Bebop Posted May 11, 2009 Share Posted May 11, 2009 Jag hade bromsrör en gång som signalkablar, fast de var i koppar och inte aluminiumlegering. En stor fördel var att man bara behövde en hylla för den understa elektroniken, resten kunde hänga i kablarna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest patrikcaesar Posted May 12, 2009 Share Posted May 12, 2009 För min del ser kabeln ut att vara någon variant på Flexwell. Kan köpas ifrån Elproman från 50-150 kr metern och uppåt beroende på världsmarknadspris på koppar etc. www.elproman.se Används som HF kabel i antenninstallationer. Och ja, den kan låta mycket bra. Har testat olika och föredrog dom med ren koppar framför kopparöverdragen aluminium. Att priset går ner rejält om man handlar hos dristributör beror nog till viss del på att telebolagen köper kilometervis för installationer då och då. Redan HCA 5850 430241-11 gör att kampen känns oviss innan den är kontakterad. Vill man gå ner i dimension så finns Cellflex 430237-11 LCF 12-50 J men det låter inte lika bra med skumisolerade kablar enligt våra tester. Elproman har dessutom MC kontakters guldbananer vilka är bra för priset. Även om jag föredrar WBT. mvh/harryup Jag kan säga er att det är varken Flexwell eller Cellflex. Färg, struktur, är lik, men inte samma. Det är ej heller eliptiskt som i Flexwells fall. Sen tillkommer det ett idiotjobb att sitta och rensa röret från den svarta plasten utanpå. Funkar säkert, men jag tror inte dessa antennkablar har ngt att sätta emot JPS billigaste ens. Provade själv ett tips om solidcore kablar som ngn sa till mig skulle vara fantastiska, visst de var inte totalt värdelösa, men jag spenderade 600:- för 4meter, vilket jag hade fått en typ av XLO som var riktigt bra på den tiden för de pengarna. Pinnarna är solida och är definitivt inte koppar, de har en kopparfärg, men är lätta som Aluminium. Jag är otroligt nyfiken på vad det kan vara för ngt. Jag tänkte om det fanns ngn här på forumet som har stor insikt i ämnet legeringar, kanske skulle kunna lista ut vad det är. Är det tex. möjligt att förena Koppar och Aluminium? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest patrikcaesar Posted May 12, 2009 Share Posted May 12, 2009 Ni som bor i Malmö med omnejd får gärna kika ner i Showroomet på Lördag 12-16.00 och titta på pinnarna, vill ni ta en närmre titt på vad som blev kvar av slakten, då får ni åka till Caroli Musik och Bio. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest patrikcaesar Posted May 12, 2009 Share Posted May 12, 2009 Caroli Musik och Bio har för övrigt en vårrensning där ni kan köpa JPS till bra pris. Fråga om de har kaffe på kannan så bjuder de gärna på en kopp, de är trevliga killar. Ni får kaffe om ni tittar ner om till mig på Lördag också, men det är väl pinnarna som drar kan jag tro Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Harryup Posted May 13, 2009 Share Posted May 13, 2009 Det är enbart Flexwells riktigt grova kablar typ 5 cm i diameter och uppåt som är elliptiska. Finns kablar som skulle gå att använda som stuprör. Kan rekommendera ett besök i Elpromans entré om man vill se de olika kablarna. Men visst är det inte säkert att det är just det fabrikatet, måste ju finnas många konkurrenter även till dom. Däremot konstruktionen tyder ju på att man använt sig av HF kabel. mvh/Harryup Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
conan Posted May 13, 2009 Share Posted May 13, 2009 Al-Cu alloys Här står lite om Al-Cu-legeringar. Nåt av detta kan det vara. Gissningsvis använder den här kabeltillverkaren en befintlig lina för tillverkning av HF-kabel och har specat hur mycket Cu resp. Al som ska vara i legeringen. Frågan är varför man vill blanda Cu+Al. Ledningsförmågan blir ju sämre då. Om det gör nån skillnad på ljudet? Kanske det. Alla som tillverkar kabel måste ju ha sin "grej" för att skilja sig från mängden. Det är ju svårt att sälja en kabel för 5000kr om man enkelt kan bygga den själv för 500kr. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Harryup Posted May 13, 2009 Share Posted May 13, 2009 HF kablar finns i lite olika dimensioner. Jag skulle kunna tänka mig att aluminiumet finns där i klenare dimensioner för att kopparröret inte skall gå av då man böjer. Vid runt 3 cm diameter är böjradien runt halvmeter till meter. Enligt dom tester jag var med om för ett par år sedan så var rena koppar rör klart trevligare än koppar aluminium om det gäller dessa kablar eller i andra tester har jag ju ingen aning om. mvh/Harryup Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest patrikcaesar Posted May 14, 2009 Share Posted May 14, 2009 Al-Cu alloys Här står lite om Al-Cu-legeringar. Nåt av detta kan det vara. Gissningsvis använder den här kabeltillverkaren en befintlig lina för tillverkning av HF-kabel och har specat hur mycket Cu resp. Al som ska vara i legeringen. Frågan är varför man vill blanda Cu+Al. Ledningsförmågan blir ju sämre då. Om det gör nån skillnad på ljudet? Kanske det. Alla som tillverkar kabel måste ju ha sin "grej" för att skilja sig från mängden. Det är ju svårt att sälja en kabel för 5000kr om man enkelt kan bygga den själv för 500kr. Det var riktigt inressant, ska skriva ut texten, så har man ngt att läsa i natt. Jag vet inget om ledningsförmågan, vet bara vad jag tycker om kabeln och jag gillar JPS, det är en otroligt spännande kabel. Även de billiga ur serien låter riktigt bra och det kan få tillverkare skryta med. När det gäller självbygge, så har jag träffat otroligt många under de 27 år jag intresserat mig för Hifi och har det har alltid utlovats fantastiska resultat, men jag har ännu inte träffat på ngn som lyckats Det värsta scenariot var då en kille skulle kopiera en högtalare av det mest kända Amerikanska fabrikatet och det slutade med en dyrare högtalare som lät betydligt sämre än originalet Men jag ska väl inte sätta mig och kasta sten i Londons 150 år gamla Crystal Palace, jag ger ju mig på kablar. Fast jag ger mig inte på att bygga från grunden. Det finns så otroligt innovativa skapelser, tillverkade av folk som har så mycket mer samlad knowhow än jag att jag inte kan se vinsten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts