jag tycker att LS17 fungerar allra bäst på sina egna fötter, och han accepterade detta utan omsvep. Vi tog bort fötterna.

Vad gäller CD5, så kan man "tune-a" ljudet på den genom att sätta den på Cerapuck eller Pulsar Points Titan. Då får den en kvickare attack och ett lite tyngre anslag i basen, lite på bekostnad av klangrikedom och transparens. Ett vägval, med andra ord.

Olle hade placerat en Shakti-sten på locket, och jag lät den sitta, trots att jag inte tycker att den behövs till CD5. Men är man handlare så vill man ju visa prylar när det är specialweekend. Så den fick vara kvar.

På VS115 lät vi Cerapuck-fötterna sitta också. För att få lite mera "dojja", just för att det ändå var show.

Men OK - jag gillar steget ännu bättre med originalfötter. Men gärna på ett rack med Cerapucks eller liknande.

Ludwig

Takker for god oppklaring Ludwig," its make a lot more sense now.." :) .....

mvh

Och kablar, ja...

Det testades mellan signalkablar typ Frey och Heimdal, och förutom det satt det Valhalla nät- och högtalarkablar. Dessutom ser det ut som att riaat var anslutet med en Quantum nätis (eller var det Magus?). Och signalkablarna till riaat var Tyr.

DSC_3021.JPG

Här får JFK och övriga besökare studera monofilamenten i detalj.

DSC_2990.JPG

Valhalla har anliggning på endast 20% av ledarytan, och Odin har tydligen så lite som 15%.

Valhalla, Vishnu och Thor har jag egen erfarenhet av... men hur fungerar Quantum? Kunde man notera några effekter av en sådan? Testade ni med och utan Quantum och jämförde?

Mysig tråd med jättefina bilder som vanligt, Calle!

/ Ulf

Tack! :app:

Helt kort sitter det två så kallade Quantum-kretsar (man ska dra paralellen att det handlar om teknik baserad på kvantfysik) i QX2, som jämnar ut skräp i sinuskurvan på 50Hz-signalen.

Det sitter även en sådan krets i Thor, och skillnaden är att Quantum-lådorna inte gör något annat än just fixar bort störningar på signalen.

Den har aluminiumhölje, och om den står i racket finns en potential att den även påverkar närstående apparater, ungefär som en shakti-sten.

Det sitter en brytare på QX2 som aktiverar/avaktiverar kretsarna på 10-15sek, och vi spelade samma stycke och satte på/stängde av några gånger.

Det kan vara värt ett besök till Ystad eller annorstädes för att få en sådan demo.

QX2 har klart hörbar effekt, men det är svårt att säga om det är det första eller sista man tar till vid oren ström.

Nu var det bra dynamik och svärta redan i utgångsläget i detta system, och jag undrar om inte effekten är starkare i system där dessa egenskaper är sämre.

En vild gissning är att man har svårt att vara utan den efter ett par veckors användning. Det fenomenet har vi varit med om förr, eller hur ulfsan? ;)

DSC_3006.JPG

Som vanligt, men denna gång helt oövertänkt, hade jag en packe LP med mig. Det behövdes inte :)

Vi bjöds på väldigt väl vald musik, och Finite Element Pagode Signature tjänstgör ju bra som skivställ också.

Inte så dumt heller att Pagode Signature är vändbara, så att de kan ställas närmre varandra som här;

DSC_2986.JPG

DSC_3005-.JPG