Guest patrikcaesar Posted May 8, 2009 Share Posted May 8, 2009 Anade oråd redan i (den rekordlånga?) trådtiteln, och här sitter man med ett flin på läpparna. Känner igen mig i det du skriver, Patrik. Och jag är mycked impad av din hantering av Lidl-kameran. Tack, det är lite photoshoppande inbakat i bilderna med. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest patrikcaesar Posted May 8, 2009 Share Posted May 8, 2009 Fantastiskt intressant tråd. Snälla, kan vi öka tempot? Kul att du gillar vad jag skriver, men jag får nog tacka Eliot för det är pga av hans vilja att inte bara samla skivor, som gör det möjligt för mig att uppleva detta jag skriver om. Jag försöker bara att sätta ord på det. Sorry att det tar lite tid, normalt sätt är jag så ivrig att jag skriver allt samma natt, nu föll det sig så att jag stannade för att jag inte skulle bli lika hålögd som efter alla andra inlägg. Var precis hemma hos Jesper och hade ett intressant samtal om allt möjligt. (kablar, energi, svininfluensa m.m) PS denna bilden är inte Lidl kamerans förtjänst. DS Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest patrikcaesar Posted May 8, 2009 Share Posted May 8, 2009 OK nu kör vi nästa trio Eliot har alltid jäkligt skön musik att bjuda på och han brukar alltid förse mig med musik på mässor, eftersom jag annars spelar barockmusik för hela slanten. Som ni redan förstått var Japanpressningen som vi båda var förbannat förtjusta i förra gången jag var och hälsade på och den var ett kärt återseende även denna gång. Skön musik, ville knappt att Eliot skulle byta skivan, fastän att jag visste att det var samma musik. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest patrikcaesar Posted May 8, 2009 Share Posted May 8, 2009 Nåja, skivan bytades och då den spelat en halv minut tittade jag storögt på Eliot och frågade varför det lät så annorlunda. Han log och svarade "vadå? Vad menar du?" Jo, det jag uppfattade var att det lät som om Japanpressningen var mixtrad med, det var som Eliot senare sa lite "pingpong" i kanalerna och plattare medans den andra hade en helt annan feeling och höll samman bättre. Dessa upplevalser som jag försöker att skildra med mitt torftiga språk, fick jag för första gången träffa på då jag följde med Eliot ner till Schweiz för att hämta hans slutsteg. Den resan förändrade mitt liv, jag har förtäljt den många ggr på mässor och i glada vänners lag och eftersom jag lider av en märklig sorts demens måste ni tala om för mig om ni vill höra den igen, skall ringa Eliot och höra efter om han sett mig berätta om den här på forumet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest patrikcaesar Posted May 8, 2009 Share Posted May 8, 2009 Javisst hade jag det, men inte så utförligt precis. Som ni vet är jag lite som katten, NEJ inte graciös, utan det där med varm gröt och vandra. Jag vandrar otroligt mycket runt den där gröten, havre eller mannagryn, gör detsamma, jag vandrar. Förresten inte fan äter väl katter gröt? Nåja, nere i Schweiz träffar jag på en kompis till Eliot vid namn Alexander. Han hade en minst sagt underlig anläggning och han var störtskön snubbe. Han hade en skivsamling som jag nu först förstår vidden av. Alexander ville visa den unga grabben lite om Hifi, för Eliot berättade för honom med hjärtliga skratt om min reaktion då jag hörde Accapella violon med Eliots Jadis. -"Sätt dig så skall jag spela lite skivor för dig, så kan du gissa vilken som är mono respektive stereo" sa Alexander med ett pillemariskt leende på läpparna. Nu sas detta på rejäl schvitserdutchssch så det hela lät mer som hödi dadödi daddoda schtereo auscherat mooono Där satt jag och skivor började spelas..... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest patrikcaesar Posted May 8, 2009 Share Posted May 8, 2009 Na jababo debeba schtereo oder mooono vilket betydde något i stil med, "nå vilken är mono och vilken är stereo". Den jag trodde SOLKLART var monoskivan var naturligtvis stereo och vise versa. Vi gjorde ett nytt försök. EEEEEERRRRRRRR!!! fel igen Ännu ett försök med samma fel. Nu tror ni säkert att jag är idiot, men om man har förutfattade meningar så är det svårt att ändra på dem. Jag kunde inte få in i skallen att den som lät mest stereo och bäst för att uttrycka det kort, var i själva verket mono. Som Pavlos berömda hundar började det förmodligen också rinna sagel som på Homer Simpson ner för hakan på mig då monoskivan sattes på i de följande försöken. Inte förrän skiva nummer 10, hade Alexander lyckats med sin form av klassisk betingning och jag svarade rätt. Men jag måste ta mig själv i försvar, för jag hade under 70 och 80-talet fått itutat i mig hur allt gammalt är skit och det nya digitala var kanon. Mono var inte att tala om överhuvudtaget, för då fick man på sig den vita tröjan med så långa armar och slängdes in i madrasserad cell. Den dynamik, rum och fyllighet jag lurades av, återkom igen då 45 varvaren hos Eliot byttes mot justans precistaren monovarianten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest patrikcaesar Posted May 8, 2009 Share Posted May 8, 2009 På tal om gammalt är skit osv. Spisen som jag skulle hämta, skrattade Eliot gott åt. -"Vad ska du med den till? Ska du sälja den?" klämde han fram mellan skratten. -"Nej, den ska jag ha själv" -"Vardå? och till vad?" Ingen av dessa frågorna har jag kunnat svara på ännu, men en sak är säker, jag var tvungen att ha den. Natten kom och jag sov oroligt. Denna......... Skulle alltså in i denna..... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest patrikcaesar Posted May 9, 2009 Share Posted May 9, 2009 Jag körde in emot Stockholm och skulle där träffa Marina Schiptjenko på hennes galleri (OMD och föredetta PAGE) Solen sken och jag var på ganska gott humör då jag slog på GPS:en som i Uppsala lurat mig runt i cirklar 4-5 ggr och eftersom hon låter så snygg och säker på sin sak. Man får verkligen lust att köra rakt igenom staketet som delar av vägbanorna på motorvägen och köra ut över stupet för att komma på den grusväg hon hävdar finns där. Men i Stockholm, kunde det väl inte gå fel? Jo, jag körde på samma väg 5-6 ggr som går paralellt med vattnet och slutar vid stationen och kunde inte komma till Bonnierhuset hur än jag försökte. -"Ta av till höger och sen vänster" sa hon med mästrande röst och jag lydde snällt. Det blev ingen lunch med Marina, jag irrade runt runt på samma vägar hela tiden och till slut gjorde jag uppror, revolution och myteri på samma gång och ställde mig på sidan av vägen och vrålade ut min frustration i ett primalskrik som säkert fått alla terapeuter att nicka gillande. En postkille hoppar ur sin bil, snabbt fram till honom och fråga. -"Visst slakthusområdet ligger ute vid globen, det går inte att missa" Med förnyat förtroende kör jag dit, jag har ju varit nära globen många ggr, då jag hälsat på Digital Living. Väl framme möts jag av en kille med fruntimmersaktigt beteende. Han frågar vad han kan hjälpa till med på sitt mest nedlåtande-metrosexuella-bakåtslickadehår-ointresserande-väsande sätt, varpå jag pekar på spisen. -"Djet gåj ju inte fattjaj dju väl" Joue, deou geor braou, får han till svar och sen blir det tyst -"Mjen kjom dju intje i djen djäj lilla silvjiga biljen pjecis?" -"JOUE" -"Djet gåj ju inte fattjaj dju väl" Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest patrikcaesar Posted May 9, 2009 Share Posted May 9, 2009 Detta hade kunnat fortsätta länge om inte vår kamp brutits av en 2 meter lång Norrlänning som skrattade glatt och hämtade ut resten av medarbetarna från Auktionsfirman för att titta på denna märkliga skåning. Men han var den enda i detta spektaklet som verkligen var vänlig och hjälpte mig, för utan honom hade jag inte fått in den astunga spisen 2 timmar senare efter att ha demonterat den till ett mer lätthanterligt format. Som en motorbåt som gräver ner sig innan den planar, tog Lupon och jag sats ner tillbaka till Skåne. Nu ska jag sussa, så jag fortsätter i morgon igen. Patrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eliot Posted May 9, 2009 Share Posted May 9, 2009 Jag spelade precis Saxophone Colossus för jag kommer inte ihåg att skicket var så dåligt - Skivan är uppenbart mycket spelad med extremt mycket märken runt skivhålet, den har inga repor men "lots of paperscuffs" och knastrar en del i början men en bit in på skivan knastrar det inte alls mycket och det finns långa perioder där det i princip inte alls knastrar - jag skulle säga kvalitén är VG++ Skivan har en helt enorm dynamik som skivor från denna perioden kan ha och det är en upplevelse att kunna lyssna på originalet av denna berömda inspelning - Som ni förstår är det en frisk fläkt när Patrik kommer förbi på blixbesök Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Matrixen Posted May 9, 2009 Share Posted May 9, 2009 Inte svårt att se spektaklet framför sig Väldigt roande historia Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest patrikcaesar Posted May 9, 2009 Share Posted May 9, 2009 Inte svårt att se spektaklet framför sig Väldigt roande historia Ja vi har alltid kul Eliot och jag när vi träffas. Tänkte på att efter vi spelat den Saxophone Colossus han talar om, så såg hans pickup ut som den bästa jultomte man sett i miniatyr. Skägget var vitt och vackert, så den blev nog lite rensad från vår lyssningssession. Jag fortsätter ikväll med historien. Patrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted May 9, 2009 Share Posted May 9, 2009 Spisen som jag skulle hämta, skrattade Eliot gott åt. -"Vad ska du med den till? Ska du sälja den?" klämde han fram mellan skratten. -"Nej, den ska jag ha själv" -"Vardå? och till vad?" Ingen av dessa frågorna har jag kunnat svara på ännu, men en sak är säker, jag var tvungen att ha den. Natten kom och jag sov oroligt. Rör-substitut för transistorfreaks Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest patrikcaesar Posted May 9, 2009 Share Posted May 9, 2009 Rör-substitut för transistorfreaks Skön titel på din tråd Calle! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest patrikcaesar Posted May 9, 2009 Share Posted May 9, 2009 Nå var var jag någonstans? Jo, jag hade kommit hem till Skåne där min gode vän Andreas hämtades upp på vägen eftersom jag kom förbi Stockamöllan. När denna stadiga bit på tresiffriga kilon satt sig i Lupon, måste det sett ut som Wasa, då hon kommit ut på redden, det vinglade hit och dit. -"Vad är det nu för ngt du köpt? Du skulle ju sälja av grejor, inte köpa på dig." Jag visste djupt inom mig att han hade rätt och den stackaren har fått bära det mesta jag samlat på mig mer än en gång. Samtidigt som den tanken formulerat sig i och jag skulle gå i svaromål, med ngt i stil med, -"jamen den är ju fantastisk" vilket han aldrig kan finna en replik på eftersom vi båda är tokiga i Jugend, så suckar han djupt och jag förstår att försvaret inte behövs utan att han gett upp utan fight. -"Tror du att det var AIDS-blod i kylen?" Jag brast ut i skratt, varpå han fortsatte sin märkliga frågeställning med, -"skratta inte, tror du att de är så jävla dumma i huvudet att de satt in AIDS-blod i kylen?" -"Nej det tror jag inte, men å andra sidan så är du väl också den enda som skulle dricka ngt som ser ut som blod, vilket du också gjorde." Detta mysterie har fortfarande inte lösts och det lär väl inte lösa sig heller, men att han druckit ngn trögflytande vätska på sitt jobb som han fått för sig var blod det är det enda jag vet. Han låter mig var så knäpp som jag är utan att säga upp bekantskapen, så jag måste tillämpa samma vidsynthet på honom och alla mina andra kompisar, vilket jag gör. För tänk så bra att jag har så många knasiga kompisar, då framstår jag själv inte som så galen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest patrikcaesar Posted May 9, 2009 Share Posted May 9, 2009 Som ni vet har jag hjälpt killarna på Caroli Musik och Bio som är en förnämlig butik, med udda, snygga och riktigt bra HiFi prylar i sin butik. Köpte deras YBA surround förstärkare och DVD och den förvånar mig så bra den låter då man kopplar över till 2 kanals läget. Väl inne där en dag fick jag syn på en JPS kabel, som också håller otroligt hög klass, liggande på golvet i köket. Jag frågade Jens varför den låg där och vems den var. Det var Johans och eftersom där var ngt brott på kabeln, så hade Johan direkt fått en utbytes, så denna var liksom kasserad. Jens trodde att man kunde dela den och på så sätt få ut 2st 1meters längder, vilket skulle vara utmärkt till monoblock. -"Jamen varför delar vi den inte då, eller åtminstone tar av strumpan så att vi ser hur den ser ut?" -"Gör du det" var hans lakoniska svar och detta satte igång en slakt som varade i 3 timmar och orsakade mycket blodspillan och frustration. Denna slakt fortsätter imorgon. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest patrikcaesar Posted May 10, 2009 Share Posted May 10, 2009 Som ni ser på min tummetott, sitter det ett plåster där och detta är ett resultat av nyfikenhet som kanske går överstyr. Brevid ligger innanmätet i kabeln och som ni ser är det en rejäl tjocklek på den solida märkliga ledaren. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest patrikcaesar Posted May 10, 2009 Share Posted May 10, 2009 Från 8 fots kabeln som nästan var bruten mitt av fick jag efter att först kämpat med en riktigt rejäl tång i 2 timmar ut dessa två "pinnar" Det slutade med att det flödade blod ur tummen och efter ett kortsiktigt nederlag, skam över att jag blivit slagen av en kabel, så gav jag mig på den igen med en vinkelslip, fast med det nya Indiannamnet "Bultande tummen". Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest patrikcaesar Posted May 10, 2009 Share Posted May 10, 2009 Här sitter en lika förbryllad Jens med ena "pinnen" i sina händer. Materialet är otroligt lätt och har en kopparfärgad ton. Såhär skriver man på sin hemsida "The wire used in our designs is a proprietary, non-ferromagnetic, solid core blended alloy wire, Alumiloy. Alumiloy cleanly transfers audio frequencies and up better than any other conductor available. Extensive measurements and testing have proven that this proprietary alloy material has superior qualities to copper, silver, gold, or any combination of these materials, in terms of bandwidth, dynamic range, and neutrality. JPS rewrote the book and created a unique conductor to allow for maximum clarity without the veiling even the purest silver and copper conductors have in the mids and highs, and a faster bass region with greater impact than anything you have ever heard. We are the only cable manufacturer in the world who works with their own patent-pending conductor materials." Jag har funderat på vad det där "Alumiloy" är för ngt, för en sak är solklar, det låter förbaskat bra! Ja, kanske inte nu, men då det var en kabel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest patrikcaesar Posted May 10, 2009 Share Posted May 10, 2009 Detta slutresultat lär inte låta ngt alls och jag hoppas att man kan få reda på vad det är för ngt. Är inte ni nyfikna? Jag är otroligt nyfiken i alla fall. Vad gissar ni att det är för material? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebop Posted May 10, 2009 Share Posted May 10, 2009 Ormskinn? I vart fall ser den nyömsad ut Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest patrikcaesar Posted May 10, 2009 Share Posted May 10, 2009 Ormskinn? I vart fall ser den nyömsad ut Nja, jag tänkte mer på pinnarna i reportaget, men det där nyömsade, högg värre än en diamonback uppretad av ett spädbarn som oavsiktligt låtit mer hotfull med sin ofarliga skallra i alla fall. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
P-pan Posted May 10, 2009 Share Posted May 10, 2009 Detta slutresultat lär inte låta ngt alls och jag hoppas att man kan få reda på vad det är för ngt. Är inte ni nyfikna? Jag är otroligt nyfiken i alla fall. Vad gissar ni att det är för material? Kopparchromad aluminiumaloycobraslang Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eliot Posted May 10, 2009 Share Posted May 10, 2009 Är inte ni nyfikna? Jag är otroligt nyfiken i alla fall. Vad gissar ni att det är för material? Skall du ge dig på "reverse engineering" - Är kabeln bra Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest patrikcaesar Posted May 10, 2009 Share Posted May 10, 2009 Skall du ge dig på "reverse engineering" - Är kabeln bra Kabeln var otroligt bra till den blev knäckt, vilket inte var mitt verk. Även riktigt billiga JPS är bra. Min taskiga ritning förklarar kanske inte så bra hur kabeln var uppbyggd, men jag ska försöka att förklara det. Där är som tjockast innan den går ut till de mindre kablarna med gaffel på, så är där en tjock svart krympslang där det står JPS på. Inuti denna var det som tjocka kopparrör som mellan dem hade fasttryckt de mindre kablarna, sen var den veckade delen en av ledarna, så när den brast efter rätt mycket brytande fram och tillbaka så "dog" den ledaren helt enkelt. Denna kabeln gav mig så otroligt mycket motstånd att jag bara för detta är djupt imponerad, men "Alumiloy" mysteriet gör denna kabeln till en av de mest intressanta jag träffat på. Vad tror ni "Alumiloy" är för ngt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Harryup Posted May 11, 2009 Share Posted May 11, 2009 För min del ser kabeln ut att vara någon variant på Flexwell. Kan köpas ifrån Elproman från 50-150 kr metern och uppåt beroende på världsmarknadspris på koppar etc. www.elproman.se Används som HF kabel i antenninstallationer. Och ja, den kan låta mycket bra. Har testat olika och föredrog dom med ren koppar framför kopparöverdragen aluminium. Att priset går ner rejält om man handlar hos dristributör beror nog till viss del på att telebolagen köper kilometervis för installationer då och då. Redan HCA 5850 430241-11 gör att kampen känns oviss innan den är kontakterad. Vill man gå ner i dimension så finns Cellflex 430237-11 LCF 12-50 J men det låter inte lika bra med skumisolerade kablar enligt våra tester. Elproman har dessutom MC kontakters guldbananer vilka är bra för priset. Även om jag föredrar WBT. mvh/harryup Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
decay Posted May 11, 2009 Share Posted May 11, 2009 de där "pinnarna" ser nästan ut som bromsrör till bilar :p Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eliot Posted May 11, 2009 Share Posted May 11, 2009 Bild på Flexwell: Länk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Harryup Posted May 11, 2009 Share Posted May 11, 2009 Om du vill Eliot så kan jag ordna lyssning nästa gång hemma mellan Flexwell och Kimber 8TC och skärmad Supra Ply som jag tänkte testa. Det blir ganska fin dynamik med en Flexwell. mvh/Harryup Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted May 11, 2009 Share Posted May 11, 2009 Jag hade bromsrör en gång som signalkablar, fast de var i koppar och inte aluminiumlegering. En stor fördel var att man bara behövde en hylla för den understa elektroniken, resten kunde hänga i kablarna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts